Spårvägsplaner
i Lund 1896
Spårväg
diskuterats i Lund redan 1896 då G M Frick och
Bertil Sederholm m fl ansökte om tillstånd att
lägga spårvägsspår i stadens gator för en
spårväg från Limhamn via Malmö till Lund. Vid
drätselkammarens möte den 2 maj 1896
besvarades frågan med följande ord ”Efter
överläggning beslöt Drätselkammaren att,
enär icke någon utredning lemnats hvarken
huruvida den för spårvagnarnes drift
erforderliga elektriska kraften skulle
åstadkommas genom ofvanjords- eller
underjordskledning eller angående vagnarnas
bredd och huru stor del af gatorna
erfordrades, uti skrifvelse till
stadsfullmäktige tillkännagiva, att
Drätselkammaren till följd af bristande
utredning i berörda syften ansåg sig icke
böra för närvarande tillstyrka ansökningen.”
I grannstaden Malmö pågick en diskussion
om elektrisk spårväg och koncession för det
ovan redovisade projektet hade tillstyrkts av
Stadsfullmäktige i Malmö 28 maj 1897, med
vissa villkkor för sträckningen. Den 5 juni
1903 konstaterades i Malmö att en elektrisk
spårväg inte skulle byggas utan att först
försöka köpa det privata hästspårvägsbolaget.
Utredning tillsattes om förvärv och samtidigt
lyftes åter frågan om spårväg mellan Limhamn
och Lund eftersom denna ännu inte var avgjord
hos Kungl. Maj:t. Utredningen i Malmö föreslog
därför att stadsfullmäktige omgående skulle
återkalla sin tillstyrkan till
spårvägsprojektet. Motiveringen var "då
det nu vore fråga om, att staden själf
skulle anlägga elektriska spårvägar inom
staden, blefve det olägligt, om äfven
enskilda personer finge tillstånd att
anlägga elektriska spårvägar, ty dels hade
staden i sådant fall icke full frihet i val
af platser för sina olika linier, och dels
blefve alltid de enskilda företagen
konkurrenter till stadens anläggningar".
Vid sitt sammanträde 12 juni 1903, en vecka
efter att frågan lyfts, beslöt
stadsfullmäktige att omedelbart hos Kungl.
Maj:t. återkalla spårvägsprojektet. Därmed
avslutades de första planerna på spårväg i
Lund.
|
|
|
-
Senast uppdaterad 16
april 2017
|
Samtliga bilder och text (om inte
annat anges) © PG Andersson, 2017
|
|