1 maj 2005
Den
1 maj 2005 var en viktig dag i Lunds
stadsbusshistoria. Denna dag började en ny
entreprenör, Bergkvarabuss, att trafikera
stadsbusslinjerna 1-6 samt 20 och 21. Samtidigt
kom Stadbussarna i Lund in under Skånetrafiken i
fråga om design och periodkort. Servicelinjrena
trafikeras alltjämt av Connex med bussar i den
blå/grå designen. Bergkvaras
inträde innebar att 38 nya gröna naturgasbussar
av typ Mercedes-Benz O 530-CNG sattes i trafik.
Dessutom finns en dieselbuss av typ Mercedes-Benz
O 530 D för trafiken. Naturgasbussarna har
nummer 301-338 och dieselbussen 339.
|
|
|
|
Veckan
före den 1 maj byttes alla hållplatstoppar till
Skånetrafikens gröna design. Detta innebar att
man under några dagar kunde se grå/blå bussar
trafikera hållplatser med grön topp. |
Lund
- Norra Fäladen, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
En buss
på linje 2 stannar vid hållplats
Stadsbiblioteket, en av få hållplatser som
trafikeras av samtliga huvudlinjer i Lund (1-6).
Bussen på bilden är Arriva 6553. |
Lund
- Stadsbiblioteket, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
Den 30
april 2005 blev sista trafikdag för Arriva i
Lund. Förlusten av trafiken hade under sommaren
2004 föregåtts av en lång diskussion i
rättsliga instanser där Arriva och Swebus
överklagada beslutet att Bergkvarabuss skulle
få trafiken. De klagande hade dock ingen
framgång. |
Lund
- Domkyrkan, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
Sista
trafikdagen var en lördag vilket innebar att
större delen av vagnparken var ute på gatorna.
På bilden Arriva 6453 på Kyrkogatan strax norr
om Stortorget. Sista trafikdagen var följande
vagnar i gång: 6402, 6411, 6420, 6426,
6452-6454, 6551-6557, 6559-6565, 6569, 6570,
6572, 6573. |
Lund
- Stadsbiblioteket, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
På förmiddagen den 30 april
stannar Arriva 6420 vid hållplatsen Lundagård
som linje 2. Klockan 23.59 går den över på
linje 4 och går några natt-turer fram till
klockan 03.16.02 då den som näst sista Arriva
bussar loggar ur vid Gunnesbo centrum. Sista
Arrivabuss i trafik blir Arriva 6454 som klockan
03.16.16 loggar ut på Mårtens Fälad. Sista
naturgasbuss i trafik hos Arriva blir 6553 som
klockan 03.15.04 loggar ut vid Linero centrum, ca
10 minuter försenad. |
Lund
- Lundagård, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
På
morgonen den 1 maj 2005 står samtliga Arrivas
bussar inne på depån på Gastelyckan i
sydöstra delen av Lund - en syn man tidigare
endast kunna se mitt i natten. På morgonen den 1
maj är det i stället de nya gröna bussarna
från Bergkvarabuss som sköter stadstrafiken i
Lund. Bergkvarabuss har sin bussdepå belägen
på Kvalitetsvägen i Arlöv, ca 15 km från
Lund. |
Lund
- Arriva depå, ©PG Andersson 2005 |
|
|
|
Förmiddagen den 1 maj passerar
Bergkvarabuss 335 stationen i Lund. Gastankarna
på taket är inte inbyggda utan ligger helt
ovanpå taket. Detta är en lösning som i
princip alla bussbyggare nu använder. |
Lund - Centralen,
©PG Andersson 2005 |
|
|
|
|
Vid Clemesntorget väntar
Bergkvarabuss 304 på avgång från hållplatsen
där Lundalänken börjar. Bussen är på väg
mot Nöbbelöv som linje 3. |
Lund - Clemenstorget,
©PG Andersson 2005 |
|
|
våren 2007
Under
2006 beslutade politikerna i Lund att det inte
längre var värt att låta bussarna rulla utan
reklam. Beslutet innebar att stadsbussarna från
våren 2007 har rullat med rekalm på såväl
sidorna som baktill. |
|
|
|
Botulfsplatsen i maj 2007 med två
bussar som försedda med reklam. |
Lund
- Botulfsplatsen, ©PG Andersson 2007 |
|
|
17 juni 2007
Tidtabellen som började gälla den
17 juni 2007 innehöll ett antal förändringar i
turtäthet samt för första gången på många
år en linjeförlängning. Förutom
förlängninmgen av linje 6 så förverkligas
förändringarna först i samband med att
höstturlistan börjar gälla den 19 augusti. |
|
|
Omläggningen den 17 juni innebar
bl a att linje 6 förlängdes till
Ringhornegränd. På bilden syns Bergkvarabuss nr
311 på den nya ändstationen den första dagen
med trafik, 17 juni 2007. Det är föredömligt
att busslinjen förlängs i samband med bygget av
bostadsområdet. De nya invånarna kan då lära
sig att åka buss redan från början. |
|
Linje
6 vid Ringhornegränd, ©PG Andersson
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
De nyheter
som presenteras i tidtabellen är:
- Justerade avgångstider.
