Spårvägsplaner
i Lund - detaljplaner
18
juni 2009
Denna dag börjar resan mot en
spårväg i Lund då Kommunstyrelsen beslutar att godkänna "Avsiktsförklaring
angående införande av spårvägstrafik i Malmö, Lund och
Helsingborg Spårvägssatsning i Skåne – etapp 1". Inom
ramen för detta beslut ska bl a genomföras en formell
förstudie.
Avsiktsförklaring
angående införande av spårvägstrafik i Malmö,
Lund och Helsingborg Spårvägssatsning i Skåne –
etapp 1
Sammanfattning
Malmö Stad, Lunds kommun och Helsingborgs Stad har
tillsammans med Region Skåne och Staten genom
Banverket identifierat införande av spårvägstrafik i
Skåne som ett viktigt samhällsbyggnadsprojekt.
Beslutsunderlag
- Stadsbyggnadskontorets
rapport ”Snabbspårväg på Lundalänken 2014”.
- Förslag
till avsiktsförklaring angående införande av
spårvägstrafik i Malmö, Lund och Helsingborg,
2009-05-27.
- Kommunkontorets
skrivelse 2009-06-08.
- Kommunstyrelsens
arbetsutskottets protokoll 2009-05-18, § 16.
Kommunstyrelsens
beslut
att godkänna föreliggande förslag till
avsiktsförklaring angående införande av
spårvägstrafik i Malmö, Lund och Helsingborg, samt
att finansieringen beaktas i den
kommande överenskommelsen, genom bland annat
förhöjda markpriser.
-
|
22
december 2009
Den 22 december 2009 påbörjas
arbetet med förstudien när Tekniska förvaltningen skickar ut
inbjudan att lämna anbud på att genomföra förstudien "Spår
på Lundalänken". Beslutet om vald konsult överklagas och i
maj 2010 beslutar Tekniska förvaltningen att göra om
upphandlingen. Den 1 september 2010 kan tilldelningsbesked
skickas ut och arbetet påbörjas.
28
oktober 2010
Kommunfullmäktige antar den nya
översiktsplanen ÖP 2010 som betonar vikten av en spårväg
mellan Lund C och ESS. Spårvägen är viktig för att nå målen
i planen och klara exploateringen i Brunnshög samt
etableringen av MAX IV och ESS.
8
december 2011
Byggnadsnämnden beslutar att
godkänna samrådsredogörelsen för förstudie spårväg Lund C –
ESS, och att avsluta förstudiearbetet och låta detta ligga
till grund för fortsatt planeringsarbete. Lägg märke till
att förstudien nu heter "spårväg Lund C - ESS".
Förstudie spårväg
Lund C - ESS - samråd
Sammanfattning
En förstudie har upprättats i syfte att utreda
förutsättningar för utformning och genomförande för
spårväg mellan Lund C och den kommande
ESS-anläggningen. Förstudien ska ge underlag för att
klargöra huruvida projektet ska gå vidare till nästa
steg i planeringsprocessen eller inte, och hur
fortsatt planering i så fall ska ske.
Förslagshandlingen daterad 2011-05-02 har varit på
samråd och totalt har 61 yttranden inkommit. Med
färdigställandet av samrådsredogörelsen – som också
innehåller slutsatser, ställningstaganden och
förslag till fortsatt process – kompletteras
förslagshandlingen och förstudieskedet kan avslutas.
Förslagshandlingen och samrådsredogörelse utgör
tillsammans underlag för kommunala beslut om
spårvägsprojektets fortsättning samt för nödvändigt
detaljplanearbete. Samrådet har visat att
förstudiens inriktning i stort är bekräftad. Flera
yttranden uttrycker en positiv inställning till
kommunens spårvägsambitioner. Vidare har genom
samrådet identifierats behov av att genomföra ett
antal angelägna fördjupningar och utredningar i den
fortsatta processen.
Beslutsunderlag
- Förstudie
spårväg Lund C till ESS, förslagshandling
2011-05-02
- Samrådsredogörelse
och slutsatser inför fortsatt arbete, Förstudie
spårväg Lund C-ESS, 2011-11-28 (bilaga till
denna tjänsteskrivelse)
- Stadsbyggnadskontorets
tjänsteskrivelse, 2011-11-28
Byggnadsnämnden
beslutar
att godkänna
samrådsredogörelsen för förstudie spårväg Lund C –
ESS, och att avsluta förstudiearbetet och låta detta
ligga till grund för fortsatt planeringsarbete.
-
|
24
maj 2012
Byggnadsnämnden arbetsutskott
beslutar att genomföra sex olika detaljplaner för spårväg
Lund C - ESS. Sex likaludande beslut tas för de sex delarna.
Nedan återges beslutet för delen
Clemenstorget-Kävlingevägen.
Detaljplan för
spårväg Clemenstorget - Kävlingevägen.
Planuppdrag, normalt förfarande.
Sammanfattning
Spårvägen Lund C-ESS beslutades för planuppdrag i
byggnadsnämnden den 6 december 2011. Därefter har
arbetet pågått och behovet av att fördela hela
spårvägssträckan på sex olika men parallellt drivna
detaljplaner har blivit tydligt. Projektet gör en
förnyad planansökan med detaljplanen för spårvägen i
Lund fördelad på sex detaljplaner. Denna ansökan
avser etappen Clemenstorget-Kävlingevägen.
Beslutsunderlag
Stadsbyggnadskontorets tjänsteskrivelse, 2012-05-23
Byggnadsnämndens arbetsutskott beslutar
att ge
stadsbyggnadskontoret i uppdrag att genom detaljplan
pröva lämpligheten av att bygga spårväg mellan Lunds
C och ESS, på sträckan Clemenstorget- Kävlingevägen,
Lunds kommun. Normalt planförfarande ska tillämpas.
-
|
12
november 2014
Den 12 november 2014, dvs ett
halvt år efter den ursprungliga planen för invigning, antog
kommunstyrelsen detaljplanerna för spårvägen mellan Lund C
och ESS.
Detaljplaner
2014
Detaljplanens uppgift är att belysa spårvägen i
gaturummets sammanhang och utreda avväganden om
markanvändning och miljökonsekvenser. På grund av de
olika förutsättningarna för spårvägen i olika delar
av staden har handlingen delats upp i sex olika
planer:
- Clemenstorget
- Bredgatan
- Getingevägen
- Tornavägen
- Tornavägen
- Motorvägen E22
- Motorvägen
E22 - norr om Solbjersvägen
- Norr
om Solbjersvägen - Odarslövsvägen
- Odarslövsvägen
- Spårvagnsdepån
Nu ska
handlingarna skickas vidare till kommunfullmäktige,
troligen innan årskiftet.
Så är spårlinjen
indelad i sex detaljplaner. Illustration: Lunds
kommun
-
|
18
december 2014
Den 18 december 2014 klubbades
samtliga sex detaljplaner i Kommunfullmäktige med
röstsiffrorna 54 mot 11. De som röstade emot var Förnyalund,
Sverigedemokraterna och FI.
12
november 2015
Samtliga detaljplaner
överklagades men den 12 november 2015 skriver Sydsvenskan "Alla detaljplaner för
spårvägen har nu vunnit laga kraft. Och redan nästa månad
ska spårvägsinvesteringen klubbas av kommunfullmäktige. Så
ser kommunens plan ut".
-
Senast uppdaterad 17
april 2017
|
Samtliga bilder och text (om inte
annat anges) © PG Andersson, 2017
|
|