Medlemmarnas dag Skjoldenæsholm
11 augusti 2001

Lördagen den 11 augusti 2001 var det åter dags för att traditionellt fira medlemmarnas dag på Skjoldenaesholm. I sitt tal till medlemmarna talade formanden bl a om att det tillkommit 7 vagnar sedan förra årets medlemmarnas dag. Viktigaste nyheterna var de båda ledvagnarna 815 och 890 som hämtats hem från Alexandria efter drygt 30 år i excil.

  Vädret denna dag var bra. Dagen till ära var boggivagnståget 585 + 1552 framkört. Detta var ett av få tillfällen då detta vagntåg visades utanför Valby Gamle Remise under 2001.

På kvällen var vagntåget i trafik för medlemmar som önskade köra med facklärare vid sidan.

Boggivagntåget framför Remise 1, ©PG Andersson 2001    
  Två utlänningar från städer som en gång legat i Danmark väntar på att få komma ut i trafiken.

Vagnarna är ML G74 byggd 1946 och HHA 3060 byggd 1951. 3060 gick som provvagn i Köpenhamn 1958 inför planerna på att köpa nya spårvagnar. Vagnen har under större delen av sitt liv gått i Bryssel som STIB/MIVB 7000.

ML 74 och HHA 3060 framför Valby Gamle remise, ©PG Andersson 2001  
  Höjdpunkten för många medlemmar var trafiken med de båda ledvagnarna 815 och 890 som i slutet av juni återkom till Danmark efter drygt 30 år i Alexandria.
Avgångshållplatsen för normalspåret, ©PG Andersson 2001    
  På lite avstånd ser vagnarna bra ut. Går man närmre ser man tydligt mängder av plastic-padding som använts för att få vagnarna att hålla ihop. Vagn 890 är målad i Köpenhamnsliknande design, medan 815 har en mer typisk Alexandria design med blått midjebälte.

Vagnarna är tekniskt i reltivt bra skick och går bra i spåret.

APTA (fd KS) 815 och 890, ©PG Andersson 2001    
  Pick-nick området användes flitigt denna soliga augusti lördag. På stickspåret står två abonnerade vagnar med gäster som äter en god måltid.
Eijlers Eg med fickande gäster, ©PG Andersson 2001    
  I slingan vid Eijlers Eg syns en förvirrad arab med sin spårvagn - eller är det så att de många resorna till Egypten har fått formanden att ändra klädstil?
Arabmöte i Ejlers Eg, ©PG Andersson 2001    
  Åter tillbaka till museet ser vi APTA 890 förklädd till köpenhamnsspårvagn 890. Vagnen levererades till Köpenhamn 1967 och skeppades till Alexandria i juli 1972 efter bara fem år i trafik.
APTA 890, ©PG Andersson 2001    
  Eftersom de flesta vagnar var ute och körde var vagnhallarna relativt tomma. Här ser vi några kvarvarande vagnar i Remise 1, bl a nyförvärvet från Duisburg (damsugarvagnen 711). Även saltvagnen (HHA 4994)från Hamburg syns mitt i bilden.
Remise1, ©PG Andersson 2001    
  Det internationella inslaget på Skjoldenaesholm innebär bl a att man på samma bild kan få tre tyska spårvagnar. Vi ser Hamburg 3657, Wuppertal 3241 och Berlin 3018. Den senare på tillfälligt besök från Malmö.
Tyska vagnar på spårvägsmuseet, ©PG Andersson 2001    
  På väg ut mot slingan vid Ejlers Eg har ML 74 med helsvensk personal fått stopp. Konduktören passade på att ta en bild på den gröna vagnen i den gröna skogen.
Skovkantens mötesspår, ©PG Andersson 2001    
  Vagnen som ML 74 väntade på visade sig vara APTA 890 som var på väg in mot museet. Även gula vagnar passar bra i den gröna skogen!
Skovkanten och APTA 890, ©PG Andersson 2001    
  Formanden Michael Lund höll tal för de församlade medlemmarna klockan 17 när museet stängt för allmänheten. Han berättade vad som hänt sedan förra året och hälsade alla välkomna. På kvällen har de som så önskar möjlighet att prova på förarens liv genom att köra spårvagn. Drygt 30 medlemmar valde att göra så.
Formandens tal, ©PG Andersson 2001    
  Kvällens gemensamma middag intogs i Valby gamel remise. Maten var som vanligt mycket god - en stor ära till kockarna som sliter en hel dag för att mätta 50 talet medlemmar.
Middag i Valby Gamle Remise, ©PG Andersson 2001    
  Efter middagen blev en del medarbetare arbetslösa. Vad göra annat än att sätta sig i kvälsssolen och smälta den goda middagen.
Vilande medarbetare, ©PG Andersson 2001    
  Efter trafikens slut kördes BVG 3018 ut för att medlemmarna skulle kunna fotografera under kvällen. Några fick den unika möjligheten att åka med vagnen.
BVG 3018, ©PG Andersson 2001    
  Oslotåget med den från Ringlinien i Göteborg deponerade släpvagnen användes som ett av de tåg där medlemmarna fick provköra.
Oslotåget inför kvällens turer, ©PG Andersson 2001    
  Berlinvagnen i väntan på att få köra ut och ta några nattliga turer. Föraren kunde konstatera att helljuset fungerar perfekt.
BVG 3018 vid museet, ©PG Andersson 2001    
  När mörkret la sig fortsatte spårvägstrafiken. Fortfarande vid 23-tiden rullade många vargnar i trafik inte minst de båda ledvagnarna från Alexandria.
Museet på kvällen, ©PG Andersson 2001    

-

Senast uppdaterad 12 augusti 2001

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2001