Juleweekend Skjoldenæsholm
9 december 2000

Lördagen den 9 december 2000 var det åter dags för det traditionella Julearrangemanget på Skjoldenaesholm. Denna gång blev det lite nyheter då samtliga fyra svenska förare som är utbildade tjänstgjorde under helgen. Bilderna nedan visar hur dagen löpte den 9 december då totalt 650 personer besökte museet.

  Vädret denna dag var bra med tanke på att det regnat oavbrutet de sista två veckorna. På dagen lös solen omväxlande med några moln. En temperatur på omkring 10 garder gjorde inte intrycken sämre.

I den bleka vintersolen speglar sig på bilden portarna till Valby gamle Remise.

Valby Gamle remise, ©PG Andersson 2000    
  Från entrén transporterade ÅS3 upp resenärerna. Vagnen ankommer på bilden till museet med den särskilda trallan efter sig. Trallan används för att transportera granarna ner till parkeringsplatsen.
ÅS 3 ankommer till museet, ©PG Andersson 2000  
  Ett av de många vagntåg som gick i trafik var boggietåget KS 587+1552. Detta vagntåg gjorde stor nytta då det hade stor kapacitet.

Trafiken på normalspåret var en avgång var 5.e minut. Detta innebar att det sällan blev kö till vagnarna.

Avgångshållplatsen för normalspåret, ©PG Andersson 2000    
  Den enda vagn som gick utan släpvagn var KS 275. Vagnen är pigg och mycket trevlig att köra. Ibland blev det dock trångt eftersom släpvagn saknades.
KS 275 ankommer till museet, ©PG Andersson 2000    
  Scrapvognstoget med KS 470 + KS 1065 gjorde även det stor nytta med sin stora kapacitet. I bland syntes tåget med en internationell besättning bestående av en svansk och två tyskar!

Tjänstgöringen ombord på detta tåg var behaglig då man kan stänga dörrarna och därmed behålla värmen inne i vagnarna.

Scrapvognstoget på museet, ©PG Andersson 2000    
  Wuppertalvagnen WSW 3241 med en godsvagn efter utgjode dagens viktigaste fordon. Denna vagn transporterade nämligen granarna från försäljningsstället vid Ejlers Eg till museet där meterspåret tog över transporten.
WSW 3241 vid museet, ©PG Andersson 2000    
  Granarna höggs under hela dagen och med jämna mellanrum ankom en traktor med släp med nya granar till Ejlers Eg. Lossningen skedde i slingan och hindrade då och då spårvagnstrafiken. Detta var dock inget problem utan endast en ytterligare upplevelse för besökarna.
Ejlers Eg granlossning, ©PG Andersson 2000    
  När traktorn lossat granarna och gästerna valt en gran och betalt den lastades garnarna på släpet till WSW 3241 för transport till museet.
Ejlers Eg lastning av granar, ©PG Andersson 2000    
  När WSW 3241 kommit till museet lastades granarna om till smalspåret för vidare transport till parkeringen. Vid parkeringen kunde gästerna hämta ut sin gran,lägga den på bilen, och köra hem efter en händelserik dag.
Omlastning av granar vid museet, ©PG Andersson 2000    
  Trafiken var intensiv och vid Ejlers Eg väntar här KS 587+1552 på nya passagerare som köpt granar och som efter en lyckad dag i skogen åter ska ta sig hem.
Ejlers Eg, ©PG Andersson 2000    
  Trots att vi var inne i december trafikerades några turer med MSS 100. Vagnen var mycket uppskattad av gästerna.

På bilden står vagnen i Ejlers Eg och ska påbörja årets sista ordinare trafiktur mot museet.

MSS 100 i Ejlers Eg, ©PG Andersson 2000    
  Mörkret började att lägga sig och museet började åter bli tyst. Endast medarbetarna finns kvar och ÅS3 väntar här på att köra ner en av dagens sista gäster till parkeringen.
ÅS3 vid museet, ©PG Andersson 2000    
  Utanför Valby Gamle Remise stälddes dagens trafikvagnar upp för inkörning i hallen. På bilden syns KS 437 som tillsammans med KS 1460 utgjorde dagens fjärde tågsätt.
Valby Gamle Remise, ©PG Andersson 2000    
  Efter dagens arbete avslutade alla medarbetarna med att dricka glögg i Julecafeet inne i Valby Gamle Remise.

Kön blev snabbt lång till den varma och goda drycken. För de som senare skulle köra bil serverades även varm choklad.

Glögg i Valby Gamle Remise, ©PG Andersson 2000    
  Natten kom och som vanligt vaknade då museets mera udda vagnar. På bilden har OS 203 tagit sig ut till Ejlers Eg.
Ejlers Eg med OS 203, ©PG Andersson 2000    

-

Senast uppdaterad 9 december 2000

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2000