12
december 2010
Tidtabellsskiftet
den 12 december 2010 blir första gången stadstrafiken
byter tider på vintern, vilket innebar att den
föregåande tidtabellen endast gällde 20 juni till 11
december. Några större nyheter införs inte förutom
nattbussar söndag till torsdag.
En större nyhet var att regionbussarna - "de gula
bussarna" - från tidtabellsskiftet lades om så att de
inte längre trafikerade stadskärnan. Därmed var det
slut med gula bussar i centrum.
-
|
|
|
|
Den 11 december 2010 passerar en Mercedesbuss
på linje 166 Stortorget i Lund. Detta blev sista dagen
med regionbussar i centrala Lund. |
Lund
- Stortorget, ©PG Andersson 2010 |
|
|
14
januari 2011
I samband
med att handbolls-VM går i Sverige och Lund är en av
städerna där matcher spelas införs en ny busslinje
till Arenan. Linje 84 trafikeras från 1,5 timmar före
matchstart och sedan med 5-7 minuters mellanrum. Efter
matchen kör tre bussar så ofte ta kann för att ta
besökarna tillbaka till Botulfsplatsen och Centralen. |
|
|
|
Linje
84 går från Botulfplatsen via Centralen till Arenan.
På vägen åter finns även en hållplats vid
Kulturmejeriet. |
Karta
Sydsvenskan |
|
Den 25 januari var det match i Lund och linje
84 var i trafik för handbolls-VM. |
|
|
|
|
|
|
Arenan,
©PG Andersson 2011 |
1
juni 2011
Från
den 1 juni blir det kontantfritt på bussar och tåg i
Skåne. Detta innebär att det i Lund bara går att
betalka med antingen JoJo-kort eller SMS-biljett. |
|
|
|
|
Skånetrafikens
annonsering 2011 |
|
|
|
hösten
2011
|
|
Det krävs ytterligare fordon för att klara
resandeökningen. Bergkvarabuss flyttar en regionbuss
med nummer 015 till Lund och använder den främst vid
förstärkning på vardagar. Bussen är av typen Mercedes
O503 MÜ och har dörrställning 1-2-0 med längden 13,05
meter. |
Lund
- buss 015, ©PG Andersson 2012 |
|
|
11
december 2011
Nytt
tidtabellsskifte som innehöll några justeringar av
trafiken.
Trafikutbudet
för de boende vid Mellanvångsvägen har förbättrats
genom att linje 1 övertar trafikeringen av
Tullgatan-Mellanvångsvägen-Ruben Rausings gata. På
så sätt förbättras även villkoren för linje 6 som
istället kör Stora Södergatan-Malmövägen.
Linjerna
3 och 4 får utökat turubud under högtrafik i
vintertidtabellen.
|
|
|
|
En buss på linje 1 passerar Källbyskolan på
väg mot Klostergården. Bilden är tagen den 10 decmeber
så hållplatsskylten är redan bytt och visar linje 6. |
Lund
- Malmövägen, ©PG Andersson 2011 |
|
|
29
juni 2012
Den
29 juni 2012 meddelar Sydsvenskan att den senaste
upphandlingen av stadsbusstrafiken i Lund är klar. Det
blir Nettbuss som genom sitt dotterbolag Stadsbussarna
tar över entreprenaden i Lund från hösten 2013.
Avtalet omfattar 44 bussar. |
|
9
december 2012
Nytt
tidtabellsskifte som inte innehöll några justeringar
av trafiken, däremot är det med stor sannolikhet den
sista tidtabellen i det liggande klassiska formatet.
I
beskrivningen av tidtabellen står följande: "Denna
tidtabell innehåller endast en tidtabellsperiod som
gäller från den 9 december 2012 till den 1 juni
2013. Detta innebär att vårperioden slopas. Den 1
april 2013 tar Skånetrafiken över ansvaret för
stadsbussarna i Lund. Ingenting ändras i trafiken
denna dag, utan samma tidtabell löper fram till och
med 1 juni. Den 2 juni börjar sommartidtabellen att
gälla!"
