Spårvägsbygget i Lund

Testkörningar



November




I november fortsatte testkörningarna men den förväntade intrimmningen av tidtabellen med flera vagnar uteblev. Den 26 oktober ankom Brandklipparen som vagn 04 till Lund och den 16 november ankom vagn 05 Inferno.
-



Åsa-Hanna sträcker ut på väg mot MAX IV med den kommande parken i bakgrunden. Den 20 november kunde Sydsvenskan meddela att Åsa-Hanna klarat testet att köra 5000 km utan störningar.
-.



Åsa-Hanna har ankommit till Clemenstorget och hållpltasen Lund C. Vagnen har stannat precis där den ska vara vilket den vikta stolpen av gummi imdikerar. Stolparna tillkom för underlätta för förarna att stanna på rätt punkt.
-

Den 6 november siktades Blåtand för första gången ute på linjen. Bara minuter efter bilden togs vid Ideontorget råkade vagnen ut för den första olyckan vid spårvägen då den kolliderade med en cyklist vid sjukhuset. Cyklisten undkom med lättare skador..
-


Den 3 november siktades Brandklipparen utanför depån. Vagnen med nummer 04 hade ankommit till Lund den 26 oktober.
-

Brandklipparen utanför depån den 3 november...



Den 16 november var det åter dags att ta emot en spårvagn i Lund. Denna gång var det vagn 05 med namnet Inferno som lossades på förmiddagen. När det första hjulparet rullar ner på fast mark är det många ögon som bevakar att det går rätt till.
-
Inferno har nått fast mark i Lund vid halvtiotiden på förmiddagen.
-
Även denna gång hjälpte loket 9236 från Malmköping till att putta in Inferno till depån.
-



I början av november åtgärdades gräset i Solbjer och Brunnshög. Arbetet skedde med spårgående traktor som la ut ny jord för de nya gräsfröna.
-
Åsa-Hanna passerar Allhelgonakyrkan den 7 november..
Åsa-Hanna på väg i St Laurentiigatan den 11 november..



Strax söder om Ideontorget passerar spåprvägen IKDC (Ingvar Kamprads DesignCentrum). Blåtand passerar den 28 november.
-
I kurvan vid Allhelgona kyrkan finns spårvägens mest urbana passage, vilket tydligt syns när Blåtand passerar den 28 november.
Under november sattes informationsdisplayerna upp på hållplatserna och testkördes Kul att man påpekar att det är spårvagn och att den fått ett eget piktogram hos Skånetrafiken..

Alla bilder (c) PG Andersson 2020