11 augusti 1996
|
|
Swebus
fick stora problem med bensinmotorerna i
Neoplanbussarna. Under tiden som bussarna byggdes
om hos Neoplan lånade man under ca ett år
1996-97 en dieseldriven Neoplanbuss. Bussen gick
under hela tiden med tyska registreringsskyltar
(B-AH 8127).På bilden syns bussen på
väg ner för Kyrkogatan en januarimorgon 1997.
|
Lund
- Kyrkogatan, ©PG Andersson 1997 |
|
|
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 11 augusti 1996 skulle inneburit att en ny
bussgata öppnades på Östra Torn. I tidtabellen
läser vi följande "För att ge Östra
Torn bättre trafikförsörjning trafikeras en ny
bussgata fr o m 960922. Hållplats Ö Torns
byväg försvinner då och ersätts av
Iliongränden. I samband med detta ökas
turtätheten för linje 1 till 15 minuterstrafik
under våren och till 25 minuterstrafik under
sommaren." När tidtabellen kom ut blev
det stora protester från kringboende. Detta
ledde till stora utredningar och till slut
fattade politikerna beslutet att inte bygga
bussgatan vilket betyder att linje 1 alltjämt
går på sin gamla bussgata vid Ö Torns byväg.
I övrig förlängs linje 92 till
Värpinge by och linjerna 92, 93 och 95 får
30-minuterstrafik. Detta innebär att Kobjer har
tätare (30 min) busstrafik i lågtrafik än i
högtrafik (40 min)! Lågtrafiklinjerna börjar
nu först klockan 15 på lördagar. Linje 11 kör
nu direkt till Botulfsplatsen via Mårtensgatan
från Linero och därefter via Lasarettet till
Klostergården.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
11/8-1996 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by -
Botulfsplatsen - N. Sjukhuset (15/5)
3 Linero -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Nöbbelöv
(15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (12/7)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp (40/1)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Tekniska Högskolan -
Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn -
Lerbäcksskolan - Botulfspl - Gastelyckan
(7B) - Linero (7A) (20/3)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen -
Lasarettet - N Fäladen (60/2)
11 Klostergården St
Lars - Botulfspl - Lasarettet - Botulfspl
- Galjevången - Linero (60/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 37
91
Klostergården - Botulfsplatsen - Ö Torn
- Linero (lågtrafikinje, turtäthet 20
min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min)
93 Nöbbelöv -
Lasarettet - Botulfsplatsen - Nilstorp -
Linero (lågtrafiklinje, turtäthet 30
min)
94
Gunnesbo - Botulfsplatsen - N Fäladen -
Offerkällan (lågtrafiklinje, turtäthet
20 min)
95 Kobjer -
Botulfsplatsen (lågtrafiklinje,
turtäthet 30 min) |
|
|
|
|
|
Under 1996
byggs Botulfsplatsen om och en ny bussterminal
med bättre plats för bussarna växer fram. En
anledning till ombyggnaden är att man vill
stänga den östra delen av Västra Mårtensgatan
för all fordonstrafik. Under 1996
sätts också 24 nya Naturgasbussar i trafik hos
Linjebuss. Bussarna är av typ Volvo B10L/Säffle
och har många barnsjukdomar innan de till sist
kommer i trafik under sen våren 1996.
|
Lund
- Botulfsplatsen, ©PG Andersson 1998 |
|
|
2 mars 1998
|
|
Den 2 mars
1998 startar en ny tvärförbindelse,linje 20.
Linjen går från Gunnesbo linje 4:as väg till
stationen där den går direkt mot Sjukhuset och
LTH för att sluta vid Ericssons nya anläggning
på Brunnshög.
Den första tiden körs linjen med av Linjebuss
inlånade bussar från Malmö. Bussarna är
tejpade med reklam för linje 20. På hösten
1998 kommer två nya gasbussar som ersättning.
På bilden LB 3170 som normalt gick i Malmö. |
Lund
- Vildanden, linje 20, ©PG Andersson
1998 |
|
|
|
|
|
Det
riktiga tidtabellsskiftet den 9 augusti innebär
inga förändringar i trafiken, förutom att
linje 20 då kommer med i den riktiga
tidtabellen.
Den 10 april hade linjebuss tagit
över servicelinjerna från Swebus. Trafiken
körs från denna dag med fyra bussar typ VW
Kutzinits som drivs med naturgas.
Redan 1997, den 10 augusti, hade
linje 6 fått utökad tidtabell dgatid till 15
minuterstrafik.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
2/3-1998 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by -
Botulfsplatsen - N. Sjukhuset (15/5)
3 Linero -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Nöbbelöv
(15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (12/7)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp (40/1)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Tekniska Högskolan -
Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn -
Lerbäcksskolan - Botulfspl - Gastelyckan
(7B) - Linero (7A) (20/3)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen -
Lasarettet - N Fäladen (60/2)
11 Klostergården St
Lars - Botulfspl - Lasarettet - Botulfspl
- Galjevången - Linero (60/2)
20 Gunnesbo - Stationen
- Lasarettet - LTH - Brunnshög (20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 39
(varav 33 på ordinarie linjenätet!)