Servicelinje
10 återtar sin gamla linjesträcke på väster vid
polishuset.
|
|
|
|
Är detta den sista tidtabellen för Lund i
liggande A6-format? Den första tidtabellen i detta
format gällde från 3 maj 1957. |
Tidtabell
9 dec 2012-1 juni 2013 |
|
|
18
augusti 2013
Tidtabellsskiftet
den 2 juni innebar att det inte längre erbjöds någon
samlad tryckt tidtabell, endast lösblad för varje
linje. Sommarturlistan var som vanligt glesare än
vinterturlistan. Vid tidtabellsskiftet den 18 augusti
skedde dock mera. Ny entreprenör stratade sin
verksmahet med nya bussar. Det var Nettbuss
Stadsbussarna som fått kontrakt på stadstrafiken för
de kommande 8 åren. Samtidigt lades de tre
servicelinjerna 10-12 ner och ersattes med linje 9 som
även den trafikeras av Nettbuss Stadsbussarna. Lund
trafikeras nu av 49 gasdrivna MAN-bussar. |
|
|
|
De sista månaderna trafikerades
servicelinjerna av inlånade minibussar, taxibilar och
en av stadsbussarna från Eslöv som gick på linje 12.
På
bilden ser vi en av de sista avgångarna på
servicelinjerna fredagen den 16 augusti 2013.
Lördagen efter trafikerades servicelinjerna för
sista gången. På bilden syns en taxi på linje 10, en
vit minibuss på linje 11 och Eslövsbussen på linje
12.
|
Botulfsplatsen
16 augusti 2013 |
|
|
|
|
Den inlånade bussen från Eslöv avgår på linje
12 från Botulfsplatsen. Bussen är Veolia 3237. |
Botulfsplatsen
16 augusti 2013 |
|
|
|
|
Den sista bussen tillhörig Bergkvarabussjag
åkte med blev 324 som här lämnar hållplatsen
Utsättaregränd den 17 augusti 2013.. |
Utsättaregränden
hpl 17 augusti 2013 |
|
|
|
|
Från den 18 augusti 2013 trafikerar Nettbuss
Stadsbussarna stadstrafiken i Lund med 49 gasdrivna
MAN-bussar med nummer 301-349.. |
Ny
MAN-buss den 18 augusti 2013 |
|
|
Med anledning av att linje 9 kom till kan det
vara intressant med en kort tillbakablick på
linjenummer i Lund.
- Det
är första gången linje 9 trafikerar Lund och i
Skåne har linje 9 tidigare endast förekommit i
Helsingborg.
- Linjenummer
började användas i Lund från 24 oktober 1950 då
linje 1 till 4 annonserades i tidtabellen. Linje 5
tillkom 13 oktober 1955 medan linje 6 startade 20
november 1966 till Klosters Fälad. Denna linje 6
lades ner 2 september 1967. Den 20 oktober 1968
återkom linje 6 denna gång till St Lars. Linje 7
fanns i Lund 27 januari 1980 till 14 juni 2003 då
den ersattes av linje 21. Linje 8 var en kort gäts
till Gunnesbo under tiden 28 januari 1980 till 20
februari 1983. Linje 9 tillkom alltså 18 augusti
2013.
- Servicelinje
10 startade 7 november 1990 och fick sdena en
"kompis" i linje 11 den 25 maj 1994. Från 15 juni
2003 hade Lund tre servicelinjer när linje 12
startade.
