Nästa tidtabellskifte
dröjer ända till den 28 januari 1979. De allt
längre intervallen mellan tidtabellerna visar
att Lund nu växer långsammare efter det att det
s k miljonprogrammet slutförts. Nyåret 1978/79
är mest känt för de snöstormar som drabbade
södra Skåne. Detta innebar att linje 1s nya
ändstation vid Flöjtvägen inte kunde tas i
bruk från tidtabellsskiftet eftersom den inte
kunde byggas färdigt. Linje 1 fick temporärt
använda sin gamla ändstation fram till den 28
februari då den nya slingan kunde tas i bruk.
På väster får de vagnar på linje 2 som
vänder i Folkparken en extra sväng via
Papegojelyckan. Vid tidtabellsskiftet dras
dessutom hållplatsen på Stortorget in eftersom
den anses ligga alldeles för nära
Botulfsplatsen.
Linje
1 får vid tidtabellsskiftet utglesad trafik till
var 15:e minut. Under högtrafik på morgonen
går en extra buss på linje vilket innebär att
det vid ett tillfälle per timma är avgång var
7,5:e minut. På eftermiddagen går två extra
bussar vilket innebär att det två gånger per
timma blir 7,5 minuterstrafik.
|