1 april 2020 (16 augusti 2020)

Då resandet minskat kraftigt pga rådande pandemi glesade Skånetrafiken ut trafiken på fyra stadsbusslinjer i Lund.
  • Linje 3: Trafiken glesas ut från var 6:e till var 10:e minut.
  • Linje 4: Trafiken glesas ut från var 6:e till var 10:e minut.
  • Linje 6: Trafiken glesas ut från var 7,5:e till var 10:e minut.
  • Linje 20: Trafiken glesas ut från var 10:e till var 15:e minut.

Från den 16 augusti när sommarturlistan, som alltid är glesare än höst och vår, slutade ökades turtätheten under hösten något. Från 16 augusti 2020 trafikeras linje 3, 4 och 6 var 7,5:e minut medan linje 20 går var 12:e minut.

 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
1/4-2020 2 Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
10/11)
4 Gunnesbo - Vildanden - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
10/9)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (
15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - LTH - Östra Linero (
10/8)
7 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (15/6)
20 Centralstationen - Ideon - Brunnshög - ESS (15/4)
Maximalt antal tursatta fordon: 48
   

13 december 2020

Den 13 december 2020 öppnade spårvägen mellan Lund C och ESS, linje 1, och blev därmed en del av stadsbusstrafiken. En del busstrafik ändrades från samma dag.
  • Linje 1 Spårvagnen börjar rulla på linje 1 och ersätter linje 20. Mellan den 13 december 2020 och 1 februari 2021 kör spårvagnarna 15-minuterstrafik på vardagar, förutom under sena kvällar då den kör 20-minuterstrafik. Detta var den ursprungliga planen men i början av december publicerades en ny tidtabell med avgång var 20 minut på vardagar och var 30 minut på helger fram till 31 januari. Efter 1 februari kommer linjen få tätare trafik och köra 7,5-minuterstrafik i rusningstrafik samt 10-minuterstrafik övrig tid. 

    Linje 4 Linjen får en ny körväg vilket gör att resan kommer att gå snabbare. Bussen kommer köra rakt fram på Fjelievägen och inte svänga in på Ällingavägen och Gässlingavägen. Det innebär att hållplatsen Måsvägen läggs ner med hänvisning till Måsens vårdcentral och Vildanden samt Klosters fälad flyttas ut på Fjelievägen.

    Linje 6 Bussen kör delvis enligt en ny linjesträckning mellan Sjukhuset och Sparta. Kommer trafikera Ridhuset, Ideon Gateway samt Scheeleparken istället för LTH och John Ericssons väg som idag. 

    Linje 7 Vi kör fler turer när flest reser. Från dagens kvartstrafik kommer vi att köra tiominuterstrafik.

    Linje 21 är en ny-gammal linje från Lund C till Stångby som trafikeras en gång i timman förutom i högtrafik då den går var 45 minut. Den förra linje 21 i samma sträckning lades ner 10 december 2017.
 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
13/12-2020 1 Lund C - LTH - Brunnshög - ESS (20/3) Spårvagn
2
Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
7,5/11)
4 Gunnesbo - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
7,5/10)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (
15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - Ideon - Östra Linero (
7,5/11)
7 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (10/8)
21 Centralstationen - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv -Stångby (45/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 51 bussar och 3 spårvagnar
   
Sista veckan för linje 20 passerar en tur mot ESS Scheelevägen. Denna sträcka ersattes från tidtabellsskiftet av linje 6.
 

   

  Linje 6 lämnade vid tidtabellsskiftet sträckningen genom LTH. På bilden en linje 6 mot St Lars vid LTH den 9 december.

   
När linje 20 lades ner och linje 6 flyttades till Scheelevägen förlorade norra delen av Tornavägen all stadsbusstrafik. På bilden från 9 december passerar först en linje 6 mot Östra Torn tätt följd av en linje 20 mot ESS.
 

Linje 20 i Spolegatan den 11 december på väg mot Universitetssjukhuset och ESS.  

