27 januari 1980
|
|
Den 27
januari 1980 får Lund två nya busslinjer,linje
7 och 8. Linje 8 startar först den 28 januari
eftersom den inte trafikerades på söndagar.
Bilden till vänster visar en Scania CR 111 som
första tur på linje 7 den 27/1-1980 i
Vallkärra. Bilden nedan visar en Scania CR 111
(LB 666) på linje 8 den 28/1 vid Alfa Laval. Ner
till vänster ses informationen på
Botulfsplatsen som bl a visar att linjerna 7 och
8 betraktas som snabbussar. |
Lund
- Vallkärra, ©PG Andersson 1980 |
|
|
|
|
|
Lund
- Botulfsplatsen, ©PG Andersson 1980 |
Lund
- Alfa Laval, ©PG Andersson 1980 |
|
|
I slutet
på 1970-talet börjar man åter bygga ut Lund.
Det bostadsområde som nu växer är Gunnesbo i
väster. För att erbjuda de nyinflyttade
kollektivtrafik redan från första dagen
etableras en ny linje 8 från Botulfsplatsen till
Alfa Laval. Linjen trafikeras måndag - lördag
med avgångar var 30/45/30/45 minut.
Samtidigt etablerades linje 7
mellan Vallkärra och Botulfsplatsen. Linjen gick
i Kävlingevägen rakt till centrum vilket gav de
boende i Nöbbelöv en snabbare resa till
centrum. Även linje 7 fick 30/45/30/45
minuterstrafik.
Linje 1 får en enklare tidtabell
då fast 12-miuterstrafik införs.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
27/1-1980 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Klosters Fälad -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (12/5)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero (40/2+1)
7 Vallkärra kyrka - Nöbbelövs
Torg - Botulfsplatsen (30-45/1)
8 (Gunnesbo) Alfa Laval -
Mobilia - Polhemsskolan - Botulfsplatsen (30-45/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 27+1 |
|
|
|
|
Linje 4
har allt sedan 1967 vänt vid Klosters Fälad.
På bilden en Scania-Vabis CR76 på linje 4 vid
Klosters Fälad. På Fjelievägen i bakgrunden
passerar en Scania CR111 på linje 8 på väg mot
Botulfsplatsen som snabbuss. |
Lund
- Klosters Fälad, ©PG Andersson 1980 |
|
|
|
|
Linje 2
trafikerar alltjämt Värpinge by. På bilden en
Scania CR111 på väg upp för backen mot
Folkparken. Detta var innan bebyggelsen växte
fram på området mellan Värpinge och
Folkparken. |
Lund
- Värpinge, ©PG Andersson 1980 |
|
|
|
|
Linje 3
har sedan 1974 tagit över trafiken på
Dalbyvägen. På bilden en Scania-Vabis CR76 som
passerar det som 1980 var Esso Dalbyvägen.
Senare skulle "macken" byta namn till
Statoil för att 1999 rivas till förmån för
bostadsbebyggelse. |
Lund
- Dalbyvägen, ©PG Andersson 1980 |
|
|
1 mars 1981
|
|
Den 1 mars
1981 får Lund sin nästa tidtabell. Den skulle
ha börjat gälla den 25 januari men så blev det
alltså inte. Under tidtabellsperioden
växer bostadsområdet Gunnesbo allt mer. På
bilden från 1982 syns bygget av Gunnesbo centrum
liksom en Scania CR112 vid Alfa Laval (Gunnesbo).
|
Lund
- Alfa Laval, ©PG Andersson 1982 |
|
|
|
|
|
Ett år
efter etableringen av linje 8 är det dags att
förlänga den till Linero. Syftet är främst
att ta bort skolbussar som går mellan Linero och
Järnåkraskolan. Linjen får samtidigt ny
tidtabell med avgångar var 35 minut. Delen
mellan Botulfsplatsen och Linero trafikeras
endast måndag-fredag fram till klockan 19.
Fortfarande har Gunnesbodelen ingen trafik på
söndagar.
Vid tidtabellsskiftet ändras linje
2 så att endast en tur i timman går vidare till
Värpinge (tidigare 2 turer per timma). Detta
medför att Papegojelyckan får 3 turer per
timma.
Den 24/8-1981 får linje 4
10-minuterstrafik varvid ytterligare en buss
behövs på linjen. Några månader senare, den
29/11-1981 är det dags för linje 8 att få ny
tidtabell innebärande 30 minuterstrafik på
lördagar och söndagar Botulfsplatsen-Gunnesbo.
