Kjell Jeppssons
samling
|
|
Volvo B512 VDA
(diesel) |
Årsmodell |
1946-48 |
Chassi |
Volvo B512 VDA |
Kaross |
Dalby
|
Längd (m) |
860 |
Bredd (m) |
229 |
Tjänstevikt (kg) |
5870 |
Totalvikt (kg) |
9245 |
Effekt (hk) |
100 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
30 |
Ståplatser |
11 |
Ägare i Lund |
Skånska Trafik AB (AB Linjebuss)
1946-1961 |
Inventarienummer |
7 st |
Linjebuss
övertog trafiken 1941 och när kriget var slut
skaffade man 5 stycken Volvobussar med
förkammardiesel. När AEC bussarna levererades
flyttades några av dessa Volvobussar till
Trelleborg.
|
|
©Lennart
Améen 1967 (LB 417)
|
|
Leyland/AEC/Park
Royal |
Årsmodell |
1951-52 |
Chassi |
AEC |
Kaross |
Park Royal
|
Längd (m) |
10,0 |
Bredd (m) |
2,35 |
Tjänstevikt (kg) |
8810 |
Totalvikt (kg) |
12410 |
Effekt (hk) |
125 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
48 |
Ståplatser |
14 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1951-1967 |
Inventarienummer |
8 st, 411-418 MK IV A1
1 st, 428 MK IV A2/2
1 st, 432 MK IV A2/4 |
I
början av 1950-talet började busstrafiken att
utvecklas samtidigt som restriktionernerna från
kriget släppte. Nordstjernan, som Linjebuss
tillhörde, sålde fartyg till Storbrittanien. Som
betalning kom 100 bussar av AECs tillverkning till
Sverige. 8 av dessa placerades i Lund. År 1956
ersattes de av nya Volvobussar. Några AEC
bussar blev kvar som reservvagnar.
|
|
©Nils
Lindgren 1956 (LB 90)
|
|
Volvo/ASJ Condor
RL-01 |
Årsmodell |
1954 |
Chassi |
ASJ Linköping |
Kaross |
ASJ Linköping, Condor RL-01
|
Längd (m) |
10,020 |
Bredd (m) |
2,35 |
Tjänstevikt (kg) |
5950 |
Totalvikt (kg) |
9450 |
Effekt (hk) |
Volvo 115 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
35 |
Ståplatser |
15 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1955-1967 |
Inventarienummer |
3 st, 90-92 |
De
engelska bussarna ansågs tunga att köra i
stadstrafik. Därför lät Linjebuss, i samarbete med
AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping,
utveckla en ny typ av stadsbuss. Den första bussen
provkördes i december 1954 och sattes i trafik den
17 januari 1955.
|
|
©Lennart
Améen 1965 (LB 601)
|
|
ASJ Condor-RL |
Årsmodell |
1956 |
Chassi |
ASJ Linköping |
Kaross |
ASJ Linköping
|
Längd (m) |
10,20 |
Bredd (m) |
2,35 |
Tjänstevikt (kg) |
6630 |
Totalvikt (kg) |
10480 |
Effekt (hk) |
Volvo 115 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
37 |
Ståplatser |
18 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1956-1967 |
Inventarienummer |
12 st, 600-604, 607, 610-612, 615-617 |
Protyperna
fungerade väl och därför kom ytterligare 12 bussar
av denna typ till Lund 1956 till 1958. Serievagnarna
skilde sig mot prototyperna genom att de hade dubbla
bakhjul och golvbrunn (istället för utfällbart steg)
vid framdörren. ASJ-bussarna ersatte AEC-bussarna
som ordinarie vagnar.
