Beslut
om att etablera organisation i syfte att öppna
spårväg 2014
104 år
senare har frågan om att bygga spårväg i Lund åter
kommit upp som beslutsärende. Efter många års
diskuterande och utredande beslutades den 5 februar
2009 att starta ett projekt i syfte att öppna
spårväg på Lundalänken 2014. Nedan utdtag från
kommunstyrelsens protokoll.
Spårburen
trafik på Lundalänken 2014
Dnr 66/09
Sammanfattning
Planer på spårvägstrafik i Lund har funnits
sedan slutet av 80-talet. Under senare delen
av 90-talet togs viktiga steg genom
planering för Lundalänken, som definierades
som ett högklassigt separerat
kollektivtrafikstråk från Lund C till
Sandbyvägen via lasarettet, LTH och
Brunnshög. Beslut togs om att bygga ut
Lundalänken för busstrafik, men att
utbyggnaden skulle göras så att länken på
sikt kunde konverteras till spårtrafik.
Kommunens prioritering är att etablera
spårtrafik på Lundalänken Lund C – Brunnshög
– Dalby. Det bedöms idag vara angeläget att
dela upp sträckan i två etapper, med en
första etapp Lund C – Brunnshög. För att
möjliggöra en invigning av etapp 1 under år
2014 måste ett projekt, med en särskilt
projektorganisation, inrättas.
Beslutsunderlag
Stadsbyggnadskontorets PM
Projektbeskrivning och strategi för
genomförande av snabbspårväg på
Lundalänken 2014, preliminärversion
2008-10-12.
Kommunkontorets tjänsteskrivelse den 21
januari 2009.
Yrkanden
Tomas Avenborg (m), Tove Klette (fp),
Torsten Czernyson (kd), Mats Helmfrid (m),
Börje Hansson (c), Anders Ebbesson (mp)
och Mats Olsson (v) yrkar att
kommunstyrelsen beslutar i enlighet med
kommunkontorets förslag.
Anders Almgren (s) yrkar att
kommunstyrelsen beslutar i enlighet med
kommunkontorets förslag med tillägg av
följande att-sats:
att i det fortsatta arbetet med
Lundalänken, då det är möjligt, beakta
förutsättningarna för stadsförnyelse i
dialog med fastighetsägare, näringsidkare
m.fl.
Beslutsgång
Ordföranden ställer proposition på
yrkandena och finner att kommunstyrelsen
beslutar i enlighet med Tomas Avenborgs
(m) m.fl. yrkande.
Kommunstyrelsens
beslut
att starta ett projekt för spårburen
trafik på Lundalänken i enlighet med
kommunkontorets förslag,
att avdela 1 miljon kr/år för åren
2009-2011 av Brunnshögsprojektet för
projektets genomförande.
|
I tjänsteskrivelsen
skrivs bl a följande:
"Att etablera spårtrafik
på Lundalänken kräver särskilda resurser, engagemang
och kompetens. Detta kan inte klaras inom ordinarie
organisation. Ett särskilt projekt och
projektorganisation bör startas med syfte att
utarbeta:
- tekniska underlag för
spårtrafik på Lundalänken,
- ekonomiska underlag
för spårtrafik på Lundalänken,
- förslag på
driftsorganisation för drift av spårtrafik på
Lundalänken,
- tidplan och
etappindelning."
I det
särskilda PM som tagits fram redovisas kunskapsläget
2008 med följande rubriker:
- Varför
spårväg?
- Vision
och etappindelning
- Stråk
och trafikering
- Utformning
och estetik
- Tidsplan
- Kostnader
och finansiering av spåranläggning
- Organisation
och finansiering av drift
- Fortsatt
arbete
Nedan
återges sammanfattningen samt några delar ur
rapporten.
Utdrag
ur Snabbspårväg på Lundalänken 2014
Projektbeskrivning och strategi för
genomförande
Sammanfattning
I
städer med omfattande
resandeströmmar har spårvägstrafik
stora fördelar gentemot buss vad
gäller kapacitet och
attraktivitet. I Lunds kommun
behöver snabbspårväg på den s k
Lundalänken etableras snarast för
att knyta det tunga
verksamhetsstråket
Universitetssjukhuset-
LTH-Ideon-Brunnshög (-ESS) till
det regionala tågsystemet vid Lund
C. En kraftfull förstärkning av
detta områdes
kollektivtrafikförsörjning är
nödvändig för att klara de massiva
utbyggnadsplaner som finns för
Ideonområdet, Brunnshög och ESS.
En första spårvägsetapp Lund
C-Brunnshög (-ESS) behöver så
småningom följas av ytterligare
etapper Brunnshög-Dalby och Lund
C-Staffanstorp.
Med
en kraftfull satsning från Lunds
kommun, i samverkan med Region
Skåne, staten och Skånetrafiken,
skulle snabbspårväg Lund
C-Brunnshög (-ESS) kunna öppna
för trafik 2014. För att lyckas
med detta behöver kommunen
omgående etablera en
genomförandeorganisation med
nödvändiga utredningsresurser.
Kommunen behöver också vara
beredd att investera en
ordentlig grundplåt, för att
utifrån denna kunna förhandla
med region, stat och
fastighetsägare om
finansieringstillskott för
spåranläggningen.
|
|
Med Lunds
kommun som ansvarig för spåranläggningens
byggande samt drift och underhåll kan
Skånetrafiken ansvara för inköp av
spårvagnar, trafikering och biljettsystem
etc. På sikt kan spåranläggningens ägande,
drift och underhåll tas över av ett
kommunalförbund av städer i Skåne med
spårvägstrafik.
Den totala
kostnaden för spåranläggningen bedöms
ligga mellan 400 och 600 mkr. För detta
erhålls en spårvägslinje som kraftfullt
förbättrar kollektivtrafikens kapacitet
och attraktivitet, vilket bedöms vara en
nödvändighet för att kunna bygga ut Lunds
nordöstra stadsdelar enligt föreslagna
planer. Lund C-Brunnshög (-ESS) blir
första etappen i utbyggnaden av ett
regionalt spårvägssystem som kan bidra
till bättre regional tillgänglighet,
stadsutveckling och ett hållbart resande.
Etappindelning
Projektet delas upp i tre etapper där den
första till Brunnshög ska stå klar 2014
och den andra till Dalby 2018. Någon
tidpunkt för den tredje till Staffanstorp
anges inte.
Tidsplan
Den tidsplan för projektet som redovisas
ser ut som följer:
Utformningsstudier
och kostnadsberäkning för etapp 1
Politisk diskussion samt beslut om
finansiering
Rekrytering av projektledare samt
etablering av
genomförandeorganisation
Formell samverkan
Lund-Malmö-Helsingborg-Skånetrafiken-Region
Skåne
Förstudie (till stora delar en
sammanställning av befintliga
utredningar)
Järnvägsplan samt ev
detaljplaneförändringar
Upphandling av spåranläggning
Byggtid
Trafikstart |
juli
2008-juli 2009
juli 2008-dec 2009
juli 2008-juli 2009
juli 2008-dec 2010
jan 2009-dec 2009
jan 2010-jun 2011
jan 2011-dec 2011
2012-2013
första halvan av 2014 |
-
|
I det utvecklingsområde
som går under benämningen Lund NE finns som en
viktig huvuddel ett starkt kollektivtrafikstråk.
Spårvägen på Lundalänken är enligt vad man skriver
en förutsättning för att området ska kunna
utvecklas.
|