26 augusti 1990
|
|
Linje 6
fick behålla sin ändstation vid Ö Linero två
månader extra eftersom bussgatan till
Kämpagränd inte blev färdig till
tidtabellsskiftet i september. |
Lund
- Ö Linero, ©PG Andersson 1990 |
|
|
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 26 augusti 1990 innebar att tidtabellen fick
begränsad giltighet på ett år, tidigare hade
tidtabellerna alltid gällt tillsvidare.
Förändringarna i denna tidtabell innebär att
linje 2 får en ny sväng inom Jordabalksvägen
på Norra Fäladen samtidigt som linje 4
förlängs på Norra Fäladen till
Sakförarevägen. Linje 6 läggs om och går nu
via Scheelevägen. Samma dag skulle linje 6 även
förlängas till Linero Centrum. Detta blev inte
av förrän 22 oktober då den nya bussgatan
kunde öppnas för trafik.
Den största händelsen under året
var att Lunds första servicelinje (linje 10)
öppnades den 7 november 1990 mellan
Fäladstorget och Rådmannsvången.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
26/8-1990 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Botulfsplatsen - N.
Sjukhuset (15/5)
3 Linero -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Nöbbelöv
(15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (10/8)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Tekniska Högskolan -
Östra Linero (15/6)
7 Stångby stn -
Vallkärra - Nöbbelövs Torg -
Lerbäcksskolan - Botulfspl - Linero (-/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 34
91
Klostergården - Botulfsplatsen - Ö Torn
- Linero (lågtrafikinje, turtäthet 20
min)
92
Folkparken - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
93 Nöbbelöv -
Lasarettet - Botulfsplatsen - Nilstorp -
Linero (lågtrafiklinje, turtäthet 40
min)
94 Gunnesbo - Botulfsplatsen - N
Fäladen - Offerkällan (lågtrafiklinje,
turtäthet 20 min)
95 Kobjer -
Botulfsplatsen (lågtrafiklinje,
turtäthet 40 min) |
|
|
22/10-1990 |
6
Sankt Lars - Botulfsplatsen - Tekniska
Högskolan - Linero Centrum (15/6) |
|
|
7/11-1990 |
10
Rådmannsvången - Papegojelyckan -
Botulfsplatsen - Lasarettet - N Fäladen
(60/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 36 |
|
|
|
|
|
Linje 10
börjag den 7 november trafikera sträckan
Rådmannsvången - Papegojelyckan -
Botulfsplatsen - Lasarettet - N Fäladen
(Fäladstorget). Trafiken sköttes av Linjebuss
med tre Ontario II bussar som köpts begagnade
från Malmö Lokaltrafik. |
Lund
- Rådmannsvången, ©PG Andersson 1994 |
|
|
|
|
1990 går polletten till
historien. Samma år införs magnetkort i
kontokortsformat. Kortet har under åren
utvecklats efter resenärernas rutiner och
önskemål och idag finns många olika varianter
att välja mellan. (Texten hämtad och
bilden länkad från Stadstrafiken Lunds
hemsida).
|
Polett
och magnetkort, källa: Stadstrafiken
Lund |
|
|
|
|
|
25 augusti 1991
|
|
Linje 2
och 92 förlängs vid tidtabellsskiftet från
Folkparken (Jöns Ols toft) till Ernst Wigforss
gata (Värpinge gård). Bussar med matrisskyltar
skyltas dock fortfarande Folkparken. På bilden
syns en buss på linje 92 vända i slingan vid
Värpinge gård.
|
Lund
- Värpinge gård, ©PG Andersson 1992 |
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 25 augusti 1991 innebar att linje 2 och 92
förlängdes från Folkparken till Värpinge
gård. Linje 92 slutade att köra via
Papegojelyckan eftersom denna omväg inte hans
med i omloppet. Linje 6 får samtidigt ny
sträckning på Mårtens Fälad och Linero och
går nu via Skolrådsvägen och Kollegievägen
till Ö Linerovägen.
Linje 7 läggs om och trafikerar nu
Gastelyckan via Råbyvägen och Kalkstensvägen
till Dalbyvägen. Trafiken i Solvägen
försvinner därmed. Samtidigt läggs linjen om
att gå från Botulfsplatsen via Bankgatan och S
Esplanaden till Tullgatan. Linje 10 läggs om
från Svanegatan (söder om Kattedralskolan) till
att gå via Södetull.
