Genom åren från 1927 och framåt har ett antal olika busstyper rullat i Lunds stadstrafik. Nedan visas bilder samt ges några fakta om de aktuella typerna. Flera var typiska för Sverige andra mer typiska för Lund.
 
 
Tidaholmsbuss
Kjell Jeppssons samling. Bild från 1927.
 
Tidaholmsbuss
Årsmodell 1927-28,  1930
Chassi Tidaholms bruks AB
Kaross Tidaholms bruks AB
Längd (m) 655
Bredd (m) 210
Tjänstevikt (kg) 3541
Totalvikt (kg) -
Effekt (hk) 40
Bränsle bensin
Sittplatser 15
Ståplatser 6
Ägare i Lund AB Stadsomnibussarna 1927-1934
Andersson & Mårtensson 1934-1940
Inventarienummer 6 st


I samband med trafikstarten den 1 december 1927 levererades fyra bussar från Tidaholms bruks AB. Två bussar var levererade till trafikstart medan de båda andra kom till Lund den 7 december 1927. Den 14 maj 1928 levererades ytterligare en buss från Tidaholm. Den sista Tidaholmsbussen levererades 3 jan 1930. Den sist var något större än de fyra tidigare.


Scania Bulldog
Kjell Jeppssons samling, bilden tagen 1934

 
Scania-Vabis trubbnos
Årsmodell 1934
Chassi Scania-Vabis 1544
Kaross Hägglund & Söner
Längd (m) 735
Bredd (m) 215
Tjänstevikt (kg) 4690
Totalvikt (kg) 7315
Lundabusstyper.htmlEffekt (hk) 60
Bränsle bensin
Sittplatser 26
Ståplatser 9
Ägare i Lund Andersson & Mårtensson 1934-1941
AB Lunds Stadsbussar 1941-1943
Skånska Trafik AB 1943-1953
Inventarienummer 4 st
A&M 4-7


När Mårtensson & Andersson tog över driften av stadstrafiken i Lund 1933 anskaffades fyra nya bussar, som levererades 1934. Dessa var av Scania-Vabis typiska 30-talsmodell, bulldog, elller trubbnos som de kallades i Lund och byggda med kaross från Hägglund & Söner i Örnsköldsvik.




Kjell Jeppssons samling
 
Volvo B512 VDA (diesel)
Årsmodell 1946-48
Chassi Volvo B512 VDA
Kaross Dalby
Längd (m) 860
Bredd (m) 229
Tjänstevikt (kg) 5870
Totalvikt (kg) 9245
Effekt (hk) 100
Bränsle diesel
Sittplatser 30
Ståplatser 11
Ägare i Lund Skånska Trafik AB (AB Linjebuss) 1946-1961
Inventarienummer 7 st


Linjebuss övertog trafiken 1941 och när kriget var slut skaffade man 5 stycken Volvobussar med förkammardiesel. När AEC bussarna levererades flyttades några av dessa Volvobussar till Trelleborg.


AEC/Park Royal
©Lennart Améen 1967 (LB 417)
 
Leyland/AEC/Park Royal
Årsmodell 1951-52
Chassi AEC
Kaross Park Royal
Längd (m) 10,0
Bredd (m) 2,35
Tjänstevikt (kg) 8810
Totalvikt (kg) 12410
Effekt (hk) 125
Bränsle diesel
Sittplatser 48
Ståplatser 14
Ägare i Lund AB Linjebuss 1951-1967
Inventarienummer 8 st, 411-418 MK IV A1
1 st, 428 MK IV A2/2
1 st, 432 MK IV A2/4


I början av 1950-talet började busstrafiken att utvecklas samtidigt som restriktionernerna från kriget släppte. Nordstjernan, som Linjebuss tillhörde, sålde fartyg till Storbrittanien. Som betalning kom 100 bussar av AECs tillverkning till Sverige. 8 av dessa placerades i Lund. År 1956 ersattes de av nya Volvobussar. Några AEC bussar blev kvar som reservvagnar.


