Spårvägsbygge
och spårvägsplaner i Lund
Här kan du följa bygget av
spårvägen i Lund och också längre ned läsa om hur spårvägen
kom till samt en berättesle från 1905 när spårväg först
diskuterades i Lund.
Augusti
2017
Efter sommaren började det synas
spår av det faktiska spårvägsbygget när bl a fundament till
kontaktledningsstolparna hade kommit på plats mellan ESS och
Höjdpunkten.
Clemenstorget och platsen för den kommande
ändstationen den 13 aug. Vi ser stenmuren där det tidigare
stod ett konstverk. Till vänster om muren skymtar fontänen
på torget.
I Laurentiigatan pågår arbeten med att bygga om ledningar
för fullt. Gatan är avstängd för biltrafik.
Arbeten längs Laurentiigatan i augusti 2017. Läggmärke till
de kraftiga rotskotten från de under våren nedsågade träden.
Vid Allhelgonakyrkan finns avspärrningen för området som ska
grävas ut av arkeologer. Ett överklagande har dock för senat
detta arbete. På bilden används området som upplag för
rörarbeten.
I Getingevägen, som är avstängd mellan Kung Oskars väg och
Bredgatan, pågår omfattande ledningsarbeten..
Platsen för den tidigare hållplatsen LTH är föremål för
omfattande ledningsarbeten.
I Brunnshögsgatan arbetas det för fullt den 21 augusti.
I Brunnshögsgatan ser vi den 13 augusti tydliga spår av
spårvägsbygget. Fundamenten för kontaktledningsstolparna är
på plats.
Platsen för den blivande hållplatsen Brunnshög C uppe på
kullen har börjat förberedas för spårvägsbygget.
Vid korsningen med Utmarksvägen byggs det för fullt. Den
nya Utmarksvägen kommer att flyttas något mot
fotografen.
Den blivande korsningen med Odarslövsvägen den 13
augusti 2017.
Den blivande ändstationen vid ESS som den visade
sig den 13 augusti.
Juni-Juli
2017
Arbetet fortskrider och än mer
ledningsarbeten startar. På Brunnshög börjar arbetena med
spårvägens underbyggnad. Den 30 juni meddelar projektet att
trafikstarten flyttas fram från september 2019 till våren
2020. Skälet till detta är att budgeten för depån prutats
vilket innebär att depåprojektet måste göra om
förprojekteringen.
Laurentiigatan är nu den 2 juni helt avstäng
för biltrafik och ledningsarbeten pågår i hela gatan.
I Getingevägen strax söder om hållplatsen
Universitetssjukhuset pågår också ledningsarbeten den 2
juni.
Norr om hållplats Universitetssjukhuset har också arbeten
börjat till höger i bilden.
Den 1 juli har ledningsarbetna fortskridit så de nu täcker
hela den gamla bussvägen.
I Sölvegatan på LTH pågår också arbeten med ledningarna.
Den 1 juli har arbetena vid E22 kommit en bit till på vägen
inför starten av bygget av den nya bron.
I Brunnshögsgatan har arbetena med underbyggnaden påbörjats.
Här finns inga ledningar att flytta utan det går bra att
börja bygga spårväg direkt.
Vänder vi blicken åt norr ser vi det som ska bli Brunnshög
och hållplatsen Brunnshög C. Den 1 juli hade schaktarbeten
påbörjats för banan.
Maj
2017
I maj ser vi nedan intryck från
Laurentiigatan och korsningen med E22.
Laurentiigatan vid Clemenstorget den 19 maj.
Ledningsarbeten pågår för fullt.
Laurentiigatan 7 maj sedd från
Allhelgonakyrkan. Gatan är avstängd för trafik för sydgående
trafik.
Den 7 maj har arbetna vid E22 kommit en bid vidare. Den nya
bron ska byggas på östra sidan E22 och sedan lanseras på
plats.
April
2017
Arbeten fortskrider under april
2017 längs i princip hela linjen.
Korsningen med E22 är ett av de största
arbetna. Här ska en helt ny bro byggas och många ledningar
ska flyttas. Den 9 april hade Sölvegatan stängts av och
arbetena hade påbörjats.
Den 13 april såg Sölvegatan i LTH-orådet ut på detta vis.
Även här ska ledningar flyttas. Träden längs gatan har också
tagits bort.
