|
Spårvägsbygget
i Lund
Testkörningar |
|
November | ||
I november fortsatte testkörningarna
men den förväntade intrimmningen av tidtabellen med flera
vagnar uteblev. Den 26 oktober ankom Brandklipparen som vagn
04 till Lund och den 16 november ankom vagn 05 Inferno. - |
||
Åsa-Hanna sträcker ut på väg mot MAX IV med den
kommande parken i bakgrunden. Den 20 november kunde
Sydsvenskan meddela att Åsa-Hanna klarat testet att köra
5000 km utan störningar. -. |
||
Åsa-Hanna har ankommit till Clemenstorget och
hållpltasen Lund C. Vagnen har stannat precis där den ska
vara vilket den vikta stolpen av gummi imdikerar. Stolparna
tillkom för underlätta för förarna att stanna på rätt punkt. - |
Den 6 november siktades Blåtand för första gången
ute på linjen. Bara minuter efter bilden togs vid
Ideontorget råkade vagnen ut för den första olyckan vid
spårvägen då den kolliderade med en cyklist vid sjukhuset.
Cyklisten undkom med lättare skador.. - |
|
Den 3 november siktades Brandklipparen utanför
depån. Vagnen med nummer 04 hade ankommit till Lund den 26
oktober. - |
Brandklipparen utanför depån den 3 november... | |
Den 16 november var det åter dags att ta emot en
spårvagn i Lund. Denna gång var det vagn 05 med namnet
Inferno som lossades på förmiddagen. När det första
hjulparet rullar ner på fast mark är det många ögon som
bevakar att det går rätt till. - |
Inferno har nått fast mark i Lund vid halvtiotiden
på förmiddagen. - |
Även
denna gång hjälpte loket 9236 från Malmköping till att putta
in Inferno till depån. - |
I början av november åtgärdades gräset i Solbjer
och Brunnshög. Arbetet skedde med spårgående traktor som la
ut ny jord för de nya gräsfröna. - |
Åsa-Hanna passerar Allhelgonakyrkan den 7
november.. |
Åsa-Hanna på väg i St Laurentiigatan den 11
november.. |
Strax söder om Ideontorget passerar spåprvägen
IKDC (Ingvar Kamprads DesignCentrum). Blåtand passerar den
28 november. - |
I kurvan vid Allhelgona kyrkan finns spårvägens
mest urbana passage, vilket tydligt syns när Blåtand
passerar den 28 november. |
Under november sattes informationsdisplayerna upp på hållplatserna och testkördes Kul att man påpekar att det är spårvagn och att den fått ett eget piktogram hos Skånetrafiken.. |
Alla
bilder (c) PG Andersson 2020 |