3 och 4 juni 2004

  På torsdagkvällen den 3 juni 2004 surfade jag åter på nätet och letade Trabant på mobile.de. Jag missade att lägga in ett maximalt pris och plötsligt ser jag denna annons framför mig. Bilen verkar vara i toppskick och allt ska vara i orginal. På fredag morgon ringer jag den som vill sälja bilen och försöker pruta - men det går inte med motiveringen att bilen är i toppskick. Jag funderar en stund - kollar om det finns biltransportsläp att hyra (jodå det finns) - och bestämmer mig för att på kvällen sätta kosan mot Tyskland med biltransportsläp.
     

Av bilderna i annonsen tycks bilen vara i ett mycket bra skick. Annonsen ger följande data:

21430 km, 19 kW (26 hk), registrerad juni 1989, besiktigad till oktober 2005, avgasgodkänd till oktober 2004, vit

Vidare står att bilen är i orginalskick, utan svetsarbeten, ingen rost, en mindre buckla på A-stolpen, dragkrok, sprialfjädrar, orginal radio, öppningsbara fönster bak, eluppvärmd bakruta, dimljus, backljus, innerklädsel i tak, 1 ägare, nytt avgassystem, nya bromscylindrar, nya bromsar fram samt att den regelbundet har körts sedan 1989.

Tro det eller ej men bilen var just så bra som det låter!

Denna Trabant fanns att köpa hos Skoda Autohaus L und K GmbH i Waren söder om Rostock.

Mattorna på bilden till höger ingick även de i köpet och har således följt med bilen som orginaltillbehör.

 

     

5 juni 2004

 

Efter övernattning i Burg am Fehmarn (och ölinköp på denna ö) styrdes bil och biltransportsläp mot Waren via nya A20 och från Rostock A19 mot söder. Vid 13-tiden ankommer jag till Skodahandlaren som just har premiärvisning av den nya Skoda Octavian i bilhallen. Den nya Skodan står där tillsamman med Trabanten!

     
  Det visar sig att ägaren till bilaffären har kört Trabanten från 1989 och att det var hans första bil. Trabanten beställdes av hans mormor den 23 januari 1978 och levererades den 8 juni 1989. Vid leveransen hade bilen registreringsnummer ITG 8-92 i DDR. Det totala priset för bilen, inklusive registreringsavgift och försäkring var 14.246,65 DDR-mark.

Affären gjordes upp och Trabanten lastades på släpet för transport till Sverige.

     
  Resan hem till Sverige gick via Rostock och färja till Gedser och sedan genom Danmark och via Öresundsbron hem till Lund.

På bilden till vänster görs uppehåll på vägen mellan Gedser och Nykøbing F i Danmark på kvällen den 5 juni.

6 juni 2004

Söndagen den 6 juni lastas Trabanten av och berör för första gången i min ägo svensk mark. Trabanten ställs i garage och nödvändiga handlingar för att få tillfälligregistrering fylls i. Kostnaden för en tillfällig registrering, som gäller i 3 månader, är 300 kr till Vägverket och 600 kr i trafikförsäkring. De handlingar som krävs som underlag är registreringsbevis för tidigare registrering, beiktningsprotokoll från Tyskland samt köpeavtalet som visar att man är ägare till fordonet.

 
     

12 juni 2004

  Den 12 juni beviljas tillfälligregistrering och giltigheten blir därmed t o m den 12 september 2004. De röda skyltarna med nummer UWL 597 kommer någon dag senare med posten.
     

20 juni 2004

På grund av utlandsresa dröjde det till den 20 juni innan premiärturen med Trabanten kunde genomföras. Inför turen hade nödvändig utrustning inköpts så som bogserlina, reservdunk, tvåtaktsolja samt mätglas för att mäta upp oljan vid tankning. Dessutom var "bibeln" med på turen i form av boken "Trabant gekauft - Was nun?" av Frank B. Olschewski utgiven 2004. Denna bok ger massor av tips för den nye Trabantägaren.

 
     

31 augusti 2004

  Nästa moment var att boka tid för registreringsbesiktning. Först kontrollerades om det krävdes någon modifiering av bilen. Enligt tekniker hos Svensk Bilprovning så var det inte fallet då bilen tidigare varit permanent registrerad i annat EU-land. Inget gjordes vid bilen och den 31 augusti var det dags för registreringsbesiktning. Allt gick bra utom att det krävdes sidoblinkers och säkerhetsbälten i baksätet. När jag hänvisade till tidigare utalande så sa man att det i princip var rätt, men med viss modifikation! Däremot vållade avsaknaden av avgasrening inget problem då denna lagstiftning inte gäller tvåtaktsmotorer eller motorer under 0,8 liter.
     

4 oktober 2004

Van från tidigare arbete med gamla fordon, bussar och spårvagnar, är det första man tänker på vid ett ickegodkännande - sök dispens! Ansökan om dispens från de förelagda kraven skickas till Vägverket och svar kommer den 20 september med besked om att sidoblinkers krävs men att det pga bilens konstruktion räcker med midjebälten i baksätet. Ombyggnad av bilen beställs på lokal verkstad i Lund och den 4 oktober kan kompletterande besiktning ske. Bilen godkänns och de ordinarie skyltarna, med samma nummer som på de röda, kommer några dagar senare.

 
     

23 oktober 2004

  Ryktet om Trabanten i Lund sprider sig och den 23 oktober finns en artikel om bilen i Sydsvenskans bilaga Bil&Trafik. Motorjournalisten Lasse Holmström hade dessförinnan varit på besök och tittat på bilen den 14 oktober.

Lite om bilens historia:

Registreringsnr Datum Land
ITG 8-92 8.6.1989 DDR
CFJ 9-28 ? DDR
NB-J 593 7.2.1992 D
MÜR-P 601 13.3.1995 D
UWL 597 12.6.2004 S
UWL 597 4.10.2004 S
TRABI 12.1.2005 S

24 oktober 2004

Trabanten avställs för vintern och väntar på en ny fin säsong 2005.

     

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2004