Vid BMC och underfarten under Tornavägen har körytan för
bussar tagits bort den 22 april 2017.
Den 22 april 2017 såg den blivande spårvägshållplatsen på
Clemenstorget ut så här. Fontänen med den omdiskuteradee
skulpturen är fortsatt kvar.
21
mars 2017
Den 21 mars flyttades åtta träd
från Clemenstorget ut till Vindarnaspark på Brunnshög.
Träden stod där den blivande spårvägshållplatsen ska ligga
och som alternativ till att såga ned träden flyttades de
till den andra ändan av spårvägslinjen.
En avplatanerna påbörjar resan mot
Vindarnaspark på Brunnshög med hjälp av ett specialfordon
från Tyskland.
Dagen efter den 22 mars står alla träden, två lindar och
sex plataner, nyplanterade vid Vindarnaspark på Brunnshög.
7 mars
2017
Nästa märkesdag för
spårvägsprojektet blev den 7 mars då bygget påbörjades. De
första arbetena omfattade gatuarbeten i syfte att frigöra
gatumark för ledningsrabeten. Det är omfattande
ledningsarbeten som krävs innan själva spårvägsbygget kan
påbörjas.
Vid Universitetssjukhuset började arbetet med
att flytta gatan åt öster för att frigöra ytor för
ledningsarbeten i den på bilden vänstra delen av
Getingevägen.
Den 7 mars påbörjades också arbetet med att ta ner träden i
Laurentiigatan.
15
februari 2017
Onsdagen den 15 februari 2017
kommer att gå till historien som den dag då bygget av
Sveriges fjortonde spårvägsstad invigdes. Det annonserades
som ett första spadtag men visade sig vara en gräsutrullning
för att markera att dern nya spårvägen i huvudsak ska byggas
med grässpår.
Miljöminister Karolina Skog, Tekniska nämndens
ordförande Emma Berginger, Kommunstyrelsens ordförande
Anders Almgren, Regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon
och skanskas Lars Lindberg drar ut gräset under överinseende
av Johan Wester den 15 februari 2017.
12
maj 2016
Tekniska nämnden har tagit ett
tilldelningsbeslut att utse Skanska Sverige AB som vinnare i
upphandlingen av entreprenaden ”Nybyggnation av spårväg
mellan Lund C och ESS”.
Skanska tilldelas byggkontraktet
för Spårväg Lund C - ESS
Entreprenaden omfattar projektering och
byggande av spårvägsinfrastrukturen på sträckan
Lund C – ESS.
- Det är mycket glädjande att byggstarten närmar
sig! Spårvägen är viktig för att Lunds transporter
ska bli mer fossilfria och det är fantastiskt att
se att visionen om en hållbar stadsutveckling i
nordöstra Lund börjar bli verklighet, säger Emma
Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden.
Beställaren – Lunds kommun – och den upphandlade
entreprenören – Skanska – ska nu bilda en gemensam
genomförandeorganisation för att arbeta i utökad
samverkan.
- Det första som drar igång är planering och
projektering. Genom att samverka kan vi
tillsammans hitta kostnadseffektiva lösningar och
byggmetoder med fokus på anläggningens kvalitet,
menar Pernilla von Strokirch, projektchef för
Spårväg Lund C – ESS. - Vi ser fram emot
samarbetet med Skanska som har kompetens och
erfarenhet både av spårvägsbyggande och arbete i
utökad samverkan.
Entreprenaden startar innan sommaren, direkt efter
att kontraktet är undertecknat. Bygget av
spårvägen beräknas starta vid åsskiftet 2016/2017.
-
|
10
april 2016
Den kommande spårvägshållplatsen
Solbjer såg ut så här den 10 april 2016. Konturerna av en
mittförlagd spårvägshållplats kan tydligt anans.
23
december 2015
Upphandlingen av spårvägen
påbörjas. Region Skåne frågar efter spårvagnar och Lunds
kommun efter infrastrukturen.
Upphandling startar 2015
INFRASTRUKTUR
Denna upphandling omfattar projektering och
utförande av nybyggnad av spårvägsanläggning
(infrastruktur) och ombyggnad/nybyggnad av
angränsande gaturum på sträckan Lund C - ESS. Även
omläggning av befintliga ledningar omfattas.