Volvo/ASJ Condor prototyp
©Nils Lindgren 1956 (LB 90)
 
Volvo/ASJ Condor RL-01
Årsmodell 1954
Chassi ASJ Linköping
Kaross ASJ Linköping, Condor RL-01
Längd (m) 10,020
Bredd (m) 2,35
Tjänstevikt (kg) 5950
Totalvikt (kg) 9450
Effekt (hk) Volvo 115
Bränsle diesel
Sittplatser 35
Ståplatser 15
Ägare i Lund AB Linjebuss 1955-1967
Inventarienummer 3 st, 90-92


De engelska bussarna ansågs tunga att köra i stadstrafik. Därför lät Linjebuss, i samarbete med AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping, utveckla en ny typ av stadsbuss. Den första bussen provkördes i december 1954 och sattes i trafik den 17 januari 1955.


Volvo/ASJ Condor
©Lennart Améen 1965 (LB 601)
 
ASJ Condor-RL
Årsmodell 1956
Chassi ASJ Linköping
Kaross ASJ Linköping
Längd (m) 10,20
Bredd (m) 2,35
Tjänstevikt (kg) 6630
Totalvikt (kg) 10480
Effekt (hk) Volvo 115
Bränsle diesel
Sittplatser 37
Ståplatser 18
Ägare i Lund AB Linjebuss 1956-1967
Inventarienummer 12 st, 600-604, 607, 610-612, 615-617


Protyperna fungerade väl och därför kom ytterligare 12 bussar av denna typ till Lund 1956 till 1958. Serievagnarna skilde sig mot prototyperna genom att de hade dubbla bakhjul och golvbrunn (istället för utfällbart steg) vid framdörren. ASJ-bussarna ersatte AEC-bussarna som ordinarie vagnar.


SKV/City
©Lennart Améen 1967 (LB 620)
 
SKV/City 62
Årsmodell 1963
Chassi City-62
Kaross SKV
Längd (m) 10,30
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 6510
Totalvikt (kg) 11500
Effekt (hk) 150
Bränsle diesel
Sittplatser 33
Ståplatser 38
Ägare i Lund AB Linjebuss 1963-1973
Inventarienummer 5 st, 618-622
3 st, 615-617, fd SS H29


1963 levererades 5 st bussar av en helt ny typ. De var byggda av Svenska Karosseriverken (SKV). Bussarna byggdes senare om till högertrafik. 1969 inköptes 3 bussar av samma typ från Stockholms Spårvägar.


Scania-Vabis CR 76
©PG Andersson 1974 (LB 633)
 
Scania-Vabis CR 76-59
Årsmodell 1967
Chassi Scania-Vabis CR 76-59
Kaross Scania-Vabis
Längd (m) 11,50
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 8000
Totalvikt (kg) 12900
Effekt (hk) 190
Bränsle diesel
Sittplatser 35
Ståplatser 35
Ägare i Lund AB Linjebuss 1967-1982
Inventarienummer 18 st, 623-640


Inför högertrafikomläggningen den 3 september 1967 anskaffade Linjebuss 18 nya bussar från Scania-Vabis.


Scania CR 110
©PG Andersson 1980 (LB 647)
 
Scania CR 110 M59
Årsmodell 1971-1972
Chassi Scania CR 110 M59
Kaross Scania
Längd (m) 11,10
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 8200
Totalvikt (kg) 13300
Effekt (hk) 190
Bränsle diesel
Sittplatser 34
Ståplatser 36
Ägare i Lund AB Linjebuss 1971-1988
Inventarienummer 9 st, 641-649


Linjenätet växte kraftigt i början av 1970-talet och det behövdes fler bussar. Dessutom ville man ersätta de äldre SKV bussarna. Vagnparken kompletterades efterhand med 9 st Scania CR 110 M. Några av dessa vagnar användes under perioder i Eslöv.  Bussarna var i princip av samma typ som de tidigare levererade CR 76. Modelländringen berodde mest på att Scania-Vabis 1968 bytte namn till Scania.