- Direktlinje
20 startade 2 mars 1998 medan linje 21 ersatte
linje 7 från 15 juni 2003.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
18/8-2013 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen
- Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen -
Annehem (15/6)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (10/8)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (8/10)
5 Pilsåker - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Linero - Östra Linero (15/6)
9 Ulrikedal - Nilstorp -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (60/1 dagtid)
20 Gunnesbo - Centralstationen -
Lundalänken - Brunnshög (30/2)
21 Stångby - Vallkärra -
Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (30/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 43 |
|
|
|
|
Med linje 9 återkom linjetrafik i Arkivgatan,
något som tidigare var fallet 1929 till 1952. Trafiken
i Arkivgatan finns dokumenterad i en film från 1937
som finns att köpa under namnet "Med Lund i fokus
volym 1". |
Arkivgatan
1937 ur filmen Med Lund i fokus |
|
|
Bilden ovan är från denna film medan bilden
nedan är tagen 12 oktober 2013 på samma plats. |
Arkivgatan
2013 (c) PG Andersson |
|
|
15
december 2013
Tidtabellsskiftet den 15 december innebar att
två linjer får ändras. Det är linje 9 som förlängs
från Ulrikedal till Galjevången och linje 20 som läggs
ner och ersätts av fler turer på linje 21 mellan Lund
C och Solbjerg. Detta innebär att linje 20 existerade
mellan 2 mars 1998 och 14 december 2013.
Linje 4 får 7,5-minuterstrafik i högtrafik vilket
kräver ytterligare en buss i omloppet. Linje 9 slutar
att köra på lördagar. I lågtrafik får alla linjer
antingen 20- eller 30-minutersintervall.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
15/12-2013 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen
- Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen -
Annehem (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (10/8)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (7,5/11)
5 Pilsåker - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Linero - Östra Linero (15/6)
9 Galjevången - Nilstorp -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (60/1 dagtid)
21
(Stångby - Vallkärra -) Centralstationen -
Lundalänken - Brunnshög ((30) 15/3)
Maximalt antal tursatta fordon: 42 |
|
|
|
|
Vid tidtabellsskiftet den 15 december 2013
lades linje 20 ner. Trafiken till Gunnesbo ersätts av
något tätare trafik på linje 4 medan trafiken mellan
Centralen och Brunnshög tas över av fler turer på
linje 21.
|
Linje
20 vid Måsens Vårdcentral 9 september 2013
|
|
|
16-18 maj 2014,
Futuralkarneval
Återigen
blev det karneval i Lund. För busstrafiken innebar det
omläggningar i samband med karnevalståget på lördag
och söndag (17-18 maj). För första gången var det
ordentliga omläggningar och inte bara stopp i trafiken
när bussar inte kan passera tågets bana. Mellan 11.30
och 15.30 lades trafiken om så att alla bussar gick
via Universitetssjukhuset via Kung Oskars bro och
Byggmästaregatan till en ny hållplats Centralen vid
Polishuset. Här stannade även den regionala trafiken.
Viadre söder- och österut gick bussarna via Södra
vägen.
|
|
|
|
Inför karnevalen helstripades buss 335 med
reklam för karnevalen. På bilden passerar 335
Arkivcentrum Syd på Gastelyckan den 10 maj.
|
Arkivcentrum
Cyd 10 maj 2014
|
|
|
Baksidan på buss 335.
|
|
|
|
|
Arkivcentrum Cyd 10 maj
2014 |
|
|
Karnevalståget uppmärksammade planerna på
spårväg i Lund. |
Karnevalståget
17 maj 2014
|
|
|
|
|
FBåda dagarna tå tåget gick förstärktes
busstrafiken på samtliga linjer. Ordinarie tidtabell
gällde men varje tur dubblerades med bussar skyltade
"Extrabuss Karnevalen"
|
Extrabuss
vid Stadsbiblioteket 18 maj 2014
|
|
|
|
|
Extrabuss på linje 4 vid Stadsbiblioteket..
|
Extrabuss
vid Stadsbiblioteket 18 maj 2014 |
|
|
En tillfällig hållplats i Byggmästaregatan
inrättades där alla linjer som trafikerar stationen
stannade. På bilden en extrabuss på linje 126.
|
|
|
|
|
Byggmästaregatan vid
Centralen 18 maj 2014 |
|
|
Extrabuss på linje 1 i Byggmästaregatan. |
Byggmästaregatan
18 maj 2014
|
|
|
|
|
Byggmästaregatan med extrabuss. |
Byggmästaregatan
18 maj 2014 |
|
|
|
|
Vid Stadsbiblioteket var all trafik flyttad
klockan 11.30 till 15.30 vilket tydligt annonserades
över tidtabellerna.
