Spårvägsplaner
i Lund - byggstart
17
december 2015
Kommunfullmäktige klubbar
beslutet att påbörja bygget av spårväegn mellan Lund C och
ESS. Tidigare samma dag hade besked kommit från Trafikverket
att Lund får 298 Mkr inom ramen för stadsmiljöavtalet till
spårvägen som beräknas kosta totalt 776 Mkr, varav 30 Mkr
redan är tagna.
§ 282 Planering för genomförandet
av spårväg Lund C - ESS
Dnr KS 2015/0129, bilaga 187
Sammanfattning
Kommunstyrelsen beslutade den 2 september 2015 att
planeringen för spårvägen fortsätter i enlighet med
kommunstyrelsens tidigare inriktningsbeslut,
att fastställa kommunkontorets förslag till fortsatt
arbete,
att i det fortsatta arbetet uppdatera
kostnadsutredningen och att kostnadernas spårbarhet
tydliggörs,
att i det fortsatta arbetet pröva
möjliga kostnadseffektiviseringar med bibehållen
transportkapacitet,
att i det fortsatta arbetet utreda
vilka åtgärder som behöver vidtas för den händelse att
medfinansiering uteblir,
att konstatera att styrgruppen
fullgjort uppdraget och att dess arbete därför är
avslutat.
Ärendet är en redovisning av den fortsatta planeringen
för projektet utifrån Kommunstyrelsens beslut.
Enligt reglerna för investeringsramar i Lunds kommun,
som kommunfullmäktige beslutade 2009-08-27, ska
investeringsobjekt som överstiger 5 mkr erhålla
igångsättningstillstånd för att få genomföras.
Beslutsunderlag
- Kommunstyrelsens beslut den 2 december 2015, §
403
- Kommunkontorets tjänsteskrivelse 2015-11-24, Dnr
KS 2015/0129
- Projektplan den 9 oktober 2015
- Fördjupad analys för investeringskostnad för
spårväg Lund C – ESS, PM 2015-10-09
- Kommunstyrelsens beslut 2015-09-02 § 288, Dnr KS
2015/0129
Anföranden
Emma Berginger (MP), Anne Landin (FNL), Angelica
Svensson (V), Ted Ekeroth (SD), Ulf Nymark (MP),
Christer Wallin (M), Mia Honeth (L), Börje Hed (FNL),
Mattias Horrdin (C), Inga-Kerstin Eriksson (C), Anders
Almgren (S), Agneta Lindskog (KD), Lena Fällström (S),
Marit Stigson (FI), Cherry Batrapo (FI), Jan
Annerstedt (FNL), Lars V Andersson (C), Klas Svanberg
(M), Mats Helmfrid (M), Sverker Oredsson (FNL),
Christer Wallström (L), Marie Henschen (FNL), Tove
Persson (FNL), Christoffer Brinkåker (SD), Alexander
Wallin (M) och Göran Wallén (M) yttrar sig.
Yrkanden
Emma Berginger (MP), Angelica Svensson (V), Mia Honeth
(L), Anders Almgren (S), Lena Fällström (S), och Ulf
Nymark (MP) yrkar att kommunfullmäktige beslutar att
bevilja igångsättningstillstånd för projekt Spårväg
Lund C – ESS med 746 mnkr.
att ge tekniska nämnden i uppdrag att
omfördela medel så att kostnader för genomförandet
2016, 17,5 mnkr, inryms inom beslutade
investeringsramar.
att ge kommunstyrelsen och tekniska
nämnden i uppdrag att söka ytterligare extern
medfinansiering för de 74,6 mnkr av projektets ram som
i dagsläget saknas.
Anne Landin (FNL) och Cherry Batrapo (FI) yrkar att
kommunfullmäktige beslutar att inte bevilja
igångsättningstillstånd för projekt Spårväg Lund C –
ESS,
att beslutade investeringsramar för
tekniska nämnden 2016 ligger fast.
Ted Ekeroth (SD) yrkar i första hand återremiss och i
andra hand avslag på förslaget.
Christer Wallin (M), Inga-Kerstin Eriksson (C) och
Agneta Lindskog (KD) yrkar att kommunfullmäktige
beslutar att avslå förslaget då 50% medfinansiering
inte är uppfyllt att ge tekniska nämnden i uppdrag att
ta fram lösningar för att kollektivtrafikförsörja
Brunnshög med kapacitetsstarkt alternativ.
Lars V Andersson (C), Emma Berginger (MP), Ulf Nymark
(MP) och Christer Wallin (M) yrkar avslag på
återremissyrkandet.
Beslutsgång
Ordföranden ställer först proposition på Ted Ekeroths
(SD) yrkande om återremiss mot avslag på detsamma och
finner att kommunfullmäktige avslår
återremissyrkandet.
Omröstning begärs.
Kommunfullmäktige godkänner följande voteringsordning.
Ja för avslag på återremissyrkandet.
Nej för bifall till återremissyrkandet.
Omröstningen utfaller enligt följande:
Omröstningen utfaller med 57 Ja-röster mot 5
Nej-röster och 3 som avstår.
