12 december 2010

Tidtabellsskiftet den 12 december 2010 blir första gången stadstrafiken byter tider på vintern, vilket innebar att den föregåande tidtabellen endast gällde 20 juni till 11 december. Några större nyheter införs inte förutom nattbussar söndag till torsdag.
En större nyhet var att regionbussarna - "de gula bussarna" - från tidtabellsskiftet lades om så att de inte längre trafikerade stadskärnan. Därmed var det slut med gula bussar i centrum.

-

 
  Den 11 december 2010 passerar en Mercedesbuss på linje 166 Stortorget i Lund. Detta blev sista dagen med regionbussar i centrala Lund.
Lund - Stortorget, ©PG Andersson 2010    

14 januari 2011

I samband med att handbolls-VM går i Sverige och Lund är en av städerna där matcher spelas införs en ny busslinje till Arenan. Linje 84 trafikeras från 1,5 timmar före matchstart och sedan med 5-7 minuters mellanrum. Efter matchen kör tre bussar så ofte ta kann för att ta besökarna tillbaka till Botulfsplatsen och Centralen.
 
  Linje 84 går från Botulfplatsen via Centralen till Arenan. På vägen åter finns även en hållplats vid Kulturmejeriet.
Karta Sydsvenskan  
Den 25 januari var det match i Lund och linje 84 var i trafik för handbolls-VM.    
      Arenan, ©PG Andersson 2011

1 juni 2011

Från den 1 juni blir det kontantfritt på bussar och tåg i Skåne. Detta innebär att det i Lund bara går att betalka med antingen JoJo-kort eller SMS-biljett.
     
Skånetrafikens annonsering 2011      

hösten 2011

 
  Det krävs ytterligare fordon för att klara resandeökningen. Bergkvarabuss flyttar en regionbuss med nummer 015 till Lund och använder den främst vid förstärkning på vardagar. Bussen är av typen Mercedes O503 MÜ och har dörrställning 1-2-0 med längden 13,05 meter.
Lund - buss 015, ©PG Andersson 2012    

11 december 2011

Nytt tidtabellsskifte som innehöll några justeringar av trafiken.

Trafikutbudet för de boende vid Mellanvångsvägen har förbättrats genom att linje 1 övertar trafikeringen av Tullgatan-Mellanvångsvägen-Ruben Rausings gata. På så sätt förbättras även villkoren för linje 6 som istället kör Stora Södergatan-Malmövägen.

Linjerna 3 och 4 får utökat turubud under högtrafik i vintertidtabellen.

 
  En buss på linje 1 passerar Källbyskolan på väg mot Klostergården. Bilden är tagen den 10 decmeber så hållplatsskylten är redan bytt och visar linje 6.
Lund - Malmövägen, ©PG Andersson 2011    

29 juni 2012

Den 29 juni 2012 meddelar Sydsvenskan att den senaste upphandlingen av stadsbusstrafiken i Lund är klar. Det blir Nettbuss som genom sitt dotterbolag Stadsbussarna tar över entreprenaden i Lund från hösten 2013. Avtalet omfattar 44 bussar.  

9 december 2012

Nytt tidtabellsskifte som inte innehöll några justeringar av trafiken, däremot är det med stor sannolikhet den sista tidtabellen i det liggande klassiska formatet.

I beskrivningen av tidtabellen står följande: "Denna tidtabell innehåller endast en tidtabellsperiod som gäller från den 9 december 2012 till den 1 juni 2013. Detta innebär att vårperioden slopas. Den 1 april 2013 tar Skånetrafiken över ansvaret för stadsbussarna i Lund. Ingenting ändras i trafiken denna dag, utan samma tidtabell löper fram till och med 1 juni. Den 2 juni börjar sommartidtabellen att gälla!"

Servicelinje 10 återtar sin gamla linjesträcke på väster vid polishuset.

 
  Är detta den sista tidtabellen för Lund i liggande A6-format? Den första tidtabellen i detta format gällde från 3 maj 1957.
Tidtabell 9 dec 2012-1 juni 2013    

18 augusti 2013

Tidtabellsskiftet den 2 juni innebar att det inte längre erbjöds någon samlad tryckt tidtabell, endast lösblad för varje linje. Sommarturlistan var som vanligt glesare än vinterturlistan. Vid tidtabellsskiftet den 18 augusti skedde dock mera. Ny entreprenör stratade sin verksmahet med nya bussar. Det var Nettbuss Stadsbussarna som fått kontrakt på stadstrafiken för de kommande 8 åren. Samtidigt lades de tre servicelinjerna 10-12 ner och ersattes med linje 9 som även den trafikeras av Nettbuss Stadsbussarna. Lund trafikeras nu av 49 gasdrivna MAN-bussar.  
  De sista månaderna trafikerades servicelinjerna av inlånade minibussar, taxibilar och en av stadsbussarna från Eslöv som gick på linje 12.

