Magdeburg, Halberstadt
19-21 maj 1989

Torsdagen den 18 maj på kvällen samlades en grupp medlemmar från SSS:Malmö på Malmö Central. Det var åter dags för den traditionella vårresan till DDR. I år skulle den gå till Magdeburg och Halberstadt. Platser hade reserverats i sovvagn till Berlin, men den vagnen fanns inte. Efter en stund fann vi att vi hade fått plats i den jugoslaviska sovvagnen. Denna visade sig ha bredare bäddar än den östtyska och för övrigt vara ren och snygg, varför det inte var något dåligt byte.

  Utanför stationen i Halberstadt vänder två av staden tre spårvägslinjer. Vi tog den första som kom. Det visdae sig vara linje 1 till Vogtei. Vid denna fantastiska ändstation, där spårvagnen gör triangelvändning och byter nummer till linje 2, finns den gamla korsvirkes bebyggelsen kvar oförstörd.
Halberstadt - Hbf, ©PG Andersson 1989    
  När vi vandrade mot stan utefter Johannesbrunnen och Dominikanerstrasse kunda vi konstatera att den gamla bebyggelsen var helt bortriven och höll på att ersättas av typiska tråkiga östtyska betonghus. Särskilt vid delningspunkten mellan linje 1 och 2 till Vogtei respektive Friedhof var den fina miljön borta, med trånga gator och svängande spårvagnar. Det var nog resans besvikelse för flera av oss.
Halberstadt, ©PG Andersson 1989    
  Vi vandrade Gröperstrasse utefter linje 2 mot Friedhof. Ändhållplatsen ligger omedelbart före en järnvägskorsning med kyrkogården på den andra sidan. Även här triangevänder spårvagnarna. Man backar in på vagnhallsgården för att sedan köra ut mot staden igen. Alla sneglade vi länktansfullt på skylten med texten "Achtung Strassenbahn im gegenverkehr". Tänk att få ha den på Malmöhusvägen i Malmö!
Halberstadt, ©PG Andersson 1989    

Det var dag att återvända till Magdeburg och den väntande middagen på restaurang Moskwa på vårt Interhotell. Efter poängfrukost med överdrag handlades MJ-grejor i ett mycket stalinistiskt hus vid huvudgatan Wilhelm-Pieck-Allee.

 

Vid Jerichower Plats besteg vi 5:an mot Immermannstrasse. Vi steg av redan vid Neue Strombrücke och vände åter österut med 4:an ända till ändhållplatsen Cracau, där DDR-borgarna denna varma dag drog sig mot floden medan vi plåtade slingan och sen letade affär i och för inköp av öl/läsk. Vi fann affären och de alltför långa köerna till 1) inköpskorgarna (Ohne korb ist rundgang nicht gestattet) och 2) kassorna.

Magdeburg - Neue Strombr., ©PG Andersson 1989    
 

Efter lunch såg vi vid Rathaus spårvägens andra museivagn (man har tre) nr 124 (II) tillverkad av Niesky 1928, en ordinär 20-tals-tvåaxling som på senare tid varit biblioteksspårvagn (!). Föraren bekräftade att Hecht'en också var ute.

Magdeburg - mot Friedhof, ©PG Andersson 1989    
 

En studiegrupp från Deutsche Model-Eisnbahn-Verband (DDR) stod och väntade på en gen vagn, medan vi utan att ha fått reda på vilken tog en "vanlig" trea via Centrum till den intressanta spårvägskorsningen Hasselbach Platz, där en växelholk i skyn (nåja), skött av en spårvägsmadam, styrde de upp till sju linjerna rätt. Man kunde dock även köra obevakat.

Magdeburg - Hasselbach Pl., ©PG Andersson 1989    

På resan hem diskuterades traditionsenligt vart nästa resa skall gå. Vi får se under hösten vad den diskussionen ger för resultat. Sammanfattningsvis kan konstateras att ännu en lyckad spårvägsresa med deltagare som trivs tillsammans var till ända..

Åter till Resor till DDR

-

Senast uppdaterad 12 december 2004

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2004