Kommunfullmäktige beslutar således avslå
återremissyrkandet.
Ordföranden ställer därefter proposition på Emma
Bergingers (MP) m.fl yrkande mot avslag och finner att
kommunfullmäktige bifaller Emma Bergingers (MP) m.fl
yrkande.
Omröstning begärs.
Kommunfullmäktige godkänner följande voteringsordning.
Ja för bifall till Emma Bergingers (MP) m.fl yrkande.
Nej för avslag på Emma Bergingers (MP) m.fl yrkande.
Omröstningen utfaller enligt följande.
Omröstningen utfaller med 36 Ja-röster mot 28
Nej-röster och 1 som avstår.
Kommunfullmäktige beslutar således i enlighet med Emma
Bergingers (MP) m.fl yrkande.
Beslut
Kommunfullmäktige beslutar
att bevilja igångsättningstillstånd
för projekt Spårväg Lund C – ESS med 746 mnkr.
att ge tekniska nämnden i uppdrag
att omfördela medel så att kostnader för genomförandet
2016, 17,5 mnkr, inryms inom beslutade
investeringsramar.
att ge kommunstyrelsen och tekniska
nämnden i uppdrag att söka ytterligare extern
medfinansiering för de 74,6 mnkr av projektets ram som
i dagsläget saknas.
Reservationer
Ledamöterna från Liberalerna, Centerpartiet,
Moderaterna, FörNyaLund, Kristdemokraterna,
Feministiskt Initiativ och Sverigedemokraterna
reserverar sig mot kommunfullmäktiges beslut.
Följande skriftliga reservationer inges, Prot.Bil §
282/01-02.
Protokollsanteckningar
Mats Helmfrid (M): Förutsättningarna för att idag
rösta ja till spårväg finns inte. Samtidigt riskerar
ett nej bli definitivt. Därför avstår jag.
-
|
23
december 2015
Upphandlingen av spårvägen
påbörjas. Region Skåne frågar efter spårvagnar och Lunds
kommun efter infrastrukturen.
Upphandling
startar 2015
INFRASTRUKTUR
Denna upphandling omfattar projektering och
utförande av nybyggnad av spårvägsanläggning
(infrastruktur) och ombyggnad/nybyggnad av
angränsande gaturum på sträckan Lund C - ESS. Även
omläggning av befintliga ledningar omfattas.
Sträckan är ca 5,5 km dubbelspår och på sträckan
skall 9 hållplatser byggas. Från sista hållplatsen
skall enkelspår byggas till Depå vid ESS.
SPÅRVAGNAR
Region Skåne upphandlar spårvagnar (vara) och
underhåll av spårvagnar (tjänst). Spårvagnarna ska
användas för spårvagnstrafik i Lund. Uppdraget
omfattar leverans av sju (7) spårvagnar avsedda
för trafik i Lund. Leveransen av spårvagnarna är
beroende av att infrastruktur och depå finns på
plats och förväntas att inledas år 2018/2019.
Upphandlingen omfattar underhåll av spårvagnar i
Lund under 10 år. Leveransen av spårvagnar och
underhållet av dessa ska utföras så att fordonen
har en i förfrågningsunderlaget angiven
tillgänglighet, dvs. är tillgängliga för
användning i den avsedda trafiken enligt tidtabell
samt en garanterad högsta energiförbrukning.
Upphandlingen innehåller därtill två kategorier av
optioner: Option för ytterligare spårvagnar till
Lund: Efter separat avrop ska leverans av
ytterligare 1 till 3 stycken spårvagnar avsedda
för trafik i Lunds kommun ske. Underhåll av dessa
fordon kommer att ske på samma sätt som övriga
fordon som levereras till Lund. Tilläggsoptioner
avseende ytterligare delar i leveransen.
Ändringarna avser utformningen av spårvagnarna i
form av tillkommande teknik/funktioner.
-
|
Så nu är Sveriges 14:e
spårvägsstad på gång!
Senast en ny spårvägsstad invigdes var 21 dec 1910 då både
Sundsvall och Karlskrona fick nya spårvägar, det är nästan
på dagen 105 år sedan!
10
april 2016
Den kommande spårvägshållplatsen
Solbjer såg ut så här den 10 april 2016. Konturerna av en
mittförlagd spårvägshållplats kan tydligt anans.
12
maj 2016
Tekniska nämnden har tagit ett
tilldelningsbeslut att utse Skanska Sverige AB som vinnare i
upphandlingen av entreprenaden ”Nybyggnation av spårväg
mellan Lund C och ESS”.
Skanska
tilldelas byggkontraktet för Spårväg Lund C - ESS
Entreprenaden omfattar projektering och
byggande av spårvägsinfrastrukturen på sträckan
Lund C – ESS.
- Det är mycket glädjande att byggstarten närmar
sig! Spårvägen är viktig för att Lunds transporter
ska bli mer fossilfria och det är fantastiskt att
se att visionen om en hållbar stadsutveckling i
nordöstra Lund börjar bli verklighet, säger Emma
Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden.