91
Klostergården - Botulfsplatsen - Ö Torn
- Linero (lågtrafikinje, turtäthet 20
min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min)
93 Nöbbelöv -
Lasarettet - Botulfsplatsen - Nilstorp -
Linero (lågtrafiklinje, turtäthet 30
min)
94
Gunnesbo - Botulfsplatsen - N Fäladen -
Offerkällan (lågtrafiklinje, turtäthet
20 min)
95 Kobjer -
Botulfsplatsen (lågtrafiklinje,
turtäthet 30 min) |
|
|
|
|
|
Linjebuss
nya små VW Kutzinits servicebussar började
rulla på Lunds gator den 10 april 1998. Bussarna
är nautrgasdrivna och försedda med boggie under
passagerardelen. Detta är den tredje
generationens servicelinjebussar i Lund efter de
första som var Ontario II ochde andra Neoplan
N8008 Metroliner.
|
Lund
- Stortorget, ©PG Andersson 2000 |
|
|
|
|
I mars
1998 var det fortfarande Swebus som körde
servicelinjerna med sina Neoplanbussar. Framför
servicebussen står en naturgasbuss från
Linjebuss på linje 94. |
Lund
- Norra Sjukhuset, ©PG Andersson 1998 |
|
|
1 maj 1999
|
|
Den 1 maj
tog Arriva över stadstrafiken i Lund från
Linjebuss som kört trafiken sedan 1941. Därmed
gick 58 år av Lundahistoria i graven. Entreprenörsbytet
innebar också att samtliga Linjebuss bussar togs
ur trafik. De endast 3,5 år gamla
naturgasbussarna blev nu övertaliga och ersattes
med splitter nya naturgasbussar!
|
Lund
- Lundagård, ©PG Andersson 30/4 1999 |
|
|
|
|
|
Lund
- Kyrkogatan (x2), ©PG Andersson 30/4
1999 |
|
Lund
- Domkyrkan, ©PGA 1999 |
9 augusti 1999
|
|
Arriva
trafikerar linjenätet med 24 naturgasbussar typ
Volvo B10L/Carrus Cituy U. Till höger på bilden
syns en av Linjebuss servicelinjebussar på linje
10. Bussen är skyltad till linje 2s
ändstation Annehem som tidigare hette Norra
Sjukhuset.
|
Lund
- Bantorget, ©PG Andersson 1999 |
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 9 augusti 1999 innebar inga dramatiska
ändringar. Linje 2 fick nytt namn på sin norra
ändstation när den bytte namn från Norra
Sjukhuset till Annehem.
Linje 10 började gå via
Ögonkliniken på sjukhusområdet samt inom Norra
Promenaden på väg mot centrum.
Linje 7 fick några fler turer på
sträckan till Gastelyckan (7B).
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
9/8-1999 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- N. Sjukhuset (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (12/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (40/1)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn - Lerbäcksskolan
- Botulfspl - Gastelyckan (7B) - Linero (7A) (20/3)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet - N
Fäladen (60/2)
11 Klostergården St Lars -
Botulfspl - Lasarettet - Botulfspl - Galjevången
- Linero (60/2)
20 Gunnesbo - Stationen -
Lasarettet - LTH - Brunnshög (20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 39 (varav
33 på ordinarie linjenätet!)
91 Klostergården
- Botulfsplatsen - Ö Torn - Linero
(lågtrafikinje, turtäthet 20 min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min)
93 Nöbbelöv - Lasarettet -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Linero
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min)
94 Gunnesbo -
Botulfsplatsen - N Fäladen - Offerkällan
(lågtrafiklinje, turtäthet 20 min)
95 Kobjer - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 30 min) |
|
|
|
|
Den 11
mars 2000 kom ett kraftigt snöfall över Lund.
Trots att våren närmade sig kunde julmotiv
fotograferas. Arriva har köpt två
Scania MaxCi som reservbussar för stadstrafiken.
Dessa kompletterar de ordinarie bussarna som är
24 Volvo/Carrus och 8 Scania OmniCity. Den 31 dec
1999 köpte Arriva en Volvo/Säffle Naturgasbuss
från Linjebuss.
|
Lund
- Klostergatan, ©PG Andersson 2000 |
|
|
|
|
En särling i vagnparken var denna
Scania CN 113 ledbuss som från hösten 2000 till
sommaren 2001 användes som förstärkningsvagn i
Lund. I Lund hade den internt nummer 6576. Bussen
gick för det mesta i gymnasietrafiken till och
från Vipeholm. Arriva Sverige anskaffade
bussen från Danmark i december 1994. Den
registrerades i Sverige i maj 1995. Efter
gästspelet i Lund gick den som skolbuss i
Helsingborg. I september 2002 såldes den till
Wetlandia AB.
|
Arriva
depå Helsingborg, Scania CN 113 Ledbuss
nr 6111 ©Charlie D 2002 |
|
|
|
|
|
Lund
- Kyrkogatan, ©PG Andersson 2000 |
|
-
|