|
|
©Lennart
Améen 1967 (LB 620)
|
|
SKV/City 62 |
Årsmodell |
1963 |
Chassi |
City-62 |
Kaross |
SKV
|
Längd (m) |
10,30 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
6510 |
Totalvikt (kg) |
11500 |
Effekt (hk) |
150 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
33 |
Ståplatser |
38 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1963-1973 |
Inventarienummer |
5 st, 618-622
3 st, 615-617, fd SS H29 |
1963
levererades 5 st bussar av en helt ny typ. De var
byggda av Svenska Karosseriverken (SKV). Bussarna
byggdes senare om till högertrafik. 1969 inköptes 3
bussar av samma typ från Stockholms Spårvägar.
|
|
©PG
Andersson 1974 (LB 633)
|
|
Scania-Vabis CR
76-59 |
Årsmodell |
1967 |
Chassi |
Scania-Vabis CR 76-59 |
Kaross |
Scania-Vabis
|
Längd (m) |
11,50 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
8000 |
Totalvikt (kg) |
12900 |
Effekt (hk) |
190 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
35 |
Ståplatser |
35 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1967-1982 |
Inventarienummer |
18 st, 623-640
|
Inför högertrafikomläggningen den 3 september 1967
anskaffade Linjebuss 18 nya bussar från
Scania-Vabis.
|
|
©PG
Andersson 1980 (LB 647) |
|
Scania CR 110 M59 |
Årsmodell |
1971-1972 |
Chassi |
Scania CR 110 M59 |
Kaross |
Scania
|
Längd (m) |
11,10 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
8200 |
Totalvikt (kg) |
13300 |
Effekt (hk) |
190 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
34 |
Ståplatser |
36 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1971-1988 |
Inventarienummer |
9 st, 641-649
|
Linjenätet
växte kraftigt i början av 1970-talet och det
behövdes fler bussar. Dessutom ville man ersätta de
äldre SKV bussarna. Vagnparken kompletterades
efterhand med 9 st Scania CR 110 M. Några av dessa
vagnar användes under perioder i Eslöv.
Bussarna var i princip av samma typ som de tidigare
levererade CR 76. Modelländringen berodde mest på
att Scania-Vabis 1968 bytte namn till Scania.
|
|
©PG
Andersson 1977
|
|
Volvo B59/Säffle |
Årsmodell |
1975 |
Chassi |
Volvo B59 |
Kaross |
Säffle karosseri
|
Längd (m) |
11,95 |
Bredd (m) |
- |
Tjänstevikt (kg) |
15100 |
Totalvikt (kg) |
- |
Effekt (hk) |
- |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
46 |
Ståplatser |
34 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1972-1978 |
Inventarienummer |
2 st, 205, 206
5 st, 214-218
|
Trafiken
ökade och 1972 var det dags för ytterligare bussar.
Denna gång blev det Volvo B59 bussar med kaross från
Säffle karosseri (Höglunds). Bussarna blev
överhettade i lutningarna i Lund och flyttades
efterhand till Kristianstad.
|
|
©PG
Andersson 1980 (LB 651)
©PG Andersson 1980 (LB 666)
|
|
Scania CR 111 |
Årsmodell |
1976, 1978-1979 |
Chassi |
Scania CR 111M |
Kaross |
Scania
|
Längd (m) |
11,60 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
9500 |
Totalvikt (kg) |
14900 (650,651), 14500 (653-668) |
Effekt (hk) |
205 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
36 (650,651), 40 (663-668) |
Ståplatser |
45 (650, 651), 35 (653-668) |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1976-1991 |
Inventarienummer |
18 st, 650,651,653-668
|
Eftersom
Volvobussarna inte passade på Lunds gator köptes 2
Scania CR 111 år 1976. Dessa vagnar utföll till
belåtenhet och 1978-1979 levererades ytterligare 16
bussar av denna typ. Buss 668 blev den sista CR 111
att lämna fabriken i Katrineholm.
