Dresden, Bad Schandau
15-19 maj 1985

På kvällen den 15 maj 1985 samlades åtta förväntansfulla resenärer för den årliga resan till DDR. Inte bara ett utan två fullsatta tåg avgick till Trelleborg och vi insåg raskt - den enda - vådan av att åka en storhelg. Åtskilliga skol- och gruppresor sker just sådana helger till Väst-Berlin, vilket innebär att vi "ordinarie" resenärer får trängas med en mängd charterturister. SJ/DR underlättade dessutom inte resan genom att sätta in sin minsta färja, den charmiga "Sassnitz" just på denna tur. Charmigheten försvann dock nästan helt när vi mer eller mindre stod på varandra i köerna till restauranten, intershopen, visumkontoret, toaletterna....... LW 1985

  Rent spårvägsmässiggt erbjuder Dresden mycket och ett intensivt diggande vidtog raskt. Vagnparken består av Tatra, förutom på linje 1 och 4 som trafikeras med Gotha (ja, t o m några enstaka LOWA-tåg syntes på linje 4). Linje 4 erbjöd annars en stor besvikelse genom att den hade blivit avkortad i början av april 1985. Naturligtvis var det den trevliga delen över den kulturskyddade bron "Blaues Wunder" - en härlig gjutjärnsskapeles - till Pillnitz som hade lagts ned. LW
Dresden - Mickten, ©PG Andersson 1985    
  Torsdagen och fredagen gick snabbt med mycket spårvagnsåkande - bl a med hjälp av ett dagskort till det facila priset av en mark. Ett besök på Dresdens trafikmuseum ingick även i programmet. LW
Dresden - Tharanterstr, ©PG Andersson 1985    
  I Cossebaude, ändstationen för linje 1, gjordes rundgång mitt i infartsgatan till Dresden. Bilisetrna fick vackert passa sig när spårvagnen körde runt sina släpvagnar. Linje 1 var en av linjerna som tursattes med Gothavagnar.
Dresden - Cossebaude, ©PG Andersson 1985    
  I den nya stadsdelen Gorbitz hade spårvägen ännu inte nått sin permanenta ändstation. Lösningen blev att köra Tatravagnar kopplade rygg-mot-rygg och däremellan en ombyggd släpvagn för tvåriktningsdrift. Detta innebar att man i vardera riktningen hade motorvagn+släpvagn. Den bakre motorvagnen hade inga dörrar på högersidan och gick således utan resenärer.
Dresden - Gorbitz, ©PG Andersson 1985    
  En av de mer intressanta linjerna att åka i Dresden var linje 7 norrut mot Weixdorf. Linjen hade karraktär av typisk förortsspårväg och var i långa delar enkelspårig.
Dresden - Weixdorf, ©PG Andersson 1985    

På lördagen gav sig alla, utom reservledaren, till Bad Schandau, cirka en timmes tågresa söder om Dresden, ganska nära den tjeckiska gränsen. LW 1985

 

Bad Schandau är en gammal kurort med en smalspårig spårväg (Kirnnitzschtalbahn) som för resenärerna i vägkanten på en halvtimmes resa till Lichtenhainer Wasserfalle. LW

Bad Schandau, ©PG Andersson 1985    
 

År 1978 skrotades de gamla vagnarna från 1927 (med ett undantag) och nya moderna inköptes från Dresden (byggnadsår 1944). Det går inte speciellt fort, vilket bäst kan illustreras genom att en av deltagarna på återresan inte bara sprang i fatt vagnen, utan t o m förbi i sin vilda jakt efter en hållplats. LW

Lichtenhainer Wasserfalle, ©PG Andersson 1985    
 

Ändhållplatsen vid vattenfallet hade flera näringsställen, bl a en konditoriträdgård där den slöare delen av sällskapet kunde sitta kvar vid bordet och fotografera. På återvägen fick vi åka smörjvagn ett par hundra meter - dvs konduktören gick före med en hink olja och en borste, medan vagnen långsamt rullade efter. En mycket ovanlig upplevelse, även i DDR. LW

Lichtenhainer Wasserfalle, ©PG Andersson 1985    

På söndagen gick färden åter mot Sverige. På Ostbahnhof vidtog de sedvanliga kexorgierna (med Kexens Konumg i spetsen). I Sassnitz blev tullkontrollen lindrig genom att kontrollanten kände igen några i sällskapet sedan nedfarten som tågfantaster. "Rügen" som förde hem oss till Trelleborg var naturligtvis fullpackad - bl a fick vi stå i kö i en timme för att komma in i Intershopen. LW 1985

Åter till Resor till DDR

-

Senast uppdaterad 28 december 2004

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2004