Malmöavdelningens
traditionella, individuella vårresa söderut, hade i år
som mål den 750-årsjubilerande staden Berlin. Andra
resor i föreningens regi har visserligen angjort Berlin,
men målet har då alltid varit någon annan sevärd
spårvägsstad i det av enhetspartiet styrda Tyskland.
|
|
Väl
framme i den brandenburgska metropolens nya
valutahotell Metropol, exercerade gruppen vant
och snabbt hela den påbjudna
inskrivningsproceduren, i sin trängtan att få
påbörja första dagens urbanmorfologiska
exkursion.
On 1987
|
Berlin
750 år, ©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
Den
första turen gick norrut med linje 22 till
Rosenthal alldeles invid muren som utgjorde
gräns mellan Westberlin och Berlin Haupstadt der
DDR. På återfärden byttesvagn i Pankow. På
bilden ankommer Rekovagnen 223002-3 till
hållplatsen invid S-bahnstationen Pankow. |
Berlin
- Pankow, ©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
Lördag
skulle ägnas åt de tre isolerade
spårvägssystemen öster om Berlin. Vi hade
bestämt att en lagom krokig väg dit var via
Köpenick. Men hur ta sig dit? Naturligtvis med
spårväg. Vid veckosluten går linje 21 från
Eberswalder Strasse till Städtische Krankenhaus
Köpenick. Den linjen skulle användas.
U-bahnlinje A (Kleinprofil) nyttjades till
Dimitroffstrasse, vår favorithållplats med
spårväg i flera riktningar och högbana rakt
genom korsningen. AS |
Dimitroffstrasse,
©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
En livlig
spårvägstrafik kunde man uppleva på
Schlossplatz. På bilden ankommer ett tåg på
linje 84 som vi åkte med till ändstationen
Altglienicke. Vagnen på bilden är 223018-5, dvs
samma vagn som idag befinner sig i Malmö som
museivagn.
|
Köpenick
Schlossplatz, ©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
I
Grünstrasse var det så trångt att spårvagnen
som skulle svänga höger fick köra åt vänster
och vice versa. På bilden ett boggivagnståg av
Gothatyp på linje 86 på väg mot S-Bhf
Köpenick. I bakgrunden syns museivagn 2990.
Denna är av maximumtraction typ och byggd 1910
för Grosse Berliner Strassenbahn.
|
Köpenick
Grünstrasse, ©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
När vi
så begått linje 84 i Köpenick i hela sin
sträckning ställdes kosan mot bf
Friedrichshagen där spårvagn mot Schöneiche
och Rüdersdorf lockade. Resan på denna
"privata" demokratiska spårväg gick
till den nya ändstationen i Rüdersdorf. Den
gamla blev under slutet av 70-talet bortgrävd.
|
Rüdersdorf,
©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
Från
Rüdersdorf åkte vi i en ungersk ledbuss med mer
olja på golvet än i växellådan. Denna
upplevelse förde oss via stensatta landsvägar
till spårvägen i Woltersdorf. Innan återresan
mot Köpenick inmundigades öl och andra
förfriskningar vid ändstationen Schleuse.
|
Woltersdorf,
©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
Från
Köpenick tog vi linje 83 till Mahlsdorf,
varifrån S-bahn förde oss till spårvägen i
Strausberg. Efter besök vid den eldrivna?
färjan å denna plats togs spårvagnen åter
till S-bf Strausberg.
|
Strausberg,
©PG Andersson 1987 |
|
|
Malmöavdelningens
ordinarie DR-vagn blev på hemresan från Berlin
hopkopplad med en DDR-statsvagn. Försök till
mellanstatligt utbyte omintetgjordes, då dörren till
vagnen visade sig vara låst. Även fotografisk
avbildning av vagnen förhindrades av de på perrongen
utkommenderade specialpoliserna.
-
|