24 oktober 1950
I denna
tidtabell utökas trafiken till Monumentet med en
avgång var 20:e minut. Värpinge får
timmestrafik. Samtidigt annonseras för första
gången linjenummer i tidtabellen.
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
24/10-1950 |
1
Stortorget - Stationen - Monumentet (20/1)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (20/2)
3 Erikslund - Stortorget
(20/1)
4
Smörlyckan-Stort-Tuna-Stort-St
Lars-Stort-Smörlyckan (30/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 6 |
-
|
|
I
bakgrunden är en ny buss av typ AEC på
väg mot hållplatsen med de väntande
resenärerna. Färgsättningen på bussen
är vit överdel med blå nederdel,
något som ändrades efter några år då
bussarna blev helblå. Observera
hållplatsskylten med texten
"HÅLLPLATS för OMNIBUSS".
Bilden tagen 1951 och platsen är
Måsvägen vid korsningen med
Fjelievägen, dvs ändstationen för
linje 3, Erikslund. © Nils Lindgren |
|
|
Samma
plats men sommaren 1950. Hållplatsskylten
med texten "HÅLLPLATS för
OMNIBUSS" syns här bättre och den
lantliga bakgrunden är slående. © Nils
Lindgren |
15
november 1951
Den 15
november 1951 får stadtrafiken ny tidtabell.
Skillnaderna är att linje 4 flyttar från St
Lars till Lilla Råby. Körvägen blir via
Södertull och S Esplanaden. Trafiken till St
Lars tas över av linje 1. Därmed krävs
ytterligare en buss för trafiken.
-
Körvägarna har förenklats genom
att linje 4 trafikerar Lilla Råby. Linje 2 kan
på detta vis få en rakare linjesträckning till
Vipeholm. Linje 4 har en något märklig
trafikering då den kör till tre ändstationer.
Detta innebär en slinga som går från
Smörlyckan via Bredgatan till Stortorget och
vidare mot Lilla Råby. Därifrån via Stortorget
till Tunaområdet via stationen. Åter till
Stortorget samma väg och sedan upp till
Smörlyckan genom Bredgatan. En runda tar 60
minuter vilket gör att linjen har
30-minuterstrafik med två vagnar.
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
15/11-1951 |
1
St Lars - Stortorget - Stationen -
Monumentet (20/2)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (20/2)
3 Erikslund - Stortorget
(20/1)
4
Smörlyckan-Stort-Tuna-Stort-L
Råby-Stort-Smörlyckan (30/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 7 |
|
|
Ändstationen
vid Erikslund 1951. I förgrunden
svänger en bil ut på Fjelievägen.
Korsningen är i dag större och trafiken
hårdare. Hållplatsen har nu fått
väderskydd (jämför med bilderna ovan
från 1950). © Nils Lindgren |
1951
utbyttes de fem Volvobussarna från 1943 mot ca
åtta Leylandbussar. Dessa visade sig emellertid
vara väl stora för de smala lundagatorna,
varför ett antal nya bussar anskaffades i mitten
på 1950-talet.
Linjebuss (som tagit över trafiken 1941)
ägdes av rederiet Nordstjernan. Bussen på
bilden är en av de 100 bussar som rederiet bytte
till sig mot en båt i England. En del av dessa
hamnade i Lund. Tunga och otympliga på alla
sätt och vis trafikerade de Lunds gator mellan
1951-1967. (Texten hämtad och bilden länkad
från Stadstrafiken Lunds hemsida).
|
|
Vid
en bussutfärd i Lund som Svenska
Spårvägssällskapet ordnade 22 november
1975 besöktes resterna av denna
Leyland/AEC stadsbuss. Bussen stog då
bakom bensinstationen på Bondevägen. |
Lund - Leyland/AEC,
©PG Andersson 1975 |
|
|
Den övre
bilden visar en av de Leylandbussar som Linjebuss
använde på landsbygdslinjer i Skåne. En buss
av denna typ, LB 439, finns bevarad hos Svenska
Spårvägssälskapets Malmöavdelning.
LB 439 som museibuss i
Malmö. Foto: ©PG Andersson
23
oktober 1952
I oktober
1952 genomförs nästa omläggning av
linjenätet. Förändringarna denna gång är att
linje 4 flyttas från Lilla Råby till Nilstorp.
Dessutom läggs linjerna om så att linjen till
Tuna nu går via Bredgatan och linjen till
Smörlyckan går via stationen. Alla linjer
trafikeras nu var 20:e minut. Samtliga linjer
blir genomgående så att ingen linje nu slutar
på Stortorget. Dessutom får linjerna bara två
ändstationer (med förlängningar av linjerna 2
till Värpinge en gång per timma och linje 4
till Wickströms maskinaffär (fd Stadsgränsen)
9 gånger om dagen). Det krävs nu totalt åtta
bussar i trafiken.
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
23/10-1952 |
1
St Lars - Stortorget - Stationen -
Monumentet (20/2)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (20/2)
3 Erikslund - Stortorget
- Tuna (20/2)
4 Smörlyckan -
Stationen - Stortorget - Södertull -
Nilstorp (20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 8 |
14 oktober 1953
I oktober
1953 ökas trafiken linje 2 får
15-minuterstrafik. Dessutom får linjen till Tuna
olika körvägar till och från Tuna. På väg
till Tuna kör man i Helgonavägen medan
återfärden går via Pålsjövägen och
Biskopsgatan. Antalet bussar som krävs för
denna trafik var nio till antalet.
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
14/10-1953 |
1
St Lars - Stortorget - Stationen -
Monumentet (20/2)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (15/3)
3 Erikslund - Stortorget
- Tuna (20/2)
4 Smörlyckan -
Stortorget - Södertull - Nilstorp (20/2)
Maximalt antal tursatta fordon: 9 |
5 oktober 1954
I oktober
1954, efter sommar turlistan som i princip var
den samma som 1953 (gällde från 11 maj 1954),
utökades trafiken ytterligare i Lund. Linje 4,
Smörlyckan - Nilstorp fick då
15-minuterstrafik. Några ändringar i
körvägarna skedde inte.
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
5/10-1954 |
1
St Lars - Stortorget - Stationen -
Monumentet (20/2)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (15/3)
3 Erikslund - Stortorget
- Tuna (20/2)
4 Smörlyckan -
Stortorget - Södertull - Nilstorp (15/3)
Maximalt antal tursatta fordon: 10 |
Med vilken typ av bussar som
användes för den ökade trafiken är oklart.
Dock torde en kombination av de fem Volvobussarna
från 1943 och de ca åtta Leylandsbussarna från
1951 klara trafiken.
|