1 april
2020 (16 augusti 2020)
Då resandet minskat kraftigt pga
rådande pandemi glesade Skånetrafiken ut trafiken på
fyra stadsbusslinjer i Lund.
- Linje 3:
Trafiken glesas ut från var 6:e till var 10:e
minut.
- Linje 4:
Trafiken glesas ut från var 6:e till var 10:e
minut.
- Linje 6:
Trafiken glesas ut från var 7,5:e till var 10:e
minut.
- Linje 20:
Trafiken glesas ut från var 10:e till var 15:e
minut.
Från den
16 augusti när sommarturlistan, som alltid är
glesare än höst och vår, slutade ökades turtätheten
under hösten något. Från 16 augusti 2020
trafikeras linje 3, 4 och 6 var 7,5:e minut medan
linje 20 går var 12:e minut.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
1/4-2020 |
2
Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (10/11)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (10/9)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen
- Nilstorp - Råbylund (15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Östra Linero (10/8)
7
Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen
- Östra Torn (15/6)
20
Centralstationen - Ideon - Brunnshög - ESS (15/4)
Maximalt
antal tursatta fordon: 48 |
|
|
13 december 2020
Den 13 december 2020 öppnade spårvägen
mellan Lund C och ESS, linje 1, och blev därmed en del
av stadsbusstrafiken. En del busstrafik ändrades från
samma dag.
- Linje
1 Spårvagnen börjar rulla på linje 1 och
ersätter linje 20. Mellan den 13 december 2020 och
1 februari 2021 kör spårvagnarna 15-minuterstrafik
på vardagar, förutom under sena kvällar då den kör
20-minuterstrafik. Detta var den ursprungliga
planen men i början av december publicerades en ny
tidtabell med avgång var 20 minut på vardagar och
var 30 minut på helger fram till 31 januari. Efter
1 februari kommer linjen få tätare trafik och köra
7,5-minuterstrafik i rusningstrafik samt
10-minuterstrafik övrig tid.
Linje 4 Linjen får en ny körväg vilket gör
att resan kommer att gå snabbare. Bussen kommer
köra rakt fram på Fjelievägen och inte svänga in
på Ällingavägen och Gässlingavägen. Det innebär
att hållplatsen Måsvägen läggs ner med hänvisning
till Måsens vårdcentral och Vildanden samt
Klosters fälad flyttas ut på Fjelievägen.
Linje 6 Bussen kör delvis enligt en ny
linjesträckning mellan Sjukhuset och Sparta.
Kommer trafikera Ridhuset, Ideon Gateway samt
Scheeleparken istället för LTH och John Ericssons
väg som idag.
Linje 7 Vi kör fler turer när flest reser.
Från dagens kvartstrafik kommer vi att köra
tiominuterstrafik.
Linje 21 är en ny-gammal linje från Lund C
till Stångby som trafikeras en gång i timman
förutom i högtrafik då den går var 45 minut. Den
förra linje 21 i samma sträckning lades ner 10
december 2017.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
13/12-2020 |
1 Lund C - LTH - Brunnshög
- ESS (20/3) Spårvagn
2 Värpinge by - Botulfsplatsen -
Annehem (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (7,5/11)
4 Gunnesbo - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (7,5/10)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen
- Nilstorp - Råbylund (15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - Ideon - Östra Linero (7,5/11)
7
Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen
- Östra Torn (10/8)
21
Centralstationen - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv
-Stångby (45/1)
Maximalt
antal tursatta fordon: 51 bussar och 3
spårvagnar |
|
|
Sista veckan för linje 20 passerar en
tur mot ESS Scheelevägen. Denna sträcka ersattes från
tidtabellsskiftet av linje 6.
|
|
|
|
|
|
|
|
Linje 6 lämnade vid tidtabellsskiftet
sträckningen genom LTH. På bilden en linje 6 mot St
Lars vid LTH den 9 december.
|
|
|
|
När linje 20 lades
ner och linje 6 flyttades till Scheelevägen
förlorade norra delen av Tornavägen all
stadsbusstrafik. På bilden från 9 december
passerar först en linje 6 mot Östra Torn
tätt följd av en linje 20 mot ESS.
|
|
|
|
Linje 20 i
Spolegatan den 11 december på väg mot
Universitetssjukhuset och ESS.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När spårvägen öppnade den 13 december
avkortades ett antal regionbussar. Linjerna 126
(Löddeköpinge), 137 (Bjärred), 139 (Lomma) och 165
(Svedala) avkortades från Universitetssjukhuset till
Lund C. Linje 169 från Malmö avkortades från Lund C
till Universitetssjukhuset.
