-
Lunds
utbyggnad fortsätter främst i norr och öster.
De områden som främst behöver ny busstrafik i
slutet av 60-talet är Norra Fäladen och Östra
Torn. Den 20 oktober 1968 börjar ny tidtabell
att gälla. Den största nyheten är att linje 5
flyttas från Nilstorp till ny ändstation vid
Offerkällan på Norra Fäladen. Linje 5 övertar
dessutom trafiken i Sölvegatan från den
tidigare delade linje 1. Linje 1 fortsätter artt
vara delad då varannan tur går via
Studentgatan. Linje 4 förlängs på Norra
Fäladen från Delfinen till Magistratsvägens
östra ända. Samtidigt införs linje 6 mellan
Botulfsplatsen och Sankt Lars. Till en början
går linjen var 20:e minut. Detta visade sig
uppenbarligen vara en alltför ambitiös
tidtabell. Den 8 april 1969 glesas trafiken ut
till var 30:e minut, fortfarande med en buss i
omloppet.
-
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
20/10-1968 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Tuna (15/4)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Botulfspl. - Vipeholm
-Mårtens Fälad (15/4)
3 Nilstorp -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Oscarshem (20/3)
4 Klosters Fälad -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (15/4)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Sölvegatan -
Offerkällan (15/4)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen (20/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 20 |
8/4-1969 |
6
Sankt Lars - Botulfsplatsen (30/1) |
Lunds utbyggnad fortsätter och
Östra Torn börjar byggas ut. Den 16 november
1969 börjar ny tidtabell att gälla. Utbyggnaden
av Norra Fäladen och Klosters Fälad innebar
också att linje 4 fick ökad turtäthet från 15
till 12 minuter. Den 1 december 1969 etableras
linje 1A för att försörja det nya
bostadsområdet Östra Torn. Busslinjen får till
en början en turtäthet på 40-60 minuter. Från
den 15 juni 1970 blev det fast 40-minuterstrafik.
|
|
Ändstationen
på Kobjer den 15 mars 1969. Lägg märke
till att träden ännu inte nått över
hustaken vilket ger ett öppet intryck av
området. Bussen
är LB 632, en av de 18 Scania-Vabis CR
76 som levererades till dagen H 1967.
© Lennart Améen
|
-
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
16/11-1969 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Tuna (15/4)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Botulfspl. - Vipeholm
-Mårtens Fälad (15/4)
3 Nilstorp -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Oscarshem (20/3)
4 Klosters Fälad -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (12/5)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Sölvegatan -
Offerkällan (15/4)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen (30/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 21 |
1/12-1969 |
1A
Botulfsplatsen - Östra Torn (40/1) |
-
Nästa
tidtabellskifte i Lund inträdde den 7 december
1970. Då kan vi se att expansionen i huvdsak
sker i öster. Det stora nyheterna är att linje
1 förlängs till Östra Torn, varvid linje 1A
dras in. Våren 1971 (exakt datum är inte känt)
etableras linje 2A till Linero. Inledningsvis
får det nya bostadsområdet trafik var 40:e
minut. Viljan är tydlig - busstrafiken ska vara
på plats redan när de första nybbyggarna
flyttar in. I norr förlängs linje 4 inom Norra
Fäladen till Utsättaregrände och i söder
förlängs linje 1 till Klostergårdens centrum.
|
|
Botulfsplatsen
den 31 januari 1970. På bilden syns två
Scania-Vabis CR 76 på linje 1 respektive
3. Observera att båda
"rännorna" på denna tid
trafikerades mot norr. Till vänster ser
vi en Scania-Vabis BF76 med kaross från
Säffle, LB 573, som ersättningsvagn på
linje 3. ©
Lennart Améen
|
-
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
7/12-1970 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Östra Torn(12/5)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Botulfspl. - Vipeholm
-Mårtens Fälad (15/4)
3 Nilstorp -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Oscarshem (20/3)
4 Klosters Fälad -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (10/6)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Lasarettet -
Offerkällan (15/4)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen (30/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 23 |
våren 1971 |
2A
Botulfsplatsen - Linero (40/1) |
-
Tabellen
ovan visar att det nu är i öster Lund växer.
Närmare bestämt är det Linero som börjat
växa. Resultatet är att linje 2 får två
grenar. Den södra kallas 2A och börjar, som
tidigare nämnts, gå till Linero våren 1971. I
november 1971 är det dags att förlänga linje 2
från Mårtens Fälad till Linero Övre, en
ändstation placerad i Egils gränd.