Måndag-fredag kvarstår 35 minuterstrafiken.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
1/3-1981 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Klosters Fälad -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (12/5)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero (40/2+1)
7 Vallkärra kyrka - Nöbbelövs
Torg - Botulfsplatsen (30-45/1)
8 (Gunnesbo) Alfa
Laval-Mobilia-Polhemssk-Botulfspl-Järnåkrask-Gastelyckan-Linero
(35/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 28+1 |
|
|
24/8-1981 |
4
Klosters Fälad - Botulfsplatsen - Lasarettet -
Norra Fäladen (10/6) |
|
|
|
|
Till
höger ser vi en av de båda första levererade
Scania CR111 passera Valvet en av Lunds klassiska
gatumiljöer. Under 1982 försvinner de
sista bussarna av typen Scania-Vabis CR76 som
levererades till dagen H 1967. De ersätts
efterhand av senaste Scania modellen CR 112. På
bilden nedan till vänster syns en CR76 bredvid
en nylevererad CR112. Till höger möter en CR76
en CR112 vid Linero Centrum
|
Lund
- Valvet, ©PG Andersson 1982 |
|
|
|
|
Lund
- Bussgaraget, ©PG Andersson 1982 |
Lund
- Linero Centrum, ©PG Andersson 1982 |
|
|
20 februari 1983
|
|
Redan den
24 januari 1983 förlängs linje 8 från Alfa
Laval till ny ändstation vid Gunnesbo
Bostället. Den nya tidtabellen, som innebar att
linje 4 övertog linje 8 till Gunnesbo, började
gälla först den 20 februari 1983. På bilden
från 1983 syns en Scania CR 112 (LB 685) på
linje 8 vid den nya ändstationen på Gunnesbo.
|
Lund
- Gunnesbo Bostället,©PG Andersson
1983 |
|
|
|
|
|
I februari
1983 läggs linje 8 ner till förmån för en
förlängning av linje 4 från Klosters Fälad
till Gunnesbo. Turtätheten för de boende på
Gunnesbo ökar därmed till en avgång var 10:e
minut.
Nedläggningen av linje 8 innebär
också att linje 7 övertar trafiken på linje 8
mellan Botulfsplatsen och Linero. Turtätheten
på linje 7 blir 40 minuter. Linerodelen
trafikeras endast måndag - fredag kl 6-19.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
24/1-1983 |
8
Gunnesbo-Alfa
Laval-Mobilia-Polhemssk-Botulfspl-Järnåkrask-Gastelyckan-Linero
(35/2) |
|
|
20/2-1983 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero (40/2+1)
7 Vallkärra kyrka - Nöbbelövs
Torg - Botulfsplatsen - Järnåkraskolan - Linero
(40/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 29+1 |
|
|
9 juni 1984
|
|
Linje 7
ersatte länstrafiklinje 169 som trafikerades av
SJ-Buss. På bilden syns en buss på linje 169 i
Stångby försommaren 1984. |
Lund
- Stångby,©PG Andersson 1984 |
|
|
|
|
|
Vid den
regionala tåg- och busstrafikens tidtabellskifte
den 9 juni 1984 förlängs stadsbusslinje 7 från
Vallkärra till Stångby. Förlängningen
förgicks av en intensiv debatt om trafiken till
Stångby skulle skötas av stadsbussar eller
regionalbussar.
Vid förlängningen får linje 7 en
turtäthet på 45 minuter för att bussarna ska
hinna ut till Stångby. Linjen trafikeras
fortsatt med två bussar.
|
|
|
|
|
|
Datum |
Sträcka
(inom parentes maximal turtäthet/antal tursatta
fordon) |
9/6-1984 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn (12/6)
2 (Värpinge) - Folkparken -
Botulfspl. - Offerkällan, N. Sjukhuset (15/4)
3 Linero - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Nöbbelöv (15/6)
4 Gunnesbo - Vildanden -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra Fäladen (10/7)
5 Kobjer - Botulfsplatsen -
Nilstorp (20/2)
6 Sankt Lars - Botulfsplatsen -
Tekniska Högskolan - Linero (40/2+1)
7 Stångby stn - Vallkärra -
Nöbbelövs Torg - Botulfsplatsen - Järnåkrask
- Linero (45/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 29+1 |
|
|
|
|
Linje 7
fick samma ändstation som linje 169 tidigar hade
haft i direkt anslutning till den nya
Pågatågsstationen i Stångby. |
Lund
- Stångby,©PG Andersson 1985 |
|
|
|
|
|
-
|