Linje 1 får 15-mintrafik istället
för 12-mintrafik.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
25/8-1991 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 (Värpinge) -
Värpinge gård - Botulfsplatsen - N.
Sjukhuset (15/5)
3 Linero -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Nöbbelöv
(15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (10/8)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Tekniska Högskolan -
Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn -
Nöbbelövs Torg - Lerbäcksskolan -
Botulfspl - Gastelyckan - Linero (-/2)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen -
Lasarettet - N Fäladen (60/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 36
91
Klostergården - Botulfsplatsen - Ö Torn
- Linero (lågtrafikinje, turtäthet 20
min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
93 Nöbbelöv -
Lasarettet - Botulfsplatsen - Nilstorp -
Linero (lågtrafiklinje, turtäthet 40
min)
94
Gunnesbo - Botulfsplatsen - N Fäladen -
Offerkällan (lågtrafiklinje, turtäthet
20 min)
95 Kobjer -
Botulfsplatsen (lågtrafiklinje,
turtäthet 40 min) |
|
|
|
30 augusti 1992
|
|
Tidtabellskiftet
den 30 augusti 1992 innebar att linje 1 flyttades
från ändstationen vid Östra Torns butik till
ny ändstation vid Flygelvägen. På bilden
ankommer en buss på linje 1 till den gamla
ändstationen på Östra Torn. Bussen svänger in
från den korta bussgata som anslöt mellan
Spelmansvägen och Flöjtvägen. Efter
nedläggningen lades bussgatan igen.
|
Lund
- Östra Torn, ©PG Andersson 1992 |
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 30 augusti 1992 innebar att
lågtrafiklinjerna började gå redan kl 20 på
vardag kvällar samt kl 14 på lördagar.
Söndagar trafikeras linjenätet som tidigare
enbart av lågtrafiklinjerna. Linje 1
förlängdes på Östra Torn via Musikantvägen
till södra anslutningen av Flygelvägen. Linje 2
får ny körväg via bussgata i nya Värpinge.
Alla turer går därmed till Värpinge by. Linje
92 behåller sin tidigare ändstation vid Ernst
Wigforss gata (Värpinge gård.
Den 30 augusti blir det åter
avgift för barnvagnsförare. I övrigt utmärks
året av att Stadstrafiken inom Lunds kommun
bildas som huvudman för tätortstrafiken. Den 18
december levereras 4 nya lågentré bussar med ny
design enligt Stadstrafikens föreskrifter.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
30/8-1992 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- N. Sjukhuset (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/8)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn - Nöbbelövs
Torg - Lerbäcksskolan - Botulfspl - Gastelyckan
- Linero (-/2)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet - N
Fäladen (60/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 36
91 Klostergården
- Botulfsplatsen - Ö Torn - Linero
(lågtrafikinje, turtäthet 20 min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
93 Nöbbelöv - Lasarettet -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Linero
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
94 Gunnesbo -
Botulfsplatsen - N Fäladen - Offerkällan
(lågtrafiklinje, turtäthet 20 min)
95 Kobjer - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min) |
|
|
|
|
I december
1992 leverears de fyra första lågentrébussarna
tillLund.De får LB nummer 580 - 583 och är av
typen Scania MaxCi. Bussarna målas i
Stadstrafikens nya design. På
Värpinge slutar bussarna gå raka vägen i
Trollebergsvägen och läggs om via ny bussgata
inne i nya Värpinge. Detta innebär även att
samtliga turer nu går ut till Värpinge by. På
Kyrkogatan kommer en två som alltjämt är
skyltad Folkparken trots att den är på väg mot
Värpinge gård.
|
Lund
- Linero, ©PG Andersson 1992 |
|
|
|
|
Lund
- Trollebergsvägen, ©PG Andersson 1992 |
Lund
- Kyrkogatan, ©PG Andersson 1992 |
|
|
29 augusti 1993
|
|
Nya
designprogram införs med jämna mellanrum.
Knappt har Linjebuss börjat med ny färg på
bussarna (bussen i mitten) förrän Stadstrafiken
inför egna färger (bussen till vänster).
