Torsdagen
den 18 maj på kvällen samlades en grupp medlemmar från
SSS:Malmö på Malmö Central. Det var åter dags för
den traditionella vårresan till DDR. I år skulle den
gå till Magdeburg och Halberstadt. Platser hade
reserverats i sovvagn till Berlin, men den vagnen fanns
inte. Efter en stund fann vi att vi hade fått plats i
den jugoslaviska sovvagnen. Denna visade sig ha bredare
bäddar än den östtyska och för övrigt vara ren och
snygg, varför det inte var något dåligt byte.
|
|
Utanför
stationen i Halberstadt vänder två av staden
tre spårvägslinjer. Vi tog den första som kom.
Det visdae sig vara linje 1 till Vogtei. Vid
denna fantastiska ändstation, där spårvagnen
gör triangelvändning och byter nummer till
linje 2, finns den gamla korsvirkes bebyggelsen
kvar oförstörd. |
Halberstadt
- Hbf, ©PG Andersson 1989 |
|
|
|
|
När vi
vandrade mot stan utefter Johannesbrunnen och
Dominikanerstrasse kunda vi konstatera att den
gamla bebyggelsen var helt bortriven och höll
på att ersättas av typiska tråkiga östtyska
betonghus. Särskilt vid delningspunkten mellan
linje 1 och 2 till Vogtei respektive Friedhof var
den fina miljön borta, med trånga gator och
svängande spårvagnar. Det var nog resans
besvikelse för flera av oss. |
Halberstadt,
©PG Andersson 1989 |
|
|
|
|
Vi
vandrade Gröperstrasse utefter linje 2 mot
Friedhof. Ändhållplatsen ligger omedelbart
före en järnvägskorsning med kyrkogården på
den andra sidan. Även här triangevänder
spårvagnarna. Man backar in på vagnhallsgården
för att sedan köra ut mot staden igen. Alla
sneglade vi länktansfullt på skylten med texten
"Achtung Strassenbahn im gegenverkehr".
Tänk att få ha den på Malmöhusvägen i
Malmö! |
Halberstadt,
©PG Andersson 1989 |
|
|
Det var
dag att återvända till Magdeburg och den väntande
middagen på restaurang Moskwa på vårt Interhotell.
Efter poängfrukost med överdrag handlades MJ-grejor i
ett mycket stalinistiskt hus vid huvudgatan
Wilhelm-Pieck-Allee.
|
|
Vid
Jerichower Plats besteg vi 5:an mot
Immermannstrasse. Vi steg av redan vid Neue
Strombrücke och vände åter österut med 4:an
ända till ändhållplatsen Cracau, där
DDR-borgarna denna varma dag drog sig mot floden
medan vi plåtade slingan och sen letade affär i
och för inköp av öl/läsk. Vi fann affären
och de alltför långa köerna till 1)
inköpskorgarna (Ohne korb ist rundgang nicht
gestattet) och 2) kassorna.
|
Magdeburg
- Neue Strombr., ©PG Andersson 1989 |
|
|
|
|
Efter
lunch såg vi vid Rathaus spårvägens andra
museivagn (man har tre) nr 124 (II) tillverkad av
Niesky 1928, en ordinär 20-tals-tvåaxling som
på senare tid varit biblioteksspårvagn (!).
Föraren bekräftade att Hecht'en också var ute.
|
Magdeburg
- mot Friedhof, ©PG Andersson 1989 |
|
|
|
|
En
studiegrupp från Deutsche Model-Eisnbahn-Verband
(DDR) stod och väntade på en gen vagn, medan vi
utan att ha fått reda på vilken tog en
"vanlig" trea via Centrum till den
intressanta spårvägskorsningen Hasselbach
Platz, där en växelholk i skyn (nåja), skött
av en spårvägsmadam, styrde de upp till sju
linjerna rätt. Man kunde dock även köra
obevakat.
|
Magdeburg
- Hasselbach Pl., ©PG Andersson 1989 |
|
|
På resan
hem diskuterades traditionsenligt vart nästa resa skall
gå. Vi får se under hösten vad den diskussionen ger
för resultat. Sammanfattningsvis kan konstateras att
ännu en lyckad spårvägsresa med deltagare som trivs
tillsammans var till ända..
-
|