Lördagen
den 15 december 2001 var det åter dags för det
traditionella Julearrangemanget på Skjoldenaesholm.
Arrangemanget lockar allt fler besökare. Det är inte
bara besökarna som uppskattar arrangemanget - även de
aktiva blir fler och fler. År 2001 kunde förutom ett
stort antal danskar även personal från München till
Oslo och Stockholm räknas in. Från Sverige deltog
personal från Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm.
Bilderna nedan visar hur dagen löpte den 15 december då
drygt 800 personer besökte museet.
|
|
Inne i Valby gamle Remise hade man
som vanligt byggt upp Julecafet. Bygget innebar
att det blev trångt för spårvagnarna men alla
kunde stå under tak. Till vänster syns en av
dagens trafikvagnar - APTA 815. Dessutom skymtar
Julemandens spårvagn - OS 12. |
Valby
Gamle remise med Julecafet, ©PG
Andersson 2001 |
|
|
|
|
Dagen är förberedd. ÅS 3 har
tralla kopplad för transport av julgranar. ÅS 1
står bakom som förstärkningsvagn - vilket
skulle visa sig behövas under delar av dagen. I
bakgrunden julevagnen linje 0 i form av KS 587
som dock inte var i trafik. |
ÅS
3 och ÅS 1 vidl museet, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
Dagens trafik bedrevs med
uteslutande Köpenhamnsvagnar (frånsett
Wupertal-vagnen som transporterade granar). På
bilden ser vi KS 1321 bakom motorvagnen 327 och
KS 1460 bakom motorvagnen 275. |
Avgångshållplatsen
för normalspåret, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Övriga vagnar som var i trafik var
Scrapvognarna 470+1065 och APTA 815. Den senare
är en av de två vagnar som återkommit från
Alexandria och som därmed gjorde tjänst på
sitt första Juletraessalg. APTA 815 var säkert
lika kall att köra som MSS 100 var året innan.
Då var det +10 grader i år (2001) var det strax
under noll grader. |
KS
470+1065 och APTA 815 vidl museet, ©PG
Andersson 2001 |
|
|
|
|
Scrapvognstoget med KS 470 + KS
1065 gjorde även det stor nytta med sin stora
kapacitet. Tjänst görande ombord var stundtals
en göteborgare, en skåning och en tysk - låter
som em bellmanhistoria! Trafiken
fungerade bra trots att signalsystemet inte
riktigt ville vara med hela dagen.
|
Scrapvognstoget
avgår från museet, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
ÅS 1 ankommer till museet som
förstärkningsvagn med nya gäster. Vakthavande
hade ett styvt arbete att hela tiden se till att
växlarna låg rätt. |
ÅS
1 vid museet, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Det kom många besöknade och
vagnarna gick stundtals fulla. Här kommer ett
nytt gäng från ÅS 1. Man vandrar målmedvetet
mot köpenhamnståget med stor förväntan om att
hitta en vacker gran ute i skogen. |
KS
327+1321 vid museet, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Valby Gamla Remise med OS 12.
Odensevagnen tjänstgjorde som
Julemandsspårvagn. Vid några tillfällen under
dagen öppnades portarna och julemanden kom
inkörande i hallen i OS 12. |
OS
12 beredd att bli Julemansspårvagn,
©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
När WSW 3241 kommit till museet
lastades granarna om till smalspåret för vidare
transport till parkeringen. Vid parkeringen kunde
gästerna hämta ut sin gran,lägga den på
bilen, och köra hem efter en händelserik dag. |
Omlastning
av granar vid museet, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
|
TrI remise 1 stog hela dagen APTA
890. I kylan kan man förmoda att vagnen kände
sig hemma under den timma då solen nådde in i
hallen. |
APTA
890, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Vakthavande hade arbete hela tiden
med att lotsa vagnar och besökare rätt.
Telefonen ringde hela tiden och det är tur att
man inte behöver stå i telefonkiosken hela
dagen! |
Vakhavande
pratar i telefon, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Delar av dagen sken solen och
gästerna trivdes liksom de aktiva. Här har
Scrapvognståget ankommit till juseet och släpt
av besökarna som kan vandra in till Julecafet. |
KS
470+1065 vid museet, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Vid entrén var det hela tiden
mycket folk och många bilar. Museets personal
tjänsgjorde även som p-anvisare - kanske ett av
de viktigaste sysselsättningarna! Här ankommer
ÅS 1 med resande från museet - som efter
ankomst kunde lösa ut sina julgran. |
Entrén
med ÅS 1, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Flera medlemmar jobbade flitigt med
att sälja granar i slingan vid Ejlers Eg.
Inkomsterna av granförsäljningen kommer till
godnytta vid museet som har många planer. De
närmaste åren behövs en tredje vagnhall liksom
renovering av en av Alexandriavagnarna. |
Ejlers
Eg med granar och spårvagn, ©PG
Andersson 2001 |
|
|
|
|
När museet stänkt och alt var
åter ställt och städat kunde de tjänsgörande
(drygt 50 personer) sätta sig ner och njuta av
de danska Äbleskiverne. |
Julecafet
efter stängning, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Senare på kvällen vid tog middag
med skinka och grönkål - eller spenat - så att
tomten kan komma på julafton. |
Julecafet
- middagen serveras, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Som vanligt blev det
spårvagnstrafik även på kvällen efter
stängning. Här står KS 587 och APTA 815 sida
vid sida inför kvällens övningar. En bild som
denna kunde ha tagits på slutet av
spårvägsepoken i Köpenhamn eftersom båda
vagntyperna var i trafik fram till nedläggningen
1972. |
Aftonstämning
vid museet, ©PG Andersson 2001 |
|
|
-
|