På bilden från 11 december möter en 126 mot
Löddeköpinge en 137 mot Universitetssjukhuset.
|
|
|
|
Formellt flyttas
linje 4 ut i Fjelievägen från
tidtabellsskiftet. Defacto kan vi konstatera
att linje gått i Fjelievägen från den 12
oktober pga vägarbete.
|
|
|
|
Klockan 19.26
avgår den absolut sista linje 20 från
ESS med spårvagns depån i bakgrunden. En
resenär som kom springande från ESS
medföljde turen. Bussen är Vy 326.
|
|
|
|
|
|
|
Linje 1 mot
Lund C på morgonen den 13 december
väntar på att köra den första
spårvagnsturen kl 06.13 den 13 december.
Vagnen är 03 Blåtand. Senast det gick en
första tur för allmänheten för ett nytt
spårvägssystem i Sverge vad kl 2.30 em
den 21 december 1910 i Karlskrona.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vid korsningen med Scheelevägen strax
norr om Ideontorget möts vagnarna 03 Blåtand och 02
Åsa-Hanna på förmiddagen den 13 december.
|
|
|
|
Den 13 december
började även linje 21 att köra mellan Lund C
och Stångby. Detta är en nygammal bekant som
senast försvann i december 2017. På bilden
Vy 363 på väg mot Lund C passerar Nöbbelöv.
|
|
|
|
Från
tidtabellsskiftet är det linje 6 som
passerar spårvägen vid Scheelevägen. På
bilden en linje 6 på väg mot Östra
Linero den 18 december.
|
|
|
|
|
|
|
1 februari 2021
Den 1 februari 2021 var det meningen
att spårvägen skulle börja gå var 7,5:e minut. Så
blev det inte utan en tidtabell med avgångar var
10:e minut annonserades någon vecka före ändringen.
Samma dag skulle St Petri kyrkogata stängas för
VA-arbeten. Busstrafiken lades om från 1 februari
även om arbetena vart försenade. Stängningen
planeras gälla till kommande tidtabelsskifte den 13
juni.
- Omläggningen
av busstrafiken innebär att busslinjerna 2, 3, 4
och 6 alla går i Bredgatan från Botulfsplatsen
till Sjukhuset. I den andra riktningen går dessa
fyra linjer linjer via Centralen. Detta innebär
att inga stadsbussar trafikerar sträckan
Centralen-Sjukhuset.
- Bussar
mot väster från Botulfsplatsen leds om via Stora
Södergatan och Södravägen där linje 2 vikar av
mot Värpinge vid Polhemsskolan medan linjje 4
och 5 går via Väster tull.
- Linje
7 går på väg mot Östra Torn från Botulfsplatsen
via Stora Södergatan och Södra vägen till
Centralen.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
1/2-2021 |
1 Lund C - LTH -
Brunnshög - ESS (10/4) Spårvagn
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- Annehem (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (7,5/12)
4 Gunnesbo - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (7,5/13)
5 Nova - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - Ideon - Östra Linero (7,5/11)
7
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (10/9)
21
Centralstationen - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv
-Stångby (45/1)
Maximalt
antal tursatta fordon: 56 bussar och 4
spårvagnar |
|
|
Förtätningen av spårvägstrafiken
gick inte att genomföra då de flesta spårvagnarna
drabbades av fel sista veckan i januari. Detta
innebar att det bara fanns en spårvagn körklar den 1
februari. Hela första veckan gällde detta
förhållande utom på onsdagen den 3 feb då samtliga
spårvagnar var ur trafik pga småfel eller
hjulplattor. Ersättningsbussar är en vanlig syn. När
ingen spårvagn rullar krävs totalt 60 bussar av 67
tillgängliga.
|
|
|
|
|
|
|
|
Den enda spårvagnen som varit i
trafik den första veckan i februari är Åsa-Hanna
(02). Brandklipparen (04) har siktats på några
testkörningar men i övrigt har det varit tomt på
spårvagnar.