Sträckan är ca 5,5 km dubbelspår och på sträckan
skall 9 hållplatser byggas. Från sista hållplatsen
skall enkelspår byggas till Depå vid ESS.
SPÅRVAGNAR
Region Skåne upphandlar spårvagnar (vara) och
underhåll av spårvagnar (tjänst). Spårvagnarna ska
användas för spårvagnstrafik i Lund. Uppdraget
omfattar leverans av sju (7) spårvagnar avsedda
för trafik i Lund. Leveransen av spårvagnarna är
beroende av att infrastruktur och depå finns på
plats och förväntas att inledas år 2018/2019.
Upphandlingen omfattar underhåll av spårvagnar i
Lund under 10 år. Leveransen av spårvagnar och
underhållet av dessa ska utföras så att fordonen
har en i förfrågningsunderlaget angiven
tillgänglighet, dvs. är tillgängliga för
användning i den avsedda trafiken enligt tidtabell
samt en garanterad högsta energiförbrukning.
Upphandlingen innehåller därtill två kategorier av
optioner: Option för ytterligare spårvagnar till
Lund: Efter separat avrop ska leverans av
ytterligare 1 till 3 stycken spårvagnar avsedda
för trafik i Lunds kommun ske. Underhåll av dessa
fordon kommer att ske på samma sätt som övriga
fordon som levereras till Lund. Tilläggsoptioner
avseende ytterligare delar i leveransen.
Ändringarna avser utformningen av spårvagnarna i
form av tillkommande teknik/funktioner.
-
|
Så nu är Sveriges 14:e
spårvägsstad på gång!
Senast en ny spårvägsstad invigdes var 21 dec 1910 då både
Sundsvall och Karlskrona fick nya spårvägar, det är nästan
på dagen 105 år sedan!
17
december 2015
Kommunfullmäktige klubbar
beslutet att påbörja bygget av spårväegn mellan Lund C och
ESS. Tidigare samma dag hade besked kommit från Trafikverket
att Lund får 298 Mkr inom ramen för stadsmiljöavtalet till
spårvägen som beräknas kosta totalt 776 Mkr, varav 30 Mkr
redan är tagna.
12
november 2015
Sydsvenskan skriver denna dag "Alla detaljplaner för
spårvägen har nu vunnit laga kraft. Och redan nästa månad
ska spårvägsinvesteringen klubbas av kommunfullmäktige. Så
ser kommunens plan ut".
18
december 2014
Den 18 december 2014 klubbades
samtliga sex detaljplaner i Kommunfullmäktige med
röstsiffrorna 54 mot 11. De som röstade emot var Förnyalund,
Sverigedemokraterna och FI.
12
november 2014
Den 12 november 2014, dvs ett
halvt år efter den ursprungliga planen för invigning, antog
kommunstyrelsen planerna för spårvägen mellan Lund C och
ESS.
Detaljplaner 2014
Detaljplanens uppgift är att belysa spårvägen i
gaturummets sammanhang och utreda avväganden om
markanvändning och miljökonsekvenser. På grund av de
olika förutsättningarna för spårvägen i olika delar
av staden har handlingen delats upp i sex olika
planer:
- Clemenstorget
- Bredgatan
- Getingevägen
- Tornavägen
- Tornavägen
- Motorvägen E22
- Motorvägen
E22 - norr om Solbjersvägen
- Norr
om Solbjersvägen - Odarslövsvägen
- Odarslövsvägen
- Spårvagnsdepån
Nu ska
handlingarna skickas vidare till kommunfullmäktige,
troligen innan årskiftet.
Så är spårlinjen
indelad i sex detaljplaner. Illustration: Lunds
kommun
-
|
5
februari 2009
Beslut
om att etablera organisation i syfte att öppna
spårväg 2014
104 år
senare har frågan om att bygga spårväg i Lund åter
kommit upp som beslutsärende. Efter många års
diskuterande och utredande beslutades den 5 februar
2009 att starta ett projekt i syfte att öppna
spårväg på Lundalänken 2014. Nedan utdtag från
kommunstyrelsens protokoll.
