9 maj 2006

Den sena våren 2006 innebar att Trabi kom ur vinteridet först den 9 maj. På bilden har Trabi just kört ut från vinterförvaringen och görs i ordning för första turen till Lund. Dessvärre visdae det sig att bensinkranen inte hade stängts i höstas. Resultatet var att det inte fanns någon bensin i tanken! Första åtgärd var således att tanka!

 
     

26 maj 2006

Den 26 maj blev det tid att vårserva TRABI. Rundsmörjning av de obligatoriska 7 punkterna samt en koll under bilen. Lite olja och fett på gaswire, växelspak och motorhuvslåset och säsongen bör bli bra.

 
 
     

18 juni 2006

I mitten av juni blev det dags för en liten utfärd mot NO från Lund. Turen gick längs järnvägen mellan Kävlinge och Landskrona. På vägen kunde TRABI fotograferas i anslutning till järnvägen. Senare på dagen kom vi också fram till den enda stad i Sverige med trådbussar, Landskrona.

 
 
     

20 augusti 2006

Efter semester på västkusten (utan TRABI) blev det i augusti dags att träffa en ny kompis från Staffanstorp. En liten tur söder ut med de båda Trabanterna piggade upp den relativt mulna dagen.

TRABI träffade denna dag den ljusblå Trabanten av typ 601S med ursprung från Ludwigslust i västra fd DDR.

 
 
     

9 september 2006

Lördagen den 9 september var TRABI inbjuden att deltaga vid invigningen av en spårvagn från fd DDR i Malmö. Spårvagnen togs ur traik i Berlin 1996 och kom till musespårvägen i Malmö 1999. Det var först i september 2006 som vagnen sattes i trafik. För mer information om museispårvägen titta in på museispårvägens hemsida.

 

     

15 oktober 2006

Den 15 oktober var det dags för en utfärd med TRABI. Denna gång var det en tur längs den forna järnvägen mellan Malmö och Genarp som lockade. Turen började bra i ett soligt och varmt höstväder. Efter besök i Bjärshög med välhållet stationshus och fd järnvägsbro nåddes det som skulle bli dagens slutmål. Vid järnvägens gamla banvaktsstuga öster om Bara vägrade TRABI att starta. Efter ett antal startförsök var batteriet slut och det återstod bara att ringa efter bärgningshjälp. Upplatstad på bärgningsbilen återvände TRABI till Lund.

 
 
 
     

22 oktober 2006

Efter studier i litteraturen visade det sig att troligt fel var gamla tändstift. Reserver fanns i bilen (dock inte någon tändstiftsnyckel...). För att öka driftsäkerheten inköptes nytt batteri. Således nya tändstift och nytt batteri och TRABI rullade i väg utan problem.

I fortsättningen ska tändstiften kollas mera noga!

 
 
     

28 oktober 2006

Den 28 oktober avslutades säsongen 2006 för TRABI genom den traditionella transporten från Lund till Österlen. Detta år gick turen via Öved, med den fina stenkanten på vägen. Stopp gjordes även vid den plats öster om Öved där bilder togs vid den första turen till Österlen 2004. Därefter ser vi bilder från Sillaröd samt vägen mot Vitaby innan TRABI till sist kom fram till mjölkpallen (som nu flyttat på sig) på Österlen. Efter omrangering av övriga fordon i hallen placerades TRABI på en ny plats på sina pallbockar.  
 
 
  Säsongen 2006 ledde TRABI till Landskrona och bekantskap med trådbussarna. Hösten 2006 blev intensiv med invigning av fd östtysk REKO spårvagn i Malmö samt träff med en ljusblå Trabant från Staffanstorp. I avvaktan på säsongen 2007 vilar nu TRABI i skydd för vintern på Österlen.
     

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2006