Texten nedan är hämtad från Koltåget,
Malmöavdelningens lokala informationsblad. Beskrivningen
är författad av Göran Lavesson som även fungerade som
reseledare, vid kniviga situationer, trots att resan var
individuell.
Den individuella resan till Leipzig med SSS
malmö gick av stapeln i veckoslutet 3-6 maj. Ca 12
timmar efter avresan nåddes på lördagen målet med
expresståg Karlex.
|
|
Av stadens
mellan 25 och 30 linjerlesta "Platz der
Republik" framför Huptbahnhof och på
avsnittet i centrum till "Friedrich Engels
Platz" finns två spår i vardera
riktningen. Med någon tur kunde vi från
gångbron vid det senare stället få in fyra
tåg i sökaren med uppehåll bredvid varandra.
Vi kunde här också konstatera att linjerna 13,
15, 17 och 27 gick med Tatravagnar. På många
linjer gick ännu tvåaxliga vagnar från 1924
och i övrigt Gotha vagnar av efterkrigstyp, dels
tvåaxliga dels ledvagnar typ "två rum och
kök". |
Leipzig
- Hauptbahnhof, ©PG Andersson 1974 |
|
|
På
söndagsmorgonen gjordes enda återstående
trådbusslinjen, B, som enligt uppgift står inför en
snar nedläggning.
|
|
När vi i
det dimmiga vädret for ut på landsbygden,
konstaterade vi av skyltarna att Lützen ej var
avlägset. Men anslutningsbuss K, som kunde ha
fört oss till hållplats "Gustav Adolf
Denkmal", var för glest trafikerad för att
den utflykten skulle medhinnas. Istället blev
det en resa med S-bahn, där man dock kör med
lokdragna tåg typ "wendezug".
Leipzig sista trådbusslinje, B, nedlades 31 maj
1975. dvs drygt ett år efter vårt besök.
Bussen på bilden (348) är en Skoda Tr-8 från
1960. |
Leipzig
- Saalfelder str, ©PG Andersson 1974 |
|
|
-
-
|