Spårburen
trafik på Lundalänken 2014
Dnr 66/09
Sammanfattning
Planer på spårvägstrafik i Lund har funnits
sedan slutet av 80-talet. Under senare delen
av 90-talet togs viktiga steg genom
planering för Lundalänken, som definierades
som ett högklassigt separerat
kollektivtrafikstråk från Lund C till
Sandbyvägen via lasarettet, LTH och
Brunnshög. Beslut togs om att bygga ut
Lundalänken för busstrafik, men att
utbyggnaden skulle göras så att länken på
sikt kunde konverteras till spårtrafik.
Kommunens prioritering är att etablera
spårtrafik på Lundalänken Lund C – Brunnshög
– Dalby. Det bedöms idag vara angeläget att
dela upp sträckan i två etapper, med en
första etapp Lund C – Brunnshög. För att
möjliggöra en invigning av etapp 1 under år
2014 måste ett projekt, med en särskilt
projektorganisation, inrättas.
Beslutsunderlag
Stadsbyggnadskontorets PM
Projektbeskrivning och strategi för
genomförande av snabbspårväg på
Lundalänken 2014, preliminärversion
2008-10-12.
Kommunkontorets tjänsteskrivelse den 21
januari 2009.
Yrkanden
Tomas Avenborg (m), Tove Klette (fp),
Torsten Czernyson (kd), Mats Helmfrid (m),
Börje Hansson (c), Anders Ebbesson (mp)
och Mats Olsson (v) yrkar att
kommunstyrelsen beslutar i enlighet med
kommunkontorets förslag.
Anders Almgren (s) yrkar att
kommunstyrelsen beslutar i enlighet med
kommunkontorets förslag med tillägg av
följande att-sats:
att i det fortsatta arbetet med
Lundalänken, då det är möjligt, beakta
förutsättningarna för stadsförnyelse i
dialog med fastighetsägare, näringsidkare
m.fl.
Beslutsgång
Ordföranden ställer proposition på
yrkandena och finner att kommunstyrelsen
beslutar i enlighet med Tomas Avenborgs
(m) m.fl. yrkande.
Kommunstyrelsens
beslut
att starta ett projekt för spårburen
trafik på Lundalänken i enlighet med
kommunkontorets förslag,
att avdela 1 miljon kr/år för åren
2009-2011 av Brunnshögsprojektet för
projektets genomförande.
|
I tjänsteskrivelsen
skrivs bl a följande:
"Att etablera spårtrafik
på Lundalänken kräver särskilda resurser, engagemang
och kompetens. Detta kan inte klaras inom ordinarie
organisation. Ett särskilt projekt och
projektorganisation bör startas med syfte att
utarbeta:
- tekniska underlag för
spårtrafik på Lundalänken,
- ekonomiska underlag
för spårtrafik på Lundalänken,
- förslag på
driftsorganisation för drift av spårtrafik på
Lundalänken,
- tidplan och
etappindelning."
I det
särskilda PM som tagits fram redovisas kunskapsläget
2008 med följande rubriker:
- Varför
spårväg?
- Vision
och etappindelning
- Stråk
och trafikering
- Utformning
och estetik
- Tidsplan
- Kostnader
och finansiering av spåranläggning
- Organisation
och finansiering av drift
- Fortsatt
arbete
Nedan
återges sammanfattningen samt några delar ur
rapporten.
Utdrag ur
Snabbspårväg på Lundalänken 2014
Projektbeskrivning och strategi för
genomförande
Sammanfattning
I
städer med omfattande
resandeströmmar har spårvägstrafik
stora fördelar gentemot buss vad
gäller kapacitet och
attraktivitet. I Lunds kommun
behöver snabbspårväg på den s k
Lundalänken etableras snarast för
att knyta det tunga
verksamhetsstråket
Universitetssjukhuset-
LTH-Ideon-Brunnshög (-ESS) till
det regionala tågsystemet vid Lund
C. En kraftfull förstärkning av
detta områdes
kollektivtrafikförsörjning är
nödvändig för att klara de massiva
utbyggnadsplaner som finns för
Ideonområdet, Brunnshög och ESS.
En första spårvägsetapp Lund
C-Brunnshög (-ESS) behöver så
småningom följas av ytterligare
etapper Brunnshög-Dalby och Lund
C-Staffanstorp.
Med
en kraftfull satsning från Lunds
kommun, i samverkan med Region
Skåne, staten och Skånetrafiken,
skulle snabbspårväg Lund
C-Brunnshög (-ESS) kunna öppna
för trafik 2014. För att lyckas
med detta behöver kommunen
omgående etablera en
genomförandeorganisation med
nödvändiga utredningsresurser.