Detta är en mycket sorglig start på spårvägstrafiken
som sannolikt har sin grund i många fel som
leverantören CAF inte åtgärdar tillräckligt snabbt i
kombination med en underdimensionerad depå som
byggts av Region Skåne.
|
|
|
|
Linje
7 på väg mot Östra Torn passerar under
järnvägsbron som byggdes för linjen
Lund-Trelleborg. Bussen har varit och vänt
på Botulfsplatsen och kört åter söder ut i
Stora Södergatan på sin väg mot Centralen
den 6 feb.
Klotret på bron är retugerat!
|
|
|
|
Linje 2 på
väg mot Värpinge by med fronten mot
söder i Stora Södergatan den 6 feb.
|
|
|
|
|
|
|
Istället för tätare trafik med
spårvagn startade en juridisk diskussion mellan
Skånetrafiken och CAF då vagnarna visade sig vara
behäftade med många, enligt Skånetrafiken,
felaktigheter och brister. Det största problemet var
hjulplattor som inte kunde åtgärdas då det saknades
hjulsvarv i Skåne. Den svarv som skulle användas i
tågdepån i Kärråkra norr om Hässleholm var ännu inte
anpassad för spårvagnshjulen.
|
|
|
|
|
Buss och spårvagn möts
vid Telefonplan,
söndag den 31 januari 2021.
- |
|
|
Efter att en överenskommelse
träffats med Oslo Sporveier kunde totalt tre
löpboggier sändas till Oslo med lastbil för
svarvning.
Den 22 februari kom vagn 05 ut i trafik med bytt
löpboggi. Då vagn 07 Lindeman siktades bakom depån
uppställd på provisorisk boggi kan man antaga att
Inferno nu rullade på Lindemans boggi.
Från den 22 februari trafikerades ESS med två
linjer; stadsbuss 1 med buss var 20 minut och
Spårvagn 1 med spårvagn var 20 minut.
|
Klicka
på diagrammet för större version där det visas
vilka vagnar som varit ute vilken dag.
Observationer gjorda av hemsidans ägare våren
2021. Vagnar markerade under 0-linjen är tester
eller utbidning, dbs ej upplåtna för allmän
trafik.
-
|
|
Från den 7
april syntes även vagnarna 03 och 04 åter i trafiken
efter det att alla tre boggier återkommit från Oslo.
|
Vagn
07 Lindeman på provisorisk boggi bakom
depån den 20 februari 2021.
|
|
|
|
Fram till
tidtabellsskiftet den 13 juni rullade
stadigt Stadsbuss 1 skyltad
Ersättningsbuss för spårvagn, att den
går till ESS är då uppenbarligen en
icke intressant information.
|
|
|
|
|
|
|
13
juni 2021
Sommartidtabellen innebar för
vissa et glesare trafik på linje 1, för vissa en
tätatre trafik när trafiken ökades från 2 till 3
spårvagnar i trafik. Tidtabellen glesades dock ut
från var 10 till var 15 minut på linje 1.
Från samma dag återgick stadsbussarna till sina
ordinarie sträckningar via S:t Petri Kyrkogata och
linjenätskartan från december 2020 gäller igen.
|
|
|
|
|
|
18
juni 2021
Den
18 juni 2021 meddelar Sydsvenskan att Lunds
politiker beslutat att köpa ett år till med
busstrafik till Vallkärra och Stångby (linje 21)
för 2 miljoner kronor. Linje 21 är därmed säkrad
till december 2022.
|
12
december 2021
Tidtabellsskiftet
i december 2021 blev bland de mest odramatiska.
Den enda ändringen var att linje 3 får ökad
turtäthet i högtrafik från 7,5 till 6 minuter
mellan avgångarna. Effekten av detta är att
antalet bussar i trafik ökar med två stycken.
För spårvägen innebar det fortsatt kvartstrafik
fram till sommaren 2022 - vilket innebär att
problemen med spårvagnarna ännu inte är lösta.
Under hela hösten har man kunnat se vagn 02
Sfinxen stå uppställd på en provisorisk boggi
bakom depån. På bilden nedan från januari 2022
har 01, tillfälligt, flyttat framför depån.
