28
mars 2005
|
|
Den 28
mars 2005 påbörjas vårarbetet med Trabanten
för att få den i trafik 2005. Första
åtgärden var att sätta på de nya
registreringsskyltarna. På bilderna nedan visas
dels Trabanten med den nya skylten dels en bild
med den nya och några tidigare
registreringsskyltar.
|
2
april 2005
Den 2 april
färdigställdes Trabanten för säsongen 2005.
Detta innebar smörjning med fettspruta av
styrningen fram (5 punkter) samt handbromsvajern
bak (2 punkter). Därefter kopplades batteriet in
och det konstaterades att allt fungerade som det
skulle. Trabanten kördes ut och fick en
vårtvätt samt vaxades.
|
|
|
3
april 2005
|
|
Den
3 april ställdes Trabanten på och det var dags
att transportera klendoden från Österlen till
Lund. Turen gick bl a via Vombsjön i ett
härligt vårväder. Solensken och temperaturen
kom upp i ca 15 grader. Nu är det bara att njuta
av vårens och sommarens turer med TRABI.
|
29
maj 2005
Den 29 maj gjorde en tur
till Lomma, Klagshamn och åter till Lund. På
vägen besöktes ett antal intressanta platser
där det tidigare funnits järnvägar. Bland
studieobjekten fanns järnvägen mellan Klagshamn
och Tygelsjö. På vägen hem passerades
järnvägen mellan Malmö och Staffanstorp vid
Djurslöv.
|
|
|
11
juni 2005
|
|
Den
11 juni var det dags för TRABI att för första
gången själv köra över Öresundsbron till
Danmark. En gång tidigare hade den åkt över,
men då på släp på väg från Tyskland till
Sverige. Nu var det dags att fira det danska
spårvägssällksapets, SHS, 40-årsjubileum. Vad
kunde passa bättre än att åka dit med TRABI. I
Skjoldenæsholm träffade TRABI en kompis från
DDR nämligen Recko-tåget från Rostock. Någon
hördes prata om att ordna en äkta östtysk
trafikolycka..., men då det saknades en äkta
Lada från Volkspolizei fick denna händelse
utgå!
|
-
Fakta
om min Trabant
|
Tillverkare |
VEB
Sachsenring |
Typ |
Trabant
P 601 LX |
Maxfart |
100
km/h |
Effekt |
19
kW/4200 varv |
Motorvolym |
0,594
liter |
Längd |
3750
mm |
Bredd |
1510
mm |
Höjd |
1440
mm |
Totalvikt |
1010
kg |
Tjänstevikt |
720
kg |
Max
släpvagnsvikt |
400
kg |
Däck |
145/80R13 |
Tagen
i trafik |
8
juni 1989 |
Årsmodell |
06.1989 |
16 oktober 2005
|
|
Den
16 oktober var det dags för TRABI att åter bli
avstäld för säsongen. Resan gick från Lund
till Österlen. På bilden till vänster lämnar
vi Lund och till höger är vi på
"flygrakan" väster om Revinge, fd en
del av järnvägen mellan Lund och Harlösa som
nedlades 1939. |
|
|
På
vägen till Österlen passerades även Öved där
TRABI nu står på fd banvallen mellan Öved och
Sjöbo. I bakgrunden syns banvaktsstugan som låg
vid växeln till Öveds stenbrott. |
|
|
Väl
framme var det dags att palla upp TRABI för
vintern så att väder och vind inte drabbar
denna unika bil. |
Samtliga
bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2005
|
|