Juleweekend Skjoldenæsholm
15 december 2001

Lördagen den 15 december 2001 var det åter dags för det traditionella Julearrangemanget på Skjoldenaesholm. Arrangemanget lockar allt fler besökare. Det är inte bara besökarna som uppskattar arrangemanget - även de aktiva blir fler och fler. År 2001 kunde förutom ett stort antal danskar även personal från München till Oslo och Stockholm räknas in. Från Sverige deltog personal från Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm. Bilderna nedan visar hur dagen löpte den 15 december då drygt 800 personer besökte museet.

  Inne i Valby gamle Remise hade man som vanligt byggt upp Julecafet. Bygget innebar att det blev trångt för spårvagnarna men alla kunde stå under tak. Till vänster syns en av dagens trafikvagnar - APTA 815. Dessutom skymtar Julemandens spårvagn - OS 12.
Valby Gamle remise med Julecafet, ©PG Andersson 2001    
  Dagen är förberedd. ÅS 3 har tralla kopplad för transport av julgranar. ÅS 1 står bakom som förstärkningsvagn - vilket skulle visa sig behövas under delar av dagen. I bakgrunden julevagnen linje 0 i form av KS 587 som dock inte var i trafik.
ÅS 3 och ÅS 1 vidl museet, ©PG Andersson 2001  
  Dagens trafik bedrevs med uteslutande Köpenhamnsvagnar (frånsett Wupertal-vagnen som transporterade granar). På bilden ser vi KS 1321 bakom motorvagnen 327 och KS 1460 bakom motorvagnen 275.
Avgångshållplatsen för normalspåret, ©PG Andersson 2001    
  Övriga vagnar som var i trafik var Scrapvognarna 470+1065 och APTA 815. Den senare är en av de två vagnar som återkommit från Alexandria och som därmed gjorde tjänst på sitt första Juletraessalg. APTA 815 var säkert lika kall att köra som MSS 100 var året innan. Då var det +10 grader i år (2001) var det strax under noll grader.
KS 470+1065 och APTA 815 vidl museet, ©PG Andersson 2001    
  Scrapvognstoget med KS 470 + KS 1065 gjorde även det stor nytta med sin stora kapacitet. Tjänst görande ombord var stundtals en göteborgare, en skåning och en tysk - låter som em bellmanhistoria!

Trafiken fungerade bra trots att signalsystemet inte riktigt ville vara med hela dagen.

Scrapvognstoget avgår från museet, ©PG Andersson 2001    
  ÅS 1 ankommer till museet som förstärkningsvagn med nya gäster. Vakthavande hade ett styvt arbete att hela tiden se till att växlarna låg rätt.
ÅS 1 vid museet, ©PG Andersson 2001    
  Det kom många besöknade och vagnarna gick stundtals fulla. Här kommer ett nytt gäng från ÅS 1. Man vandrar målmedvetet mot köpenhamnståget med stor förväntan om att hitta en vacker gran ute i skogen.
KS 327+1321 vid museet, ©PG Andersson 2001    
  Valby Gamla Remise med OS 12. Odensevagnen tjänstgjorde som Julemandsspårvagn. Vid några tillfällen under dagen öppnades portarna och julemanden kom inkörande i hallen i OS 12.
OS 12 beredd att bli Julemansspårvagn, ©PG Andersson 2001    
  När WSW 3241 kommit till museet lastades granarna om till smalspåret för vidare transport till parkeringen. Vid parkeringen kunde gästerna hämta ut sin gran,lägga den på bilen, och köra hem efter en händelserik dag.
Omlastning av granar vid museet, ©PG Andersson 2001    
  TrI remise 1 stog hela dagen APTA 890. I kylan kan man förmoda att vagnen kände sig hemma under den timma då solen nådde in i hallen.
APTA 890, ©PG Andersson 2001    
  Vakthavande hade arbete hela tiden med att lotsa vagnar och besökare rätt. Telefonen ringde hela tiden och det är tur att man inte behöver stå i telefonkiosken hela dagen!
Vakhavande pratar i telefon, ©PG Andersson 2001    
  Delar av dagen sken solen och gästerna trivdes liksom de aktiva. Här har Scrapvognståget ankommit till juseet och släpt av besökarna som kan vandra in till Julecafet.
KS 470+1065 vid museet, ©PG Andersson 2001    
  Vid entrén var det hela tiden mycket folk och många bilar. Museets personal tjänsgjorde även som p-anvisare - kanske ett av de viktigaste sysselsättningarna! Här ankommer ÅS 1 med resande från museet - som efter ankomst kunde lösa ut sina julgran.
Entrén med ÅS 1, ©PG Andersson 2001    
  Flera medlemmar jobbade flitigt med att sälja granar i slingan vid Ejlers Eg. Inkomsterna av granförsäljningen kommer till godnytta vid museet som har många planer. De närmaste åren behövs en tredje vagnhall liksom renovering av en av Alexandriavagnarna.
Ejlers Eg med granar och spårvagn, ©PG Andersson 2001    
  När museet stänkt och alt var åter ställt och städat kunde de tjänsgörande (drygt 50 personer) sätta sig ner och njuta av de danska Äbleskiverne.
Julecafet efter stängning, ©PG Andersson 2001    
  Senare på kvällen vid tog middag med skinka och grönkål - eller spenat - så att tomten kan komma på julafton.
Julecafet - middagen serveras, ©PG Andersson 2001    
  Som vanligt blev det spårvagnstrafik även på kvällen efter stängning. Här står KS 587 och APTA 815 sida vid sida inför kvällens övningar. En bild som denna kunde ha tagits på slutet av spårvägsepoken i Köpenhamn eftersom båda vagntyperna var i trafik fram till nedläggningen 1972.
Aftonstämning vid museet, ©PG Andersson 2001    

-

Senast uppdaterad 30 december 2001

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2001