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
12/12-2021 |
1
Lund
C - LTH - Brunnshög - ESS (15/3) Spårvagn
2 Värpinge by -
Botulfsplatsen - Annehem (15/5)
3 Linero -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset -
Nöbbelöv (6/13)
4 Gunnesbo -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset -
Norra Fäladen (7,5/10)
5 Nova - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (15/5)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Centralsstationen -
Ideon - Östra Linero (7,5/11)
7
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (10/8)
21
Centralstationen - Lerbäcksskolan -
Nöbbelöv -Stångby (60/1)
Maximalt
antal tursatta fordon: 53 bussar och 3
spårvagnar |
|
|
10
januari 2022
Upphandlingen
av stadstrafiken i Lund är klar och det meddelas
att Keolis har vunnit och ska köra trafiken från
augusti 2023. Upphandlingen gäller så väl buss
som spårvägstrafiken. Nytt är att busstrafiken
blir elektrisk och att linje 3 ska köras med
ledbussar, något som blir nytt för Lund.
Den 26 januari meddelar Sydsvenskan att
nuvarande entreprenör, Vy Buss, har överprövat
upphandlingen. Nu vidtar en juridisk process som
kan vara länge innan ett avgörande. Den 13 maj
meddelar Keolis att avtal tecknats med
Skånetrafiken och trafikstart ska ske i augusti
2023.
|
1
juli 2022
Efter
att övernskommelse tecknats mellan
Skånetrafiken och CAF övertogs de tre sista
spårvagnarna av Skånetrafiken den 1 juli 2022.
Det finns nu anledning att presentera de sju
spårvagnarnas driftsättning i Lund. Av
intresse kan vara att vagn 3 Blåtand på
midsommaraftons kväll den 24 juni krockade med
en A-traktor i korsningen med Odarslövägen
varvid platsdetaljer i fronten skadades och
spårvagnen spårade ur. Det tog hela dagen den
25 juni att bärga spårvagnen som den 1 oktober
ännu inte var i trafik.
Nummer |
Namn |
Till
Lund |
Övertagen |
Förtsta
trafikdag |
1 |
Sfinxen |
7
aug 2020 |
1
jul 2022 |
19
jul 2022 |
2 |
Åsa-Hanna |
29
juli 2020 |
13
dec 2020 |
13
dec 2020 |
3 |
Blåtand |
12
okt 2020 |
13
dec 2020 |
13
dec 2020 |
4 |
Brandklipparen |
26
okt 2020 |
13
dec 2020 |
13
dec 2020 |
5 |
Inferno |
16
nov 2020 |
13
dec 2020 |
13
dec 2020 |
6 |
Saxo
Grammaticus |
7
dec 2020 |
1
jul 2022 |
21
jul 2022 |
7 |
Lindeman |
4
jan 2021 |
1
jul 2022 |
20
jul 2022 |
|
14
augusti 2022
Tidtabellsskiftet
i augusti 2022 innebar att två linjer fick
tätatre trafik. Äntligen var alla spårvagnarna
övertagna och trafiken på linje 1 kunde
förtätas i högtrafik från var 15:e till var
10:e minut. Linje 4 fick tätareturer när den
forna 6-minuterstrafiken återinfördes.
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal
turtäthet/antal tursatta fordon) |
14/8-2022 |
1
Lund C - LTH - Brunnshög -
ESS (10/4) Spårvagn
2 Värpinge by -
Botulfsplatsen - Annehem (15/5)
3 Linero -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset
- Nöbbelöv (6/13)
4 Gunnesbo -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset
- Norra Fäladen (6/14)
5 Nova - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (15/5)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Centralsstationen -
Ideon - Östra Linero (7,5/11)
7
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (10/8)
21
Centralstationen - Lerbäcksskolan -
Nöbbelöv -Stångby (60/1)
Maximalt
antal tursatta fordon: 57 bussar och
4 spårvagnar |
|
|
20
augusti 2023
Den
20 augusti lades stadsbusslinjenätet om
kraftigt i Lund. Den största händelsen var
att Botulfsplatsen som varit kunutpunkt för
stadstrafiken sedan 3 september 1967 nu
lades ner och knutpunkten flyttades ut från
centrum till Lund C.
Botulfsplatsens vara eller icke vara har
diskuterats länge i Lund men det har inte
hänt något förrän våren 2023 när frågan blev
högaktuell och kommunen på kort tid fattade
beslut om att genomföra linjeändringen för
att på såvis minska busstrafiken i
stadskärnan med 30-50% enligt LUndfs kommun.
Detta är enligt kommunen viktigt för
stadskärnans utveckling. "Botulfsplatsen kan
bli ett pulserande torg för människor och
möten".