   

  När spårvägen öppnade den 13 december avkortades ett antal regionbussar. Linjerna 126 (Löddeköpinge), 137 (Bjärred), 139 (Lomma) och 165 (Svedala) avkortades från Universitetssjukhuset till Lund C. Linje 169 från Malmö avkortades från Lund C till Universitetssjukhuset.
På bilden från 11 december möter en 126 mot Löddeköpinge en 137 mot Universitetssjukhuset.

   
Formellt flyttas linje 4 ut i Fjelievägen från tidtabellsskiftet. Defacto kan vi konstatera att linje gått i Fjelievägen från den 12 oktober pga vägarbete.
 

Klockan 19.26 avgår den absolut sista linje 20 från ESS med spårvagns depån i bakgrunden. En resenär som kom springande från ESS medföljde turen. Bussen är Vy 326.  

   
Linje 1 mot Lund C på morgonen den 13 december väntar på att köra den första spårvagnsturen kl 06.13 den 13 december. Vagnen är 03 Blåtand. Senast det gick en första tur för allmänheten för ett nytt spårvägssystem i Sverge vad kl 2.30 em den 21 december 1910 i Karlskrona.  

   

  Vid korsningen med Scheelevägen strax norr om Ideontorget möts vagnarna 03 Blåtand och 02 Åsa-Hanna på förmiddagen den 13 december.

   
Den 13 december började även linje 21 att köra mellan Lund C och Stångby. Detta är en nygammal bekant som senast försvann i december 2017. På bilden Vy 363 på väg mot Lund C passerar Nöbbelöv.
 

Från tidtabellsskiftet är det linje 6 som passerar spårvägen vid Scheelevägen. På bilden en linje 6 på väg mot Östra Linero den 18 december.  

   
1 februari 2021

Den 1 februari 2021 var det meningen att spårvägen skulle börja gå var 7,5:e minut. Så blev det inte utan en tidtabell med avgångar var 10:e minut annonserades någon vecka före ändringen.

Samma dag skulle St Petri kyrkogata stängas för VA-arbeten. Busstrafiken lades om från 1 februari även om arbetena vart försenade. Stängningen planeras gälla till kommande tidtabelsskifte den 13 juni.
  • Omläggningen av busstrafiken innebär att busslinjerna 2, 3, 4 och 6 alla går i Bredgatan från Botulfsplatsen till Sjukhuset. I den andra riktningen går dessa fyra linjer linjer via Centralen. Detta innebär att inga stadsbussar trafikerar sträckan Centralen-Sjukhuset.
  • Bussar mot väster från Botulfsplatsen leds om via Stora Södergatan och Södravägen där linje 2 vikar av mot Värpinge vid Polhemsskolan medan linjje 4 och 5 går via Väster tull.
  • Linje 7 går på väg mot Östra Torn från Botulfsplatsen via Stora Södergatan och Södra vägen till Centralen.
 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
1/2-2021 1 Lund C - LTH - Brunnshög - ESS (10/4) Spårvagn
2
Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
7,5/12)
4 Gunnesbo - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
7,5/13)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (
15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - Ideon - Östra Linero (
7,5/11)
7 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (10/9)
21 Centralstationen - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv -Stångby (45/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 56 bussar och 4 spårvagnar
   
Förtätningen av spårvägstrafiken gick inte att genomföra då de flesta spårvagnarna drabbades av fel sista veckan i januari. Detta innebar att det bara fanns en spårvagn körklar den 1 februari. Hela första veckan gällde detta förhållande utom på onsdagen den 3 feb då samtliga spårvagnar var ur trafik pga småfel eller hjulplattor. Ersättningsbussar är en vanlig syn. När ingen spårvagn rullar krävs totalt 60 bussar av 67 tillgängliga.
 

   

  Den enda spårvagnen som varit i trafik den första veckan i februari är Åsa-Hanna (02). Brandklipparen (04) har siktats på några testkörningar men i övrigt har det varit tomt på spårvagnar.
Detta är en mycket sorglig start på spårvägstrafiken som sannolikt har sin grund i många fel som leverantören CAF inte åtgärdar tillräckligt snabbt i kombination med en underdimensionerad depå som byggts av Region Skåne.