Beställaren – Lunds kommun – och den upphandlade
entreprenören – Skanska – ska nu bilda en gemensam
genomförandeorganisation för att arbeta i utökad
samverkan.
- Det första som drar igång är planering och
projektering. Genom att samverka kan vi
tillsammans hitta kostnadseffektiva lösningar och
byggmetoder med fokus på anläggningens kvalitet,
menar Pernilla von Strokirch, projektchef för
Spårväg Lund C – ESS. - Vi ser fram emot
samarbetet med Skanska som har kompetens och
erfarenhet både av spårvägsbyggande och arbete i
utökad samverkan.
Entreprenaden startar innan sommaren, direkt efter
att kontraktet är undertecknat. Bygget av
spårvägen beräknas starta vid åsskiftet 2016/2017.
-
|
30
maj 2016
Det står nu klart att Lunds
kommun och Sverigeförhandlingen har nått en överenskommelse
i storstadsavtalet: staten medfinansierar spårvägen med
ytterligare 74,5 miljoner kronor.
Sverigeförhandlingen medfinansierar
spårvägen i Lund
Därmed medfinansieras infrastrukturen för
spårvägslinjen mellan Lund C och ESS till 50% med
statliga medel. Sedan tidigare medfinansierar
staten spårvägen med 298,4 miljoner kronor genom
stadsmiljöavtalen.
Överenskommelsen med Sverigeförhandlingen handlar
dessutom om att Lund C blir stationen för den nya
höghastighetsjärnvägen, att staten ska satsa 40,75
miljoner kronor på cykelåtgärder i Lund samt att
Lund förbinder sig att bygga 15 000 nya bostäder
och medfinansiera den nya höghastighetsjärnvägen.
De cykelåtgärder som staten, i och med detta
paket, medfinansierar har koppling till både
höghastighetsjärnvägen och spårvägen. Det är tre
cykelgarage och fyra cykelbanor i centrala Lund.
- Med kombinationen av höghastighetsjärnväg,
Sveriges modernaste spårvägsinfrastruktur och ett
ökat bostadsbyggande har vi ytterst bra
förutsättningar för att möta framtidens
utmaningar, säger Anders Almgren, (S),
kommunstyrelsens ordförande i Lund. - Det är extra
glädjande att vi i och med denna överenskommelse
nu når målsättningen om 50 procent statlig
medfinansiering av spårvägen och dessutom en
historiskt stor satsning på cykeltrafik.
-
|
20 juni 2016
Regionfullmäktige antog den 20
juni ett avtal mellan Region Skåne och Lunds kommun för
införande av spårväg mellan Lund C och ESS.
Genomförandeavtalet
antaget i regionfullmäktige
Genomförandeavtalet tydliggör
ansvarsfördelningen och parternas ekonomiska
åtaganden rörande kostnader för genomförande,
drift- och underhåll för spåranläggning, depå,
vagnar samt trafikering med spårvagnar på sträckan
Lund C – ESS.
På ett extrainsatt kommunstyrelsemöte den 29 juni
antog Lunds kommun genomförandeavtalet med Region
Skåne.
– Spårvägen är mycket viktig för Lunds fortsatta
utveckling. Nu knyter vi med modern
kollektivtrafik samman Lund C,
universitetssjukhuset, LTH, Ideon, Brunnhög samt
ESS och Max IV med varandra, säger Anders Almgren
(S), kommunstyrelsens ordförande i Lund.
Genomförandeavtalet antogs den 20 juni av Region
Skåne och nu har även Lunds kommun gett
klartecken. Med siffrorna 11 mot 2 röstades
förslaget om att skriva på avtalet igenom i
kommunen. Avtalet tydliggör ansvarsfördelningen
och de ekonomiska åtagandena mellan kommunen och
regionen.
I och med att genomförandeavtalet nu är godkänt så
har alla de beslut som behövs för att genomföra
projektet fattats, och själva bygget kan komma
igång med en målsätning är trafikstart i september
2019.
– Dagens beslut är en avgörande milstolpe i
förverkligandet av spårväg i Lund. Det senaste
halvåret har mycket hänt. Vi tagit
investeringsbeslut, lyckats få staten att bidra
med över 370 miljoner kronor i medfinansiering,
samt upphandlat entreprenör. Efter att vi nu har
ett avtal med Region Skåne på plats så börjar
byggandet senare i höst, avslutar Anders Almgren.
-
|
15
februari 2017
Onsdagen den 15 februari 2017
kommer att gå till historien som den dag då bygget av
Sveriges fjortonde spårvägsstad invigdes. Det annonserades
som ett första spadtag men visade sig vara en gräsutrullning
för att markera att dern nya spårvägen i huvudsak ska byggas
med grässpår.
Miljöminister Karolina Skog, Tekniska nämndens
ordförande Emma Berginger, Kommunstyrelsens ordförande
Anders Almgren, Regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon
och skanskas Lars Lindberg drar ut gräset under överinseende
av Johan Wester den 15 februari 2017.
-
Senast uppdaterad 23 dec
2017
|
Samtliga bilder och text (om inte
annat anges) © PG Andersson
|
|