28 mars 2005

 

Den 28 mars 2005 påbörjas vårarbetet med Trabanten för att få den i trafik 2005. Första åtgärden var att sätta på de nya registreringsskyltarna. På bilderna nedan visas dels Trabanten med den nya skylten dels en bild med den nya och några tidigare registreringsskyltar.

 

2 april 2005

Den 2 april färdigställdes Trabanten för säsongen 2005. Detta innebar smörjning med fettspruta av styrningen fram (5 punkter) samt handbromsvajern bak (2 punkter). Därefter kopplades batteriet in och det konstaterades att allt fungerade som det skulle. Trabanten kördes ut och fick en vårtvätt samt vaxades.

 

3 april 2005

  Den 3 april ställdes Trabanten på och det var dags att transportera klendoden från Österlen till Lund. Turen gick bl a via Vombsjön i ett härligt vårväder. Solensken och temperaturen kom upp i ca 15 grader. Nu är det bara att njuta av vårens och sommarens turer med TRABI.

29 maj 2005

Den 29 maj gjorde en tur till Lomma, Klagshamn och åter till Lund. På vägen besöktes ett antal intressanta platser där det tidigare funnits järnvägar. Bland studieobjekten fanns järnvägen mellan Klagshamn och Tygelsjö. På vägen hem passerades järnvägen mellan Malmö och Staffanstorp vid Djurslöv.

 

11 juni 2005

  Den 11 juni var det dags för TRABI att för första gången själv köra över Öresundsbron till Danmark. En gång tidigare hade den åkt över, men då på släp på väg från Tyskland till Sverige. Nu var det dags att fira det danska spårvägssällksapets, SHS, 40-årsjubileum. Vad kunde passa bättre än att åka dit med TRABI. I Skjoldenæsholm träffade TRABI en kompis från DDR nämligen Recko-tåget från Rostock. Någon hördes prata om att ordna en äkta östtysk trafikolycka..., men då det saknades en äkta Lada från Volkspolizei fick denna händelse utgå!

-

Fakta om min Trabant

Tillverkare VEB Sachsenring
Typ Trabant P 601 LX
Maxfart 100 km/h
Effekt 19 kW/4200 varv
Motorvolym 0,594 liter
Längd 3750 mm
Bredd 1510 mm
Höjd 1440 mm
Totalvikt 1010 kg
Tjänstevikt 720 kg
Max släpvagnsvikt 400 kg
Däck 145/80R13
Tagen i trafik 8 juni 1989
Årsmodell 06.1989

16 oktober 2005

  Den 16 oktober var det dags för TRABI att åter bli avstäld för säsongen. Resan gick från Lund till Österlen. På bilden till vänster lämnar vi Lund och till höger är vi på "flygrakan" väster om Revinge, fd en del av järnvägen mellan Lund och Harlösa som nedlades 1939.

  På vägen till Österlen passerades även Öved där TRABI nu står på fd banvallen mellan Öved och Sjöbo. I bakgrunden syns banvaktsstugan som låg vid växeln till Öveds stenbrott.

  Väl framme var det dags att palla upp TRABI för vintern så att väder och vind inte drabbar denna unika bil.

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2005