Gasbussar
Den
första upphandlingen i Lund innebar att gasbussar
skulle sättas in i trafiken. Linjebuss vann
upphandlingen och skaffade 24 nya gasbussar som
sattes i trafik vid jultid 1995. Fyra år senare var
det ny upphandling och Arriva vann trafiken denna
gång. Eftersom det inte fanns något avtal med
Linjebuss om övertagande av gasbussarna stog man nu
med 24 relativt nya gasbussar som var svårplacerade.
Tio
av bussarna byggdes om till dieselbussar och sattes
i trafik på platser där Linjebuss hade
stadsbussavtal. Idag finns dessa i Sundbyberg,
Östergötland och Partille enligt registreringen. De
gasbussar som var kvar flyttades till Kristianstad
och Linköping och byggdes om till biogasdrift. En
buss såldes till Arriva och stannad kvar i Lund till
hösten 2003 då den flyttades till Arrivas
utbildningsverksamhet i Malmö. Den återkomm dock
våren 2005 till Lund.
|
|
|
|
|
Connex (fd Linjebuss) bedriver stadstrafik i
Linköping och Norrköping på uppdrag av
Östgötatrafiken. Till Linköping överfördes gasbussarna
3334, 3342 och 3354. Dessutom rullar idag i Norrköping
följande bussar som är ombyggda från gas till diesel;
3333, 3335 och 3337. Totalt alltså sex fd Lundabussar
i Östergötland. |
Linköping
- Connex 3334, ©PG Andersson 2004 |
|
|
|
|
Under
våren 2005 renoveras spårvägsspåren mellan Söder Tull
och Klockaretorpet i Norrköping. Detta innebär
ersättningstrafik med buss. Connex 3337 står här vid
Söder Tull som linje 3 mot Klockaretorpet. Detta är
hittills det närmaste Lund kommit spårvägstrafik! |
Norrköping
- Connex 3337, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
I Kristianstad finns totalt 11 av de fd
Lundabussarna som Connex nu äger. I Kristianstad
rullar följande vagnar; 3340, 3341, 3343, 3345,
3347-3350, 3353 samt de båda för linje 20 anskaffade
vagnarna 3432 och 3433. |
Kristianstad
- Connex 3341, ©PG Andersson 2004 |
|
|
|
|
Bland
de fd Volvogasbussar som Connex byggde om till
dieselbussar kom två till Partille. Dessa bussar är
3331 och 3332. |
Partille
- Connex 3331, ©Charlie D 2006 |
|
|
|
|
År
2009 kom en av bussarna från Partille åter till Lund.
På bilden står 3332 avställd på Veolias garage i Lund
i väntan på försäljning. |
Lund
- Veolia 3332, ©PG Andersson 2009 |
|
|
|
|
Även
de bussar som Connex flyttade till Råsta för trafik åt
SL byggdes om till dieseldrift. De vagnar som gick
till SL-området var 3336, 3338, 3339, 3344 och 3346. |
Råsta
- Connex 3346, ©Charlie D 2006 |
|
|
|
|
Arriva
övertog vid årsskiftet 1999/2000 vagnen 3352 från
Linjebuss. Denna fick nummer 6575 hos Arriva och
användes även av Linjebuss/Connex som resrevbuss på
linje 20. Eftersom bussen var en särling hos Arriva
överfördes den hösten 2003 till Malmö och Arrivas
utbildningsverksamhet. Våren 2005 återkom bussen till
Lund. Den sågs i trafik på linje 5 i februari 2005.
Bussen var kvar i Lund fram till Arriva slutade köra
stadstrafiken den 30 april 2005. |
Arlöv
- Arriva 6575, ©PG Andersson 2004 |
|
|
|
|
Den
polska staden Lublin är en av få trådbusstäder i
Polen. Förutom trådbussar statsar man nu på gasbussar.
Stadens trafikföretag, MPK Lublin, har beställt nya
gasbussar från Mercedes. Dessa försenades i leveransen
och för att kunna köra på gas har man lånat in
begagnade gasbussar. En av dessa är Arriva 6575 som
kom till Lublin i slutet av november 2006. Våren 2007
såldes bussen vidare till Tychy i Polen. |
Lublin
- Arriva 6575, ©Bohdan Turzanski 2006 |
|
|
|
|
Under
tre veckor hösten 2005 var trådbusstrafiken i
Landskrona inställd pga gatuarbeten. Arriva tog då in
ersättningsbussar för trafiken. Bland dessa fanns den
fd Lundabussen 6573. På bilden syns bussen ankomma
till Landskrona station som linje 3. Några dagar
senare tvingades Arriva, av Landskrona kommun,ta bort
texten Lund från bussen! |
Landskrona
- Arriva 6573, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
Borås
Lokaltrafik köpte i augusti 2005 fyra stycken
gasbussar från Arriva. Bussarna som gått i Lund hade
nummer 6551, 6552, 6553 och 6574 i Lund. Hos BL har de
fått nummer 042, 043, 044 och 045.