|
|
©PG
Andersson 1989 (LB 652) |
|
Scania BR
111/Säffle |
Årsmodell |
1975/77 |
Chassi |
Scania BR 111 |
Kaross |
Säffle
|
Längd (m) |
11,55 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
- |
Totalvikt (kg) |
15070 |
Effekt (hk) |
- |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
42 |
Ståplatser |
32 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1978-1990 |
Inventarienummer |
1 st, 652
|
Linjebuss
har alltid gjort bra affärer. I detta begrepp
ineffattas att man köper demonstrationsbussar. LB
652 var byggd på ett chassi från Scania (1975) och
en kaross från Säffle (1977). Vid denna tid köpte
Volvo karossfabriken i Säffle och byggen på Scania
chassien blev omöjliga. LB 652 blev en särling i
bussvärlden.
|
|
©PG
Andersson 1980 (LB 670) |
|
Scania CR 112 |
Årsmodell |
1980-1983 |
Chassi |
Scania CR 112 |
Kaross |
Scania
|
Längd (m) |
11,695 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
10200 |
Totalvikt (kg) |
16500 |
Effekt (hk) |
205 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
- |
Ståplatser |
- |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1980-1996 |
Inventarienummer |
17 st, 669-686
|
När
den sista Scania CR 111 hade levererats önskade
Linjebuss ytterligare 111:or. Detta kunde inte
Scania leverera så Linjebuss fick ta nästa
generations buss - Scania CR 112. På bilden
visas Scania CR 112 nr 670 premiärdagen den 14
mars 1980.
|
|
©PG
Andersson 1988 (LB 691) |
|
Scania CN 112 CL |
Årsmodell |
1986-1987 |
Chassi |
Scania CN 112 CL |
Kaross |
Scania
|
Längd (m) |
11,70 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
- |
Totalvikt (kg) |
15660 |
Effekt (hk) |
256 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
38 |
Ståplatser |
40 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1986-1996 |
Inventarienummer |
5 st, 687-691
|
Under
åren 1986 och 1987 inköptes fem bussar till
stadstrafiken i Lund. Vagnarna ersatte i princip de
sista bussarna av typ CR 110. Eftersom Scania
ständigt utvecklar sina bussmodeller har dessa
bussar en ny typbeteckning.
|
|
©PG
Andersson 1990 (LB 571)
©PG
Andersson 1993 (LB 577)
|
|
Scania CN 113 CLB |
Årsmodell |
1990, 1992 |
Chassi |
Scania CN 113 CLB |
Kaross |
Scania
|
Längd (m) |
11,70 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
- |
Totalvikt (kg) |
15710 (årsmod 1990)
15910 (årsmod 1992) |
Effekt (hk) |
257 (årsmod 1990)
250 (årsmod 1992) |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
36 |
Ståplatser |
38 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1989-1999 |
Inventarienummer |
10 st, 692-699, 570,571 (1990)
8 st, 572-579 (1992)
2 st, 3170,3171 (fd ML 170,171)
|
Dessa bussar levererades i två omgångar med 10 st i
december 1989 och 8 st i november och december 1991.
Den första leveransen hade samma färg som tidigare
stadsbussar. De utrustades även med matrisskyltar
för att visa destination. Den andra leveransen
målades i Linjebuss nya färgsättning samt fick
destinationsskyltar i form av rullband. När linje 20
öppnades på prov 1998 lånades två bussar från Malmö
för trafiken.
|
|
Bild
saknas |
|
Volvo B10B
60/Säffle |
Årsmodell |
1992 |
Chassi |
Volvo B10B 60 |
Kaross |
Säffle
|
Längd (m) |
12,00 |
Bredd (m) |
- |
Tjänstevikt (kg) |
- |
Totalvikt (kg) |
17600 |
Effekt (hk) |
340 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
- |
Ståplatser |
- |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1992-1998 |
Inventarienummer |
1 st, 208
|
Denna Volvobuss blev den
enda av sin typ i Lund. Bussen levererades till Lund
i juni 1992. Den var i trafik i Lund fram till 1998.