Bussen i förgrunden bör på försök nya
stadstrafikloggan men är målad i Linjebuss
gamla färgsättning. |
Lund
- Botulfsplatsen, ©PG Andersson 1993 |
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 29 augusti 1993 innebar att tidtabellerna
delades upp i tre perioder vinter - vår/höst -
sommar. Förändringen innebar att det blev
sämre trafik på vårar och höstar jämfört
med tidigare.
Linje 7 får två grenar, 7A
tillLinero och 7B till Gastelyckan. Turtätheten
på 7B, Botulfsplatsen - Gastelyckan, blir 20
minuter vilket är avsevärt mycket bättre än
tidigare.
Linje 4 förlorar sin
10-minuterstrafik i högtrafik och får
12-minuterstrafik hela dagen på vardagar.
Samtidigt glesas trafiken på linje 5 ut så att
det nu endast är 40 en buss var 40.e minut på
vardagar.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
29/8-1993 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- N. Sjukhuset (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (12/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (40/1)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn - Lerbäcksskolan
- Botulfspl - Gastelyckan (7B) - Linero (7A) (20/3)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet - N
Fäladen (60/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 35
91 Klostergården
- Botulfsplatsen - Ö Torn - Linero
(lågtrafikinje, turtäthet 20 min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
93 Nöbbelöv - Lasarettet -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Linero
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
94 Gunnesbo -
Botulfsplatsen - N Fäladen - Offerkällan
(lågtrafiklinje, turtäthet 20 min)
95 Kobjer - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min) |
|
|
|
|
Under 1993
provas en buss av mindre typ (Neoplan N407) på
prov på linje 5. Försöket slår inte väl ut
och efter några månader återgår bussen till
Eslöv där den tidigare tjänstgjort i
stadstrafiken. I övrigt präglas 1993 av
den ombyggnad av Stortorget som alla Lundabor
väntat på sedan trafikomläggningen 1971 då
centrum stängdes för genomgående biltrafik.
|
Lund
- Kobjer, ©PG Andersson 1993 |
|
|
|
|
Lund
- Kyrkogatan, ©PG Andersson 1993 |
Lund
- Stortorget, ©PG Andersson 1993 |
25 maj 1994
|
|
En
servicebuss på linje 11 kör in cykelbanan och
bussgatan som förbinder Galjevången med
Lagerbringsväg. Detta är ett signum för
servicebussar att dom även trafikerar cykelbanor
för att komma så nära bebyggelsen som
möjligt.
|
Lund
- Galjevången, ©PG Andersson 1998 |
|
|
|
|
|
Den 25 maj
1994 tar Swebus över servicelinjetrafiken i
Lund. Detta övertag skulle skett redan den 1
november 1993 men eftersom de Neoplan N8008 som
beställts inte levrerades i tid förlängdes
avtalet med Linjebuss.
Samma dag startade Lunds andra
servicelinje,linje 11, som förband
Kloastergården med Linero via Centrum och
Lasarettet.
Tidtabellsskiftet den 14 augusti
1994 innebar inga ändringar i den ordinarie
stadstrafiken.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
25/5-1994 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (15/5)
2 Värpinge by - Botulfsplatsen
- N. Sjukhuset (15/5)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (12/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (40/1)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero Centrum (15/6)
7 Stångby stn - Lerbäcksskolan
- Botulfspl - Gastelyckan (7B) - Linero (7A) (20/3)
10 Rådmannsvången -
Papegojelyckan - Botulfsplatsen - Lasarettet - N
Fäladen (60/2)
11 Klostergården St Lars -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Galjevången -
Linero (60/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 37
91 Klostergården
- Botulfsplatsen - Ö Torn - Linero
(lågtrafikinje, turtäthet 20 min)
92
Värpinge gård - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
93 Nöbbelöv - Lasarettet -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Linero
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
94 Gunnesbo -
Botulfsplatsen - N Fäladen - Offerkällan
(lågtrafiklinje, turtäthet 20 min)
95 Kobjer - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min) |
|
|
|
|
Servicelinje
10 går på Norra ringen nästan som snabbuss på
den motorvägsliknande vägen. Linjen förbinder
på ett snabbt sätt Möllevången med Norra
Fäladen. |
Lund
- Norra ringen, ©PG Andersson 1998 |
|
|
-
|