På
bilden ser vi BL 044, fd Arriva 6553, i Borås den 31
oktober 2006.
|
Borås
- Borås Lokaltrafik 044, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
Arriva
utrustade fyra av Volvobussarna från Lund för trafik
som reservbussar i Helsingborg. Detta innebar
anpassning till Skånetrafikens krav, bl a målades
bussarna gröna. De fyra bussarna var 6559, 6568, 6570
och 6572. Efterhand som man fick nya bussar till
Helsingborg flyttades de fd Lundabussarna till
Landskrona och Ängelholm. På bilden syns 6568 i
Landskrona våren 2006. |
Landskrona
- Arriva 6568, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
De
resterande 17 gasbussarna sålde Arriva till Tychy i
Polen under hösten 2006. På bilden till höger, som är
lånad från hemsidan transporti.asi.pwr.wroc.pl ser vi
fd Arriva 6557 som Tychy 305. En av dessa bussar är
6572 som tidigare även rullat i Helsingborg. |
Tychy
(Polen)- fd Arriva 6557 |
|
|
|
|
När
Bergkvarabuss förlorade stadstraiken i Lund till
Nettbuss Stadsbussarna blev alla Mercedesbussarna
övertaliga. 13 av de äldre gätspelade hösten 2014 i
Lund innan de avregistrerades eller såldes. De fem
bussar som levererades 2007 flyttades till annan
verksamhet. På bilden Bergkvarabuss 1043 (fd 231 i
Lund) i stadstrafiken Växjö. Bilden tagen i november
2015.
|
Växjö
Bergkvarabuss 1043 (fd 231)
|
|
|
|
|
Totalt
tre av de nyare Mercedesbussarna gick till Växjö
(231-233). I Växjö rullar de med nummer 1043-1045. På
bilden från november 2015 ser vi Bergkvarabuss 1045
(fd 233) vid Resecentrum i Växjö.
|
Växjö
Bergkvarabuss 1045 (fd 233) |
|
|
|
|
Mercedesbussen
234 rullar hösten 2015 i Ystad stadstrafik som
Bergkvarabuss kör på uppdrag av Skånetrafiken. |
Ystad
Bergkvarabuss 234 |
|
|
|
|
Mercedesbussen
235 rullar våren 2016 i Höllviken på linje 182 som
Bergkvarabuss kör på uppdrag av Skånetrafiken.
Eftersom det är en regionbusslinje är bussen gulmålad.
|
Bergkvarabuss
235 på depån i Burlöv
|
|
|
Dieselbussar
|
|
När
Linjebuss förlorade trafiken i Lund 1999 blev många
fordon övertaliga och spriddes över Sverige. I
Eskilstuna finns några av de Scania CLB 113
höggolvsfordon som blev över. En av dessa är fd LB 576
som syns på bilden. |
Eskilstuna
- Connex 576, ©Charlie D 2006 |
|
|
|
|
Flera
av de fd Lundabussarna flyttades till Sundsvall men
försvann när Connex förlorade trafiken där. På bilden
ser vi fd LB 586 i Piteå hösten 2005. |
Piteå
- Connex 586, ©Charlie D 2005 |
|
|
|
|
Fd
LB 582 hamnade i Boden 1999 tillsammans med fd LB 587. |
Boden
- Connex 582, ©Charlie D 2005 |
|
|
|
|
Två
av bussarna av typ Scania MaxCi sålde Linjebuss till
Swebus. Detta var fd LB 580 och 581. Bussarna
placerades ursprungligen i Ängelholm. På bilden ser vi
Swebus 1287 (fd LB 581) i Vejbystrand 2003. |
Ängelholm
- Swebus 1287, ©Charlie D 2003 |
|
|
|
|
När
Swebus förlorade stadstrafiken i Ängelholm till Arriva
2003 flyttades de fd lundabussarna till Vellingby
utanför Stockholm. På bilden ser vi Swebus 1287 i
SL-design hösten 2006. |
Vellingby
- Swebus 1287, ©Charlie D 2006 |
|
|
|
|
När
Arriva förlorade trafiken i Lund hade man över åtta
dieselbussar av typen Scania OmniCity. Dessa
flyttades, efter ombyggnad till Landskrona och
Trelleborg. I Landskrona rullade bussarna från hösten
2005 till juni 2006 då Swebus tog över trafiken. De
bussar som hamnade i Landskrona var 6452, 6453, 6454
och 6456. |
Landskrona
- Arriva 6453, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
När
Arriva förlorade trafiken i Landskrona flyttades
Scaniabussarna till Ängelholm. På bilden ser vi Arriva
6452 lämna stationen i Ängelholm som stadsbusslinje 2
mot Vejbystrand. |
Ängelholm
- Arriva 6452, ©PG Andersson 2007 |
|
|
|
|
Arriva
fick också fyra Scania OmniCity från Lund. Bussarna
som gick till Trelleborg var 6451, 6455, 6457 och
6458.
På
bilden ser vi Arriva 6455 på Trelleborg Övre våren
2006.
|
Trelleborg
- Arriva 6455, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
I
Trelleborg rullar de båda Scania OmniCity som Arriva
köpt begagnade till Lund. 6458 på bilden har varit
Scanias demobuss och köptes av Arriva i mars 1999. |
Landskrona
- Arriva 6458, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
Arriva
flyttade de dieselbussar som före sin tid i Lund hade
gått i Malmö till Danmark under 2006. Till Vejle kom
6403 och 6420. |
Vejle
- Arriva 6420, ©Charlie D 2006 |
|
|
|
|
De
andra två dieselbussarna flyttades till Haderslev.
6411 kom aldrig i trafik medan 6426 rullar för Sydbus. |
Haderslev
- Arriva 6426, ©Charlie D 2006 |
|
|
-
|