På bilden ser vi en av de sista avgångarna på servicelinjerna fredagen den 16 augusti 2013. Lördagen efter trafikerades servicelinjerna för sista gången. På bilden syns en taxi på linje 10, en vit minibuss på linje 11 och Eslövsbussen på linje 12.

Botulfsplatsen 16 augusti 2013    
  Den inlånade bussen från Eslöv avgår på linje 12 från Botulfsplatsen. Bussen är Veolia 3237.
Botulfsplatsen 16 augusti 2013    
  Den sista bussen tillhörig Bergkvarabussjag åkte med blev 324 som här lämnar hållplatsen Utsättaregränd den 17 augusti 2013..
Utsättaregränden hpl 17 augusti 2013    
  Från den 18 augusti 2013 trafikerar Nettbuss Stadsbussarna stadstrafiken i Lund med 49 gasdrivna MAN-bussar med nummer 301-349..
Ny MAN-buss den 18 augusti 2013    
Med anledning av att linje 9 kom till kan det vara intressant med en kort tillbakablick på linjenummer i Lund.
  • Det är första gången linje 9 trafikerar Lund och i Skåne har linje 9 tidigare endast förekommit i Helsingborg.
  • Linjenummer började användas i Lund från 24 oktober 1950 då linje 1 till 4 annonserades i tidtabellen. Linje 5 tillkom 13 oktober 1955 medan linje 6 startade 20 november 1966 till Klosters Fälad. Denna linje 6 lades ner 2 september 1967. Den 20 oktober 1968 återkom linje 6 denna gång till St Lars. Linje 7 fanns i Lund 27 januari 1980 till 14 juni 2003 då den ersattes av linje 21. Linje 8 var en kort gäts till Gunnesbo under tiden 28 januari 1980 till 20 februari 1983. Linje 9 tillkom alltså 18 augusti 2013.
  • Servicelinje 10 startade 7 november 1990 och fick sdena en "kompis" i linje 11 den 25 maj 1994. Från 15 juni 2003 hade Lund tre servicelinjer när linje 12 startade.
  • Direktlinje 20 startade 2 mars 1998 medan linje 21 ersatte linje 7 från 15 juni 2003.
 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
18/8-2013 1 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/6)
3 Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
10/8)
4 Gunnesbo - Vildanden - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
8/10)
5 Pilsåker - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (
15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - LTH - Linero - Östra Linero (
15/6)
9 Ulrikedal - Nilstorp - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (
60/1 dagtid)
20 Gunnesbo - Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (
30/2)
21 Stångby - Vallkärra - Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (
30/2)
Maximalt antal tursatta fordon:
43
   
  Med linje 9 återkom linjetrafik i Arkivgatan, något som tidigare var fallet 1929 till 1952. Trafiken i Arkivgatan finns dokumenterad i en film från 1937 som finns att köpa under namnet "Med Lund i fokus volym 1".
Arkivgatan 1937 ur filmen Med Lund i fokus
  Bilden ovan är från denna film medan bilden nedan är tagen 12 oktober 2013 på samma plats.
Arkivgatan 2013 (c) PG Andersson    

15 december 2013

Tidtabellsskiftet den 15 december innebar att två linjer får ändras. Det är linje 9 som förlängs från Ulrikedal till Galjevången och linje 20 som läggs ner och ersätts av fler turer på linje 21 mellan Lund C och Solbjerg. Detta innebär att linje 20 existerade mellan 2 mars 1998 och 14 december 2013.

Linje 4 får 7,5-minuterstrafik i högtrafik vilket kräver ytterligare en buss i omloppet. Linje 9 slutar att köra på lördagar. I lågtrafik får alla linjer antingen 20- eller 30-minutersintervall.
 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
15/12-2013 1 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
10/8)
4 Gunnesbo - Vildanden - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
7,5/11)
5 Pilsåker - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (
15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - LTH - Linero - Östra Linero (
15/6)
9 Galjevången - Nilstorp - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (
60/1 dagtid)
21 (Stångby - Vallkärra -) Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög ((30) 15/3)
Maximalt antal tursatta fordon:
42
   
  Vid tidtabellsskiftet den 15 december 2013 lades linje 20 ner. Trafiken till Gunnesbo ersätts av något tätare trafik på linje 4 medan trafiken mellan Centralen och Brunnshög tas över av fler turer på linje 21.
Linje 20 vid Måsens Vårdcentral 9 september 2013
   

16-18 maj 2014, Futuralkarneval

Återigen blev det karneval i Lund. För busstrafiken innebar det omläggningar i samband med karnevalståget på lördag och söndag (17-18 maj). För första gången var det ordentliga omläggningar och inte bara stopp i trafiken när bussar inte kan passera tågets bana. Mellan 11.30 och 15.30 lades trafiken om så att alla bussar gick via Universitetssjukhuset via Kung Oskars bro och Byggmästaregatan till en ny hållplats Centralen vid Polishuset. Här stannade även den regionala trafiken. Viadre söder- och österut gick bussarna via Södra vägen.
 

