Spårvägsbygge i Lund December 2018 I december börjar spårbygget
närma sig sitt slut. Det är några bitar som ännu inte är på
plats, främst pga byggnation av annat än spårväg samt
vägkorsningar som ska byggas med betong och densifalt. Vi
börjar som vanligt resan från Clemenstorget och följer
sträckan vid några olika tillfällen under december 2018. Vid Clemenstorget är de i november placerade växlarna ännu osvetsade pga låg yttertemperatur. Fundamenten för väderskyddet vid hållpltasen år gjutna. Den
23 dec kom det snö på förmiddagen och det blev möjligt med
att fotografera vinterstämning längs spårvägsbygget. Snön
låg kvar till julafton så det blev en vit jul 2018 i Lund.
Trafikförhållandena vid Sjukhuset är inte de bästa för busstrafiken. Mycket lera som hela tiden måste hanteras och enkelspårsdrift med en extremt tät busstrafik. Den 17 dec upphörde den dubbelriktade trafiken. Den blivande spårvägshållplatsen Universitetssjukhuset får mittplacerade kontaktledningsstolpar. 7 dec 2018. Bussmöte mellan stadbussar sista dagen (16 dec 2018) med dubbelriktad trafik vid sjukhuset. Den nyskapade busshållplatsen vid Universitetssjukhuset för bussar mot norr den 16 dec 2018. Den 30 december passerar en buss på den sedan den 18 dec öppmade asfalterade sträckan förbi sjukhuset. Bakom bussen skymtar kantstenen till det som ska bli den nya bussterminalen. Kurvan mellan P-huset och det fd köket till sjukhuset som byggdes för Lundalänken för att anläggningen skulle vara väl förberedd för spårväg. Den 23 dec låg snön vackert i kurvan. Vid den fd busshållplatsen BMC ser vi likriktare 2 till vänster deb 30 dec 2018. Spårbygget väntar på att kulvertbyggena vid sjukhuset ska bli klara. Vid korsningen med Tornavägen jobbade denna spårgående grävare den 7 dec. Maskinen används även för att lägga ut den vita linjen av granit på exakt avstånd från rälen. Vid
Kårhuset finns den skarpaste kurvan på linjen. Radierna i
båda spåren är 38 meter, dvs under det mått som är
riktvärde på 40 meter. Bilden från den 7 dec.
Vid den nya underfarten under E22 finns likriktare 3 som såg ut så här den 7 dec. Vi blickar mot väster över E22 den 28 dec och strax bakom motorvägen ser vi den i vit plats inslagna likriktare 3. Byggnationen går snabbt i Solbjersområdet. Den 28 dec hade man nått så här långt. Vi ser även det första gräset som lades ut i spårområdet som fortsatt är riktigt grönt. Solbjer från norr den 28 dec. Den blivande hållplats Brunnshög centrum kan man få en riktigt bra bild av den 28 dec. Här ska ICA inom kort börja bygga de först husen.
Gräset ligger den 28 dec fram till korsningen med Odarslövsvägen. Även vid ESS har växelkrysset kommit på plats den 28 dec. Den blivande ändstationen vid ESS som det såg ut den 28 dec. Även depåspåret, som blir enkelspår, är under byggnad den 28 dec. Till höger ser vi busslinje 20 ändstation vid ESS. I nederkant ser vi även likrikatre 5 som förutom linjen även ska mata depån. På depåområdet är markarbetena i fullgång den 28 dec. Därmed har vi kommit till slutet för linjen och berättelsen från december 2018. - |