Kommunstyrelsen var enig när man fattade
beslutet om att flytta bort stadsbussarna
från Botulfsplatsen den 27 mars 2023.
Dessförinnan hade frågan blivit publik
endast två veckor tidigare.
Omläggningen innebar att linjerna från
Gunnesbo, Norra Fäladen, Nova och Värpinge
inte längre når stadskärnan.
För att klara körvägarna kopplades några
linjearmar om vilket innebar att linje 2 går
Värpinge-Lund C-Nova och linje 5
Annehem-Lund C-Råbylund.
Samma dag tog Keolis över stadstrafiken från
Vy Buss och satte in nya helelektriska
bussar tillverkade av MAN. För första gången
i Lund körs nu ledbussar i stadstrafiken
vilka sätts in på linje 3. Keolis har
anskaffat 45 normalbussar och 12 ledbussar.
Körtiderna visade sig väl optimistiska
varför tidtabellen justerades något från den
2 oktober 2023. I tabellen nedan redovissas
antal tursatta bussar efter 2 oktober.
|
Botulfsplatsen den 28 mars 2023, dagen
efter beslutet att flytta bort bussarna.
Ytskickten har som synes precis renoverats.
|
- Spårvagn
linje 1 oförändrad med avgångar var
10:e minut i högtrafik.
- Linje
2: Värpinge by–Lund C–Nova
Linje 2 får ny körväg och knyter samman
Värpinge och Nova med Lund C. Linjen får
15-minuterstrafik under pendlingstid på
morgon och eftermiddag.
Skånetrafiken ändrar körvägen för att
resandet ska vara lika stort på hela linje
2. Linjen kommer att köra oförändrat från
Värpinge till Lund C. Därefter fortsätter
linjen via Kung Oskars väg och kör
därefter till hållplats Marknadsplatsen.
Från Marknadsplatsen till
Företagsvägen/Nova kör linjen som tidigare
linje 5. Linjen kör inte via
Botulfsplatsen, eftersom Lund C blir den
nya bytesplatsen för Lunds stadstrafik.
Den nya körvägen innebär också att
hållplatserna Tingshuset, Rallaregatan och
Västerkyrkan blir utan trafik.
- Linje
3: Nöbbelöv–Lund C–Linero
Linje 3 knyter ihop Nöbbelöv och Linero
med de centrala delarna av Lund. Linjen
trafikeras med ledbuss med betydligt mer
plats ombord. Linjen kommer att köra med
något färre turer, från 6-minuterstrafik
till 7,5-minuterstrafik under
pendlingstid, morgon och eftermiddag. Tack
vare de rymligare bussarna ska det inte
bli någon trängsel ombord.
Linje 3 får en ny körväg och blir snabbare
eftersom den inte längre kommer att köra
slingan på Möllevångsvägen. Istället finns
det två nya hållplatser på Baravägen –
Margaretavägen och Möllevångsvägen.
Hållplats Kävlingevägen tas också bort
eftersom den ligger så nära nya hållplats
Möllevångsvägen.
Hållplatserna på Botulfsplatsen flyttas ut
till gator i närheten. Linje 3
stannar därför på nya hållplats
Botulfsplatsen på Botulfsgatan. Hållplats
Lundagård ersätts av hållplats Domkyrkan.
- Linje
4: Gunnesbo–Lund C–Norra Fäladen
Linje 4 knyter ihop Gunnesbo och Norra
Fäladen med de centrala delarna av Lund.
Linjen får 7,5-minuterstrafik under
pendlingstid, morgon och eftermiddag.
Den som brukar resa från Norra Fäladen
till Lund C får nu en snabbare resa och
slipper ta omvägen via Botulfsplatsen. Det
innebär att linje 4 går direkt från
Universitetssjukhuset till Lund C via Kung
Oskars väg. Därefter fortsätter linjen sin
tidigare körväg till Gunnesbo.
De sena turer som tidigare gått till
Annehem ställs in.
- Linje
5: Annehem–Lund C–Råbylund
Linje 5 får ny körväg och knyter ihop
Råbylund och Annehem med de centrala
delarna av Lund. Linjen kör oftare under
pendlingstid på eftermiddag, var 10:e
minut istället för var 15:e minut.
Linjen kör från Råbylund till nya
hållplats Botulfsplatsen, som ligger på
Botulfsgatan. Därefter kör den till Lund C
via hållplatserna Domkyrkan och
Stadsbiblioteket. Från Lund C går turen
via hållplatserna Kung Oskars väg och
Universitetssjukhuset till Annehem.