  Inför karnevalen helstripades buss 335 med reklam för karnevalen. På bilden passerar 335 Arkivcentrum Syd på Gastelyckan den 10 maj.

Arkivcentrum Cyd 10 maj 2014
   
Baksidan på buss 335.
 

   Arkivcentrum Cyd 10 maj 2014

  Karnevalståget uppmärksammade planerna på spårväg i Lund.
Karnevalståget 17 maj 2014
   

  FBåda dagarna tå tåget gick förstärktes busstrafiken på samtliga linjer. Ordinarie tidtabell gällde men varje tur dubblerades med bussar skyltade "Extrabuss Karnevalen"
Extrabuss vid Stadsbiblioteket 18 maj 2014
   



  Extrabuss på linje 4 vid Stadsbiblioteket..

Extrabuss vid Stadsbiblioteket 18 maj 2014    
En tillfällig hållplats i Byggmästaregatan inrättades där alla linjer som trafikerar stationen stannade. På bilden en extrabuss på linje 126.
 

   Byggmästaregatan vid Centralen 18 maj 2014

  Extrabuss på linje 1 i Byggmästaregatan.
Byggmästaregatan 18 maj 2014
   

  Byggmästaregatan med extrabuss.
Byggmästaregatan 18 maj 2014    


Vid Stadsbiblioteket var all trafik flyttad klockan 11.30 till 15.30 vilket tydligt annonserades över tidtabellerna.
Papperskorgen har prytts med reklam för Karnevalen.
Stadsbiblioteket 18 maj 2014

17 augusti 2014

Tidtabellsskiftet den 17 augusti innebar en gigantisk satsning på stadstrafiken i Lund. Antalet bussar utökas med hela 14 stycken för att klara det utökade turutbudet på linjerna 3, 4 och 6. Linje 3 förlängs till Östra Linero medan linje 6 får en kortare körväg via Sandbyvägen mot centrum. Dessutom döps ändstationen Pilsåker på linje 5 om till det mera folkliga Nova.
  • Linje 3: 7,5 minuter mellan avgångarna kl 6-18. Linje 3 förlängs från Linero till Östra Linero med fyra nya hållplatser som tidigare trafikerats av linje 6.
  • Linje 4: 5 minuter mellan avgångarna morgon och kväll. Morgon och kväll går bussarna var femte minut, medan de övergår till 7,5-minuterstrafik mitt på dagen.
  • Linje 6: 10 minuter mellan avgångarna kl 6-18. Linje 6 förkortas längs Sandbyvägen och två nya hållplatser tillkommer.
  • Linje 20 och 21: Ny linje 20 med fler avgångar på Lundalänken. Linje 21 delas upp i två delar där linje 20 tar över Lundalänken med avgångar var 10:e minut, medan linje 21 får avgångar var 20:e minut mellan Stångby och Lund C.
 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
17/8-2014 1 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/5)
3 Östra Linero - Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
7,5/12)
4 Gunnesbo - Vildanden - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
5/17)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (
15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - LTH - Östra Linero (
10/8)
9 Galjevången - Nilstorp - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (
60/1 dagtid)
20 Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (10/3)
21
Stångby - Vallkärra - Centralstationen (
20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 
56
   

  Linje 3 fölängdes från Linero till Östra Linero den 14 augusti - därmed försvann destinationen Linero. På bilden en buss i Vikingavägen som nu byggs om till stadsgata och nya bostäder byggs längs den tidigare vägen.
Linje 3 i Vikingavägen 15 augusti 2014
   
Ändstationen Linero (Runslingan) som etablerades 1972 när linje 2A började trafikera det nya bostadsområdet lades ner den 13 augusti 2014. På bilden en buss på linje 3 som vänder i den ganska trånga slingan.
 

