Spårvägsbygge
i Lund
December
2018
I december börjar spårbygget
närma sig sitt slut. Det är några bitar som ännu inte är på
plats, främst pga byggnation av annat än spårväg samt
vägkorsningar som ska byggas med betong och densifalt. Vi
börjar som vanligt resan från Clemenstorget och följer
sträckan vid några olika tillfällen under december 2018.

Vid Clemenstorget är de i november placerade
växlarna ännu osvetsade pga låg yttertemperatur. Fundamenten
för väderskyddet vid hållpltasen år gjutna.
Den
23 dec kom det snö på förmiddagen och det blev möjligt med
att fotografera vinterstämning längs spårvägsbygget. Snön
låg kvar till julafton så det blev en vit jul 2018 i Lund.

Tråden börjar komma tillbaka längs spåret. I
St Laurentiigatan ser vi den 27 dec 2018 de här
nyplanterade träden. Som synes försvann snön redan den 25
dec....

St Laurentiigatan från norr. Stensättningen
i spårområdet är klar på den nordligaste delen den 27 dec
2018.

Vid Allhelgonakyrkan är allt klart för att
rulla ut gräset mellan spåren. Den vita linjen som följer
spåret i hela dess läöngd syns tydligt på bilden. Bussarna
kör i enkelspår med ljusreglering i Bredgatan.

Spåren passerar den fd pianofabriken norr om
Allhelgonakyrkan. Den 23 dec var det vitt i Lund. Det är
vid denna plats som det särskilda systemet för skydd mot
elektromagnetisk störning börjar.

Den 7 dec pågick gjutning av spårbädden i
Getingevägen.

Gjutning i Getingevägen den 7 dec med hjälp
av betongpump och leverans av färsk betong med bil.
Betongen är låttflyttande och därmed vibrationsfri.

Kung Oscars väg den 16 december 2018. Till
höger ser vi Likrikatre 1 som sattes på plats i oktober.
Den 16 decmber blev sista dagen med dubbelriktad
busstrafik i Getingevägen vid Sjukhuset. Dagen efter
leddes bussarna om så att nordgående trafik leds via
Kävlingevägen och Baravägen.

Trafikförhållandena vid Sjukhuset är inte de
bästa för busstrafiken. Mycket lera som hela tiden måste
hanteras och enkelspårsdrift med en extremt tät busstrafik.
Den 17 dec upphörde den dubbelriktade trafiken.

Den blivande spårvägshållplatsen
Universitetssjukhuset får mittplacerade
kontaktledningsstolpar. 7 dec 2018.

Bussmöte mellan stadbussar sista dagen (16 dec 2018) med
dubbelriktad trafik vid sjukhuset.

Den nyskapade busshållplatsen vid
Universitetssjukhuset för bussar mot norr den 16 dec
2018.

Den 30 december passerar en buss på den
sedan den 18 dec öppmade asfalterade sträckan förbi
sjukhuset. Bakom bussen skymtar kantstenen till det
som ska bli den nya bussterminalen.

Kurvan mellan P-huset och det fd köket till sjukhuset som
byggdes för Lundalänken för att anläggningen skulle vara väl
förberedd för spårväg. Den 23 dec låg snön vackert i kurvan.

Vid den fd busshållplatsen BMC ser vi
likriktare 2 till vänster deb 30 dec 2018. Spårbygget
väntar på att kulvertbyggena vid sjukhuset ska bli
klara.

Vid korsningen med Tornavägen jobbade
denna spårgående grävare den 7 dec. Maskinen används
även för att lägga ut den vita linjen av granit på exakt
avstånd från rälen.
Vid
Kårhuset finns den skarpaste kurvan på linjen. Radierna i
båda spåren är 38 meter, dvs under det mått som är
riktvärde på 40 meter. Bilden från den 7 dec.

Sölvegatan norr om Kårhuset den 28 dec. Här
syns tydligt rören för systemet som ska minimera den
elektromagnetiska störningen. De båda rören närmast
rälerna innehåller pluskabel som matar elsystemet. Röret i
mitten matar kontaktledningen lokalt mellan två master.
Elsystemet är alltså sektionerat med en sektion mellan tvp
master. Elmatningen sker i marken och då ska plus och
minus ligga sä nära varandra som möjligt.

Vi blickar norrut i Sölvegatan den 28 dec. I
bakgrunden det höga hotellet vid Ideon. Lämgs denna
sträcka har plantering av nya körsbärsträd påbörjats. De
nya träden ska blomma vackert men får inga körsbär som kan
riskera att skapa halka på spåret.

Sölvegatan mot söder i höjd med IKDC den 28
dec.

Här vid IKDC och hållplats Ideon slutar
sträckan med skydd mot elektromagnetisk störning. 28 dec
2018.

Strax väster om hållplats Ideon finns den
enda övergångsväxeln på hela banan. Vä'xeln kom på plats i
mitten av december.

Den blivande hållplatsen Ideon som ligger i
kraftig lutning. Bilden från den 27 dec viasr även de
avspärrningar som följer bygget.

Den blivande hållplatsen Ideon den 28 dec. I
bakgrunden kan nyplanterade träd längs spåret annas uppe
på krönet.

I Sövegatan öster om Scheelevägen pågår
spårbygget och träd har kommit på plats. Detta var de
första nya träden som planterades.

Vid den nya underfarten under E22 finns
likriktare 3 som såg ut så här den 7 dec.

Vi blickar mot väster över E22 den 28 dec
och strax bakom motorvägen ser vi den i vit plats
inslagna likriktare 3.

Byggnationen går snabbt i Solbjersområdet. Den 28 dec hade
man nått så här långt. Vi ser även det första gräset som
lades ut i spårområdet som fortsatt är riktigt grönt.

Solbjer från norr den 28 dec.

Den blivande hållplats Brunnshög centrum kan man få en
riktigt bra bild av den 28 dec. Här ska ICA inom kort börja
bygga de först husen.

Gräset är utrullat nästa ända fram till
hållplats MAX IV. Vi blickar den 28 dec mot väster över
Brunnshögsområdet.

Den 28 dec ser vi att mycket gräs har
rullats ut i området vid MAX IV. Vi ser även likritare 4
som ligger precis vid hållplatsen MAX IV.

Likriktare 4 vid hållplats MAX IV den 28
dec.

Vid plankorsningen med Utmarksvägen har det
platerats nya träd den 28 dec.

Öster om Utmarksvägen är gräset klart och
GC-vägen har fått sina belysningsstolpar. Det börjar bli
färdigt här i de norra delarna va spårvägen.

Gräset ligger den 28 dec
fram till korsningen med Odarslövsvägen.

Även vid ESS har växelkrysset kommit på
plats den 28 dec.

Den blivande ändstationen vid ESS som det såg ut den 28
dec.

Även depåspåret, som blir enkelspår, är
under byggnad den 28 dec. Till höger ser vi busslinje 20
ändstation vid ESS. I nederkant ser vi även likrikatre 5
som förutom linjen även ska mata depån.

På depåområdet är markarbetena i fullgång den 28 dec.
Därmed har vi kommit till slutet för linjen och berättelsen
från december 2018.
-
|