16 juni 2002
|
|
Linjebuss
lämnar den sista stadsbusslinjen när linje 20
övergår till Arriva. Bilden
till vänster visar en buss på linje 20 i
Linjebussregi. Bussen är LB 3432 (Volvo/Säffle
Naturgas) som var en av två som inköptes för
trafiken på linje 20 1998. De båda bussarna
(3432+3433) rullar nu som biogasbussar i
Kristianstad.
|
Lund
- Bangatan, ©PG Andersson 2001 |
|
|
|
|
2002 är
sannolikt det sista året för Neoplanbussen typ
N407, LB 3532, i Lund. Hösten 2002 planeras
leverans av nya bussar för servicelinjerna. På
bilden syns bussen på linje 10 i korsningen
mellan Norra Ringen och Kävlingevägen. |
Lund
- Norra Ringen, ©PG Andersson 2001 |
|
|
24 januari 2003
|
|
Den 23
januari 2003 invigdes Lundalänken på sträckan
Universitetssjukhuset - Östra Tornsvägen.
Invigningen skedde inför 150 specialinbjudna
gäster vid hållplatsen Kårhuset på LTHs
campusområde. |
Lund
- Kårhuset, ©PG Andersson 2003 |
|
|
|
|
|
Trafiken på Lundalänken startade
den 24 januari. På delsträckan
Universitetssjukhuset - Kårhuset går linjerna 6
och 20 samt Regionbuss 166. På delsträckan
Kårhuset - Brunnshög Centrum går linje 20 och
Regionbuss 166. |
|
Lund
- Lundalänken, ©PG Andersson 2003 |
|
|
|
|
|
|
|
Lundalänkens
invigning skedde mitt under gällande tidtabell
(12/8 2002-14/6 2003). Detta innebär att
körtiden på linje 6 inte ändrades trots
kortare körväg. Linje 20 fick utökad
turtäthet från var 20 minut till var 15 minut.
Detta innebär att ytterligare en buss krävs
för trafiken.
Regionbuss 166 (S Sandby - Lund-
Staffanstorp) trafikerar också Lundalänken var
15 minut. Detta innebär att Lundalänken i
högtrafik trafikeras var 7,5 minut i mest
belastade riktningen (mot Brunnshög på morgonen
och mot Centrum på eftermiddagen).
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
24/1-2003 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- Annehem (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (12/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (40/1)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn - Lerbäcksskolan
- Botulfspl - Gastelyckan (7B) - Linero (7A) (20/3)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet - N
Fäladen (60/2)
11 Klostergården St Lars -
Botulfspl - Lasarettet - Botulfspl - Galjevången
- Linero (60/2)
20 Gunnesbo - Stationen -
Univ-sjukhuset - LTH - Brunnshög (15/3)
Maximalt antal tursatta fordon: 40 (varav
33 på ordinarie linjenätet (1-7))
91 Klostergården
- Botulfsplatsen - Ö Torn - Linero
(lågtrafikinje, turtäthet 20 min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min)
93 Nöbbelöv - Lasarettet -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Linero
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min)
94 Gunnesbo -
Botulfsplatsen - N Fäladen - Offerkällan
(lågtrafiklinje, turtäthet 20 min)
95 Kobjer - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min) |
|
|
|
|
Lundalänkens
anslutning till storhållplatsen vid
Universitetssjukhuset innebar att delar av det
gamla köket på sjukhusområdet fick rivas.
Bussgatan är byggd för att senare kunna byggas
ut till spårväg. På bilden en buss på
linje 6 på väg ut från Lundalänken vid
Universitetssjukhuset.
|
Lund
- Universitetssjukhuset, ©PG Andersson
2003 |
|
|
15 juni 2003
Den
15 juni 2003 gjorde den största omläggningen av
busstrafiken i Lund sedan 1973. I den nya
tidtabellen listas följande förändringar: Det nya
linjenätet är en modifiering av tidigare
huvudlinjenät. Linjenätet är detsamma hela
dygnet, alla veckans dagar. Lågtrafiklinjerna
91-95 upphör men motsvarande trafik körs av
huvudlinjerna. Vissa linjer får utökat
turutbud.
Huvudlinjerna nr 1-6 finns kvar med vissa
justeringar. Samtliga huvudlinjer trafikerar
både Lund C och Botulfsplatsen.
Tidigare linje 7, Stångby - Gastelyckan/Linero
ersätts av linje 5 till Gastelyckan och
direktlinje 21 till Vallkärra/Stångby. Nytt är
att företagsområdet Pilsåker med bl a Nova
Lund trafikeras av linje 5.
Direktlinjer, primärt för arbetspendling, är
linjerna 20 och 21 (ny). Båda trafikerar
Lundalänken, Lund C-Brunnshög, samordnat med
regionbusslinje 166.
