 |
|
Från Stranden till Sibbarp gick
ett enkelspår vilket begränsade turtätheten. I
den sista tidtabellen gick var tredje vagn till
Sibbarp vilket innebar 30-minuterstrafik. Mellan
Stranden och Gustav Adolfs torg gick vagnarna var
10:e minut. |
Limhamn,
Sibbarp, ©PG Andersson 1973 |
|
|
 |
|
Efter nedläggningen den 27 april
1973 blev vagnarna stående i vagnhallen till
hösten 1977. ML lyckades aldrig hitta någon
köpare till de 11 vagnarna. När det var klart
att det inte gick att sälja beslutade man att
skrota vagnarna. Dessbättre erbjöds då ett
antal vagnar som museiföremål. I maj 1977
fick SSS Malmöavdelning tillfälle att besöka
vagnhallen. På bilden till vänster de tre
G-vagnarna 70, 75 och 76. Samtliga är i dag
skrotade.
|
Vagnhallen,
Malmö, ©PG Andersson 1977 |
|
|
 |
|
G-vagnarna 78 och 72 stog längst
fram på spår 11 och 12. Kanske var det deras
placering som gjorde att just dessa vagnar kom
att sparas till eftervärlden. Vagn 78 skrotdaes
dock 1978. |
Vaghallen,
Malmö, ©PG Andersson 1977 |
|
|
 |
|
Vagn 71 tilsammans med släpet 196
bevarades hos Tekniska Museet och är Malmö
stads museivagnar. För närvarande är
vagntåget utlånat till Djurgårdslinjen i
Stockholm. |
Tekniska
Museet, Malmö, ©PG Andersson 1977 |
|
|
 |
|
Vagn 72 kom, tilssamans med släpet
195, till Malmköping och ingår nu som klass I
vagn i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.
I väntan på den andra slingan i Malmköping
används vagnen inte i trafik. |
Verkstaden,
Malmköping, ©PG Andersson 2001 |
|
|
 |
|
I Malmköping finns släpet T-10
195 bevarat. Släpet ingår i Svenska
Spårvägssällskapets samlingar och har klass II
i samlingarna. Släpet används inte i trafik. |
Trumslagarhallen,
Malmköping, ©PG Andersson 2001 |
|
|
 |
|
Vagn 74 kom att bevaras av SHS i
Danmark och har sedan normalspåret öppnades
körts på banan. Det var först i samband med
förlängningen till Eilers Eg 1999 och bygget av
slingan som vagnen blev trafikvagn. På bilden
syns vagnen tillsammans med SSS veternabuss MSS
47 från 1939. Tillfället är ett besök av SSS
Malmöavdelning i Skjoldenæsholm dagen före
riksdagsvalet 1985.
|
Normalspåret,
Skjoldenæsholm, ©PG Andersson 1985 |
|
|
 |
|
Vagn 78 ställdes hösten 1977 upp
i Folkets Park. Det tog inte lång tid förrän
vagnen var totalt sönderslagen. Det fanns 1978
inte en hel detalj på vagnen - t o m
strömavtagaren var krökt. Resterna av vagnen
sändes till Malmköping den 18 oktober 1978 där
den skrotades och de reservdelar som kunde
bevaras sparades i förråden. |
Folkets
Park, Malmö, ©PG Andersson 1977 |
|
|
 |
|
I oktober1977 hade resterande
vagnar transporterats till Arlöv för skrotning.
På bilden syns följande vagnar: 70, 77,
193, 197, 413, 75, 198, 80, 192, 76, 194, 73,
191, 79 och 190.
|
Skrotplatsen
i Arlöv, ©PG Andersson 1977 |
|
|
 |
|
I januari 1978 hade bara vagn 70
skrotats helt medan andra vagnar höll på att
skrotas. Den sista vagnen skrotades först 1980.
Enligt lista i Koltåget 5/80 gäller följande
för vagnarna:
70 skrot 1977
71 Tekniska Museet 1977
72 SSS 1977
73 skrot 1980
74 SHS 1977
75 skrot 1978
76 skrot 1980
77 skrot 1978
78 Folkets Park 1977 |
Skrotplatsen i Arlöv,
©PG Andersson 1978 |
|
SSS
1978, skrot 1978
79 skrot 1980
80 skrot 1978
81 (413) skrot 1978 |