Volvo B59/Säffle
©PG Andersson 1977
 
Volvo B59/Säffle
Årsmodell 1975
Chassi Volvo B59
Kaross Säffle karosseri
Längd (m) 11,95
Bredd (m) -
Tjänstevikt (kg) 15100
Totalvikt (kg) -
Effekt (hk) -
Bränsle diesel
Sittplatser 46
Ståplatser 34
Ägare i Lund AB Linjebuss 1972-1978
Inventarienummer 2 st, 205, 206
5 st, 214-218


Trafiken ökade och 1972 var det dags för ytterligare bussar. Denna gång blev det Volvo B59 bussar med kaross från Säffle karosseri (Höglunds). Bussarna blev överhettade i lutningarna i Lund och flyttades efterhand till Kristianstad.


Scania CR 111 651
©PG Andersson 1980 (LB 651)

Scania CR 111 666
©PG Andersson 1980 (LB 666)

 
Scania CR 111
Årsmodell 1976, 1978-1979
Chassi Scania CR 111M
Kaross Scania
Längd (m) 11,60
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 9500
Totalvikt (kg) 14900 (650,651), 14500 (653-668)
Effekt (hk) 205
Bränsle diesel
Sittplatser 36 (650,651), 40 (663-668)
Ståplatser 45 (650, 651), 35 (653-668)
Ägare i Lund AB Linjebuss 1976-1991
Inventarienummer 18 st, 650,651,653-668


Eftersom Volvobussarna inte passade på Lunds gator köptes 2 Scania CR 111 år 1976. Dessa vagnar utföll till belåtenhet och 1978-1979 levererades ytterligare 16 bussar av denna typ. Buss 668 blev den sista CR 111 att lämna fabriken i Katrineholm.


Scania BR111/Säffle
©PG Andersson 1989 (LB 652)
 
Scania BR 111/Säffle
Årsmodell 1975/77
Chassi Scania BR 111
Kaross Säffle
Längd (m) 11,55
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) -
Totalvikt (kg) 15070
Effekt (hk) -
Bränsle diesel
Sittplatser 42
Ståplatser 32
Ägare i Lund AB Linjebuss 1978-1990
Inventarienummer 1 st, 652


Linjebuss har alltid gjort bra affärer. I detta begrepp ineffattas att man köper demonstrationsbussar. LB 652 var byggd på ett chassi från Scania (1975) och en kaross från Säffle (1977). Vid denna tid köpte Volvo karossfabriken i Säffle och byggen på Scania chassien blev omöjliga. LB 652 blev en särling i bussvärlden.


Scania CR 112
©PG Andersson 1980 (LB 670)
 
Scania CR 112
Årsmodell 1980-1983
Chassi Scania CR 112
Kaross Scania
Längd (m) 11,695
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 10200
Totalvikt (kg) 16500
Effekt (hk) 205
Bränsle diesel
Sittplatser -
Ståplatser -
Ägare i Lund AB Linjebuss 1980-1996
Inventarienummer 17 st, 669-686


När den sista Scania CR 111 hade levererats önskade Linjebuss ytterligare 111:or. Detta kunde inte Scania leverera så Linjebuss fick ta nästa generations buss - Scania CR 112. På bilden visas Scania CR 112 nr 670 premiärdagen den 14 mars 1980.


Scania CN 112 CL
©PG Andersson 1988 (LB 691)
 
Scania CN 112 CL
Årsmodell 1986-1987
Chassi Scania CN 112 CL
Kaross Scania
Längd (m) 11,70
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) -
Totalvikt (kg) 15660
Effekt (hk) 256
Bränsle diesel
Sittplatser 38
Ståplatser 40
Ägare i Lund AB Linjebuss 1986-1996
Inventarienummer 5 st, 687-691


Under åren 1986 och 1987 inköptes fem bussar till stadstrafiken i Lund. Vagnarna ersatte i princip de sista bussarna av typ CR 110. Eftersom Scania ständigt utvecklar sina bussmodeller har dessa bussar en ny typbeteckning.


