8 juni 1985
|
|
Gunnesbo
är den del av Lund som växer mest i mitten av
1980-talet. Här ser vi en buss på linje 4
passera platsen för den ursprungliga
ändstationen vid Alfa Laval (Gunnesbo). |
Lund
- Gunnesbo, ©PG Andersson 1986 |
|
|
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 8 juni 1985 innebar endast att linje 6 fick
utökad turtäthet. Under högtrafik trafikeras
nu linjen var 20:e minut. Under dagtid har linjen
den något udda turtätheten med en avgång var
24:e minut. I övrigt skedde inga förändringar
i trafiken.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
8/6-1985 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero (20/4)
7 Stångby stn - Vallkärra -
Nöbbelövs Torg - Botulfsplatsen - Järnåkrask
- Linero (45/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 31 |
|
|
1/6-1986 |
4
Gunnesbo (Pågatågsstn) - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/7) |
|
|
18/8-1986 |
7
Stångby stn - Vallkärra - Nöbbelövs Torg -
Lerbäcksskolan - Botulfspl - Linero (45/2) |
|
|
|
|
Linje 7
går 1985 alltjämt på Kävlingevägen trots att
linjekartorna i tidtabellen sedan juni 1984 visar
att linjen kommer att läggas om via
Lerbäcksskolan så snart Kung Oscars bro är
ombyggd. Linje 7 flyttades först den 18 augusti
1986, dvs drygt två år efter den första kartan
visade den nya linjesträckningen. |
Lund
- Kävlingevägen, ©PG Andersson 1985 |
|
|
|
|
Den 1 juni
1986 förlängs linje 4 på Gunnesbo till den nya
Pågatågsstationen som invigs samma dag. På
bilden till vänster ser vi en Scania CR112 på
linje 4 på den nya bussgatan mellan Gunnesbo
Bostället och Gunnesbo Pågatågsstationen.
Bilden är tagen den 1 juni från den då helt
nya plattformen på stationen. På bilderna nedan
ser vi bilder på buss och tåg vid Gunnesbo
Pågatågsstation. Bilden med falggor är tagen
den 1 juni, invigningsdagen. |
Lund
- Gunnesbo, ©PG Andersson 1986 |
|
|
|
|
Lund
- Gunnesbo stn, ©PG Andersson 1/6-1986 |
Lund
- Gunnesbo stn, ©PG Andersson 1986 |
|
|
26 oktober 1986
|
|
Våren
1987 fattades beslut om att bygga om Lilla
Fiskaregatan till gågata. Någon bra lösning
för busstrafiken i framtiden hade man inte. Två
förslag diskuterades. Det ena var att
dubbelrikta Kolstergatan för bussar, det andra
var att leda bussar mot väster via
Stadsbiblioteket. Det senare alternativet blev
det som gick segrande ur striden. På bilden
till vänster syns en buss på väg västerut i
Kostergatan våren 1987.
|
Lund
- Klostergatan, ©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 26 oktober 1986 innebar att de tidigare
genomförda förändringarna för linje 4 och 7
även kom med i tidtabellen. I övrigt innebar
den nya tidtabellen att samtliga turer på linje
2 gick inom Papegojelyckan oavsett om de vände
vid Folkparken eller i Värpinge.
Den 25 maj 1987 glesas trafiken på
linje 7 ut kraftigt efter en omfattande
diskussion mellan Lunds kommun och Länstrafiken.
Från Stångby går bussen maximalt en gång per
timma och under större delen av dagen går
linjenendast varannan timma. Linerogrenen
trafikeras endast i anslutning till
skoltransporterna till och från
Järnåkraskolan.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
26/10-1986 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero (20/4)
7 Stångby stn - Vallkärra -
Nöbbelövs Torg - Lerbäcksskolan - Botulfspl -
Linero (45/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 31 |
|
|
25/5-1987 |
1-5
Linjeomläggning i centrum. Lilla Fiskaregatan
stängs för trafik. Västgående bussar flyttas
till St Petri kyrkogata och östgående bussar
flyttas till Klostergatan.
7 Stångby stn - Vallkärra -
Nöbbelövs Torg - Lerbäcksskolan - Botulfspl -
Linero (-/1) |
|
|
|
|
Den 25 maj
1987, mitt under gällande tidtabell, läggs
trafiken i centrum om. Lilla Fiskaregatan börjar
byggas om till gågata, en ombyggnad som är
färdig efter sommaren. På
bilderna syns till vänster en buss på linje 4 i
Lilla Fiskaregatan före den 25 maj 1987. De
nedre bilderna visar ombyggnaden av gatan samt
det slutliga resultatet.
|
Lund
- L Fiskaregatan, ©PG Andersson 1987 |
|
|
|
|
Lund
- L Fiskaregatan, ©PG Andersson 1987 |
Lund
- L Fiskaregatan, ©PG Andersson 1987 |
|
|
22 november 1987
|
|
Tidtabellskiftet
den 22 november 1987 innebar att två nattlinjer
infördes på prov. På bilden
syns en Scania CR112 på nattlinje 94 vid
Offerkällan.
|
Lund
- Offerkällen, ©PG Andersson 1989 |
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 22 november 1987 innebar att linje 4
förlängdes från Gunnesbo station till Gunnesbo
ändhållplats. Linjen hade därmed nått den
planerade slutpunkten på Gunnesbo.
