3 april
2021 - Premiär 2021
Den
3 april var det dags att väcka TRABI från
vintervilan. Trädgårdsmöblerna skulle ut och TRABI
måste då backas ut. En bra kombination när våren är
på väg.
|
|
|
|
|
|
10 maj
2021
Våren
2021 fick TRABI en ny kompis i form av en
Mercedes GLE laddhybrid - något större och
lite renare. |
|
|
En
tur genom Lund med uppehåll utanför kommunhuset
Kristallen.
|
|
|
23 maj
2021
Självklart
skulle TRABI även våren 2021 fotograferas med
rapsfält. Här på vägen mellan Stångby och
Odarslöv. |
|
|
Vid
spårvägens korsning med Odarslövsvägen ställde TRABI
upp sig för att förevigas med en spårvagn i
linjetrafik i bakgrunden.
|
|
|
10
oktober 2021
Lunds
gamla stadsgräns som gällde fram till kommunreformen
1971 utmärks längs många vägar med ståtliga skyltar.
Den 10 oktober tog jag och TRABI en tur runt Lund
för att söka upp de skyltar som står kvar.
|
|
|
På
kartan markeras de punkter där större vägar korsade
stadsgränsen. Punkt E och F flyttades 1952 när St
Råby blev en del av Lunds Stad.
Underlag är Generalstabskartan från 1946.
|
|
|
Vid
punkt A vid Gamlemark har vägarna byggts om kraftigt
och gamla vägen mellan Lund och Fjelie visade inte
upp något gränsmärke.
|
|
|
Vid
punkt B på vägen mellan Värpinge och Önnerup står
gränsmärket kvar i tydligt majestät.
|
|
|
Punkt
C utgörs av den punkt där vägen mot Lomma korsar
Höjeå mellan Värpinge och Trolleberg. Här kunde
inget gränsmärke siktas.
|
|
|
Nästa
stora väg att korsa stadsgränsen är Malmövägen,
punkt D, som vid korsningen av Höjeå även korsar
stadsgränsen. Här är gränsen utmärkt med en sten
från 1926 som visar gränsen mellan Torna och Bara
härad.
|
|
|
Stenen
från 1926 som visar gränsen mellan Bara och Torna
härad. Bara i söder och Torna i norr.
|
|
|
Vägen
som går söder ut från Stora Råby mot Bjällerup
korsar stadsgränsen, punkt E, på en höjd med fin
utsikt mot Lund. Gränsstenen står kvar och tronar på
höjden. Denna sten stod tidigare på Råbyvägen vid
Nilstorp.
|
|
|
Dalbyvägen
med punkt F är starkt trafikerad så det var inte
helt lätt att stana vid denna gränssten som står
kvar en bir bakom det röda huset.
|
|
|
Dalbyvägen
med gränsstenen till höger förevigat med
teleobjektiv.
|
|
|
Längs
Sandbyvägen, punkt G, står stenen kvar strax öster
om korsningen med Utmarksvägen. |
|
|
Vid
Sandbyvägen sitter även plaketten kvar som säger att
detta var "Lunds Stads gräns till 1974". Lite
intressant att et står 1974 när kommunreformen
skedde 1971 - men det finns säkert en förklaring
till detta.
|
|
|
Längs
Riksväg 4 från Malmö till Kalmar korsar
stadsgränsen, punkt H, vägen en bit före Odarslöv.
Bakom TRABI ses växtlighet som med all sannolikhet
visar den forna stadsgränsen. Någon gränssten finns
inte här.
|
|
|
Vrider
vi blicken ser vi att vi är vid den nya
spårvagnsdepån i Lund. Depån ligger på mark som
tidigare var utanför Lund Stad.
|
|
|
Punkt
I vid Svenshögsvägen som utgör landsvägen mot
Stångby och Örtofta står gränsstenen kvar i numer
tämligen tät bebyggelse.
|
|
|
Längs
Kävlingevägen, punkt I, har vägen nyligen renoverats
vilket inneburit att gränsstenen även den blivit
renoverad! Kul att man tar vara på dessa klenoder
som sattes upp på 1930-talet.
|
|
|
Så
slutar denna rundresa runt Lund med TRABI vid det
vackert nyrenoverade gränsmärket vid Kävlingevägen.
|
|
|
Rättelse/Komplettering
En
av de som besökt min hemsida har uppmärksammat mig
på att jag missat läget för gränssten A. På kartan
till höger visas det korrekta läget, där den än idag
står tämligen nära Fjelierondellen.
TRABI har ännu inte varit där, bara passerat 2021.
|
|
|
Till
höger ser vi den eleganta gränsstenen längs
Fjelievägen den 1 april 2024 - nej det är inget
skämt den står där i all sin glans längs cykelbanan
som nu löper i det gamla läget för den forna
Fjelievägen.
|
|
|
-
Samtliga
bilder och text (om inte annat anges) ©PG
Andersson,
2021och 2024
|
|