|
|
©PG
Andersson 1992 (LB 582)
©PG Andersson 1999 (LB 585)
©PG Andersson 2003 (Arriva 6460) |
|
Scania CN 113 CLL
MaxCi |
Årsmodell |
1992, 1995, 1997 |
Chassi |
Scania CN 113 CLL |
Kaross |
Scania MaxCi
|
Längd (m) |
11,70 |
Bredd (m) |
2,50 (Linjebuss)
2,60 (Arriva) |
Tjänstevikt (kg) |
11260 (årsmod 1995)
11400 (årsmod 1997) |
Totalvikt (kg) |
15860 (årsmod 1992)
17300 (årsmod 1995,1997) |
Effekt (hk) |
250 (årsmod 1992)
260 (årsmod 1995,1997) |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
35 (årsmod 1992, 1997)
34 (årsmod 1995) |
Ståplatser |
42 (årsmod 1992, 1997)
41 (årsmod 1995) |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1992-1999
Arriva Sverige AB 1999-2005 |
Inventarienummer |
4 st, 580-583 (Linjebuss)
4 st, 584-587 (Linjebuss)
2 st, 6459,6460 (Arriva)
|
Linjebuss
fick de fyra första låggolvsbussarna i decxember
1992. Dessa bussar blev också först med den nya
färgsättningen som Lunds kommun önskade på alla
bussar. Från december 1992 till maj 2005 var det
denna grå/blå design som gällde på stadsbussarna i
Lund. I december 1994 levererades ytterligare fyra
bussar av denna modell. Den största skillnaden var
att de senare bussarna hade en sned ruta vid
övergången mellan låg- och höggolv. När Arriva tog
över trafiken i Lund den 1 maj 1999 satte man in två
Scania CN 113 MaxCi som resrevbussar. Dessa båda
bussar skilde sig mot de övriga genom bredden 2,60
meter.
|
|
©PG
Andersson 1999 (LB 3339)
©PG
Andersson 2004 (Arriva 6575)
|
|
Volvo B10L/Säffle
CNG |
Årsmodell |
1996, 1998 |
Chassi |
Volvo B10 L 60 |
Kaross |
Säffle 5000
|
Längd (m) |
12,00 |
Bredd (m) |
2,58 |
Tjänstevikt (kg) |
12200 |
Totalvikt (kg) |
17900 |
Effekt (hk) |
245 |
Bränsle |
naturgas |
Sittplatser |
31 |
Ståplatser |
44 |
Ägare i Lund |
AB Linjebuss 1995-2002
Arriva Sverige AB 1999-2005 |
Inventarienummer |
24 st, 3331-3354 (Linjebuss)
2 st, 3432,3433 (Linjebuss)
1 st, 6575 (Arriva, fd LB 3352) |
Den första upphandlingen i Lund började gälla med
trafikstart den 1 maj 1995. Vid denna upphandling
var det krav på att 24 bussar skulle drivas med
naturgas (CNG). Linjebuss vann upphandlingen och
satte 24 nya Volvobussar i trafik. Bussarna
försenades kraftigt och levererades först vid
årsskiftet 1995/96. Två ytterligare bussar inköptes
för trafiken på linje 20. Dessa var i trafik till
2002 då Linjebuss förlorade även trafiken på linje
20. En buss köptes begagnad av Arriva som reservbuss
(fd LB 3352) i december 1999.
|
|
©PG
Andersson 2005 (Arriva 6451)
|
|
Scania CN 94
OmniCity |
Årsmodell |
1997,1999 |
Chassi |
Scania CN 94 |
Kaross |
Scania OmniCity
|
Längd (m) |
12,00 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
11110 |
Totalvikt (kg) |
17900 |
Effekt (hk) |
169 kW |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
32 |
Ståplatser |
38 |
Ägare i Lund |
Arriva Sverige AB 1999-2005 |
Inventarienummer |
6 st, 6451-6456 (1999)
2 st, 6457,6458 (1997)
|
Till trafiken i Lund skaffade Arriva åtta
dieselbussar av typen Scania OmniCity. Två av
bussarna var begagnade (6457 och 6458). 6458 hade
tidigare varit Scanias demonstrationsbuss och 6457
hade köpts från Näckrosbuss.
