1940-1949 |
11/6-1940 |
Turutbudet glesas ut till en avgång
varannan timma. Erikslund nämns inte längre i
tidtabellen. |
31/8-1940 |
Turutbudet återgår till en avgång
per timma. |
25/7-1941 |
Bussarna registreras på AB
Lunds Stadsbussar som tar över
Stadstrafiken i Lund. Bolaget ägs av det som ska
bli AB Linjebuss. |
11/1-1941 |
Turutbudet ökas till en avgång var
30:e minut till Monumentet, Vipeholm, Sankt Lars
och Erikslund. Till Folkparken, Smörlyckan och
Tunaområdet går bussarna varje timma. |
12/1-1942 |
Trafiken blir åter en avgång per
timma på samtliga destinationer. Tunaområdet
förlorar sin busstrafik. Linjen till Fokparken
går via Erikslund på vägen från Folkparken
till Stortorget. |
27/1-1943 |
Trafiken till Tunaområdet
återupptas med 8 avgångar per dag. |
11/8-1943 |
Den första blåmålade bussen
kommenteras i Lund Dagblad: "Allmänheten
har kanske lagt märke till att en av
stadsbussarna några dagar varit åtskilligt olik
de andra. På taket och på sidorna har den varit
målad i silverfärg, i övrigt i klarblå färg."
Detta var inledningen på de blåmålade bussarna
i Lund. |
10/9-1943 |
Trafikslutet
på kvällen flyttas från 22.30 till 20.30. |
27/12-1943 |
Bussarna
registreras på Skånska Trafik AB
som ägs av AB Linjebuss. |
1/2-1946 |
Trafikslut flyttas åter till 22.30.
Tunaområdet får åter en avgång per timma. |
6/12-1946 |
Första tidtabellen där Linjebuss
anges som trafikutförare. Halvtimmestrafik till
Monumentet, Erikslund, Sankt Lars, Vipeholm och
Folkparken. Timmestrafik till Smörlyckan och
Tunaområdet. |
Ingen bensin och inga
däck Lunds stadsbussar gick på sparlåga
I april 1940 blev bensinen ransonerad. Under sommaren
trafikerade endast en buss Lunds gator. Hade man vägarna
förbi Stortorget på morgonen kunde man se hur förarna
stod på taket och lastade kol eller ved i
gengasaggregaten. 1941 utökades antalet bussar till två
- sedan till fyra. Men glädjen varade inte länge. När
lundaborna njutit ett år av tätare trafik kom
gummibristen och två bussar fick tas ur trafik.
Hade man vägarna förbi Stortorget på morgonen
kunde man se hur förarna från busstaket fyllde på kol
eller ved i gengasaggregatet. En säck ved (100 liter)
räckte för att köra fyra mil. (Bild från Kulturens
arkiv.) (Bilden ursprungligen länkad från Stadstrafiken
Lunds hemsida). Till vänster syns en blåmålad buss.
Bilden sannolikt tagen hösten 1943.
Den
första tidtabellen med påskrift Linjebuss är
från den 6 december 1946. Lennart Améen
karterat linjenätet i Lund före och efter den 6
december 1946, vilket är värdefullt då
linjekartor saknas i dessa tidtabeller. Dessa
kartor visar på ett antal linjeändringar.
Dessutom finns på kartan som gäller från den 6
december 1946 infört linjenummer vilket saknas
på kartan för linjenätet före detta datum .
Slutsatsen är att linjenummer infördes i
stadstrafiken från den 6 december 1946, även om
det först redovisas på linjekarta i tidtabellen
från 24 oktober 1950.
6
december 1946
Den första
tidtabellen med Linjebuss som angiven
utgivare.
|
|
|
|
-
Det nya linjenätet 1946 innebär att två
busslinjer skapas. Linje 1 blir en nord-sydlig
linje med ändstationerna St Lars, Monumentet,
Smörlyckan/Stadsgränsen och Tunaområdet. Linje
2 blir en öst-västlig linje med ändstationerna
Vipeholm, Erikslund samt Folkets Park/Värpinge.
Turtätheten
är var 30:e minut till Vallmovägen Monumentet,
Erikslund, St Lars, Vipeholm och Folkparken medan
Smörlyckan och Tunaområdet har timmestrafik.
Antalet turer till Värpinge är 9 per dag.
Trafiken är igång mellan kl 7 och 23.
De nyheter
som finns i detta linjenät, förutom
linjenummer, är ny körväg i Erikslund där
bussen nu går via Byggmästargatan och
Bryggargatan till Stilgjutaregatan där bussen
går fram till Åldermansgatan och slutar vid
Marknadsplatsen. I Tunaområdet får bussarna ny
körväg via Sölvegatan - Helgonavägen och
Studentgatan. Förutom detta dras Tunalinjen via
stationen genom att linjen kör till
Clemenstorget i St Laurentiigatan.
11
november 1948
Vid
tidtabellsskiftet i november 1948 utökas
trafiken till Folkparken, Erikslund och Vipeholm
att gå var 20:e minut. Linjen till Erikslund
får ny ändstation vid Måsvägen.
|
Källor till denna sida:
Stadstrafiken Lund, Mats Améen, Kjell Jeppsson, Arbetet,
Sydsvenskan, Lunds Dagblad samt tidtabeller.
|