   Linero Runslingan 15 augusti 2014

  En buss på linje 3 avgår från Runslingan mot Nöbbelöv den 15 augusti 2014.
Linero Runslingan 15 augusti 2014
   
Linje 6 flyttade från Linero vid tidtabellskiftet. På bilden en linje 6 som passerar hållplatsen Kämpagränd som nu blir närmaste hållplats för boende på Runslingan. Linje 6 har trafikerat de östra delarna av Linero sedan 1990.
 

   Linje 6 vid Kämpagränd 15 augusti 2014

  Linje 5 fick nytt namn på ändstationen Pilsåker vid tidtabellsskiftet. Tidigare har namnet Pilsåker använt vilket är det formella namnet på handelsområdet väster om Lund. Eftersom allmänheten mera känner området som Nova Lund bytte man namnet till Nova för att tydliggöra vart linje 5 går.
Linje 5 mot Pilsåker 15 augusti 2014
   
Efter tidtabellsskiftet skyltar linje 5 Nova. På bilden buss 335 som bär egenreklam för linjeomläggningen där bl a insättandet av 14 nya bussar uppmärksammas.
 

   Linje 5 vid Centralen 30 augusti 2014




  Med denna annonsering marknadsför Skånetrafiken det kraftiga satsningen på stadstrafiken i Lund. Nu återstår bara att se om stasningen också ger resultat i ökat resande med busstrafiken.
Skånatrafikens annonsering
   

  Inför tidtabellsskiftet krävs 14 nya bussar. Nettbuss har beställt nya MAN-bussar men då leveransen dröjer ett tag har man hyrt in 13 av de gamla stadsbussarna från Bergkvarabuss. Bussarna har fått nummer 1-13 i Nettbuss nummerserie.

Nettbuss Stadsbussarna 10 Clemenstorget 3 sept 2014
   
Nettbuss har prydligt märkt om de hyrda bussarna. Det framgår tydligt att det är Nettbuss som kör och vilket inventarienummer bussen har.

De nya bussarna började levereras den 8 oktober och 23 oktober hade alla 14 bussarna (350-363) levererats och Mercedesbussarna kunde återgå till Bergkvarabuss. Nio stycken gick under två veckor i början av November i Malmö stadstrafik som reserv hos Nobina.
 

   Nettbuss Stadsbussarna 11 vid Lund C 3 sept 2014

14 december 2014

Tidtabellsskiftet den 14 december innebar att linje 20 förlängdes från Solbjer till ESS. Därmed har hela sträckningen av den planerade spårvägen stadsbusstrafik.
  • Linje 20: Linje 20 går var 10:e minut mellan Centralen och ESS via MAX IV. Förlängningen kräver ytterligare en buss i omloppet.
  • Nattbussarna utökas (natt efter fredag och lördag) så att linjerna 3,4 och 6 går var 20:e minut och även linje 5 kör på natten.


 
     
Datum Sträcka (inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta fordon)
14/12-2014 1 Klostergården - Botulfsplatsen - Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen - Annehem (
15/5)
3 Östra Linero - Linero - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (
7,5/12)
4 Gunnesbo - Vildanden - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra Fäladen (
5/17)
5 Nova - Kobjer - Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (
15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen - Centralsstationen - LTH - Östra Linero (
10/8)
9 Galjevången - Nilstorp - Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset (
60/1 dagtid)
20 Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög - ESS (10/4)
21
Stångby - Vallkärra - Centralstationen (
20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 
57
   

  Utökningen av nattbusstrafiken annonserades på varje hållplats som berördes med lösa anslag.
Annonsering på hållplats om nya nattbussar
   



Vid tidtabellsskiftet förlängdes linje 20 till ESS via MAX IV. Därmed trafikeras hela den tänkte spårvägssträckan med stadsbusstrafik.

Linje 20 vid Universitetssjukhuset på väg mot MAX IV och ESS.

Detta förstärker linjen som en av de mer förkortningstäta linjerna i Sverige, eller vad sägs om följande hållplatser:
Lund C, SUS, BMC, LTH, Ideon, MAX IV och ESS!
Linje 20 Universitetssjukhuset (c) PG Andersson 2 jan 2015







  På bilderna ser vi först en linje 20 med destinationen ESS och därefter ett antal bilder från väster mot öster längs Odarslövsvägen som byggs om inför den kommande exploateringen.

Linjeförlängningen är föredömlig då den innebär att kollektivtrafiken är på plats när de första verksamheterna startar upp, även om det just nu är ganska tomt runt linjen.

Nedersta bilden visar ändstationen ESS med två bussar på linje 20. Den främsta bussen hade startsvårgiheter i kylan, det var -9 grader på morgonen den 29 dec 2014 när bilderna togs.

Linje 20 mot ESS längs Odarslövsvägen (c) PG Andersson
29 dec 2014
   

-