Spårvägsbygge
i Lund
November
2017
I november fortsatte arbetet med
gjutning av spåret samt fortsatta ledningsarbeten. Nedan
några intryck från månaden som gick.
Gjutningen av de längsgående balkarna som
rälerna vilar på började i november. Spårvidden garanteras
med spårhållare och spårläget genom att rälen är bultad i
betongbalken. Giggen i förgrunden håller rälerna på plats
under gjutningen.
Rälen är bultad med klammer med jämna
mellanrum. Vi ser också en svets där gummiisoleringen har
sattstillbaka för att i framtiden skydda mot läckströmmar.
Byggmetoden är hämtad från Freiburg och gör att gräset kan
växa bättre liksom att regvatten kan absorberas i hela
ytan mellan rälerna som inte utgör betong.Bilder från 19
november.
På sjukhusområdet byggs även för sjukhuset
vilket bl a innebär att Baravägen stängts av för
busstrafiken. Den forna Lundalänken strax söder om fd
hållplats BMC den 25 november.
Den blivande hållplatsen LTH vid Kårhuset
som kommer ge en skarpare kurva för spårvägen än bussgatan
hade, pga förberedelser för långa plattformar för en
framtida trafik till Dalby.
Campusområdet på LTH den 25 november med en
helt uppgrövd Sölvegatan..
Brobygget vid E22 fortsätter enligt plan.
Fortfarande den 25 november ser vi inget arbete i
Sölvegatan vid Ericsson.
Brunnshögsgatan den 7 november. Allt spår är
ännu inte svetsat.
Den 19 november kunde man få denna
stämningsfulla bild på spårbygget i Brunnshögsgatan.
Den 25 november ter sig Brunnshögsgatan på
detta sätt. Bygget av de första husen på södra Brunnshög har
börjat..
Vi blickar norrut mot Brunnshög centrum
den 7 november.
Den 19 november ser arbetsplatsen vid Brunnshögs centrum
uppe på kullen ut på detta vis..
Blivande hållplats Brunnshög centrum den
25 november med Skanskas etablering i bakgrunden.
Ändstationen ESS den 25 november med den snyggt renoverade
möllan vid gården..
-
|