- Linje 4 får under höst
och vår en förtätning av turutbudet
till var 10:e minut i högtrafik. I
vintertidtabellen blir det en avgång var
8:e minut i högtrafik. Därmed har Lund
för första gången fått en busslinje
med ett turintervall tätatre än var
10:e minut.
- Linje 5 fär fördubblat
utbud till en avgång var 15:e minut
under höst/vinter/vår.
- Linje 5 ny hållplats vid
vändplanen i Annedalsvägen annonseras
för första gången. Busstrafik hit har
skett sedan 8 januari 2007. Anledningen
är att Annegårdens personal och boende
temporärt, fram till 2009,flyttats till
huset i slutet av Åldermansgatan. Linje
5 har sedan 8 januari hållplatser i
Bondevägen. Under de tider då linje 5
vänder vid Kobjer förlängs varannan
tur till vändplanen i Åldermansgatan.
- Linje 6 läggs om så att
den åter trafikerar Tullgatan och får
där en ny hållplats.
- Linje 6 förlängs inom
Mårtens Fälad från Skolrådsvägen
till Ringhornegränd och trafikerar
därmed den första biten av Lundalänken
mellan Sandbyvägen och Dalbyvägen.
- Servicelinjer får
gemensamma avgångar från Botulfsplatsen
för att underlätta byten.
- Lundalänken trafikeras
förutom av linjerna 20, 21 och 166 även
av regionbusslinje 169.
- För att klara den nya
trafiken kommer 5 nya gasbussar att
levereras hösten 2007.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
17/6-2007 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/4)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- Annehem (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (12/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (8/10)
5 Pilsåker - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Linero - Mårtens
Fälad (15/6)
10 Rådmannsvången
- Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet -
N Fäladen (60/2)
11
Klostergården - St Lars - Botulfspl -
Galjevången - Ö Torn - Linero (60/2)
12
Universitetssjukhuset - Botulfsplatsen - Nilstorp
- Vipeholm (60/1)
20 Gunnesbo - Centralstationen -
Lundalänken - Brunnshög (30/2)
21 Stångby - Vallkärra -
Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (30/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 43 (varav
34 på ordinarie linjenätet (1-6)) |
|
|
November 2007
De nya bussar som behövdes för
den utökade trafiken var som vanligt försenade.
Bussarna registrerades den 31 oktober 2007. De
nya vagnarna är gasbussar av typ Mercedes-Benz
O530 (Citaro). Bussarna har den nya mer rundade
karossen, annan typ av stolar samt
destinationsskyltar typ lysdioder.
|
|
På bilden ser vi
Bergkvarabuss nummer 234 på
Botulfsplatsen den 5 november 2007. Bussarna
har fått inventarienummer 231-235.
