Lördagen
den 11 augusti 2001 var det åter dags för att
traditionellt fira medlemmarnas dag på Skjoldenaesholm.
I sitt tal till medlemmarna talade formanden bl a om att
det tillkommit 7 vagnar sedan förra årets medlemmarnas
dag. Viktigaste nyheterna var de båda ledvagnarna 815
och 890 som hämtats hem från Alexandria efter drygt 30
år i excil.
|
|
Vädret denna dag var bra. Dagen
till ära var boggivagnståget 585 + 1552
framkört. Detta var ett av få tillfällen då
detta vagntåg visades utanför Valby Gamle
Remise under 2001. På kvällen var
vagntåget i trafik för medlemmar som önskade
köra med facklärare vid sidan.
|
Boggivagntåget
framför Remise 1, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Två utlänningar från städer som
en gång legat i Danmark väntar på att få
komma ut i trafiken. Vagnarna
är ML G74 byggd 1946 och HHA 3060 byggd 1951.
3060 gick som provvagn i Köpenhamn 1958 inför
planerna på att köpa nya spårvagnar. Vagnen
har under större delen av sitt liv gått i
Bryssel som STIB/MIVB 7000.
|
ML
74 och HHA 3060 framför Valby Gamle remise,
©PG Andersson 2001 |
|
|
|
Höjdpunkten för många medlemmar
var trafiken med de båda ledvagnarna 815 och 890
som i slutet av juni återkom till Danmark efter
drygt 30 år i Alexandria. |
Avgångshållplatsen
för normalspåret, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
På lite avstånd ser vagnarna bra
ut. Går man närmre ser man tydligt mängder av
plastic-padding som använts för att få
vagnarna att hålla ihop. Vagn 890 är målad i
Köpenhamnsliknande design, medan 815 har en mer
typisk Alexandria design med blått midjebälte. Vagnarna
är tekniskt i reltivt bra skick och går bra i
spåret.
|
APTA
(fd KS) 815 och 890, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Pick-nick området användes
flitigt denna soliga augusti lördag. På
stickspåret står två abonnerade vagnar med
gäster som äter en god måltid. |
Eijlers
Eg med fickande gäster, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
|
I slingan vid Eijlers Eg syns en
förvirrad arab med sin spårvagn - eller är det
så att de många resorna till Egypten har fått
formanden att ändra klädstil? |
Arabmöte
i Ejlers Eg, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Åter tillbaka till museet ser vi
APTA 890 förklädd till köpenhamnsspårvagn
890. Vagnen levererades till Köpenhamn 1967 och
skeppades till Alexandria i juli 1972 efter bara
fem år i trafik. |
APTA
890, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Eftersom de flesta vagnar var ute
och körde var vagnhallarna relativt tomma. Här
ser vi några kvarvarande vagnar i Remise 1, bl a
nyförvärvet från Duisburg (damsugarvagnen
711). Även saltvagnen (HHA 4994)från Hamburg
syns mitt i bilden. |
Remise1,
©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Det internationella inslaget på
Skjoldenaesholm innebär bl a att man på samma
bild kan få tre tyska spårvagnar. Vi ser
Hamburg 3657, Wuppertal 3241 och Berlin 3018. Den
senare på tillfälligt besök från Malmö. |
Tyska
vagnar på spårvägsmuseet, ©PG
Andersson 2001 |
|
|
|
|
På väg ut mot slingan vid Ejlers
Eg har ML 74 med helsvensk personal fått stopp.
Konduktören passade på att ta en bild på den
gröna vagnen i den gröna skogen. |
Skovkantens
mötesspår, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Vagnen som ML 74 väntade på
visade sig vara APTA 890 som var på väg in mot
museet. Även gula vagnar passar bra i den gröna
skogen! |
Skovkanten
och APTA 890, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Formanden Michael Lund höll tal
för de församlade medlemmarna klockan 17 när
museet stängt för allmänheten. Han berättade
vad som hänt sedan förra året och hälsade
alla välkomna. På kvällen har de som så
önskar möjlighet att prova på förarens liv
genom att köra spårvagn. Drygt 30 medlemmar
valde att göra så. |
Formandens
tal, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Kvällens gemensamma middag intogs
i Valby gamel remise. Maten var som vanligt
mycket god - en stor ära till kockarna som
sliter en hel dag för att mätta 50 talet
medlemmar. |
Middag
i Valby Gamle Remise, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
|
Efter middagen blev en del
medarbetare arbetslösa. Vad göra annat än att
sätta sig i kvälsssolen och smälta den goda
middagen. |
Vilande
medarbetare, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Efter trafikens slut kördes BVG
3018 ut för att medlemmarna skulle kunna
fotografera under kvällen. Några fick den unika
möjligheten att åka med vagnen. |
BVG
3018, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Oslotåget med den från Ringlinien
i Göteborg deponerade släpvagnen användes som
ett av de tåg där medlemmarna fick provköra. |
Oslotåget
inför kvällens turer, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
|
Berlinvagnen i väntan på att få
köra ut och ta några nattliga turer. Föraren
kunde konstatera att helljuset fungerar perfekt. |
BVG
3018 vid museet, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
När mörkret la sig fortsatte
spårvägstrafiken. Fortfarande vid 23-tiden
rullade många vargnar i trafik inte minst de
båda ledvagnarna från Alexandria. |
Museet
på kvällen, ©PG Andersson 2001 |
|
|
-
|