Scania CN 113 CLB
©PG Andersson 1990 (LB 571)

Scania CN 113 CLB
©PG Andersson 1993 (LB 577)



 
Scania CN 113 CLB
Årsmodell 1990, 1992
Chassi Scania CN 113 CLB
Kaross Scania
Längd (m) 11,70
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) -
Totalvikt (kg) 15710 (årsmod 1990)
15910 (årsmod 1992)
Effekt (hk) 257 (årsmod 1990)
250 (årsmod 1992)
Bränsle diesel
Sittplatser 36
Ståplatser 38
Ägare i Lund AB Linjebuss 1989-1999
Inventarienummer 10 st, 692-699, 570,571 (1990)
8 st,  572-579 (1992)
2 st, 3170,3171 (fd ML 170,171)


Dessa bussar levererades i två omgångar med 10 st i december 1989 och 8 st i november och december 1991. Den första leveransen hade samma färg som tidigare stadsbussar. De utrustades även med matrisskyltar för att visa destination. Den andra leveransen målades i Linjebuss nya färgsättning samt fick destinationsskyltar i form av rullband. När linje 20 öppnades på prov 1998 lånades två bussar från Malmö för trafiken.




Bild saknas
 
Volvo B10B 60/Säffle
Årsmodell 1992
Chassi Volvo B10B 60
Kaross Säffle
Längd (m) 12,00
Bredd (m) -
Tjänstevikt (kg) -
Totalvikt (kg) 17600
Effekt (hk) 340
Bränsle diesel
Sittplatser -
Ståplatser -
Ägare i Lund AB Linjebuss 1992-1998
Inventarienummer 1 st, 208


Denna Volvobuss blev den enda av sin typ i Lund. Bussen levererades till Lund i juni 1992. Den var i trafik i Lund fram till 1998.


Scania CN 113 CLL MaxCi
©PG Andersson 1992 (LB 582)

Scania CN 113 CLL MaxCi
©PG Andersson 1999 (LB 585)

Scania CN 113 CLL MaxCi Arriva
©PG Andersson 2003 (Arriva 6460)
 
Scania CN 113 CLL MaxCi
Årsmodell 1992, 1995, 1997
Chassi Scania CN 113 CLL
Kaross Scania MaxCi
Längd (m) 11,70
Bredd (m) 2,50 (Linjebuss)
2,60 (Arriva)
Tjänstevikt (kg) 11260 (årsmod 1995)
11400 (årsmod 1997)
Totalvikt (kg) 15860 (årsmod 1992)
17300 (årsmod 1995,1997)
Effekt (hk) 250 (årsmod 1992)
260 (årsmod 1995,1997)
Bränsle diesel
Sittplatser 35 (årsmod 1992, 1997)
34 (årsmod 1995)
Ståplatser 42 (årsmod 1992, 1997)
41 (årsmod 1995)
Ägare i Lund AB Linjebuss 1992-1999
Arriva Sverige AB 1999-2005
Inventarienummer 4 st, 580-583 (Linjebuss)
4 st, 584-587 (Linjebuss)
2 st, 6459,6460 (Arriva)


Linjebuss fick de fyra första låggolvsbussarna i decxember 1992. Dessa bussar blev också först med den nya färgsättningen som Lunds kommun önskade på alla bussar. Från december 1992 till maj 2005 var det denna grå/blå design som gällde på stadsbussarna i Lund. I december 1994 levererades ytterligare fyra bussar av denna modell. Den största skillnaden var att de senare bussarna hade en sned ruta vid övergången mellan låg- och höggolv. När Arriva tog över trafiken i Lund den 1 maj 1999 satte man in två Scania CN 113 MaxCi som resrevbussar. Dessa båda bussar skilde sig mot de övriga genom bredden 2,60 meter.


Volvo B10L/Säffle CNG
©PG Andersson 1999 (LB 3339)

Volvo B10L/Säffle CNG Arriva
©PG Andersson 2004 (Arriva 6575)


 
Volvo B10L/Säffle CNG
Årsmodell 1996, 1998
Chassi Volvo B10 L 60
Kaross Säffle 5000
Längd (m) 12,00
Bredd (m) 2,58
Tjänstevikt (kg) 12200
Totalvikt (kg) 17900
Effekt (hk) 245
Bränsle naturgas
Sittplatser 31
Ståplatser 44
Ägare i Lund AB Linjebuss 1995-2002
Arriva Sverige AB 1999-2005
Inventarienummer 24 st, 3331-3354 (Linjebuss)
2 st, 3432,3433 (Linjebuss)
1 st, 6575 (Arriva, fd LB 3352)


Den första upphandlingen i Lund började gälla med trafikstart den 1 maj 1995. Vid denna upphandling var det krav på att 24 bussar skulle drivas med naturgas (CNG). Linjebuss vann upphandlingen och satte 24 nya Volvobussar i trafik. Bussarna försenades kraftigt och levererades först vid årsskiftet 1995/96. Två ytterligare bussar inköptes för trafiken på linje 20. Dessa var i trafik till 2002 då Linjebuss förlorade även trafiken på linje 20. En buss köptes begagnad av Arriva som reservbuss (fd LB 3352) i december 1999.


