6 april 2007

Vintern 2007 var varm och redan i april kunde TRABI komma ut från vinteridet. I år hade bensinkranen stängts i höstas så bensinen fanns kvar. TRABI startade utan problem med sitt nya batteri och nya tändstift.

Några av bilderna på denna sida är i klassisk östtysk stil, dvs svartvita. Detta beror mest på att fotografen glömt att ställa om kameran från svartvitt till färg och mindre på en ostaligitripp.

Färden fortsatte och fotografen upptäckte att bilderna blev östmässiga. Kameran ställdes om och vips blev naturen mycket vackrare. Här har TRABI stannat vid en ny väderkvarn strax öster om Krageholm.

Till höger har TRABI närmat sig Lund och stoppet vid detta intressanta funkishus mellan Lund och Dalby som blev det sista fotouppehållet på 2007 års premiärtur.

Nu ska TRABI få en riktig vårservice med smörjning och vaxning. Sedan väntar nya turer.

 

Våren 2007 har TRABI kommit ut till den numera klassiska mjölkpallen. TRABI har fått sin vårtvätt och är redo för turen till Lund.

Traditionen bjuder att färden inte går raka vägen. Här gör TRABI uppehåll vid väderkvarnen Östra Ingelstad kvarn.

     

20 maj 2007

Så var det då dags för vårunderhållet. Tvättning och vaxning var inga problem liksom infettning av styrning och handbromswire.

 

Då jag då och då får mail angående smörjningen av bilen visas nedan lite tips om var man ska smörja, dvs trycka in fett.

     

a

Schemat ovan visar de smörjpunkter som finns på Trabanten.

De första hittar vi bakom framhjulen. En punkt pekar framåt och en bakåt (spegelvänt på de båda sidorna).

Till vänster den övre smörjpunkten.

a Till vänster den nedre smörjpunkten bakom framhjulet.
b Smörjpunkten b kan man leta efter hur länge som helst om man letar under bilen. Punkt b hittar man från ovan nedanför batteriet. När man sprutat in fettet och inte har en böjlig slang på sprutan så måste fettsprutan demonteras för att den ska kunna tas loss!
c Smörjningen för handbromsvajern hittar man strax framför bakhjulen.

Till vänster den vänstra smörjpunktren.

c Smörjning av den högra handbromsvajern.
     

När väl allt arbete var avklarat gjordes en liten tur till Borgeby och åter. Nedan ser vi TRABI vid Borgeby kyrka. Strax innan bilden togs konstaterades varma frambromsar. Detta får åtgärdas inom den närmsta tiden.

 

Turen gick vidare och strax norr om Flädie gjordes ett nytt stopp. Bromsarna hade inte blivit varmare och när jag kom hem så var fälgarna åter svala. Trots detta kommer bromsarna att kontrolleras.

     

25 juli 2007

Mitt i sommaren kommer ett e-brev från Slovakien. Det visar sig vara från Peter Kycina som bor i Liptovsky Mikulas och har en Trabant med registreringsnummer LM-TRABI. Därmed är det bevisat att det finns minst två TRABI i världen!

 


< Foto: © Peter Kycina

     

19 augusti 2007

Första höstturen med TRABI gick mot Genarp. Till höger passeras gränsen mellan Lund och Staffanstorp som alltjämt markeras med de gamla fina skyltarna som visar att man närmar sig eller lämnar Lunds stad. I bakgrunden kan vi se den pampiga Lunda domen resa sig över slätten. Turen gick vidare genom Kyrkheddinge och Esarp.

 

På väg mot Kongsmarken stannde jag till för en kontroll av att allt var bra under huven. Det var det givetvis inte! Det rann bensin från filterbehållaren. En provisorisk tätning och det gick bra att köra hem TRABI och täta filterskyddet hjälpligt. Nytt är beställt från Tyskland.

     

23 september 2007

Reservdelarna från Tyskland kom snabbt och bränslefilterskyddet byttes (inkl packning) med mycket bra resultat. När jag ändå beställde reservdelar inköptes även en lite elegantare hållare till den bakre registreringsskylten. Nu syns det att man kör Trabant.

 

Turen denna dag gick till Malmö på det mindre vägnätet. Trots att vårens kontroll av bromsarna inte visade på några problem så blev det även denna dag lite varmt på framhjulen (särskilt det högra). Med pauser då och då så var det dock inga problem att komma hem med TRABI.

     

20 oktober 2007

Den 20 oktober var det åter dags att ta TRABI från Lund till vinterförvaringen på Österlen. Detta år gick turen via Övedskloster, Sjöbo, Tomelilla och Bollerup innan mjölkpallen åter siktades.



När vi kom fram till Övedskloster kunde jag inte låta bli att ta bilder av den vackra allén som går norrut från herresätet.


Mellan Sjöbo och Tomelilla var det väg 11 som fick utgöra underlag för TRABI. Här gör vi uppehåll vid hållplatsen Lyckeröd.


Så var vi då åter framme vid mjölkpallen och årets säsong är därmed avslutad.

 

 
I Lund körde vi längs Lundalänken - en högprioriterad bussväg - och här möter vi busslinje 166 från Södra Sandby.


I skogen öster om Öved har det tagits bilder förr om åren. Även 2007 gjordes ett uppehåll för att ta bilder.


Efter inköp av nya Torrbollar i Tomelilla kördes via Bollerup för att hämta kvarglömda läxböcker.


Upp-pallad på sina pallbockar väntar nu TRABI på nästa säsong.

Resan gick bra och TRABI hade inga problem med bromsarna. Bränsleförbrukningen låg på 0,48 l/mil vilket får anses godkänt för denna 50-årsfirande bilmodell.

     

-

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2007