6 april
2019 - Premiär 2019
Lördag
den 6 april var en varm vårdag i Skåne och det
kändes lämpligt att väcka TRABI ur vintervilan. I år
är TRABI 30 år och därmed veteranbil = besiktning
blir det bara vartannat år. Då TRABI klarade
besiktningen i maj 2018 är det först i maj 2020 som
det är dags nästa gång.
Första momentet är att ta bort pallbockarna så att
hjulen når mark.
|
|
|
Nästa
moment är att ansluta batteriet. I höstas var det
problem med batteriet så innan upp-pallning
rekonditionerades batteriet och laddades - MEN det
var stendött när TRABI skulle startas.
Slutsatsen blev att bateriet har gjort sitt och det
köptes nytt batteri med samma dimmentioner.
På bilden det gamla batteriet.
|
|
|
När
det nya batteriet var på plats startade TRABI utan
problem - första starten på våren tar alltid en
liten stund då bränslesystemet ju är knas tort....
Dagen började med tankning av 14 liter bensin efter
det att ny tvåtaktsolja inköpts.
Därefter blev det en liten tur på 14 km där TRABI bl
a stannade till vid spårvägsbygget i Lund med MAX IV
i bakgrunden.
|
|
|
TRABI
har nått Odarslöv och vi ser bygget av ESS i
bakgrunden.
|
|
|
Odarslövs
samhälle i bakgrunden. Strax norr om denna plats
bodde påven när han besökte Lund och Sverige för
några år sedan.
|
|
|
Vid
den blivande ändstationen för spårvägen i Lund står
TRABI framför Odarslövs Mölla som restaurerats
väldigt fint.
|
|
|
Vi blickar bort mot
bygget av ESS och det blivande enkelspåret mot
depån för spårvägen i Lund.
|
|
|
Resterna
av Riksväg 4, senare 15, senare E22, med
betongslitlager och en gammal milsten i bakgrunden
är alltid en spännnade plats att ta bilder på.
|
|
|
Vi är kvar på gamla
riksväg 4/15 och TRABI testar lite vänstertrafik.
|
|
|
Så
har vi då kommit hem igen efter en tur på knappa 15
km. Det gick bra men som vanligt viss värme på höger
bakhjul.
Nästa mål är att ge TRABI en rejäl översyn hos ett
Trabant-proffs utanför Landskrona.
|
|
|
Storservice 2019
Söndagden
12 maj var det dags att köra till service
utanför Landskrona. TRABI är utbackad och klar
för avfärd lastad med alla tillgängliga
reservdelar till bromssystemet. Nu ska
bakbromsarna åtgärdas en gång för alla!
|
|
|
Turen
gick bra och vid Västra Karaby gjordes paus.
|
|
|
En
bit efter Västra Karaby började det gå tugnt och
TRABI stannade. Det lucktade riktigtvarmt och det
visade sig att jag gjömt lossa handbromsen. Efter
att den lossats kördes fram till en parkering
utanför Dösjebro.
På bilden syns att däcken är varma - så varma att
det blir spår efter dom.
Det blev en ofrivillig paus på resan.
|
|
|
Efter
en stunds väntan satta jag åter fart på TRABI. Vi
kom fram till ett vackert rapsfält - det gick inte
att undvika ett stopp för fotografering.
|
|
|
Onsdag
den 19 juni var det dags att hämta en nyservad
TRABI. Bakbromsarna var helrenoverade - dock inte
med de delar jag hade för de passade givetvis
inte... Även förgasaren var vidjord så att TRABI nu
går jämnt och fint.
Stort tack till Markus som fixade TRABI!
På bilden ser vi Markus Trabant i bakgrunden.
|
|
|
På
tomten fans en ytterligare Trabant som är körduglig
men som inte rullat på flera år.
|
|
|
Så
kom TRABI så hem igen på kvällen den 19 juni och
icke nyttjade reservdelar kunde lastas in i garaget.
|
|
|
3 juli
2019 - kortare utfärd
Den
3 juli var det dags att handla lite saker samt att
åter ta en tur längs spårvägsbygget i Lund. Då det
andra bilen var i Bohuslän fick TRABI dra hela
lasset denna dag.
|
|
|
Turen
gick först till det stora köpcentrat Nova för att
hämta en beställd väska.
TRABI käns liten bland alla de stora bilarna!
|
|
|
Vid
Solbjer gjordes det första stoppet vid
spårvägsbygget.
|
|
|
Vi
har kommit till hållplatsen MAX IV.
|
|
|
Ute
vid ESS fortskrider arbetet med spåret till depån.
|
|
|
Utmarksvägen
är en rest av det gamla vägnätet i området.
|
|
|
13
juli 2019 - tur till Malmö
Den
13
juli fick TRABI aggera transportmedel till
Malmö för att föraren skulle kunna
tjänstgöra vid museispårvägen.
|
|
|
|
10
november 2019 - runda i Lund - Mauerfall 30 år
Den
9 november firades att det var 30 år sedan
Berlinmuren öppnades för medborgare i DDR. Trabanten
blev en symbol för DDR när bilmodellen syntes i alla
TV-inslag.
Då vädret var mycket regningt den 9 november 2019
fick TRABI vänta på en tur till den 10 november.
Den skarpsynte ser en tydlig rökpuff ur avgasröret!
|
|
|
Då
TRABI varit ute på en del äventyr under året var det
dags att fylla på bensinförrådet och det ganska
rejält - 18 liter av möjliga 24. Det gick samtidigt
åt en del tvåtaktsolja.
|
|
|
Turen
gick sedan genom centrala Lund där TRABI väckte en
del uppmärksammhet. I det medeltida gatnätet var det
lugnt så ett stopp för fotografering var inget
problem.
|
|
|
Från
centrum kördes till Lasarettet och den gamla delen
av detta. Här har vi stannat strax väster om
Universitetsbiblioteket på det gamla
lasarettsområdet.
|
|
|
Vänder
man på sig ser man de fina valven som en gång ledde
in på det avstängda lasarettsområdet. Numera är det
bara en del av ett myclet större område.
|
|
|
Nästa
mål blev parken vid LTH där höstfärgerna ger sin
stämning till bilden.
|
|
|
TRABI
har en märklig förmåga att lockas av spårvagnsspår.
Vid LTH har vi stannat framför en varningsskylt för
spårvagn, men någon spårvagn kommer inte att passera
på de närmaste halvåret.
|
|
|
Från
LTH kärde vi söder ut och kom till Biltema där ny
tvåtaktsolja inköptes - alltid bra att ha en flaska
i reserv.
|
|
|
Sedan
var det dags att återvända hem för att avsluta
TRABI-året 2019. En enkel avtvättning med vatten
skedde innan TRABI rullade in i garaget.
|
|
|
Så
var det åter dags för ett lyft upp på pallbockarna
för att vila däcken. TRABI är liten och lätt så med
ett lyft klarar man båda stödpunkterna på en sida.
|
|
|
Ja
då stänger vi för denna säsong när TRABI fått en
rejäl service och rullar bättre än någonsin!.
|
|
|
Den
tyska TV-kanalen RBB uppmärksammar givetvis 30 års
jubileet.
|
|
|
-
Samtliga
bilder och text (om inte annat anges) ©PG
Andersson,
2019
|
|