Första buss i trafik var
231 som den 5 november 2007 körde på
linje 4.
|
|
Bergkvarabuss 234,
©PG Andersson 2007 |
|
|
|
|
|
På bilden tagen vid stationen den
10 november 2007 ser vi Bergkvarabuss 231 på
linje 4. |
|
Bergkvarabuss
231, ©PG Andersson 2007 |
|
|
|
Stadstrafiken 80 år - 1 december
2007
Den 1 december 2007 var det 80 år
sedan de första stadsbussarna rullade ut på
Lunds gator. Kl 07.15 avgick bussar mot St Lars
och Monumentet vilket innebär att ändstationen
St Lars fortfarande efter 80 år är den samma!
Lunds kommun uppmärksammade jubileet med
bildspel, veteranbusstrafik och annat. |
|
|
Helgen den 24 och 25 november 2007
visades ett bildspel på rådhusväggen av
tidningen Lundaliv. På bilden till vänster
visas hur det såg ut på kvällen den 24
november. Lördagen den 1 december 2007 var
det 80 år sedan den första stadsbussen rullade
ut på Lunds gator. De första turerna gick kl
7.15 mot St Lars och Monumentet.
|
|
Bildspel
på Rådhusväggen, ©PG Andersson 24
nov 2007 |
|
|
|
|
På bilden till vänster ser vi
avgången 7.05 mot St Lars den 1 december 2007.
Detta var den avgång som i gällande tidtabell
låg närmst 7.15. Avgången får därmed anses
vara den riktiga jubileumsturen. Flickan till
vänster delade ut en presentpåse till alla
resenärer på linje 6 mot St Lars med bl a
frukt, godis, knäckebröd, tidtabell och den nya
jubileumsboken. |
|
Jubileumsavgången
kl 7.05 mot St Lars,
©PG Andersson 1 dec 2007 |
|
|
|
Jubileumsturen
med Bergkvarabuss 233 har just ankommit till
ändstationen St Lars kl 7.15 den 1 december
2007.
|
|
|
|
|
|
|
St
Lars kl 7.15, ©PG Andersson 1 dec 2007 |
|
|
Jubileumsturen med Bergkvarabuss
233, till höger, har ankommit till
Botulfsplatsen. Till vänster väntar
Bergkvarabuss 235 på att avgå mot St Lars 7.35. |
|
Botulfsplatsen
7.35, ©PG Andersson 1 dec 2007 |
|
|
|
Den andra
jubileumsturen har ankommit till St Lars med
Bergkvarabuss 235, den senaste i raden av bussar
i Lund. |
|
|
|
|
|
|
St
Lars kl 7.45, ©PG Andersson 1 dec 2007 |
|
|
Jubileet uppmärksammades också
med veteranbusstrafik från Botulfsgatan till St
Lars respektive Värpinge. Linjen till Värpinge
öppnades 1933 och var en förlängning av den
1927 öppnade linjen till Folkparken. Vetranbusstrafiken
kördes med LB 439 från 1952.
|
|
Buss
modell 2007 och 1952 sida vid sida,
©PG Andersson 1 dec 2007 |
|
|
|
Veternabussen
körde till St Lars för att markera
ändstationens 80-åriga födelsedag. Är detta
månne svensk rekord för en ändstations
kontinuitet? |
|
|
|
|
|
|
St
Lars med LB 439, ©PG Andersson 1 dec
2007 |
15 juni 2008
Tidtabellen som började gälla den
15 juni 2008 innehöll ett antal förändringar i
turtäthet samt några linjeförlängningar.
Efter många års väntan förlängdes linje 2
och 10 inom Annehem. |
|
|
Vid tidtabellsskiftet slutade linje
4 att köra inom Vildanden på väg mot centrum.
På bilden en linje 4 på väg mot centrum vid
hållplats Vildanden några dagar för
omläggningen. |
|
Linje
4 Vildanden, ©PG Andersson 2008 |
|
|
|
|
|
LInje 6 fick kortare körväg till
Ringhornegränden när trafiken inom
Skolrådsvägen togs bort. Indragningen var
givetvis inte populär bland de boende på
Mårtens Fälad. |
|
Linje
6 Skolrådsvägen, ©PG Andersson 2008 |
|
|
|
|
|
|
|
De nyheter
som presenteras i tidtabellen är:
- Avgångstider har
justerats.
