Den 26
november kan Lunds Dagblad berätta om
de nya bussarna som från den 1 december ska
trafikera stadens gator. De
bussar, som skola användas äro levererade från
Tidaholms bruks A.-B. och vi återgiva här ett
par bilder av de nya vagnarna, vilka snart komma
att bilda ett inslag i stadsbilden.
Tidaholmsbussarna ha alltid utmärkt sig för ett
fördelaktigt yttre med lugna låga linjer utan
onödiga utsprång och så blir även fallet med
Lundabussarna. I olikhet med de flesta av de
bussar, som gå i landsvägstrafik ha de vagnar,
vi nu få, ingångsdörr bakom bakhjulen och
utgång bredvid föraresätet.
Vad det inre beträffar må i
övrigt nämnas, att sitsarna bli stoppade och
klädda med mörkbrunt skinn och att
sitsfjädringen utgöres av moderna
stålfjäderbandsitsar. Målningen inne i vagnen
är upptill benfärgad och nertill
mahognyfärgad, under det att stolpar och handtag
äro överdragna med ebonit. Vagnarnas yttre
kommer att bli rödlackerat, med ett grönt band
nedanför fönstren och ljusgrått tak. Bussarna
äro utrustade med 40-hästkrafters motorer av
Tidaholms beprövade specialkonstruktion, vilken
bl. a. är känd för mycket ekonomisk gång.
Denna trafik kommer att
omhänderhavas av aktiebolaget Stadsomnibussarna
i Lund, vars disponent är handlande Karl J.
Karlsson. Koncession har av länsstyrelsen
beviljats att t. v. gälla intill den 1 januari
1932.
|
|
|
Trafik för befordran av personer
och paketgods skall bedrivas på följande linjer:
från Stortorget
till Malms affär i Sliparelyckan
via Stora Kyrkogatan, Bredgatan och
Kävlingevägen |
mellan Stortorget
och Lunds stads provisoriska hyreshus
via Stora Kyrkogatan, Bredgatan och Getingevägen |
mellan Stortorget
och Marielunds kvarn via
Södergatan, Västra Mårtensgatan, Östra
Mårtensgatan och Dalbyvägen |
mellan Stortorget
och huvudingången till S:t Lars sjukhus via
Södergatan och Malmövägen |
mellan Stortorget
och ingången till Folkets park via
Lilla Fiskaregatan och Trollebergsvägen |
mellan Stortorget
och Stilgjutaregatan på Västra
egnahemsområdet via Lilla Fiskaregatan
och Fjälievägen |
|
|
Den
1 december 1927 startar Stadsomnibussarna i Lund trafik
med två bussar på linjen:
S:t Lars - Stortorget - Monumentet/Smörlyckan
Ansvarig för trafiken var KJ Karlsson och
busstrafiken kallades i folkmun flammor
Karlssons
röda I annonsen skriver man: "Härmed ha
vi äran meddela, att vi under dagens lopp öppna
regelbunden Omnibusstrafik enligt följande
TURLISTA."
Vidare står det att läsa "Inom några
dagar öppnas ytterligare trafik å linjen
Stampelyckan-Folkets Park-Erikslund. Avgift 20
öre å samtliga linjer med undantag till Asylen,
25 öre. Övergång till annan linje ingen
avgift."
Vissa turer mot S:t Lars gick till Asylen.
Trafiken startade 7.30 på morgonen och pågick
fram till 23.30 på kvällen. mellan kl 7.30 och
18.10 var det en avgång var 20:e minut till S:t
Lars och var 40:e minut till Monumentet
respektive Smörlyckan.
|
Dagen efter kan
Lunds Dagblad meddela: De nya
bussarna gjorde sin debut i går under stort intresse
från särskilt den yngre delen av allmänhetens sida.
Enligt vad bussbolagets chef, direktör Karl J. Karlsson,
meddelat, gick också allt enligt beräkning och
särskilt för förbindelsen med S:t Lars visade sig det
nya trafikmedlet synnerligen uppskattat
De
båda andra stadsomnibussarna väntas i dag.
Så lät en rubrik i Lunds Dagblad den 7 december
1927. Tidningen skriver vidare: Som bekant skola ytterligare två
omnibussar insättas i lokaltrafik i staden.
