Då
och nu
|
Zürich
Klusplatz
1981 och 2005
|
|
|
Sommaren 1981 passerade
jag Zürich på väg hem från tågluffning i sydöstra
Europa. Resan nådde Klusplatz där trådbusslinje 34
vänder till vänster och spårvägslinjerna 8 och 13
till höger. Bytesmöjligheten mellan trafikslagen är
god. På bilden ser vi trådbuss 112 byggd 1959. På
linje 8 väntar vagn 1647 från 1967 på avgång. Vagnen
på linje 3 är 1364 från 1943. |
|
|
|
|
|
I september 2005
besökte jag åter Klusplatz. Det är bara att
konstatera att det inte har hänt särskilt mycket.
Till vänster står trådbusslinje 34 med vagn 135 från
1994. Till höger står även denna gång linje 8 med
vagn 2060 från 1986. Linje 3 är tursatt med vagn
2093 byggd 1987. Visst är det skönt när man kan lita
på kollektivtrafiken! |
|
|
|
|
|
I
oktober 2015 besökte jag åter Klusplatz. Det
är bara att konstatera att det återigen inte
har hänt särskilt mycket. Till vänster står
trådbusslinje 34 med vagn 158 från 2007.
Till höger står även denna gång linje 8 med
vagn 2037 från 1978. Linje 3 är tursatt med
vagn 3038 byggd 2008. Trädet till vänster om
trådbussen är borta. Visst är det skönt när
man kan lita på stadsbilden! |
|
|
|
Anderlues
Junction
1980 och 2002
|
|
|
Sommaren 1980 passerade
jag Charleroi på väg under tågluffning i västra
Europa. Spårvägsnätet i Charleroi var på den tiden
fortfarande stort. Flera linjer gick kors och tvärs
ute på landet, ofte på ena sidan landsvägen. I
Anderlues mötteslinjer från tre håll på denna
lantliga plats. På bilden syns vagn nummer 9057 som
byggdes 1932. Vagnen har träkorg och var ganska
sliten när bilden togs. |
|
|
|
|
|
I oktober 2002 besökte
jag åter Charleroi. Mycket har ändrats och endast en
liten del av det forns så stora nätet av
landsbygdsspårvägar är kvar. Större delen av
systemet har byggts om till metro, men en liten
sträcka ute i Anderlues är fortfarande kvar i gammal
stil. Bilden från Anderlues visar en miljö som, så
när på vagnen 6129, är sig lik från 1980. |
|
|
|
Bernauer
Straße - Berlin
1981 och 2007
|
|
|
I oktober 1981 besökte jag den delade
staden Berlin. Den västra delen av staden kallades
antingen Berlin (West) eller Westberlin. Placeringen
i alfabetet visar vilken stat som lyfte fram vilket
namn. Vid besöket 1981 togs några bilder vid
Bernauer Straße, en plats med många tragiska öden
vid Berlinmuren. 1981 fanns muren och bilder kunde
tas från den ställning som fanns för att den
nyfinkne skulle kunna titta in i DDR. |
|
|
|
|
|
Våren 2007 besökte jag åter Berlin
och kunde då ta denna bild på platsen där muren en
gång delade staden. Sedan 2006 trafikerar åter
spårvagnar Bernauer Straße och det som syntes som
historia 1981 (spårvägsspåren i gatan) är 2007 åter
verklighet. |
|
|
|
Potsdamer
Platz - Berlin
1991 och 2008
|
|
|
I maj1991 passerade jag Berlin under
en veckas tågluffning runt Kristihimmelfärdshelgen.
Då kördes AEGs magnetbana (M-bahn) med resenärer. På
bilden passerar en vagn söder om Potsdamer Platz.
M-bahn revs senare under året för att ge plats för
återetableringen av tunnelbanelinje U2. |
|
|
|
|
|
I januari 2008 har Potsdamer Platz
kraftigt förändrat utseende. Vi ser nya hus, en
efterbild av den klassiska trafiksignalen, nedgången
till den nya stationen samt resterna av en
julmarknad. I gatan syns markeringen för murens
tidigare läge. |
|
|
|
|
|
I november 1995 hade Banverket just
börjat staka ut linjen för den nya järnvägen mellan
Kävlinge och Ramlösa via Landskrona. På bilden från
det blivande läget för nya stationen i Dösjöbro ser
vi uppgrävd jord där de arkeologiska utgrävningarna
påbörjats.
|
|
|
|
|
|
I april 2015, 20 år senare, har
station vari i trafik sedan 2000 och de nya
Pågatågen rullar nu frekvent. Den gamla bilvägen har
blivit cykelbana och biltrafiken hänvisas över en ny
bro som passerar järnvägen öster om stationen.
|
|
|
|
-
Senast uppdaterad 19 april
2015
|
Samtliga
bilder och text (om inte annat anges) ©PG
Andersson,
2005-2015
|
|