6 juni 2008

Den 6 juni skulle TRABI hämtas och köras till Lund för säsongen. Förra årets problem med bromsarna skulle först kontrolleras. Dessvärre gick det inte att öppna bromsarna pga rost. Detta innebar att TRABI blev stående på Österlen.

 

Det beslutades att göra ett komplett byte av bromssystemet. Delar beställdes men kom inte före semestern.

     

12 augusti 2008

Eftersom jag inte litade på bromsarna transporterades TRABI med hjälp av bilsläp till Lund den 12 augusti.

 

Efter lastning kontrollerades lufttrycket i däcken. Resan till Lund gick bra och TRABI ställdes in i garage på kvällen.

     

16 augusti 2008

Det visade sig behövas lite ytterligare renovering. Sen 16 augusti byttes bränsleslangarna i motorrummet eftersom de gamla kändes fuktiga och slitna. Vävslang kan man aldrig riktigt lita på! Dessutom byttes en mycket torr gummislang mellan luftfilter och förgasare.

 

Efter renovering av bensinslangarna kördes en liten runda i Lund. TRABI tvättades och det kunde konstateras att fälgarna fram blev varam redan efter några kilometer. Nu väntar TRABI på verkstadsbesök i slutet av augusti.

     
 

28 september 2008

Besöket på verkstaden visade att samtliga bromsar är som nya. Det fanns ingen anledning att byta promsarna. TRABI rullade åter ut på en runda nordost om Lund. Även denna gång blev höger framhjul varmt, medan det vänstra rullade bra. Problemet är antagligen att TRABI rullar för lite. Nästa säsong får det bli mer körande!

 
TRABI ovanför Kävlingeåns dalgång med röken från Sveriges sista sockerbruk i Örtofta i bakgrunden.

Garagering skedde i oktober då TRABI transporterades på trailer till Österlen. Transporten gjordes för att inte riskera att fastna på vägen med varma bromsar. Nu står TRABI i riktigt varmgarage över vintern. Några bilder från transporten finns inte då det var duggregn och mörkt den kväll det hela skedde. Nu väntar vi på våren och nya turer.

     

-

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2008