Kommunen behöver också vara
beredd att investera en
ordentlig grundplåt, för att
utifrån denna kunna förhandla
med region, stat och
fastighetsägare om
finansieringstillskott för
spåranläggningen.
|
|
Med Lunds
kommun som ansvarig för spåranläggningens
byggande samt drift och underhåll kan
Skånetrafiken ansvara för inköp av
spårvagnar, trafikering och biljettsystem
etc. På sikt kan spåranläggningens ägande,
drift och underhåll tas över av ett
kommunalförbund av städer i Skåne med
spårvägstrafik.
Den totala
kostnaden för spåranläggningen bedöms
ligga mellan 400 och 600 mkr. För detta
erhålls en spårvägslinje som kraftfullt
förbättrar kollektivtrafikens kapacitet
och attraktivitet, vilket bedöms vara en
nödvändighet för att kunna bygga ut Lunds
nordöstra stadsdelar enligt föreslagna
planer. Lund C-Brunnshög (-ESS) blir
första etappen i utbyggnaden av ett
regionalt spårvägssystem som kan bidra
till bättre regional tillgänglighet,
stadsutveckling och ett hållbart resande.
Etappindelning
Projektet delas upp i tre etapper där den
första till Brunnshög ska stå klar 2014
och den andra till Dalby 2018. Någon
tidpunkt för den tredje till Staffanstorp
anges inte.
Tidsplan
Den tidsplan för projektet som redovisas
ser ut som följer:
Utformningsstudier
och kostnadsberäkning för etapp 1
Politisk diskussion samt beslut om
finansiering
Rekrytering av projektledare samt
etablering av
genomförandeorganisation
Formell samverkan
Lund-Malmö-Helsingborg-Skånetrafiken-Region
Skåne
Förstudie (till stora delar en
sammanställning av befintliga
utredningar)
Järnvägsplan samt ev
detaljplaneförändringar
Upphandling av spåranläggning
Byggtid
Trafikstart |
juli
2008-juli 2009
juli 2008-dec 2009
juli 2008-juli 2009
juli 2008-dec 2010
jan 2009-dec 2009
jan 2010-jun 2011
jan 2011-dec 2011
2012-2013
första halvan av 2014 |
-
|
I det utvecklingsområde
som går under benämningen Lund NE finns som en
viktig huvuddel ett starkt kollektivtrafikstråk.
Spårvägen på Lundalänken är enligt vad man skriver
en förutsättning för att området ska kunna
utvecklas.
|
15
september 1905
Spårvägsplaner i Lund 1905
-
Spårväg
diskuterades i Lund under hösten 1905 efter
det att Wilhelm Westrup den 15 september
lämnat in en motion om ”anläggandet af
elektrisk spårväg i Lund”. Spårväg hade dock
diskuterats i Lund redan 1896 då G M Frick och
Bertil Sederholm m fl ansökte om tillstånd att
lägga spårvägsspår i stadens gator för en
spårväg från Limhamn via Malmö till Lund. Vid
drätselkammarens möte den 2 maj 1896
besvarades frågan med följande ord ”Efter
överläggning beslöt Drätselkammaren att,
enär icke någon utredning lemnats hvarken
huruvida den för spårvagnarnes drift
erforderliga elektriska kraften skulle
åstadkommas genom ofvanjords- eller
underjordskledning eller angående vagnarnas
bredd och huru stor del af gatorna
erfordrades, uti skrifvelse till
stadsfullmäktige tillkännagiva, att
Drätselkammaren till följd af bristande
utredning i berörda syften ansåg sig icke
böra för närvarande tillstyrka ansökningen.”
Wilhelm Westrup hade till
samma stadsfullmäktigemöte, den 15 september
1905, som han lämnade motionen om spårväg
även lämnat en motion om att avtal skulle
ingås med Sydsvenska elektriska aktiebolaget
om leverans av elkraft från Lagaån. Båda
motionerna remitterades för yttrande. På
stadsfullmäktiges möte den 20 oktober
beslutades, på förslag från Drätselkammaren,
att tillsätta en kommitté bestående av fem
personer för ”frågornas skyndsamma
beredning”. Kommittén skulle bereda såväl
frågan om elektrisk kraft till Lund som
spårvägsfrågan. Kommittén var klar med
arbetet till stadsfullmäktiges möte den 24
november 1905. Stadsfullmäktige beslutade
att ge Drätselkammaren i uppdrag att inköpa
namngivna fastigheter samt att bygga ett
elektricitetsverk i staden. Frågan om
spårväg skulle dock tillsvidare vila på
stadsfullmäktiges bord.