Scania CN 94 OmniCity
©PG Andersson 2005 (Arriva 6451)
 
Scania CN 94 OmniCity
Årsmodell 1997,1999
Chassi Scania CN 94
Kaross Scania OmniCity
Längd (m) 12,00
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 11110
Totalvikt (kg) 17900
Effekt (hk) 169 kW
Bränsle diesel
Sittplatser 32
Ståplatser 38
Ägare i Lund Arriva Sverige AB 1999-2005
Inventarienummer 6 st, 6451-6456 (1999)
2 st, 6457,6458 (1997)


Till trafiken i Lund skaffade Arriva åtta dieselbussar av typen Scania OmniCity. Två av bussarna var begagnade (6457 och 6458). 6458 hade tidigare varit Scanias demonstrationsbuss och 6457 hade köpts från Näckrosbuss.


Volvo B10L/Carrus CNG
©PG Andersson 2005 (Arriva 6562)
 
Volvo B10L/Carrus CNG
Årsmodell 1999
Chassi Volvo B10 L
Kaross Carrus City U
Längd (m) 12,05
Bredd (m) 2,54
Tjänstevikt (kg) 12390
Totalvikt (kg) 18900
Effekt (hk) 245
Bränsle naturgas
Sittplatser 32
Ståplatser 34
Ägare i Lund Arriva Sverige AB 1999-2005
Inventarienummer 24 st, 6551-6574


Den andra upphandlingen i Lund vann Arriva 1999. Nya gasbussar sattes i trafik, denna gång var det Volvo B10L med Carrus kaross. Bussarna slets hårt och var i tämligen dåligt skick när Arriva avslutade trafiken våren 2005.


Volvo B10BLE/Carrus
©PG Andersson 2003 (Arriva 6403)
 
Volvo B10BLE/Carrus
Årsmodell 1997
Chassi Volvo B10BLE
Kaross Carrus City L
Längd (m) 12,00
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 11740
Totalvikt (kg) 17900
Effekt (hk) 245
Bränsle diesel
Sittplatser 36
Ståplatser 36
Ägare i Lund Arriva Sverige AB 2002-2005
Inventarienummer 4 st, 6403,6411,6420,6426


Arriva vann en ny omgång trafik i Malmö men det krävdes då 100% gasbussar. Ett antal dieselbussar blev övertaliga och hösten 2002 flyttades fyra av dessa till Lund för att tjänstgöra som reservvagnar.


Mercedes-Benz O 530 CNG
©PG Andersson 2005 (Bergkvarabuss 311)


©PG Andersson 2007 (Bergkvarabuss 234)



©PG Andersson 2014 (Nettbuss Stadsbussarna 5)
 
Mercedes-Benz O 530-CNG
Årsmodell 2005, 2008
Chassi Mercedes-Benz O 530 CNG
Kaross Mercedes-Benz Citaro
Längd (m) 11,95
Bredd (m) 2,55
Tjänstevikt (kg) 12700 (2005)
12550 (2008)
Totalvikt (kg) 17940 (2005)
17710 (2008)
Effekt (hk) 240 kW
Bränsle naturgas
Sittplatser 24
Ståplatser 53 (2005)
49 (2008)
Ägare i Lund Berkvarabuss AB 2005-2013
Inventarienummer 38 st, 301-338 (2005)
5 st, 231-235 (2008)
13 st, 1-13 (2014 fd Berkvarabuss)


Upphandlingen 2005 innebar ny entreprenör i form av Bergkvarabuss. Totalt sattes nu 38 naurgasbussar i trafik, samtliga av Mercedes-Benz tillverkning. Upphandlingen innebar också att stadsbussarna anpassades till Skånetrafikens design.
Tidtabellen 2007 innebar att ytterligare fem bussar inköptes. Dessa har den nya lite rundare karossen och levererades i slutet av oktober 2007.

