Berlin Hauptstadt der DDR
23-26 april 1987

Malmöavdelningens traditionella, individuella vårresa söderut, hade i år som mål den 750-årsjubilerande staden Berlin. Andra resor i föreningens regi har visserligen angjort Berlin, men målet har då alltid varit någon annan sevärd spårvägsstad i det av enhetspartiet styrda Tyskland.

 

Väl framme i den brandenburgska metropolens nya valutahotell Metropol, exercerade gruppen vant och snabbt hela den påbjudna inskrivningsproceduren, i sin trängtan att få påbörja första dagens urbanmorfologiska exkursion.
On 1987

Berlin 750 år, ©PG Andersson 1987    
  Den första turen gick norrut med linje 22 till Rosenthal alldeles invid muren som utgjorde gräns mellan Westberlin och Berlin Haupstadt der DDR. På återfärden byttesvagn i Pankow. På bilden ankommer Rekovagnen 223002-3 till hållplatsen invid S-bahnstationen Pankow.
Berlin - Pankow, ©PG Andersson 1987    
  Lördag skulle ägnas åt de tre isolerade spårvägssystemen öster om Berlin. Vi hade bestämt att en lagom krokig väg dit var via Köpenick. Men hur ta sig dit? Naturligtvis med spårväg. Vid veckosluten går linje 21 från Eberswalder Strasse till Städtische Krankenhaus Köpenick. Den linjen skulle användas. U-bahnlinje A (Kleinprofil) nyttjades till Dimitroffstrasse, vår favorithållplats med spårväg i flera riktningar och högbana rakt genom korsningen. AS
Dimitroffstrasse, ©PG Andersson 1987    
 

En livlig spårvägstrafik kunde man uppleva på Schlossplatz. På bilden ankommer ett tåg på linje 84 som vi åkte med till ändstationen Altglienicke. Vagnen på bilden är 223018-5, dvs samma vagn som idag befinner sig i Malmö som museivagn.

Köpenick Schlossplatz, ©PG Andersson 1987    
 

I Grünstrasse var det så trångt att spårvagnen som skulle svänga höger fick köra åt vänster och vice versa. På bilden ett boggivagnståg av Gothatyp på linje 86 på väg mot S-Bhf Köpenick. I bakgrunden syns museivagn 2990. Denna är av maximumtraction typ och byggd 1910 för Grosse Berliner Strassenbahn.

Köpenick Grünstrasse, ©PG Andersson 1987    
 

När vi så begått linje 84 i Köpenick i hela sin sträckning ställdes kosan mot bf Friedrichshagen där spårvagn mot Schöneiche och Rüdersdorf lockade. Resan på denna "privata" demokratiska spårväg gick till den nya ändstationen i Rüdersdorf. Den gamla blev under slutet av 70-talet bortgrävd.

Rüdersdorf, ©PG Andersson 1987    
 

Från Rüdersdorf åkte vi i en ungersk ledbuss med mer olja på golvet än i växellådan. Denna upplevelse förde oss via stensatta landsvägar till spårvägen i Woltersdorf. Innan återresan mot Köpenick inmundigades öl och andra förfriskningar vid ändstationen Schleuse.

Woltersdorf, ©PG Andersson 1987    
 

Från Köpenick tog vi linje 83 till Mahlsdorf, varifrån S-bahn förde oss till spårvägen i Strausberg. Efter besök vid den eldrivna? färjan å denna plats togs spårvagnen åter till S-bf Strausberg.

Strausberg, ©PG Andersson 1987    

Malmöavdelningens ordinarie DR-vagn blev på hemresan från Berlin hopkopplad med en DDR-statsvagn. Försök till mellanstatligt utbyte omintetgjordes, då dörren till vagnen visade sig vara låst. Även fotografisk avbildning av vagnen förhindrades av de på perrongen utkommenderade specialpoliserna.

Åter till Resor till DDR

-

Senast uppdaterad 18 december 2004

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2004