Westrups motion innehöll
en detaljerad beskrivning av en spårväg i
Lund där hjälp hämtats från Svenska
aktiebolaget Siemens & Halske vad gällde
kostnaderna. Motionen innehåller en
inledande argumentering för att Lund är en
stad av sådan storlek att det behövs spårväg
för den interna trafiken. Flera andra städer
med motsvarande storlek hade eller planerade
spårväg. Westrup lyfter särskilt fram
Helsingborg, Jönköping och Uppsala. Det
fanns tre alternativ till organisation av
spårvägsdriften enligt motionen.
- Lund stad meddelar koncession till ett
enskilt bolag som sedan bygger och driver
den elektriska spårvägen.
- Ett bolag bildas med ett aktiekapital på
300.000 kr där staden tecknar samtliga
eller en majoritet av aktierna. Westrup
förordear denna modell i motionen.
- Staden anlägger spårvägen och överlåter
sedan driften på lämplig myndighet inom
staden.
De platser som spårvägen
särskilt skulle knyta samman varBryggeriet i
norr, Hospitalet med asylen i söder, Södra
station, Södra Esplanaden, Östra tullen och
Lunds östra hållplats, Botaniska trädgården,
Biskopsgatan, Allhelgonakyrkan, Karl XII:s
gatan, Spolegatan, Statens järnvägsstation,
Nygatan, Gasverksgatan, Lunds västra station
och Folkets park. Kostnaderna för att täcka
hela detta område visade sig för stora
varför följande linjer föreslogs.
Linie I |
Från Allhelgonakyrkan till
Hospitalsgården, 1.45 km,
turtäthet 7,5 min |
Linie II |
Från statens järnvägsstation
genom Klostergatan eller Lilla
Fiskaregatan öfver Mårtenstorget
till Lunds östra hållplats, 1.4
km, turtäthet 7,5 min |
Linie III |
Från östra kyrkogården genom
Östra Vallgatan och Biskopsgatan
till Allhelgonakyrkan, turtäthet
15 min |
Spårvägen skulle bestå av
totalt 3600 meter enkelspår med spårvidden 1
meter och byggas med räler med vikten 39 kg
per meter till en kostnad av 87.000 kr.
Kraften skulle komma från två omformar
aggregat (ett i reserv) på vardera 46 kW vid
550 volt spänning. Kostnaden för hela
kraftstationen beräknades till 28.900 kr.
3,6 km kontaktledning med enkeltråd upphängd
i gallerverksmaster med bärarmar beräknades
till 26.000 kr. Den rulklande materielen
skulle bestå av 7 slutna vagnar med plats
för 16 sittande och 14 stående apassagerare
för totalt 77.500 kr. Vagnhallen som skulle
rymma 7 spårvagnar och en liten verkstad
innehållande svarv, borrmaskin, skruvstäd mm
skulle kosta 22.500 kr exklusive kostnader
för tomtmarken. Övriga kostnader
uppskattades till 8.100 kr vilket skulle ge
totalt 250.000 kr för hela anläggningen.
Körhastigheten på spårvägen beräknades till
12 km/h.
De årliga utgifterna
beräknades till 60.000 kr vilket innebar att
det krävdes 600.000 passagerare per år som
vardera betalde 10 öre för att klarar
trafiken. I snitt innebär detta 5 påstigande
per tur vilket Westrup ansåg fullt rimligt.
Den av stadsfullmäktige
utsedda kommittén ansåg att Westrups
linjenät inte täckte hela staden på ett bra
sätt. Man ansåg dessutom att linje III inte
behövdes. Kommittén föreslog att
korsningspunkten för spårvägen skulle vara
sydväst om Domkyrkan varifrån fyra linjer
skulle utgå. En linje åt norr till
Monumentet för förbindelse med
Sliparelyckan, Vallkärra by med flera
platser. En linje skulle gå åt söder till
Södertull, en åt öster över Kraftstorg genom
Lilla Kungsgatan och Kiliansgatan över
Mårtenstorget, genom Östra Mårtensgatan,
längs Dalbyvägen till Lunds östra station.