   
Linje 7 på väg mot Östra Torn passerar under järnvägsbron som byggdes för linjen Lund-Trelleborg. Bussen har varit och vänt på Botulfsplatsen och kört åter söder ut i Stora Södergatan på sin väg mot Centralen den 6 feb.
Klotret på bron är retugerat!
 
Linje 2 på väg mot Värpinge by med fronten mot söder i Stora Södergatan den 6 feb.  

   
Istället för tätare trafik med spårvagn startade en juridisk diskussion mellan Skånetrafiken och CAF då vagnarna visade sig vara behäftade med många, enligt Skånetrafiken, felaktigheter och brister. Det största problemet var hjulplattor som inte kunde åtgärdas då det saknades hjulsvarv i Skåne. Den svarv som skulle användas i tågdepån i Kärråkra norr om Hässleholm var ännu inte anpassad för spårvagnshjulen.
 

  Buss och spårvagn möts vid Telefonplan,
söndag den 31 januari 2021.

-
  Efter att en överenskommelse träffats med Oslo Sporveier kunde totalt tre löpboggier sändas till Oslo med lastbil för svarvning.
Den 22 februari kom vagn 05 ut i trafik med bytt löpboggi. Då vagn 07 Lindeman siktades bakom depån uppställd på provisorisk boggi kan man antaga att Inferno nu rullade på Lindemans boggi.
Från den 22 februari trafikerades ESS med två linjer; stadsbuss 1 med buss var 20 minut och Spårvagn 1 med spårvagn var 20 minut.
Klicka på diagrammet för större version där det visas vilka vagnar som varit ute vilken dag. Observationer gjorda av hemsidans ägare våren 2021. Vagnar markerade under 0-linjen är tester eller utbidning, dbs ej upplåtna för allmän trafik.
-
  Från den 7 april syntes även vagnarna 03 och 04 åter i trafiken efter det att alla tre boggier återkommit från Oslo.
Vagn 07 Lindeman på provisorisk boggi bakom depån den 20 februari 2021.
 
Fram till tidtabellsskiftet den 13 juni rullade stadigt Stadsbuss 1 skyltad Ersättningsbuss för spårvagn, att den går till ESS är då uppenbarligen en icke intressant information.  

   

13 juni 2021
 
Sommartidtabellen innebar för vissa et glesare trafik på linje 1, för vissa en tätatre trafik när trafiken ökades från 2 till 3 spårvagnar i trafik. Tidtabellen glesades dock ut från var 10 till var 15 minut på linje 1.
Från samma dag återgick stadsbussarna till sina ordinarie sträckningar via S:t Petri Kyrkogata och linjenätskartan från december 2020 gäller igen.
 

   

18 juni 2021

Den 18 juni 2021 meddelar Sydsvenskan att Lunds politiker beslutat att köpa ett år till med busstrafik till Vallkärra och Stångby (linje 21) för 2 miljoner kronor. Linje 21 är därmed säkrad till december 2022.

12 december 2021

Tidtabellsskiftet i december 2021 blev bland de mest odramatiska. Den enda ändringen var att linje 3 får ökad turtäthet i högtrafik från 7,5 till 6 minuter mellan avgångarna. Effekten av detta är att antalet bussar i trafik ökar med två stycken. För spårvägen innebar det fortsatt kvartstrafik fram till sommaren 2022 - vilket innebär att problemen med spårvagnarna ännu inte är lösta. Under hela hösten har man kunnat se vagn 02 Sfinxen stå uppställd på en provisorisk boggi bakom depån. På bilden nedan från januari 2022 har 01, tillfälligt, flyttat framför depån.

Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
12/12-2021 1 Lund C - LTH - Brunnshög - ESS (15/3) Spårvagn
2
Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
6/13)
4 Gunnesbo - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
7,5/10)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (
15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - Ideon - Östra Linero (
7,5/11)
7 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (10/8)
21 Centralstationen - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv -Stångby (60/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 53 bussar och 3 spårvagnar


10 januari 2022

Upphandlingen av stadstrafiken i Lund är klar och det meddelas att Keolis har vunnit och ska köra trafiken från augusti 2023. Upphandlingen gäller så väl buss som spårvägstrafiken. Nytt är att busstrafiken blir elektrisk och att linje 3 ska köras med ledbussar, något som blir nytt för Lund.
Den 26 januari meddelar Sydsvenskan att nuvarande entreprenör, Vy Buss, har överprövat upphandlingen. Nu vidtar en juridisk process som kan vara länge innan ett avgörande. Den 13 maj meddelar Keolis att avtal tecknats med Skånetrafiken och trafikstart ska ske i augusti 2023.

1 juli 2022

Efter att övernskommelse tecknats mellan Skånetrafiken och CAF övertogs de tre sista spårvagnarna av Skånetrafiken den 1 juli 2022. Det finns nu anledning att presentera de sju spårvagnarnas driftsättning i Lund. Av intresse kan vara att vagn 3 Blåtand på midsommaraftons kväll den 24 juni krockade med en A-traktor i korsningen med Odarslövägen varvid platsdetaljer i fronten skadades och spårvagnen spårade ur. Det tog hela dagen den 25 juni att bärga spårvagnen som den 1 oktober ännu inte var i trafik.

Nummer Namn Till Lund Övertagen Förtsta trafikdag
1 Sfinxen 7 aug 2020 1 jul 2022 19 jul 2022
2 Åsa-Hanna 29 juli 2020 13 dec 2020 13 dec 2020
3 Blåtand 12 okt 2020 13 dec 2020 13 dec 2020
4 Brandklipparen 26 okt 2020 13 dec 2020 13 dec 2020
5 Inferno 16 nov 2020 13 dec 2020 13 dec 2020
6 Saxo Grammaticus 7 dec 2020 1 jul 2022 21 jul 2022
7 Lindeman 4 jan 2021 1 jul 2022 20 jul 2022


14 augusti 2022

Tidtabellsskiftet i augusti 2022 innebar att två linjer fick tätatre trafik. Äntligen var alla spårvagnarna övertagna och trafiken på linje 1 kunde förtätas i högtrafik från var 15:e till var 10:e minut. Linje 4 fick tätareturer när den forna 6-minuterstrafiken återinfördes.

Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
14/8-2022 1 Lund C - LTH - Brunnshög - ESS (10/4) Spårvagn
2
Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
6/13)
4 Gunnesbo - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
6/14)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (
15/5)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - Ideon - Östra Linero (
7,5/11)
7 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (10/8)
21 Centralstationen - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv -Stångby (60/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 57 bussar och 4 spårvagnar


20 augusti 2023

Den 20 augusti lades stadsbusslinjenätet om kraftigt i Lund. Den största händelsen var att Botulfsplatsen som varit kunutpunkt för stadstrafiken sedan 3 september 1967 nu lades ner och knutpunkten flyttades ut från centrum till Lund C.

Botulfsplatsens vara eller icke vara har diskuterats länge i Lund men det har inte hänt något förrän våren 2023 när frågan blev högaktuell och kommunen på kort tid fattade beslut om att genomföra linjeändringen för att på såvis minska busstrafiken i stadskärnan med 30-50% enligt LUndfs kommun. Detta är enligt kommunen viktigt för stadskärnans utveckling. "Botulfsplatsen kan bli ett pulserande torg för människor och möten".

Kommunstyrelsen var enig när man fattade beslutet om att flytta bort stadsbussarna från Botulfsplatsen den 27 mars 2023. Dessförinnan hade frågan blivit publik endast två veckor tidigare.

Omläggningen innebar att linjerna från Gunnesbo, Norra Fäladen, Nova och Värpinge inte längre når stadskärnan.