Vid tidtabellsskiftet infördes
också två nattbusslinjer på försök under
tiden 28/11-87 till 5/6-88. Mellan midnatt och
03.00 på fredags- och lördagsnätter kördes
nattbusslinjerna 91 och 94. Taxan var, för alla
resande, dubbel vuxenavgift. Nattbusstrafiken
blev lyckad och från den 28/8-88 till 4/6-89
kördes linjerna mera permanent.
Under 1987 skyltades samtliga
stadsbusshållplatser upp med skyltar som
innehöll hållplatsnamn, linjenummer samt
destination för linjen.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
22/11-1987 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/8)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero (20/4)
7 Stångby stn - Vallkärra -
Nöbbelövs Torg - Lerbäcksskolan - Botulfspl -
Linero (-/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 31
91 Klostergården
- Botulfsplatsen - Ö Torn - Linero
(nattbusslinje)
94 Gunnesbo - Botulfsplatsen - N
Fäladen - Offerkällan (nattbusslinje) |
|
|
|
|
Från 1987
går bussarna öster ut i Klostergatan vilket
innebar att hållplatsen vid Bantorget flyttade
till den södra sidan av gatan. Hållplatsskyltarna
som sattes upp under 1987 innehöll all
information som resenären kan behöva, inklusive
via destinationer.
På
N Fäladen har man infört en avstignings-
hållplats som ger föraren möjlighet att låta
resenären stå och frysa innan bussen körs
fram.
|
Lund
- Bantorget, ©PG Andersson 1988 |
|
|
|
|
Lund
- Hållplatsskyltar, ©PG Andersson 1988 |
Lund
- N Fäladen, ©PG Andersson 1988 |
|
|
27 augusti 1989
|
|
Tidtabellskiftet
den 27 augusti 1989 innebar att fyra
lågtrafiklinjer infördes. På bilden
syns en Scania CN113 på linje 93 på
Trollebergsvägen. På denna sträck ersattes
linjen av linje 92 i mars 1990 efter protester
från boende på Linero. Linje 93 drogs till
Linero istället för Folkparken.
|
Lund
- Trollebergsvägen, ©PG Andersson 1990 |
|
|
|
|
|
Tidtabellskiftet
den 27 augusti 1989 innebar att linje 6 flyttades
från Linero till ny ändstation med namnet
Östra Linero samtidigt fick linjen i högtrafik
avgångar var 15:e minut. Ändringen föranleddes
av att Lund nu växer i öster efter det att
Gunnesbo blivit färdigbyggt.
Förutom förändringen av linje 6
infördes fyra lågtrafiklinjer. Linjerna
trafikerades efter ca kl 21.00 mån-fre,
lördagar efter kl 17.00 samt sön- och helgdagar
hela trafikdygnet. Lågtrafiklinjerna ersatte
linjerna 1-7 och fick nummer 91, 93-95. Linero
betjänades endast med linje 91 via Östra Torn
vilket ledde till protester. Därför ändrades
lågtrafiklinjerna i mars 1990 så att Linero
även trafikerades av linje 93 som gick via
Nilstorp. Som ersättning till Folkparken
inrättades linje 92 som samkördes med linje 95
till Kobjer.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
27/8-1989 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/8)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Östra Linero (15/5)
7 Stångby stn - Vallkärra -
Nöbbelövs Torg - Lerbäcksskolan - Botulfspl -
Linero (-/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 32
91 Klostergården
- Botulfsplatsen - Ö Torn - Linero
(lågtrafikinje, turtäthet 20 min)
93 Nöbbelöv - Lasarettet -
Botulfsplatsen - Folkparken (lågtrafiklinje,
turtäthet 30 min)
94 Gunnesbo - Botulfsplatsen - N
Fäladen - Offerkällan (lågtrafiklinje,
turtäthet 20 min)
95 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (lågtrafiklinje, turtäthet 40 min) |
|
|
mars 1990 |
92
Folkparken - Botulfsplatsen (lågtrafiklinje,
turtäthet 40 min)
93 Nöbbelöv - Lasarettet -
Botulfsplatsen - Nilstorp - Linero
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min)
95 Kobjer - Botulfsplatsen
(lågtrafiklinje, turtäthet 40 min) |
|
|
Lund
- Östra Torn, LB 652, ©PG Andersson
1989 |
|
I juni
1990 säljs LB 652 till en handikappförening i
Habo som ska använda bussen för egna
transporter. Bussen ersatte fd LB 639
(Scania-Vabis CR76) som föreningen köpte i maj
1979. LB 652, som på bilden kör på
linje 1 vid Östra Torn, är ett unikum i svensk
busshistoria. Chassit byggdes 1975 av Scania med
beteckningen BR111. 1977 byggde Säffle på prov
en kaross på detta Scaniachassi. Strax efter
köptes Säffle av Volvo och det blev uteslutet
med byggen på Scaniacahssin. Bussen kom till
Lund sommaren 1978.
|
|
|
|
-
|