|
|
©PG
Andersson 2005 (Arriva 6562)
|
|
Volvo B10L/Carrus
CNG |
Årsmodell |
1999 |
Chassi |
Volvo B10 L |
Kaross |
Carrus City U
|
Längd (m) |
12,05 |
Bredd (m) |
2,54 |
Tjänstevikt (kg) |
12390 |
Totalvikt (kg) |
18900 |
Effekt (hk) |
245 |
Bränsle |
naturgas |
Sittplatser |
32 |
Ståplatser |
34 |
Ägare i Lund |
Arriva Sverige AB 1999-2005 |
Inventarienummer |
24 st, 6551-6574
|
Den
andra upphandlingen i Lund vann Arriva 1999. Nya
gasbussar sattes i trafik, denna gång var det Volvo
B10L med Carrus kaross. Bussarna slets hårt och var
i tämligen dåligt skick när Arriva avslutade
trafiken våren 2005.
|
|
©PG
Andersson 2003 (Arriva 6403)
|
|
Volvo B10BLE/Carrus |
Årsmodell |
1997 |
Chassi |
Volvo B10BLE |
Kaross |
Carrus City L
|
Längd (m) |
12,00 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
11740 |
Totalvikt (kg) |
17900 |
Effekt (hk) |
245 |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
36 |
Ståplatser |
36 |
Ägare i Lund |
Arriva Sverige AB 2002-2005 |
Inventarienummer |
4 st, 6403,6411,6420,6426
|
Arriva
vann en ny omgång trafik i Malmö men det krävdes då
100% gasbussar. Ett antal dieselbussar blev
övertaliga och hösten 2002 flyttades fyra av dessa
till Lund för att tjänstgöra som reservvagnar.
|
|
©PG
Andersson 2005 (Bergkvarabuss 311)
©PG Andersson 2007 (Bergkvarabuss 234)
©PG
Andersson 2014 (Nettbuss Stadsbussarna 5)
|
|
Mercedes-Benz O
530-CNG |
Årsmodell |
2005, 2008 |
Chassi |
Mercedes-Benz O 530 CNG |
Kaross |
Mercedes-Benz Citaro
|
Längd (m) |
11,95 |
Bredd (m) |
2,55 |
Tjänstevikt (kg) |
12700 (2005)
12550 (2008) |
Totalvikt (kg) |
17940 (2005)
17710 (2008) |
Effekt (hk) |
240 kW |
Bränsle |
naturgas |
Sittplatser |
24 |
Ståplatser |
53 (2005)
49 (2008) |
Ägare i Lund |
Berkvarabuss AB 2005-2013 |
Inventarienummer |
38 st, 301-338 (2005)
5 st, 231-235 (2008)
13 st, 1-13 (2014 fd Berkvarabuss)
|
Upphandlingen
2005 innebar ny entreprenör i form av Bergkvarabuss.
Totalt sattes nu 38 naurgasbussar i trafik, samtliga
av Mercedes-Benz tillverkning. Upphandlingen innebar
också att stadsbussarna anpassades till
Skånetrafikens design.
Tidtabellen 2007 innebar att ytterligare fem bussar
inköptes. Dessa har den nya lite rundare karossen
och levererades i slutet av oktober 2007.
Hösten
2014 lånade Nettbuss Stadsbussarna in 13
Merecedesbussar från Bergkvarabuss i väntan på
leverans av 14 nya MAN-bussar. Nettbuss numrerade
bussarna 1-13.
|
|
©PG
Andersson 2005 (Bergkvarabuss 339) |
|
Mercedes-Benz O 530
D |
Årsmodell |
2005 |
Chassi |
Mercedes-Benz O 530 D |
Kaross |
Mercedes-Benz Citaro
|
Längd (m) |
11,95 |
Bredd (m) |
2,55 |
Tjänstevikt (kg) |
11430 |
Totalvikt (kg) |
17300 |
Effekt (hk) |
205 kW |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
27 |
Ståplatser |
55 |
Ägare i Lund |
Bergkvarabuss AB 2005-2013 |
Inventarienummer |
1 st, 339
|
Buss
nummer 39, resrevbussen, är en dieselbuss av samma
typ som naturgasbussarna.