För att klara körvägarna kopplades några linjearmar om vilket innebar att linje 2 går Värpinge-Lund C-Nova och linje 5 Annehem-Lund C-Råbylund.

Samma dag tog Keolis över stadstrafiken från Vy Buss och satte in nya helelektriska bussar tillverkade av MAN. För första gången i Lund körs nu ledbussar i stadstrafiken vilka sätts in på linje 3. Keolis har anskaffat 45 normalbussar och 12 ledbussar.

Körtiderna visade sig väl optimistiska varför tidtabellen justerades något från den 2 oktober 2023. I tabellen nedan redovissas antal tursatta bussar efter 2 oktober.


Botulfsplatsen den 28 mars 2023, dagen efter beslutet att flytta bort bussarna. Ytskickten har som synes precis renoverats.

  • Spårvagn linje 1 oförändrad med avgångar var 10:e minut i högtrafik.
  • Linje 2: Värpinge by–Lund C–Nova
    Linje 2 får ny körväg och knyter samman Värpinge och Nova med Lund C. Linjen får 15-minuterstrafik under pendlingstid på morgon och eftermiddag.
    Skånetrafiken ändrar körvägen för att resandet ska vara lika stort på hela linje 2. Linjen kommer att köra oförändrat från Värpinge till Lund C. Därefter fortsätter linjen via Kung Oskars väg och kör därefter till hållplats Marknadsplatsen. Från Marknadsplatsen till Företagsvägen/Nova kör linjen som tidigare linje 5. Linjen kör inte via Botulfsplatsen, eftersom Lund C blir den nya bytesplatsen för Lunds stadstrafik.
    Den nya körvägen innebär också att hållplatserna Tingshuset, Rallaregatan och Västerkyrkan blir utan trafik.
  • Linje 3: Nöbbelöv–Lund C–Linero
    Linje 3 knyter ihop Nöbbelöv och Linero med de centrala delarna av Lund. Linjen trafikeras med ledbuss med betydligt mer plats ombord. Linjen kommer att köra med något färre turer, från 6-minuterstrafik till 7,5-minuterstrafik under pendlingstid, morgon och eftermiddag. Tack vare de rymligare bussarna ska det inte bli någon trängsel ombord.
    Linje 3 får en ny körväg och blir snabbare eftersom den inte längre kommer att köra slingan på Möllevångsvägen. Istället finns det två nya hållplatser på Baravägen – Margaretavägen och Möllevångsvägen. Hållplats Kävlingevägen tas också bort eftersom den ligger så nära nya hållplats Möllevångsvägen.
    Hållplatserna på Botulfsplatsen flyttas ut till gator i närheten. Linje 3 stannar  därför på nya hållplats Botulfsplatsen på Botulfsgatan. Hållplats Lundagård ersätts av hållplats Domkyrkan.
  • Linje 4: Gunnesbo–Lund C–Norra Fäladen
    Linje 4 knyter ihop Gunnesbo och Norra Fäladen med de centrala delarna av Lund. Linjen får 7,5-minuterstrafik under pendlingstid, morgon och eftermiddag.
    Den som brukar resa från Norra Fäladen till Lund C får nu en snabbare resa och slipper ta omvägen via Botulfsplatsen. Det innebär att linje 4 går direkt från Universitetssjukhuset till Lund C via Kung Oskars väg. Därefter fortsätter linjen sin tidigare körväg till Gunnesbo.
    De sena turer som tidigare gått till Annehem ställs in.
  • Linje 5: Annehem–Lund C–Råbylund
    Linje 5 får ny körväg och knyter ihop Råbylund och Annehem med de centrala delarna av Lund. Linjen kör oftare under pendlingstid på eftermiddag, var 10:e minut istället för var 15:e minut.
    Linjen kör från Råbylund till nya hållplats Botulfsplatsen, som ligger på Botulfsgatan. Därefter kör den till Lund C via hållplatserna Domkyrkan och Stadsbiblioteket. Från Lund C går turen via hållplatserna Kung Oskars väg och Universitetssjukhuset till Annehem.
  • Linje 6: S:t Lars–Lund C–Östra Linero
    Linje 6 knyter ihop Östra Linero och S:t Lars med de centrala delarna av Lund. Linjen kommer även i fortsättningen att köra var 10:e minut under pendlingstid, morgon och eftermiddag. Linjen kör via nya hållplats Stortorget, som ligger på Stora Södergatan i höjd med H&M.
  • Linje 7: Klostergården–Lund C–Östra Torn
    Linje 7 knyter ihop Klostergården och Östra Torn med centrala Lund. Linjen får 10-minuterstrafik under pendlingstid morgon och eftermiddag. Linjen kör via nya hållplats Stortorget, som ligger på Stora Södergatan i höjd med H&M.
  • Linje 21: Stångby–Lund C
    Linje 21 kompletterar tåg- och regionbusstrafiken mellan Stångby/Vallkärra och Lund C. Inga trafikförändringar på linjen.
 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
20/8-2023 1 Lund C - LTH - Brunnshög - ESS (10/4) Spårvagn
2
Värpinge by - Lund C - Kobjer - Nova (
15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen - Lund C - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
7,5/11) Ledbuss
4 Gunnesbo - Lund C - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
7,5/10)
5 Annehem - Lund C - Botulfsplatsen - Nilstorp - Råbylund (
10/7)
6 Sankt Lars - Stortorget - Lund C - Ideon - Östra Linero (
10/10)
7 Klostergården - Stortorget - Lund C - Östra Torn (10/8)
21 Lund C - Lerbäcksskolan - Nöbbelöv -Stångby (45/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 40 normalbussar, 11 ledbussar och 4 spårvagnar
   

