Medlemmarnas dag i Malmköping
14 juli 2001

Lördagen den 14 juli var dagen för medlemmarnas dag i Malmköping. Datumen var ett prov att ha detta arrangemang mitt i sommaren. Tillströmningen av medlammar var kanske inte fullt så god som arrangörerna hade hoppats. I vart fall hade man gjort ett bra jobb med att exponera de samlingar som finns i Svenska Spårvägssällskapet. Vagnar som inte varit ut på 20 eller 30 år kunde nu beskådas av besökarna. Arrangemanget ledsagades av solen med avbrott för en och annan regnskur.

  Framkörda för trafiken fanns Uppsal Spårvägars nr 10 tillsammans med Helsingborgs Stads Spårvägar nr 11. Den senare är egentligen HSS 17 men numererades 11 i samband med att den renoverades i Helsingborg i samband med 50 års jubileet 1953. På bilden syns även Lidingö 5an- en praktvagn med träkorg och boggier från 1914.
US 10, HSS 11 och SSLidJ 5, ©PG Andersson 2001    
  På bilden ser vi en närbild av Helsingborg nr 11. Bakom skymtar den nyligen renoverad tvärsitsvagnen GS 186.
GS 186 och HSS 11, ©PG Andersson 2001  
  Växelkrysset på bilden härstammar från Värnhemstorget i Malmö där det låg i Föreningsgatan för att underlätta ut- och inkörning till vagnhallen.
Växelkrysset från Malmö, ©PG Andersson 2001    
  För första gången i SSS ägo ser vi här GS M22 224 och GS S26 333 sammankopplade med dörrarna på samma sida. Detta lät sig görassedan S26:an hade vänts i den nya Hosjöslingan och på det viset kom att stå på samma håll som motorvagnen.
GS 224 och 333, ©PG Andersson 2001    
  Gävle nr 1 byggdes av ASJ 1908 i samband med att spårvägen i Gävle öppnade. Vagnen är bevarad utan truck. Trucken under vagnen är SSS 1320 som i sin tur är trucken till en HSS B-motorvagn.
Gävle Stads Spårvägar nr 1, ©PG Andersson 2001    
  För trafiken på Bomhuslinjen skaffade Gävle Stads Spårvägar två motorvagnar från Siemens. Vagnen är byggs 1940. Den såldes till LKAB i Kiruna 1956. I september 1968 donerades vagnen av LKAB till SSS.
Gävle Stads Spårvägar 21, ©PG Andersson 2001    
  En av klenoderna i SSS samlingar är SSAB 2 som hittades i terängen utanför Sundsvall i ett relativt gott skick. Vagnen har t o m sin truck kvar även om motorerna saknas. Vagnen donerades till SSS 1980 av Svenska Cellulosa AB och kom till Malmköping 1981.
Sundsvalls Spårvägs AB 2, ©PG Andersson 2001    
  Jönköpings släpvagn 22 således till Uppsala efter branden 1945. Vagnen såldes senar som sommarstuga och inköptes av SSS 1969. Under korgen, som saknar underrede, ser vi trucken SSS 1318, fd SS instruktionstruck.
Jönköpings Spårvägar 22, ©PG Andersson 2001    
  Bilden visar den välrenoverade korgen till Karlskrona Stads Spårvägar nr 13. Vagnen byggdes på KSS egen verkstad 1919 samtidigt som motorvagn nr 5 som hade samma utseende.

Korgen renoverades av Karlskrona Spårvagnskommitté 1973-1977. Efter renovering donerades vagnen till SSS 1977.

Trucken är SSS 1319 som är fd SS smörjvagn A239 nr 9254.

KSS 13, ©PG Andersson 2001    
  Tillsammans med Helsingborg beställde Norrköping tvåaxliga mustanger från ASEA. M51an är från en andra serie som Norrköping beställde och levererades 1951. Vagnen donerades till SSS 1968 och har sedan dess varit i Malmköping.
NKA M51 51, ©PG Andersson 2001    

-

Senast uppdaterad 12 augusti 2001

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2001