|
|
©PG
Andersson 2012 (Bergkvarabuss 015) |
|
Mercedes-Benz O 530
MÜ |
|
Årsmodell |
2005 |
Chassi |
Mercedes-Benz O 530 MÜ |
Kaross |
Mercedes-Benz Citaro
|
Längd (m) |
13,05 |
Bredd (m) |
2,55 |
Tjänstevikt (kg) |
12380 |
Totalvikt (kg) |
17800 |
Effekt (hk) |
205 kW |
Bränsle |
diesel |
Sittplatser |
48 |
Ståplatser |
10 |
Ägare i Lund |
Bergkvarabuss AB 2011-2013 |
Inventarienummer |
1 st, 015
|
Hösten 2011 flyttar
Bergkvarabuss en fd regionbuss till Lund för att
klara kravet på ökad kapacitet i högtrafik. Bussen
var tidigare gulmålad.
|
|
|
©PG
Andersson 2013 (Nettbuss Stadsbussarna 315) |
|
MAN - LION´S CITY |
|
Årsmodell |
2013, 2014
|
Chassi |
MAN B.2007.46.010 |
Kaross |
MAN Lion City
|
Längd (m) |
11,98 |
Bredd (m) |
2,50 |
Tjänstevikt (kg) |
12850 |
Totalvikt (kg) |
19500 |
Effekt (hk) |
228 kW |
Bränsle |
metangas |
Sittplatser |
31 |
Ståplatser |
48 |
Ägare i Lund |
Nettbuss Stadsbussarna 2013-2019
Vy Buss 2019-2023
|
Inventarienummer |
49 st, 301-349 (2013)
14 st, 350-363 (2014)
1 st, 364 (2015)
3 st, 401-403 (2018)
|
I
december 2018 utökas trafiken på linje 6 och tre
bussar (401-403) flyttas från Hässleholm till
Lund. Våren 2019 bytte Nettbuss namn till Vy.
|
|
|
©PG
Andersson 2023 (Keolis 1842) |
|
MAN - LION´S CITY
12E
|
|
Årsmodell |
2023
|
Chassi |
MAN NL326 Electric
|
Kaross |
MAN Lion City
|
Längd (m) |
12,185 |
Bredd (m) |
2,55 |
Tjänstevikt (kg) |
14616 |
Totalvikt (kg) |
19500 |
Effekt (hk) |
240 kW |
Bränsle |
el |
Sittplatser |
26 |
Ståplatser |
45 |
Ägare i Lund |
Keolis Sverige 2023-
|
Inventarienummer |
45 st, 1801-1845 (2023)
|
Upphandlingen
med trafikstart i augusti 2023 innebar krav på
helt elektriska bussar för stadstrafiken i Lund.
Därmed blev stadstrafiken 100% eldriven.
|
|
|
©PG
Andersson 2023 (Keolis 1879) |
|
MAN - LION´S CITY
18E LED
|
|
Årsmodell |
2023
|
Chassi |
MAN NG544 Electric
|
Kaross |
MAN Lion City
|
Längd (m) |
18,06 |
Bredd (m) |
2,55 |
Tjänstevikt (kg) |
21958 |
Totalvikt (kg) |
30000 |
Effekt (hk) |
400 kW |
Bränsle |
el |
Sittplatser |
44 |
Ståplatser |
72 |
Ägare i Lund |
Keolis Sverige 2023-
|
Inventarienummer |
12 st, 1871-1882 (2023)
|
Upphandlingen
med trafikstart i augusti 2023 innebar förutom
krav på helt elektriska bussar även att linje 3
skulle trafikeras med ledbussar.
|
|