Den sist levererade gasbussen till Lund, Vy Buss 364, på Botulfsplatsen som linje 6 den 14 april 2023

Bredgatan blev av med sin bussatrafik för första gången sedan stadstrafikens start den 1 december 1927 vid linjeomläggningen. En linje 4 på väg mot Gunnesbo via Botulfsplatsen den 22 maj 2023.

Hållplats Åke Hans försvann med linjeomläggningen. Hållplatsen var viktig för resande med linje 2 och 4 som ofta gick från Lund C till Åke Hans då det var snabbare än att ta bussen från Bantorget. Foto den 14 april 2023.

En linje 4 på väg mot Gunnesbo rundar hörnet in mot St Petri kyrkogata den 14 april 2023.

Linje 4 mot Norra Fäladen och där bakom en linje 4 mot Gunnesbo i korsningen Bredgatan och St Petri kyrkogata den 22 maj 2023.

Linje 4 mot Gunnesbo via Botulfsplatsen i Kyrkogatan. Den södergående busstrafiken har försvunnit från Kyrkogatan med det nya linjenätet. Foto den 22 maj 2023.

En sydgående linje 2 passerar stadshuset vid Lundagård den 22 maj 2023.

Stortorget den 28 mars 2023 med en linje 2 på väg mot Värpinge by via Botulfsplatsen.

Busstrafiken i Byggmästaregatan försvann vid linjeomläggningen. Här en linje 5 den 6 september 2022 strax efter det att gatan renoverats och fått nya hållplatser.

Från den 20 augusti rullar helelektriska bussar från MAN på Lunds gator. Här en linje 2 mot Nova på Bangatan riktning norrut. I det gamla linjenätet körde stadsbussarna bara söderut på denna del av Bangatan. Foto den 23 augusti 2023.

Ledbussar blev en nyhet för Lund. En linje 3 har just lämnat Universitetssjukhuset den 6 september 2023.

Linje 6 och 7 på väg söderut har fått ny hållplats utanför fd EPA i St Södergatan. Hållplatsen heter Stortorget även om det är en bit att gå för att nå torget. Foto den 23 augusti 2023.

Linje 6 och 7 vid hållplats Södertulls Vårdcentral i Lunds centrum den 25 september 2023.

Linje 5 mot Annehem passerar Lundagåtrd på väg norrut den 29 september 2023.
-

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2020-2023