-
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
14/11-1971 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Östra Torn(12/5)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Botulfspl.-Mårtens Fälad-L
inero Övre (15/5)
2A Botulfsplatsen - Linero Nedre
(Kämpagränd) (15/2)
3 Nilstorp - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Oscarshem (20/3)
4 Klosters Fälad -
Botulfsplatsen - Lasarettet - Norra
Fäladen (10/6)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Lasarettet -
Offerkällan (15/4)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen (30/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 26 |
6/2 1972 |
2A
Botulfsplatsen - Linero Nedre
(Runslingan) (15/2) |
-
Hösten
1972, närmare bestämt den 29 oktober, utvidgas
stadstrafiken i Lund rejält. För det första
får linje 1 10-miuterstrafik samtidigt som
trafiken till Linero och Östra Torn byggs ut.
Linje 2 förlängs till Linero Nedre, som byter
namn till Linero, och linje 6 färlängs från
Botulfsplatsen via Lasarettet, LTH och Östra
Torn till Linero. Linje 6 erbjuder därmed
direkta resor mellan Lasarettet och Linero.
Turtätheten för linje 6 blir omöjliga var 25:e
minut samtidigt som linje 5 får avgångar var
13:e minut!!! Det senare beror på att linje 5
tillsammans med linje 4 läggs om så att de inte
passerar Botulfsplatsen. I stället svänger de
från Lilla Fiskaregatan direkt mot norr i
Kyrkogatan. I andra riktningen svänger linjerna
4 och 5 direkt från Kyrkogatan in i
Klostergatan. För att underlätta byten till
övriga linjer inrättas en ny hållplats på
Stortorget. Förutom dessa förändringar flyttas
linje 2 från Dalbyvägen - Östra Vallgatan till
Brunnsgatan och linje 4 förlängs på Norra
Fäladen.
|
|
1972
levereras två bussar av typen Volvo B59
med Säffle kaross. På bilden från
Klostergatan rullar en nylevererad LB 206
på linje 5. Vi vet att bussen är ny då
den fortfarande har röda nummerskyltar
med S som länsbokstav. Säffle ligger i
Värmland därav denna skylt. © Nils
Lindgren |
-
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
29/10-1972 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn(10/7)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Botulfspl.-Mårtens Fälad-L
inero (15/5)
3 Nilstorp - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Oscarshem (20/3)
4 Klosters Fälad -
Lasarettet - Norra Fäladen (10/5)
5 Kobjer - Lasarettet -
Offerkällan (13/4)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Tekniska Högskolan -
Linero (25/3)
Maximalt antal tursatta fordon: 27 |
-
Nästa
förändring i Lunds stadsbusstrafik som innebar
att ny tidtabell utkom skedde redan den 1 april
1973. För ändringarna är inte så många.
Några förlängningar finns inte, däremot
några förändringar i linjedragningar. På
Mårtens Fälad byter linje 2 och 6 plats i
Skolmästarevägen. Dessutom tycks
13-minuterstrafiken på linje 5 inte ha blivit
någon succe eftersom man knappt sex månader
senare åter innför 15-minuterstrafik samtidigt
som linje 5 åter går via Botulfsplatsen. Linje
4 har alltjämt kvar sin linjedragning som
innebär att linjen inte passerar Botulfsplatsen.
Dessutom fick linje åter avgångar var 12:e
minut. Även linje 4 får 12-minuterstrafik
större delen av dagen. Det är endast mellan
klockan 15 och 19 som linjen trafikeras var 10.e
minut.
Nästa
förlängning av stadstrafiken sker den 11
november 1973 då linje 3 utsträcks från
Oscarshem till Nöbbelövs centrum.
-
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
1/4-1973 |
1
Klostergården - Botulfsplatsen -
Centralstationen - Östra Torn(12/6)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Botulfspl. - Vipeholm - L
inero (15/4)
3 Nilstorp - Botulfsplatsen -
Lasarettet - Oscarshem (20/3)
4 Klosters Fälad -
Kyrkogatan - Lasarettet - Norra Fäladen
(10/5)
5 Kobjer -
Botulfsplatsen - Lasarettet -
Offerkällan (15/4)
6 Sankt Lars -
Botulfsplatsen - Tekniska Högskolan -
Linero (30/3)
Maximalt antal tursatta fordon: 25 |
11/11-1973 |
3
Nilstorp - Botulfsplatsen - Lasarettet -
Nöbbelöv (20/4) |
|