Linjen åt väster skulle gå genom
Klostergatan, över Bantorget, genom Nygatan,
under järnvägsbro och fram till Folkets
park. Linjerna skulle kopplas amman så att
två genomgående linjer erhölls.
Linje I |
Från Monumentet till Södertull.
2,65 km |
Linje II |
Från Folkets park till Lunds
östra station. 2,95 km |
Detta förslag innehöll
totalt 5,6 km enkelspår vilket var 2 km mer
än i motionen, men kommittén ansåg att detta
var nödvändigt för att spårvägen skulle
täcka hela staden och därmed ge en bättre
förräntning.
Förslaget att lägga
knutpunkten vid Domkyrkan och inte på
Stortorget, som hade varit mer naturligt,
motiverar utredningen med ”att de mot
öster och väster från Stortorget gående
gatorna äro dels så trånga, att de föga
lämpar sig för elektrisk spårvägsdrift,
dels ock synnerligen starkt trafikerade
med åkdon och gående”. Den föreslagna
dragningen anses dessutom täcka stadens
nordöstra delar bättre.
Åt väster vållade
korsningen med järnvägen vid Bantorget
problem. 1905 var denna en plankorsning
varför man föreslog att spårvägen i stället
skulle gå via Nygatan och under järnvägen i
porten vid Svanegatan. Detta skulle innebära
1,5 minuter längre körtid, men ansågs vara
värt det jämfört med alternativet där
spårvagnarna skulle hindras vid bomfällning.
Vidare konstateras att dragningen i Nygatan
även ansluter varmbadhuset till spårvägen.
Den resterande dragningen åt väster är så
självklar att kommittén säger ”linjens
utdragning förbi Idrottsplatsen och
Jutahusområdet till Folkets park äro
alltför påtagliga för att här behöfva
närmare påvisas”.
Trafiken baserades på en
avgång var 5,5 minut, där endast varannan
vagn fortsatte till Monumentet från
Allhelgonakyrkan, respektive från Bantorget
till Folkets park. För att spara på
driftkostnaderna föreslogs att det mellan
6.40 och 8.40 endast skulle gå vagnar var 11
minut liksom på kvällen mellan 20.40 och
22.40. För trafiken beräknades totalt 10
vagnar behövas, varav 9 i trafik. Dessa
vagnar skulle köra 500.000 km varje år.
Vagnarna skulle vara byggda för 16
sittplatser och 14 ståplatser.
Den totala investeringen
för detta lite större nät beräknades till
360.000 kr, medan driftkostnaderna skulle
uppgå till 108.000 kr. Det krävdes 2960
resor per dag för att täcka driftkostnaderna
som även infattar avskrivning på
anläggningen.
Kommittén avslutar sitt
arbete med följande ”att
spårvägsanläggning i anslutning till
kommitterades förslag måtte snarast
möjligt komma till stånd härstädes, efter
det elektrisk energi blifvit för ändamålet
tillgänglig inom staden.”
Stadsfullmäktige var den
24 november 1905 inte lika positiva och
beslutade att frågan tillsvidare skulle vila
på stadsfullmäktiges bord. Debatten på mötet
pekade på argument som att Lund var för
liten stad för spårväg och att
spårvägsförslaget bara var ett sätt att ge
elverket en stadig kund. På samma möte
beslutades att anlägga ett elverk i Lund med
en placering i centrala staden. Skulle
elverket ha samlokaliserats med spårvägen
hade en plats vid Allhellgonakyrkan fått
väljas. Detta innebar att valet av placering
av elverket de facto också var ett beslut
att Lund inte skulle få någon spårväg.
Först den 9 februari 1928
avförs motionen från stadsfullmäktiges bord
då nya regler inte tillåter bordläggning på
obestämd tid. Beslutet lät ”Efter
föredragning beslöto stadsfullmäktige
enligt beredningsutskottets förslag, att
ovannämnda motion icke skulle föranleda
till vidare åtgärd från fullmäktiges sida;
därom drätselkammaren genom
protokollsutdrag skulle underrättas”.
|
|
|
-
|