- Extra resurser i form av
fler turer har satts in på några av
linjerna för att förbättra
punktligheten = fler omlopp utan ändrad
turtäthet.
- Linje 2 och servicelinje 10
förlängs på norr och får ny
ändhållplats på Annehem. Hållplats
Annegården finns kvar men är placerad
ute vid gatan.
- Linje 3 får tätare turer
framförallt på eftermiddagar, lördagar
och söndagar.
- Linje 4 får ändrad
körväg på väg in mot stan. Bussen
kommer att trafikera Fjelievägen hela
sträckan och ej köra in om
Gässlingen-/Ällingavägen. Berörda
hållplatser flyttas ut på Fjelievägen.
- Linje 5's körväg ändras
på Gastelyckan. Hållplatsen Bussdepån
dras in och linjen trafikerar
Porfyrvägen istället.
- På linje 6 dras hållplats
Skolrådsvägen in (Finns kvar på
servicelinje 11).
Ersättningshållplatser tillkommer i
anslutning till Drapavägen. Bussarna
skyltas nu Östra Linero i stället för
Mårtens Fälad.
- Nattrafiken samordnas från
Botulfsplatsen. Samtliga huvudlinjer
(linje 4 och 2 samkörs delvis) avgår
samtidigt på fredags- och
lördagsnätter med början kl 00.45.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
15/6-2008 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- Annehem (15/6)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (12/8)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (8/11)
5 Pilsåker - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (15/4)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Linero - Östra Linero
(15/6)
10 Rådmannsvången
- Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet -
N Fäladen (60/2)
11
Klostergården - St Lars - Botulfspl -
Galjevången - Ö Torn - Linero (60/2)
12
Universitetssjukhuset - Botulfsplatsen - Nilstorp
- Vipeholm (60/1)
20 Gunnesbo - Centralstationen -
Lundalänken - Brunnshög (30/2)
21 Stångby - Vallkärra -
Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (30/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 49 (varav
40 på ordinarie linjenätet (1-6)) |
|
|
Sommar 2009
Under sommaren 2009 byttes
servicelinjebussarna ut mot nya gasdrivna bussar
som levererades av Kutsenits. Bussarna är av
modell Hydra III CNG. |
|
|
I juni 2009 levererades de nya
servicelinjebussarna. Buss 2844 på bilden var,
som sista fordon,trafikklar den 9 juli. Bussarna
drivs med gas och har en längd på 8,89 meter.
Antalet passagerare är enligt
registreringsbeviset 20 sittande och 30 stående.
Bilden är tagen den 26 september 2009. |
|
Linje
10 sjukhuset, ©PG Andersson 2009 |
|
|
|
|
|
Samma dag som bilden ovan togs, den
26 september 2009, kämpade sig den gamla
trotjänaren 2817 som byggdes 1999, uppför
Bredgatan. |
|
Bredgatan,
©PG Andersson 2009 |
|
|
|
Veolia
nr |
Registreringsnummer |
Chassinummer |
I
trafik från |
2840 |
RXF 136 |
ZX9MAH20091KU0145 |
17/6
2009 |
2841 |
BTH 506 |
ZX9MAH20091KU0146 |
29/6
2009 |
2842 |
BTX 356 |
ZX9MAH20091KU0147 |
29/6
2009 |
2843 |
BSU 707 |
ZX9MAH20091KU0149 |
6/7 2009 |
2844 |
DEO 367 |
ZX9MAH20091KU0148 |
9/7 2009 |
|
Höst 2009
I oktober 2009 böärjar
Skånetrafiken inför de nya biljettsystemet med
kontaktlösa sk JoJo-kort i Lund. Lund blir
därmed först ut med det nya systemet. |
|
|
Det nya sk JoJo-koretet som
infördes hösten 2009. |
|
|
|
|
|
-
|