Papperskorgen har prytts med reklam för Karnevalen.
|
Stadsbiblioteket
18 maj 2014 |
|
|
17
augusti 2014
Tidtabellsskiftet den 17 augusti innebar en
gigantisk satsning på stadstrafiken i Lund. Antalet
bussar utökas med hela 14 stycken för att klara det
utökade turutbudet på linjerna 3, 4 och 6. Linje 3
förlängs till Östra Linero medan linje 6 får en
kortare körväg via Sandbyvägen mot centrum. Dessutom
döps ändstationen Pilsåker på linje 5 om till det mera
folkliga Nova.
- Linje 3: 7,5
minuter mellan avgångarna kl 6-18. Linje 3
förlängs från Linero till Östra Linero med fyra
nya hållplatser som tidigare trafikerats av
linje 6.
- Linje 4: 5
minuter mellan avgångarna morgon och kväll.
Morgon och kväll går bussarna var femte minut,
medan de övergår till 7,5-minuterstrafik mitt på
dagen.
- Linje 6: 10
minuter mellan avgångarna kl 6-18. Linje 6
förkortas längs Sandbyvägen och två nya
hållplatser tillkommer.
- Linje 20 och 21:
Ny linje 20 med fler avgångar på Lundalänken.
Linje 21 delas upp i två delar där linje 20 tar
över Lundalänken med avgångar var 10:e minut,
medan linje 21 får avgångar var 20:e minut
mellan Stångby och Lund C.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
17/8-2014 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen
- Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen -
Annehem (15/5)
3 Östra Linero - Linero -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv
(7,5/12)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (5/17)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen
- Nilstorp - Gastelyckan (15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Östra Linero (10/8)
9 Galjevången - Nilstorp -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (60/1 dagtid)
20
Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (10/3)
21 Stångby - Vallkärra -
Centralstationen (20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 56 |
|
|
|
|
Linje 3 fölängdes från Linero till Östra
Linero den 14 augusti - därmed försvann destinationen
Linero. På bilden en buss i Vikingavägen som nu byggs
om till stadsgata och nya bostäder byggs längs den
tidigare vägen.
|
Linje
3 i Vikingavägen 15 augusti 2014
|
|
|
Ändstationen Linero (Runslingan) som
etablerades 1972 när linje 2A började trafikera det
nya bostadsområdet lades ner den 13 augusti 2014. På
bilden en buss på linje 3 som vänder i den ganska
trånga slingan.
|
|
|
|
|
Linero
Runslingan 15 augusti 2014 |
|
|
En buss på linje 3 avgår från Runslingan mot
Nöbbelöv den 15 augusti 2014.
|
Linero
Runslingan 15 augusti 2014
|
|
|
Linje 6 flyttade från Linero vid
tidtabellskiftet. På bilden en linje 6 som passerar
hållplatsen Kämpagränd som nu blir närmaste hållplats
för boende på Runslingan. Linje 6 har trafikerat de
östra delarna av Linero sedan 1990.
|
|
|
|
|
Linje
6 vid Kämpagränd 15 augusti 2014 |
|
|
Linje 5 fick nytt namn på ändstationen
Pilsåker vid tidtabellsskiftet. Tidigare har namnet
Pilsåker använt vilket är det formella namnet på
handelsområdet väster om Lund. Eftersom allmänheten
mera känner området som Nova Lund bytte man namnet
till Nova för att tydliggöra vart linje 5 går.
|
Linje
5 mot Pilsåker 15 augusti 2014
|
|
|
Efter tidtabellsskiftet skyltar linje 5 Nova.
