20 april 2014

Hej! Jag har varit borta länge men nu hoppas vi på en bra säsong. Säsongerna 2011 och 2012 ägnades åt att få ordning på bromsarna och när det var klart 2012 så var hösten kommen. Säsongen 2013 var det ont om tid och segling prioriterades. När hösten kom fick TRABI nya fälgar och däck och besiktning skulle ske. Vid provkörning gick det väldigt hackigt och TRABI ställdes upp i stället.   
Idag den 20 april tappades den gamla bensinen från 2010 ut. Det är lätt när det är självfall på bensinen och inga pumpar inblandade! Bensinslangen som kopplats loss och dragits till en dunk syns mitt i bild.
 
I övrigt verkat motorn bra och allt är som det ska.
 
Nåja - batteriet behövde lite ström innan det gick att dra igång motorn.
 

Efter laddning av batteriet så gick det att starta och TRABI rullade som den ska. Hybris utbredde sig och tid för besiktning bokades - vi får se hur det går.

 

21 april 2014 - 25/50 års skillnad

Den 17 april 2014 fick Trabi en ny kompis - en splitter ny gasdriven Mercedes B-klass. Den som vill kan fundera på hur utvecklingen gått framåt. Båda har framhjulsdrift och båda är INTE bensindrivna fyrtaktsbilar! Den största skillnaden är kanske utseendet på nyckeln till bilen.
 
Här kan man studera den tyska bilutvecklingen under 25 år från maj 1989 då TRABI föddes till april 2014 då KLO kom till världen. När Trabant P601 kom 1964 var den högmodern med bl a tvärställd motor.
 
Instrumentpanelen i TRABI innehåller det viktiga med reglage för ljus och vindrutetorkare, hastighetsmätare, ekometer och radio. Växelspaken sitter till höger på ratten.
 
Vad skiljer i modellen från 2014? Vi har ljusreglering till vänster, vindrutetorkare i en spak till vänster, hastighetsmätare, varvräknare är nytt, i multifunktionsskärmen finns bl a ekometer och till höger hittar vi radion. Växelspaken för automatlådan sitter till höger på ratten!
 

25 april 2014 - Besiktning

Den 25 april bar det iväg till besiktning och det gick snabbt att komma in - trorts att jag var på plats ca 10 minuter före tiden - ingen väntan där inte. Kompisen fick vägleda då TRABI har smal spåvidd och lyftbordet är i bredaste laget!
 
Kontrollen genomfördes enligt protokollet och allt var bra utom ojämn bromsverkan bak. Det blir till att justera bromsarna bak. I övrigt rullar TRABI bra förutom ojämngång om inte choken är delvis utdragen. Åtgärd väntar.
 

17 maj 2014 - Trabi kommer hem efter översyn

Efter besiktningen skickades TRABI till verkstaden för översyn av dels bromsarna dels den ojämna gången på motorn.
På Norges nationaldag kom Trabi hem igen med godkända bromsar och bättre gång i motorn - dock finns fortsatt lite hackande med chooken helt inne.
 
Bromsvärdena var bra - nu krävs bara att TRABI får rulla i sommar så att bromsarna får jobba lite.
 

12 juni 2014 - Studentexamen

Den 12 juni skedde en sällsynt händelse - TRABI lånades ut för studentkörning. Nu var föraren inte vem som helst utan en hängiven DDR-fan som med största säkerhet kan vårda TRABI på rätt sätt. På bilden syns den stålta gätsföraren vid hämtning av TRABI.
 
TRABI på väg mot studentfirande.
 
TRABI lämnar hemmet för en utfärd mot norr.
 
TRABI levererar en nybakad student för andra gången under karriären i Sverige.
 

9 november 2014 - "25 Jahre Mauerfall"

Den 9 november 1989, ett halvår efter att Trabi levererades, föll Berlinmuren. På 25-årsdagen fick TRABI en tur runt i Lund innan vi ställer upp för vintern. Tidigare hade givetvis bromsarna underkänts på besiktningen, men en månad extra får man ju att köra.
 
TRABI gör uppehåll på parkeringen vid Armaturfabriken i Lund den 9 november 2014.
 
En runda i centrala Lund och viss uppskattning från förbipasserande. Här görs uppehåll på Själbodgatan.
 
TRABI har åter kommit hem efter en runda för att uppmärksamma "25 Jahre Mauerfall".
 

-

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2014