Lördagen
den 14 juli var dagen för medlemmarnas dag i
Malmköping. Datumen var ett prov att ha detta
arrangemang mitt i sommaren. Tillströmningen av
medlammar var kanske inte fullt så god som arrangörerna
hade hoppats. I vart fall hade man gjort ett bra jobb med
att exponera de samlingar som finns i Svenska
Spårvägssällskapet. Vagnar som inte varit ut på 20
eller 30 år kunde nu beskådas av besökarna.
Arrangemanget ledsagades av solen med avbrott för en och
annan regnskur.
|
|
Framkörda för trafiken fanns
Uppsal Spårvägars nr 10 tillsammans med
Helsingborgs Stads Spårvägar nr 11. Den senare
är egentligen HSS 17 men numererades 11 i
samband med att den renoverades i Helsingborg i
samband med 50 års jubileet 1953. På bilden
syns även Lidingö 5an- en praktvagn med
träkorg och boggier från 1914. |
US
10, HSS 11 och SSLidJ 5, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
|
På bilden ser vi en närbild av
Helsingborg nr 11. Bakom skymtar den nyligen
renoverad tvärsitsvagnen GS 186. |
GS
186 och HSS 11, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
Växelkrysset på bilden
härstammar från Värnhemstorget i Malmö där
det låg i Föreningsgatan för att underlätta
ut- och inkörning till vagnhallen. |
Växelkrysset
från Malmö, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
För första gången i SSS ägo ser
vi här GS M22 224 och GS S26 333 sammankopplade
med dörrarna på samma sida. Detta lät sig
görassedan S26:an hade vänts i den nya
Hosjöslingan och på det viset kom att stå på
samma håll som motorvagnen. |
GS
224 och 333, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Gävle nr 1 byggdes av ASJ 1908 i
samband med att spårvägen i Gävle öppnade.
Vagnen är bevarad utan truck. Trucken under
vagnen är SSS 1320 som i sin tur är trucken
till en HSS B-motorvagn. |
Gävle
Stads Spårvägar nr 1, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
|
För trafiken på Bomhuslinjen
skaffade Gävle Stads Spårvägar två
motorvagnar från Siemens. Vagnen är byggs 1940.
Den såldes till LKAB i Kiruna 1956. I september
1968 donerades vagnen av LKAB till SSS. |
Gävle
Stads Spårvägar 21, ©PG Andersson
2001 |
|
|
|
|
En av klenoderna i SSS samlingar
är SSAB 2 som hittades i terängen utanför
Sundsvall i ett relativt gott skick. Vagnen har t
o m sin truck kvar även om motorerna saknas.
Vagnen donerades till SSS 1980 av Svenska
Cellulosa AB och kom till Malmköping 1981. |
Sundsvalls
Spårvägs AB 2, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Jönköpings släpvagn 22 således
till Uppsala efter branden 1945. Vagnen såldes
senar som sommarstuga och inköptes av SSS 1969.
Under korgen, som saknar underrede, ser vi
trucken SSS 1318, fd SS instruktionstruck. |
Jönköpings
Spårvägar 22, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Bilden visar den välrenoverade
korgen till Karlskrona Stads Spårvägar nr 13.
Vagnen byggdes på KSS egen verkstad 1919
samtidigt som motorvagn nr 5 som hade samma
utseende. Korgen renoverades av Karlskrona
Spårvagnskommitté 1973-1977. Efter renovering
donerades vagnen till SSS 1977.
Trucken
är SSS 1319 som är fd SS smörjvagn A239 nr
9254.
|
KSS
13, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
Tillsammans med Helsingborg
beställde Norrköping tvåaxliga mustanger från
ASEA. M51an är från en andra serie som
Norrköping beställde och levererades 1951.
Vagnen donerades till SSS 1968 och har sedan dess
varit i Malmköping. |
NKA
M51 51, ©PG Andersson 2001 |
|
|
-
|