|
Spårvägsbygget
i Lund
Spårvagnsleverans och testkörning |
|
29 juli 2020 | ||
Den 29 juli är en märkesdag för
spårvägen i Lund. DEnna dag ankommer tidigt på morgonen den
första spårvagnen efter att ha skeppats på båt från Spanien
via Belgien till Göteborg. - |
||
Vid 06.30 den 29 juli 2020 rullar Åsa-Hanna (vagn
02 med littera L1) genom den nya cirkulationsplatsen i
Odarslövsvägen och korsar därmed de spår hon senare ska
rulla på. Den 45 meter långa transporten från Göteborg
genomfördes av Westdijk. |
||
Åsa-Hanna anländer till avlastningsplatsen tätt följd av vägtransportledare som ser till att transporten kommer fram även i trånga utrymmen. | För att vara säkra på att Åsa-Hanna skulle komma
in i depån, även om den egna dragkraften skulle falla
ut hade tillverkaren CAF hyrt in det dieselelektriska loket
9236 från Museispårvägen i Malmköping. 9236, som är
tillverkat i Arlöv 1907 för trafik i Stockholm, utgjorde
även bromsblock om Åsa-Hanna skulle börja rulla. Denna gång
fick 9236 nöja sig med att se på eftersom allt gick enligt
plan. - |
|
Innan Åsa-Hanna kan lossas måste kontaktledningen
jordas för att säkra kommande takarbeten. - |
Pantografen lossas från sin transportsäkring. | Åsa-Hanna är klar för lossning och sky-liften drar sig tillbaka.. |
Klockan är 08.40 och rampen som är integrerad med
trailern är monterad och klar för lossning. Det tar dock en
stund innan Åsa-Hanna börjar rulla ner för rampen - detta
påbörjas vid 09.40. - |
Åsa-Hanna når svensk mark på de Lundensiska spåren
klockan 09.54.. |
Slutligen kl 10.01 är hela Åsa-Hanna på spåret
utan några problem. |
Åsa-Hanna har fått ström och laddat batterierna
medan personalen fick lunch. Loket 9236 väntar fortfarnde på
att få komma in i depån. - |
Klockan har blivit 12.52 när Åsa-Hanna sakta
börjar rulla mot depån för egen maskin medan loket från
Malmköping sakta följer efter. |
|
Så slutade denna första leverans lyckligt och
Åsa-Hanna står framför Spårvagnsdepå Lund i väntan på att rulla
in i sitt nya hem vilket hon gjorde klockan 13.12 den 29
juli 2020. - |
||
Den 8 augusti kunde Sydsvenskan meddela att
ytterligare en vagn (nummer 01 med namnet Sfinxen) hade
levererats till Lund om morgonen den 7 augusti. |
När de båda vagnarna kontrolerats för trafik var det den 17 augusti dags för den första provturen från depån till Clemenstorget. Resan gick mycket sakta och det visade sig att allt väsentligt var som planerat.Sydsvenskan lämnade ett mycket detaljerat reportage där varje händelse med minut noggranhet redovisades - ett viktigt dokument för framtiden! | Den 19 augusti gjordes ytterligare tester och båda vagnarna kunde då visa upp sig på Clemenstorget vilket Sydsvenskan meddelade dagen efter. |