På bilden buss 335 som bär egenreklam för
linjeomläggningen där bl a insättandet av 14 nya
bussar uppmärksammas.
|
|
|
|
|
Linje
5 vid Centralen 30 augusti 2014 |
|
|
|
|
|
Med denna annonsering marknadsför
Skånetrafiken det kraftiga satsningen på stadstrafiken
i Lund. Nu återstår bara att se om stasningen också
ger resultat i ökat resande med busstrafiken. |
Skånatrafikens
annonsering
|
|
|
|
|
Inför tidtabellsskiftet krävs 14 nya bussar.
Nettbuss har beställt nya MAN-bussar men då leveransen
dröjer ett tag har man hyrt in 13 av de gamla
stadsbussarna från Bergkvarabuss. Bussarna har fått
nummer 1-13 i Nettbuss nummerserie.
|
Nettbuss
Stadsbussarna 10 Clemenstorget 3 sept 2014
|
|
|
Nettbuss har prydligt märkt om de hyrda
bussarna. Det framgår tydligt att det är Nettbuss som
kör och vilket inventarienummer bussen har.
De nya bussarna började levereras den 8 oktober och 23
oktober hade alla 14 bussarna (350-363) levererats och
Mercedesbussarna kunde återgå till Bergkvarabuss. Nio
stycken gick under två veckor i början av November i
Malmö stadstrafik som reserv hos Nobina.
|
|
|
|
|
Nettbuss
Stadsbussarna 11 vid Lund C 3 sept 2014 |
14
december 2014
Tidtabellsskiftet den 14 december innebar att
linje 20 förlängdes från Solbjer till ESS. Därmed har
hela sträckningen av den planerade spårvägen
stadsbusstrafik.
- Linje 20:
Linje 20 går var 10:e minut mellan Centralen och
ESS via MAX IV. Förlängningen kräver ytterligare
en buss i omloppet.
- Nattbussarna
utökas (natt efter fredag och lördag) så att
linjerna 3,4 och 6 går var 20:e minut och även
linje 5 kör på natten.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
14/12-2014 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen
- Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen -
Annehem (15/5)
3 Östra Linero - Linero -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv
(7,5/12)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (5/17)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen
- Nilstorp - Gastelyckan (15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Östra Linero (10/8)
9 Galjevången - Nilstorp -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (60/1 dagtid)
20
Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög - ESS (10/4)
21 Stångby - Vallkärra -
Centralstationen (20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 57 |
|
|
|
|
Utökningen av nattbusstrafiken annonserades
på varje hållplats som berördes med lösa anslag.
|
Annonsering
på hållplats om nya nattbussar
|
|
|
|
|
Vid tidtabellsskiftet
förlängdes linje 20 till ESS via MAX IV. Därmed
trafikeras hela den tänkte spårvägssträckan med
stadsbusstrafik.
Linje 20 vid Universitetssjukhuset på väg mot MAX
IV och ESS.
Detta förstärker linjen som en av de mer
förkortningstäta linjerna i Sverige, eller vad
sägs om följande hållplatser:
Lund C, SUS, BMC, LTH, Ideon, MAX IV och ESS!
|
Linje 20
Universitetssjukhuset (c) PG Andersson 2 jan 2015 |
|
|
|
|
På bilderna ser vi först en linje 20 med
destinationen ESS och därefter ett antal bilder från
väster mot öster längs Odarslövsvägen som byggs om
inför den kommande exploateringen.
Linjeförlängningen är föredömlig då den innebär att
kollektivtrafiken är på plats när de första
verksamheterna startar upp, även om det just nu är
ganska tomt runt linjen.
Nedersta bilden visar ändstationen ESS med två bussar
på linje 20. Den främsta bussen hade startsvårgiheter
i kylan, det var -9 grader på morgonen den 29 dec 2014
när bilderna togs.
|
Linje
20 mot ESS längs Odarslövsvägen (c) PG Andersson
29 dec 2014
|
|
|
-
|