Lördagen
den 14 december 2002 var det åter dags för det
traditionella Julearrangemanget på Skjoldenaesholm.
Arrangemanget lockar allt fler besökare. Det är inte
bara besökarna som uppskattar arrangemanget - även de
aktiva blir fler och fler. År 2002 kunde förutom ett
stort antal danskar även personal från Tyskland, Norge,
Sverige och Skåne räknas in. Från Sverige deltog
personal från Göteborg, Linköpingoch Stockholm.
Bilderna nedan visar hur dagen löpte den 14 december.
|
|
Utanför Valby gamle Remise hade
man ställt upp spårvagnar. På bilden syns
Odense 12 som användes ab Julemanden (Tomten)
när han kommer in i vagnhallen. De båda andra
vagnarna är Malmö G 74 och Köpenhamn 587 som
den klassiska julspårvagnen
"Nullerten". |
Valby
Gamle remise, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Dagen tar sin början. På bilden
har ÅS 3 ännu inte fåt trallen för granar
tillkopplad. Inne i Remise 1 står vagnar som
inte kommer att användas under dagen. |
ÅS
3 vid museet, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
Inför dagens trafik hålls alltid
09.15 en briefing. Vakthavande, tillika formanden
Michael Lund, berättar om det som ska hända
under dagen. Tydlig organisation är viktigt när
totalt 77 medarbetare är i farten. |
Briefing
i personalrummet, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Uniformerna varierar. Kravet är
att den uniform man bör ska ha anknytning till
trafiken. Den högra uniformen (röd-brun) är
ett typiskt exempel på HTs profilprogram från
1970-talet. Mannen på bilden kör med glädje
bussen KS/HT 571 från 1971 - och då passar
denna uniform ypperligt. Tomteluvan ingick inte i
HTs profilprogram! |
Personal
i väntan på trafikstart, ©PG
Andersson 2002 |
|
|
|
|
Före trafikstart ställdes
vagnarna upp vid avgångshållplatserna (Spår A
och B). Vagnen på bilden står på spår B.
Under dagen användes endast spår A för
trafikvagnar eftersom spår B användes för
förbigång av grantåget (Wuppertalvagnen med
tralla). På bilden släpvagnen 1321 som
drogs av KS 327.
|
Avgångshållplatsen
före trafikstart, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Ute i skogen vid ändstationen
Eijlers Eg pågår granförsäljningen för fullt
(till vänster i bild). Vagn 327 står klar för
avgång med fotografen som förare. |
Eijlers
Eg med KS 327, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Vid Skovkanten finns mötesspår
och hör kommer APTA 815 från Eijlers Eg påväg
mot Museet. |
Skovkanten
med APTA 815, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Den täta trafiken, avgång var 5:e
minut, innebar ständiga möten i Skovkanten.
Här kommer KS 275 på väg mot Eijlers Eg och
vagnen mot Museet har fått vänta. Frosten på
marken ger vinterstämning åt arrangemanget. |
Skovkanten
KS 275, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Trafiken har startat och
Wuppertalvagnen ankommer med en ny omgång granar
på trallan bakom sig. Till höger väntar APTA
815 på avgång mot Eijlers Eg. |
Wuppertalvagnen
ankommer museet, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Efter ankomst från skogen måste
alla granarna lastas om från normalspår till
meterspår. Arbetet sker snabbt och effektivt. |
Omlastning
av granar vid museet, ©PG Andersson
2002 |
|
|
|
|
Efter omlastning transporteras
granarna vidare med smalpåret till
parkeringsplatsen. På bilden är ÅS 3 på
väg ner till parkeringen. I bakgrunden avvaktar
ÅS 1 på att avgå som förstärkningsvagn.
Trafiken är intensiv eftersom det är många
gäster på museet.
|
ÅS
3 med grantrallan, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Tät trafik på smalspåret. Var
10:e minut avgår två vagnar mot parkeringen.
På bilden ÅS 1 i förgrunden och ÅS 3 som just
ankommit till parkeringen. |
Smalspåret
med ÅS 1 och ÅS 3, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Vid entrén var det hela tiden
mycket folk och många bilar. Många gäster har
dessutom med sig en trailer för att ta hem
granen (granarna) på ett enkelt sätt. Trilers
ställs upp på särskild plats nära ingången. |
Entrén
med trailers, ©PG Andersson 2002 |
|
|
|
|
Den svenska delen av personalen
får åskådliggöras med dessa båda personer
från Göteborg respektive Linköping (Stockholm)
samt fotografens malmömössa. |
Personal
från Sverige i personalrummet, ©PG
Andersson 2002 |
|
|
|
|
Bland nyheterna på museet finns
denna Mülheim vagn från TYskland. Vagnen, med
en spårvidd på 1000 mm, skall användas som
reservdelsförråd vid renoveringen av KS 890. På bilden
APTA 815 (KS 815) och Mülheim 255.
|
Apta
815 och Mülheim 255, ©PG Andersson
2002 |
|
|
|
|
På bilden APTA 815 (KS 815) samt
anledningen till dess leverans till Köpenhamn -
provvagnen Düsseldorf 2412 som var i Köpenhamn
1957/58. På bilden finns dessutom Düwag
vagnar som representerar sju spårvägsstäder!
Till vänster Alexandria och Köpenhamn samt 2412
från Düsseldorf. I bakgrunden kan skymtas
Mülheim 255 samt vagnkorgen till en vagn från
Norrköping som tidigare gått i Dessau och
Duisburg.
|
APTA
815 och Düsseldorf 2412, ©PG Andersson
2002 |
|
|
|
|
Efter trfaikens slut vid 15-tiden
ställdes ÅS 1 in i Remise 1. Observer de 600
voltsdrivna julgranarna på vagnens tak. |
ÅS
1 i Remise 1, ©PG Andersson 2002 |
|
|
-
|