Servicelinjerna, speciellt anpassade för äldre
och personer med rörelsehinder, har utökats med
linje 12 från Vipeholm - Universitetssjukhuset
via bl a Nilstorp. Linje 11 har delvis ny
körväg på sträckan Linero-Botulfsplatsen,
där bussen passerar Ö Torn.
|
|
|
|
|
Omläggningen den 15 juni innebar
bl a att lågtrafiklinjerna försvann. På bilden
en buss på linje 92 på väg mot Värpinge by
den 7 juni 2003. Efter omläggningen trafikeras
Värpinge av linje 2 hela trafik dygnet. Lågtrafiklinjerna
infördes 1987 som två nattlinjer, natt mot
lördag och söndag. Senare, 1989, infördes
lågtrafiknätet som trafikerades vardagkvällar
samt lördag eftermiddag och hela söndagen.
|
|
Linje
92 mot Värpinge by, ©PG Andersson 2003 |
|
|
|
|
|
|
|
De
förändringar som skett är följande.
Linje 1 läggs om så den går
via Sölvegatan och Tornavägen. Trafiken i
södra delen av Tunavägen försvann. Linjen
trfikeras i enkelriktad slinga runt
Klostergården.
Linje 2 går via
Universitetssjukhuset och trafikerar inte
Sölvegatan. Slingan inom Jordabalksvägen
försvinner.
Linje 3 slutar att köra inom
Vipeholm. 12 minuterstrafik.
Linje 4 Förlängs på Norra
Fäladen till Jordabalksvägen och får
enkelriktad slinga på Gunnesbo. 10
minuterstrafik.
Linje 5 förlängs till
Pilsåker i väster och till Gastelyckan i
öster. Trafiken i Nilstorp upphör. På
kvällar, lördag em och söndagar går linjen
endast mellan Kobjer och Nilstorp.
Linje 6 går via stationen och
får ändrad körväg på Mårtens Fälad.
Linje 7 läggs ner och ersätts
av linje 21
Lågtrafiklinjerna 91-95 läggs
ner |
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
15/6-2003
samt från
29/4-2005 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/4)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- Annehem (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Universitetssjukhuset - Nöbbelöv (12/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Universitetssjukhuset - Norra
Fäladen (10/8)
5 Pilsåker - Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Gastelyckan (30/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Centralsstationen - LTH - Linero - Mårtens
Fälad (15/5)
10 Rådmannsvången
- Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet -
N Fäladen (60/2)
11
Klostergården - St Lars - Botulfspl -
Galjevången - Ö Torn - Linero (60/2)
12
Universitetssjukhuset - Botulfsplatsen - Nilstorp
- Vipeholm (60/1)
20 Gunnesbo - Centralstationen -
Lundalänken - Brunnshög (30/2)
21 Stångby - Vallkärra -
Centralstationen - Lundalänken - Brunnshög (30/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 38 (varav
29 på ordinarie linjenätet (1-6)) |
|
|
|
|
I Nilstorpsvägen går sedan
omläggningen ingen ordinarie busslinje. Linje 5
står på bilden vid sin ändstation i Nilstorp.
Området trafikförsörjs numera av servicelinje
12. |
Lund
- Nilstorp, ©PG Andersson 2003 |
|
|
|
|
Trafiken till Stångby övertogs
vid tidtabellsskiftet av linje 21. Linje 7 gick
sin sista tur lördagen den 14 juni 2003. Linjen
startade mellan Botulfsplatsen och Vallkärra den
27 januari 1980. Med nedläggningen av
linje 7 har det åter visat sig att linje 7 och 8
i Skåne endast är tillfälligheter. Linje 8 i
Lund nedlades när linje 4 förlängdes till
Gunnesbo i februari 1983. Även i Malmö var
spårvägslinjerna 7 och 8 paranteser i
linjenätet.
|
Lund
- Stångby, ©PG Andersson 2003 |
|
|
31 december 2003, 12 januari 2004
Inom ramen
för gällande tidtabell ändrades körvägen
för serviclinje 12 den 31
december 2003. Från denna dag kör linjen in på
Vipeholmsområdet från kl 11 på vardagar och
alla turer på lördagar och söndagar Från den
12 januari 2004 stängs Kaprifolievägen av för
ombyggnad av Västkustbanans järnvägsbro, en
del i utbyggnaden till dubbelspår genom Lund.
Detta innebär att linje 21
under tiden 12 januari 2004 till 28 april
2005 går via Kävlingevägen.
Hållplatserna Lerbäcksskolan och Sliparelyckan
dras in. Nya hållplatser för linje 21 blir Kung
Oscars väg och Monumentet.
|
|
|
|
|
Linjenätet
i Lund
12/1-2004 till 28/4-2005
|
|
|
|
|
|
Ombyggnaden av Västkustbanan till
dubbelspår innebär att en ny dubbelspårig bro
ska byggas över Kaprifolievägen. Bron kommer
att ligga något hitom den nuvarande stålbron
som syns på bilden. Samtidigt kommer gatan att
byggas om och gatstenen att tas bort. På bilden
ses Arriva 6426, fd Arriva Malmö, på linje 21
den 30 december 2003.
|
Lund
- Kaprifolievägen, ©PG Andersson 2003 |
|
|
-
|