Trådbuss Landskrona


18-19 januari 2019

Invigning och premiär för batteribussar


På norgonen fredagen den 18 januari invigdes batteribusstrafiken i Landskrona. Det har totalt levererats 14 st batteribussar från kinesiska BYD. Batteribussarna trafikerar de båda stadsbusslinjerna 1/2 och 4/5. Trots att det är fyra linjenummer är det omloppsmässigt och för resenären defacto två linjer då bussarna vid Koppargården byter mellan linje 1 och 2 och vid Drottningen byter de mellan 4 och 5.
 



På en av laddplatserna för batteribussar hade det dukats upp ett kaffebord som de närvarande lät sig smaka från i den kalla men vackra morgonen..

Strax före klockan 9 samlas de inbjudna gästerna för att lyssna till invigningstalen.


De fyra invigningstalarna är samlade framför de nya batteribussarna. Från vänster ser vi Jonas Kempe (vVD Nobina Sverige), Carina Zachau (ordf kollektivtrafiknämnden), Jens Listrup (stf trafikdirektör Skånetrafiken) och Torkild Strandberg (ordf kommunstyrelsen).


Carina Zachau och Torkild Strandberg kopplar symboliskt in kontakten för elbussarna. Torkild Strandberg var lite blygsam i sitt tal då han konstaterade att Landskrona inte var först med helelektrisk stadstrafik utan trea efter Värnamo och Norrtälje. Norrtälje är korrekt med fem batteribussar men Värnamo kör laddhybrider och kan gott räknas bort. Landskrona är inte först men störst i Sverige med 19 elbussar konstaterade Torkild Strandberg.

Publiken lyssnar på talen och hyllningen till de medarbetare som jobbat med projektet.


Efter invigningen erbjöds de församlade en provtur med en av batteribussarna.


Som alltid på invigningar så finns det möjlighet att i dagsljus fotografera en stor mängd uppställda bussar. Normalt är ju alltid ett antal bussar i trafik under den ljusa delen av dagen.
Den 18 januari 2019 blev också sista trafikdagen för de korta gasbussarna från MAN. På bilden ser vi Nobina 6240 på linje 1 vid stationen den 3 januari 2019.


På morgonen lördagen den 19 januari 2019 sattes de 14 batteribussarna i trafik. På bilden ser vi två BYD-bussar som just lämnat resenärer till tågen.


BYD batteribuss, Nobina 3802, på linje 1 vid stationen den 19 januari 2019.


Linje 2 i Eriksgatan med batteribuss Nobina 3802.


Linje 3 trafikerades som vanligt av trådbussar den 19 januari. På bilden Nobina 6990 Else-Len vid stationen på väg mot Centrum.

Den andra trådbussen i trafik den 19 januari var 6991 Ella som här rullar mot Skeppsbron i Eriksgatan.


BYD batteribuss, Nobina 3799, på linje 4 vid stationen den 19 januari 2019.

Linje 5 i Eriksgatan vid Kasernplan med batteribuss Nobina 3799.


Vid stationen träffas trådbuss 6991 Ella och Batteribuss 3799 den första dagen med 100% elektrisk stadstrafik i Landskrona.

I tabellen nedan redovisas data för de elektriska fordon som nu rullar i stadstrafiken i Landskrona. Uppgifterna hämtade från Transportstyrelsen.

Tillverkare
BYD
Solaris/Skoda
Solaris/Skoda
Ganz/Solaris
Typbeteckning
BYD EBUSS
Trollino 12
Trollino 12
Trollino 12
Tillverkningsår
2018
2013
2010
2003
Längd mm
12200
12000
12000
12150
Bredd mm
2550
2550
2550
2600
Höjd mm
3360
3490
3490
3600
Tjänstevikt kg
14177
13640
12300
13880
Totalvikt kg
18700
18000
18000
18000
Batteristorlek kWh
348
56
-
11
Motorstyrka kW
250
160
160
165
Uppvärmning
HVO (miljödiesel)
Elektrisk
Elektrisk
Elektrisk
Passagerare sittande
26
27
27
30
Passagerare stående
40
28
56
40
Passagerare totalt
66
56
84
70
Inventarienummer
3792-3805
6994
6990
6991-6993
Antal
14
1
1
3
-.

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2019