- Linje
6: S:t Lars–Lund C–Östra Linero
Linje 6 knyter ihop Östra Linero och S:t
Lars med de centrala delarna av Lund.
Linjen kommer även i fortsättningen att
köra var 10:e minut under pendlingstid,
morgon och eftermiddag. Linjen kör via nya
hållplats Stortorget, som ligger på Stora
Södergatan i höjd med H&M.
- Linje
7: Klostergården–Lund C–Östra Torn
Linje 7 knyter ihop Klostergården och
Östra Torn med centrala Lund. Linjen får
10-minuterstrafik under pendlingstid
morgon och eftermiddag. Linjen kör via nya
hållplats Stortorget, som ligger på Stora
Södergatan i höjd med H&M.
- Linje
21: Stångby–Lund C
Linje 21 kompletterar tåg- och
regionbusstrafiken mellan
Stångby/Vallkärra och Lund C. Inga
trafikförändringar på linjen.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
20/8-2023 |
1
Lund
C - LTH - Brunnshög - ESS (10/4) Spårvagn
2 Värpinge by - Lund C -
Kobjer - Nova (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen
- Lund C - Universitetssjukhuset -
Nöbbelöv (7,5/11) Ledbuss
4 Gunnesbo - Lund C -
Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (7,5/10)
5 Annehem - Lund C -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (10/7)
6 Sankt Lars - Stortorget
- Lund C - Ideon - Östra Linero (10/10)
7
Klostergården - Stortorget - Lund C -
Östra Torn (10/8)
21
Lund C - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv
-Stångby (45/1)
Maximalt
antal tursatta fordon: 40 normalbussar,
11 ledbussar och 4 spårvagnar |
|
|
Den sist levererade gasbussen till Lund, Vy
Buss 364, på Botulfsplatsen som linje 6 den 14
april 2023
Bredgatan blev av med sin bussatrafik för
första gången sedan stadstrafikens start den 1
december 1927 vid linjeomläggningen. En linje
4 på väg mot Gunnesbo via Botulfsplatsen den
22 maj 2023.
Hållplats Åke Hans försvann med
linjeomläggningen. Hållplatsen var viktig för
resande med linje 2 och 4 som ofta gick från
Lund C till Åke Hans då det var snabbare än
att ta bussen från Bantorget. Foto den 14
april 2023.
En linje 4 på väg mot Gunnesbo rundar hörnet
in mot St Petri kyrkogata den 14 april 2023.
Linje 4 mot Norra Fäladen och där bakom en
linje 4 mot Gunnesbo i korsningen Bredgatan
och St Petri kyrkogata den 22 maj 2023.
Linje 4 mot Gunnesbo via Botulfsplatsen i
Kyrkogatan. Den södergående busstrafiken har
försvunnit från Kyrkogatan med det nya
linjenätet. Foto den 22 maj 2023.
En sydgående linje 2 passerar stadshuset vid
Lundagård den 22 maj 2023.
Stortorget den 28 mars 2023 med en linje 2 på
väg mot Värpinge by via Botulfsplatsen.
Busstrafiken i Byggmästaregatan försvann vid
linjeomläggningen. Här en linje 5 den 6
september 2022 strax efter det att gatan
renoverats och fått nya hållplatser.
Från den 20 augusti rullar helelektriska
bussar från MAN på Lunds gator. Här en linje 2
mot Nova på Bangatan riktning norrut. I det
gamla linjenätet körde stadsbussarna bara
söderut på denna del av Bangatan. Foto den 23
augusti 2023.
Ledbussar blev en nyhet för Lund. En linje 3
har just lämnat Universitetssjukhuset den 6
september 2023.
Linje 6 och 7 på väg söderut har fått ny
hållplats utanför fd EPA i St Södergatan.
Hållplatsen heter Stortorget även om det är en
bit att gå för att nå torget. Foto den 23
augusti 2023.
Linje 6 och 7 vid hållplats Södertulls
Vårdcentral i Lunds centrum den 25 september
2023.
Linje 5 mot Annehem passerar Lundagåtrd på väg
norrut den 29 september 2023.
|
-
Samtliga
bilder och text (om inte annat anges) ©PG
Andersson,
2020-2023
|
|