6 april 2019 - Premiär 2019

Lördag den 6 april var en varm vårdag i Skåne och det kändes lämpligt att väcka TRABI ur vintervilan. I år är TRABI 30 år och därmed veteranbil = besiktning blir det bara vartannat år. Då TRABI klarade besiktningen i maj 2018 är det först i maj 2020 som det är dags nästa gång.

Första momentet är att ta bort pallbockarna så att hjulen når mark.
 
Nästa moment är att ansluta batteriet. I höstas var det problem med batteriet så innan upp-pallning rekonditionerades batteriet och laddades - MEN det var stendött när TRABI skulle startas.

Slutsatsen blev att bateriet har gjort sitt och det köptes nytt batteri med samma dimmentioner.

På bilden det gamla batteriet.
 
När det nya batteriet var på plats startade TRABI utan problem - första starten på våren tar alltid en liten stund då bränslesystemet ju är knas tort....

Dagen började med tankning av 14 liter bensin efter det att ny tvåtaktsolja inköpts.

Därefter blev det en liten tur på 14 km där TRABI bl a stannade till vid spårvägsbygget i Lund med MAX IV i bakgrunden.
 
TRABI har nått Odarslöv och vi ser bygget av ESS i bakgrunden.
 
Odarslövs samhälle i bakgrunden. Strax norr om denna plats bodde påven när han besökte Lund och Sverige för några år sedan.
 
Vid den blivande ändstationen för spårvägen i Lund står TRABI framför Odarslövs Mölla som restaurerats väldigt fint.
 
Vi blickar bort mot bygget av ESS och det blivande enkelspåret mot depån för spårvägen i Lund.
 
Resterna av Riksväg 4, senare 15, senare E22, med betongslitlager och en gammal milsten i bakgrunden är alltid en spännnade plats att ta bilder på.
 
Vi är kvar på gamla riksväg 4/15 och TRABI testar lite vänstertrafik.
 
Så har vi då kommit hem igen efter en tur på knappa 15 km. Det gick bra men som vanligt viss värme på höger bakhjul.

Nästa mål är att ge TRABI en rejäl översyn hos ett Trabant-proffs utanför Landskrona.
 


Storservice 2019

Söndagden 12 maj var det dags att köra till service utanför Landskrona. TRABI är utbackad och klar för avfärd lastad med alla tillgängliga reservdelar till bromssystemet. Nu ska bakbromsarna åtgärdas en gång för alla!  
Turen gick bra och vid Västra Karaby gjordes paus.
 
En bit efter Västra Karaby började det gå tugnt och TRABI stannade. Det lucktade riktigtvarmt och det visade sig att jag gjömt lossa handbromsen. Efter att den lossats kördes fram till en parkering utanför Dösjebro.

På bilden syns att däcken är varma - så varma att det blir spår efter dom.

Det blev en ofrivillig paus på resan.
 
Efter en stunds väntan satta jag åter fart på TRABI. Vi kom fram till ett vackert rapsfält - det gick inte att undvika ett stopp för fotografering.
 
Onsdag den 19 juni var det dags att hämta en nyservad TRABI. Bakbromsarna var helrenoverade - dock inte med de delar jag hade för de passade givetvis inte... Även förgasaren var vidjord så att TRABI nu går jämnt och fint.

Stort tack till Markus som fixade TRABI!

På bilden ser vi Markus Trabant i bakgrunden.
 
På tomten fans en ytterligare Trabant som är körduglig men som inte rullat på flera år.
 
Så kom TRABI så hem igen på kvällen den 19 juni och icke nyttjade reservdelar kunde lastas in i garaget.
 

3 juli 2019 - kortare utfärd

Den 3 juli var det dags att handla lite saker samt att åter ta en tur längs spårvägsbygget i Lund. Då det andra bilen var i Bohuslän fick TRABI dra hela lasset denna dag.
 
Turen gick först till det stora köpcentrat Nova för att hämta en beställd väska.

TRABI käns liten bland alla de stora bilarna!
 
Vid Solbjer gjordes det första stoppet vid spårvägsbygget.
 
Vi har kommit till hållplatsen MAX IV.
 
Ute vid ESS fortskrider arbetet med spåret till depån.
 
Utmarksvägen är en rest av det gamla vägnätet i området.
 

13 juli 2019 - tur till Malmö

Den 13 juli fick TRABI aggera transportmedel till Malmö för att föraren skulle kunna tjänstgöra vid museispårvägen.
 

10 november 2019 - runda i Lund - Mauerfall 30 år

Den 9 november firades att det var 30 år sedan Berlinmuren öppnades för medborgare i DDR. Trabanten blev en symbol för DDR när bilmodellen syntes i alla TV-inslag.

Då vädret var mycket regningt den 9 november 2019 fick TRABI vänta på en tur till den 10 november.

Den skarpsynte ser en tydlig rökpuff ur avgasröret!
 
Då TRABI varit ute på en del äventyr under året var det dags att fylla på bensinförrådet och det ganska rejält - 18 liter av möjliga 24. Det gick samtidigt åt en del tvåtaktsolja.
 
Turen gick sedan genom centrala Lund där TRABI väckte en del uppmärksammhet. I det medeltida gatnätet var det lugnt så ett stopp för fotografering var inget problem.
 
Från centrum kördes till Lasarettet och den gamla delen av detta. Här har vi stannat strax väster om Universitetsbiblioteket på det gamla lasarettsområdet.
 
Vänder man på sig ser man de fina valven som en gång ledde in på det avstängda lasarettsområdet. Numera är det bara en del av ett myclet större område.
 
Nästa mål blev parken vid LTH där höstfärgerna ger sin stämning till bilden.
 
TRABI har en märklig förmåga att lockas av spårvagnsspår. Vid LTH har vi stannat framför en varningsskylt för spårvagn, men någon spårvagn kommer inte att passera på de närmaste halvåret.
 
Från LTH kärde vi söder ut och kom till Biltema där ny tvåtaktsolja inköptes - alltid bra att ha en flaska i reserv.
 
Sedan var det dags att återvända hem för att avsluta TRABI-året 2019. En enkel avtvättning med vatten skedde innan TRABI rullade in i garaget.
 
Så var det åter dags för ett lyft upp på pallbockarna för att vila däcken. TRABI är liten och lätt så med ett lyft klarar man båda stödpunkterna på en sida.
 
Ja då stänger vi för denna säsong när TRABI fått en rejäl service och rullar bättre än någonsin!.
 
Den tyska TV-kanalen RBB uppmärksammar givetvis 30 års jubileet.
 

-

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2019