16 augusti 2009

Det blev sen premiär i år, detta pga mycket resande under våren. När TRABI skulle köras ut ut garaget gick startmotorn perfekt men det tände inte. Då mindes man startproblemen från förra året! Fram med verktyg och börja felsöka. Det visade sig efter ett tag att förgasaren var snus torr. Bensin rann i slangen men kom inte in i förgasaren. Kontroll i handböcker visade att det sannolikt var nålen vid inflödet som hängt sig.

Återigen skickas en beställning på reservdelar till Tyskland. Efter någon vecka anländer paketet och det fanns möjlighet att försöka reparera.

 
     

19-20 september 2009

Lördagen den 19 september åkte jag till TRABI med de nya reservdelarna. Förgasaren öppnades vilket var lite bökigt då den sitter ganska trångt under motorn.

Jodå - nålen var lite trög, men flottören såg bra ut. Den nya nålen monterades och förgasaren (med ny packning) skuvades samman. Samtidigt byttes gummislangen för lufttillförseln.

När allt var återställt och det konstaterades att ingen bensin läckte gjordes ett startförsök. TRABI drog ingång snabbt och lätt och allt var som det brukar. En liten kort provtur som inte visade på några problem.

Resten av underhållet som smörjning och tvätt skulle göras i Lund varför det hyrdes en släpkärra för transporten. Jag ville inte köra till Lund utan att allt var kontrollerat, dessutom var jag ensam med två bilar....

 

Söndagen den 20 september smorde de sju punkterna samt kontrollerades TRABI under till så allt såg bra ut. Inga problem kunde hittas så det kördes till annan plats i Lund för tvättning och garagering.

Nu är TRABI ren och fin och kan användas under hösten. Förra årets bromsproblem har ännu inte märkts.

     

18 oktober 2009

En liten tur för att kolla att allt är OK inför besiktningen den 20 oktober. Turen gick bra, förutom fortsatt värme i vänster frambroms.

Några trevliga bilder i den vackra solnedgången blev det också.

 

     

20 oktober 2009

Besiktning av TRABI är alltid en rolig upplevelse. I år var kön kort varför jag blev inkallad innan jag hunnit ut från anmälningsrummet. Väl inne var intresset stort för denna udda bil.

 

Mannen i mitten som besiktigat TRABI tre gånger förut berättade för sina kollegor hur bilen är uppbyggd. Besiktningen, som gick utan anmärkningar, avslutades med ett råd att rostskydda bakaxeln med rå linolja.

     

31 oktober 2009

Sist dagen i oktober visade sig lämplig för att dels åtgärda bakaxeln enligt rekommendation från bilprovningen, dels att transportera TRABI till Österlen för vinterförvaring.

TRABI lyftas bak och hjulen togs bort. Nu var det lätt att komma åt axlar och broms-sköldar för att måla på linolja. Linolja torkar långsamt så det enklaste sättet att inte störa den processen vid transport av TRABI var att ta hjälp av släpvagn för turen till Österlen.

På detta sätt slutade säsongen 2009, som blev kortare än tänkt pga startproblemen när TRABI skulle tas ut.

 

     

-

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2009