Dessa båda omnibussar väntas anlända hit idag,
efter att dessförinnan ha gjort en avstickare
till Hälsningborg, där de demonstrerats. Det
är nämligen meningen, att även Hälsingborgs
spårvägar skola inköpa ett par liknande
omnibussar från fabriken i Tidaholm. Bussarna godkänns för
trafik den 8 december och den 9 december kan
trafiken öppnas även på linjen:
Stampelyckan - Stortorget - Folkets
park/Stilgjutaregatan (Erikslund)
|
|
|
|
|
Det började med Karlssons
Flammor
1927 gjorde bussarna entré på självaste
Stortorget. Med en chef och delägare vid namn KJ
Karlsson tillsammans med bussarnas knallröda
färg döptes bussarna snabbt i folkmun
Karlssons Flammor. Premiären blev rena upploppet
med köer och trängsel och de röda
bussarna rullande fram och tillbaka i de fyra
väderstrecken.
Karlsson startade med två bussar
som snabbt blev både tre och fyra. Alla var av
märket Tidaholm. Vagnen hade 16 skinnbeklädda
sittplatser och sex ståplatser i vagnens bakre
del. Alla bussar utgick från Stortorget. (Bilden
ursprungligen länkad från Stadstrafiken Lunds
hemsida)
|
Den
första kända linjekartan över Lunds
Stadsbussar. Kartan är tryckt 1939 och redovisar
linjenätet för "Stadsbussarna - Andersson
& Mårtensson - Lund" |
|
|
7/9-1939 |
Turtätheten glesas ut till en
avgång per timma. Värpinge får 5 avgångar per
dag. |
25/11-1939 |
Turtätheten ökas till en avgång
var 30:e minut. Värpinge får åter 9 turer per
dag. |
|
|
De första
stadsbussarna i Lund var fyra Tidaholmare som
inköptes 1927 till trafikstarten i december.
Bussarna var rödmålade och eftersom ägaren
till Stadsomnibussarna hette
Karlsson kallades bussarna "Karlssons Röda
flammor". Ytterligare en buss av denna
modell levererades sommaren 1928. Tidaholmsbussarna
övertogs 1933 av Andersson och Mårtensson.
Bussarna målades under 1934 beige/ljusgröna,
samma färg som de nya Scania-Vabisbussarna fick.
|
Tidaholmsbuss
1927, Kjell Jeppssons samling |
|
|
Mårtenstorget
1934, Kjell Jeppssons samling |
|
År 1933
gick Stadsomnibussarna i likvidation. Trafiken,
och bussarna, övertogs av Andersson och
Mårtensson. Man sparade de Tidaholmare
som fungerade och skaffade fyra nya
Scania-Vabisbussar. På bilden syns hela
vagnparken uppställd på Mårtenstorget 1934.
Från vänster de fyra Scania-Vabisbussarna
därefter Scania-Vabis från 1931 som senare
såldes till Malmö Stads Spårvägar och nu
finns bevarad som lastbil hos Svenska
Spårvägssällskapet. Sedan ser vi en Volvo
från 1933, en Tidaholmsbuss levererad 1930 och
längst till höger en av de första
Tidaholmsbussarna. |
|
|
|
|
|
Kultursmedjan
har givit ut en DVD med gamla Lundafilmer. På
denna finns bl a "Staden Lund, Svante
Danielsson 1937". På denna film får vi se
många intressanta bilder från Lund och på
några ställen figurerar även stadsbussar på
bild. Vill du veta mer om filmen kan du
titta här.
|
Stortorget
1937, Buss 3 (Volvo LV 72 D (Dalby)
utsnitt från Med Lund i fokus volym 1 |
|
|
|
|
|
Dalbyvägen
1937, Buss 3 (Volvo LV 72 D (Dalby)
utsnitt från Med Lund i fokus volym 1 |
|
Arkivgatan
1937, En av de Scania-Vabis 1544
som levererades 1934
utsnitt från Med Lund i fokus volym 1 |
Källor
till denna sida: Stadstrafiken Lund, Mats Améen, Kjell
Jeppsson, Arbetet, Sydsvenskan, Lunds Dagblad, Med Lund i
fokus samt tidtabeller.
|