Hösten 2014 lånade Nettbuss Stadsbussarna in 13 Merecedesbussar från Bergkvarabuss i väntan på leverans av 14 nya MAN-bussar. Nettbuss numrerade bussarna 1-13.


Mercedes-Benz O 530 D
©PG Andersson 2005 (Bergkvarabuss 339)
 
Mercedes-Benz O 530 D
Årsmodell 2005
Chassi Mercedes-Benz O 530 D
Kaross Mercedes-Benz Citaro
Längd (m) 11,95
Bredd (m) 2,55
Tjänstevikt (kg) 11430
Totalvikt (kg) 17300
Effekt (hk) 205 kW
Bränsle diesel
Sittplatser 27
Ståplatser 55
Ägare i Lund Bergkvarabuss AB 2005-2013
Inventarienummer 1 st, 339


Buss nummer 39, resrevbussen, är en dieselbuss av samma typ som naturgasbussarna.


Mercedes-Benz O 530 D
©PG Andersson 2012 (Bergkvarabuss 015)
 
Mercedes-Benz O 530 MÜ

Årsmodell 2005
Chassi Mercedes-Benz O 530 MÜ
Kaross Mercedes-Benz Citaro
Längd (m) 13,05
Bredd (m) 2,55
Tjänstevikt (kg) 12380
Totalvikt (kg) 17800
Effekt (hk) 205 kW
Bränsle diesel
Sittplatser 48
Ståplatser 10
Ägare i Lund Bergkvarabuss AB 2011-2013
Inventarienummer 1 st, 015


Hösten 2011 flyttar Bergkvarabuss en fd regionbuss till Lund för att klara kravet på ökad kapacitet i högtrafik. Bussen var tidigare gulmålad.


 
MAN
©PG Andersson 2013 (Nettbuss Stadsbussarna 315)
 
MAN - LION´S CITY

Årsmodell 2013, 2014
Chassi MAN B.2007.46.010
Kaross MAN Lion City
Längd (m) 11,98
Bredd (m) 2,50
Tjänstevikt (kg) 12850
Totalvikt (kg) 19500
Effekt (hk) 228 kW
Bränsle metangas
Sittplatser 31
Ståplatser 48
Ägare i Lund Nettbuss Stadsbussarna 2013-2019
Vy Buss 2019-2023
Inventarienummer 49 st, 301-349 (2013)
14 st, 350-363 (2014)
1 st, 364 (2015)
3 st, 401-403 (2018)

I december 2018 utökas trafiken på linje 6 och tre bussar (401-403) flyttas från Hässleholm till Lund. Våren 2019 bytte Nettbuss namn till Vy.


 

©PG Andersson 2023 (Keolis 1842)
 
MAN - LION´S CITY 12E

Årsmodell 2023
Chassi MAN NL326 Electric
Kaross MAN Lion City
Längd (m) 12,185
Bredd (m) 2,55
Tjänstevikt (kg) 14616
Totalvikt (kg) 19500
Effekt (hk) 240 kW
Bränsle el
Sittplatser 26
Ståplatser 45
Ägare i Lund Keolis Sverige 2023-
Inventarienummer 45 st, 1801-1845 (2023)

Upphandlingen med trafikstart i augusti 2023 innebar krav på helt elektriska bussar för stadstrafiken i Lund. Därmed blev stadstrafiken 100% eldriven.


 

©PG Andersson 2023 (Keolis 1879)
 
MAN - LION´S CITY 18E LED

Årsmodell 2023
Chassi MAN NG544 Electric
Kaross MAN Lion City
Längd (m) 18,06
Bredd (m) 2,55
Tjänstevikt (kg) 21958
Totalvikt (kg) 30000
Effekt (hk) 400 kW
Bränsle el
Sittplatser 44
Ståplatser 72
Ägare i Lund Keolis Sverige 2023-
Inventarienummer 12 st, 1871-1882 (2023)

Upphandlingen med trafikstart i augusti 2023 innebar förutom krav på helt elektriska bussar även att linje 3 skulle trafikeras med ledbussar.