|
Spårvägsbygget
i Lund
Trafikstart |
|
December | ||
December 2020 blev höjdpunkten för
spårvägen i Lund då den öppnade söndagen den 13 december.
Första vagnen gick från ESS 06.13 på morgonen och hade ett
70-tal nyfikna resenärer med sig. I övrigt levererades den
näst sista spårvagnen i december. - |
||
ESS på morgonen den 13 december 2020. Vagn 03
Blåtand står avgångsklar för att köra den aldra första turen
med spårvagn i ordinarie trafik i Lund. Händelsen var
dessutom historisk då det inte öppnat ett nytt
spårvägssystem i Sverge på nästan 110 år. Senast det skedde
var i Karlskrona den 21 december 1910 kl 3.30 em. - |
||
Den 6 december på kvällen rangeras vagnar på depån
för att göra plats för vagn sex som ska levereras på
morgonen dagen efter. Utanför depån står vagn 05 Inferno och
06 Brandklipparen. -. |
Den högtidliga invigningen den 12 decmeber fick
ställas in och nli helt digital. Den 27 november gjorde
inspelningen under ledning av Johan Wester. Morgonen var
dimmig och frostig vilket ledde till lite utmaningar för
Sfinxen som användes vid inspelningen. - |
|
På kvällen den 3 december kom lite snö vilket inte
tycks störa Sfinxen på väg mot Ideontorget. - |
På förmiddagen den 7 december lossades vagn 06
Saxo Grammaticus vid Odarslövsvägen. Bevakningen är noggrann
så att inget ska gå snett. |
Det börjar bli fullt i depån vilket innebar att
det gamla loket från Malmköping skickats hem och Sfinxen
fick tjänstgöra som buffert, bromskloss och drivkraft när
Saxo Grammaticus skjöts in i depån. -. |
I samband med tidtabellsskiftet den 13 december
och spårvägens öppnande lades ett antal regionbussar om.
Från den 13 december kör inte linjerna 126, 137, 139, 165
och 169 mellan Lund C och Universitetssjukhuset. På bilden
möts en linje 126 mot Löddeköpinge och en linje 137 från
Bjärred i Kung Oscars väg. - |
På kvällen den 11 december kl 19.26 var det dags
att ta avsked av linje 20 som trafikerat sträckningen till
ESS som förberedelse för spårvägen. På bilden den absolut
sista linje 20 vid ESS med spårvagnsdepån i bakgrunden. |
Den 12 december kl 11 visades invigningsfilmen via
webben. Lite senare på dagen kunde man se Sfinxen ute på
spåret när utbildarna från Arriva i Stockholm var ute och
"inspekterade" så allt såg bra ut inför trafikstarten dagen
efter. |
Den digitala invigningen slutade med att bendet
klipptes på Clemenstorget. Skärmdump från sändningen den 12
december. - |
ESS på morgonen den 13 december. Ett 70-tal
förväntansfulla resenärer hade tagit sig till ESS med bil,
cykel och taxi för att få uppleva den första turen med
spårvagn i Lund. -. |
Efter en resa på ca 15 minuter nådde Blåtand, vagn
03, Lund C och Clemenstorget. Därmed var trafiken i gång och
spårvagn är en del av Lunds stadstrafik. |
Åsa-Hanna på väg mot Lund C som andra spårvagn på
morgonen den 13 december. Dena andra avgången från
Clemenstorget var betydligt mindre efterfrågad än den
första, endast 5 resenärer. - |
Blåtand passerar Solbjer på öppningsdagen 13
december och de nya invånarna vinkar glatt och hälsar
spårvagnen välkommen till detta nya bostadsområde.. |
|
Blåtand och Åsa-Hanna möts vid Scheelevägen på
förmiddagen den 13 december. Senare under dagen kom även de
två andra vagnarna ut som finns tillgängliga för trafiken,
Brandklipparen och Inferno. - |
||
Den 23 december visade sig äntligen solen så att
några ljusare bilder kunde tas. På bilden passerar Blåtand
Brunnshögstorget. Till vänster syns några av de konstverk
som satts upp längs spårvägen i samband med öppnandet. Därmed lämnar vi spårvägsprojektet och rapporteringen av driften övergår till den vanliga sidan om stadstrafiken i Lund. - |
|
|
(c) PG Andersson 2020 |