Spårvägsbygget i Lund

Spårvagnsleverans och testkörning



29 juli 2020




Den 29 juli är en märkesdag för spårvägen i Lund. DEnna dag ankommer tidigt på morgonen den första spårvagnen efter att ha skeppats på båt från Spanien via Belgien till Göteborg.
-



Vid 06.30 den 29 juli 2020 rullar Åsa-Hanna (vagn 02 med littera L1) genom den nya cirkulationsplatsen i Odarslövsvägen och korsar därmed de spår hon senare ska rulla på. Den 45 meter långa transporten från Göteborg genomfördes av Westdijk.


Åsa-Hanna anländer till avlastningsplatsen tätt följd av vägtransportledare som ser till att transporten kommer fram även i trånga utrymmen.
För att vara säkra på att Åsa-Hanna skulle komma in i depån, även om den egna  dragkraften skulle falla ut hade tillverkaren CAF hyrt in det dieselelektriska loket 9236 från Museispårvägen i Malmköping. 9236, som är tillverkat i Arlöv 1907 för trafik i Stockholm, utgjorde även bromsblock om Åsa-Hanna skulle börja rulla. Denna gång fick 9236 nöja sig med att se på eftersom allt gick enligt plan.
-



Innan Åsa-Hanna kan lossas måste kontaktledningen jordas för att säkra kommande takarbeten.
-
Pantografen lossas från sin transportsäkring. Åsa-Hanna är klar för lossning och sky-liften drar sig tillbaka..



Klockan är 08.40 och rampen som är integrerad med trailern är monterad och klar för lossning. Det tar dock en stund innan Åsa-Hanna börjar rulla ner för rampen - detta påbörjas vid 09.40.
-
Åsa-Hanna når svensk mark på de Lundensiska spåren klockan 09.54..
Slutligen kl 10.01 är hela Åsa-Hanna på spåret utan några problem.


Åsa-Hanna har fått ström och laddat batterierna medan personalen fick lunch. Loket 9236 väntar fortfarnde på att få komma in i depån.
-

Klockan har blivit 12.52 när Åsa-Hanna sakta börjar rulla mot depån för egen maskin medan loket från Malmköping sakta följer efter.


Så slutade denna första leverans lyckligt och Åsa-Hanna står framför Spårvagnsdepå Lund i väntan på att rulla in i sitt nya hem vilket hon gjorde klockan 13.12 den 29 juli 2020.
-

Den 8 augusti kunde Sydsvenskan meddela att ytterligare en vagn (nummer 01 med namnet Sfinxen) hade levererats till Lund om morgonen den 7 augusti.
När de båda vagnarna kontrolerats för trafik var det den 17 augusti dags för den första provturen från depån till Clemenstorget. Resan gick mycket sakta och det visade sig att allt väsentligt var som planerat.Sydsvenskan lämnade ett mycket detaljerat reportage där varje händelse med minut noggranhet redovisades - ett viktigt dokument för framtiden! Den 19 augusti gjordes ytterligare tester och båda vagnarna kunde då visa upp sig på Clemenstorget vilket Sydsvenskan meddelade dagen efter.