Trådbuss Landskrona
Höst
2016 - SlideIn avslutas
och
övriga bussar är rekonditionerade
Den 19 augusti 2013 påbörjades en ny era i
Landskrona när den femte trådbussen började rulla,
döpt till Elvis i samband med att trådbusslinjen
firade 10 år. Denna trådbuss var inte en vanlig
trådbuss utan en trådbuss med ett stort batteri som
innebar att bussen kunde köras utan att vara ansluten
till tråden i 20 km. Dessutom laddar bussen batteriet
medan den kör vilket gör att det inte behövs extra tid
på ändstation för laddning. När bussen sattes i trafik
2013 var den unik – batterierna som är Litium Titanate
hade precis släppts av amerikanska försvaret på den
öppna marknaden. Landskrona blev först ut med en buss
med denna typ av batterier.
Det slutliga valet på trafikupplägg föll på en variant
där bussen gick en tur och retur på trådbusslinje 3
(ca 6 km och 20 minuter) varefter linje 4 och 5 kördes
på sträckan mellan Stationen och Skeppsbron via
Borstahusen eller omvänt. Den sträcka som kördes på
batteri blev då 10,0 km och tog 26 min.
|
|
SlidIn-bussen
Elvis ankommer Skeppsbron för att
påbörja dagens trafikuppdrag den 4
januari 2016.
I bussen finns en skärm som visar
effektförbrukningen i realtid.
På bilden rullar vi under tråd och
67 kW tas ut.
Av effekten går 36 kW till batteriet
och 31 kW till värme och belysning.
Elvis rundar hörnet vid Vilan på linje
3 mot Stationen den 4 januari 2016.
Efter
en tur till Stationen och åter
till Skeppsbron var det dags för
en tur på linje 5 mot Borstahusen,
nu på batteri, den 4 januari 2016.
Elvis
har varit i Boirstahusen och
byter där till linje 4 mot
Stationen. Strax före Vilan på
linje 4 mot Stationen den 4
januari 2016.
Efter
att ha vänt vid Stationen är
det åter dags att ladda
batteriet på linje 3. Elvis
passerar Lasarettet den 4
januari 2016.
Elvis
väntar på nästa tur på linje 3
mot Stationen vid Skeppsbron den
4 januari 2016.
Senare
blev det en tur på andra
hållet och vi ser Elvis på
linje 5 mot Skeppsbron den 4
januari 2016.
Kvällen
kommer och Elvis vilar vid
Skeppsbron den 4 januari
2016.
Elvis har fungerat
mycket bra redan från första
dagen. När projektet
avslutades den 30 september
2016 kunde konstateras att
Elvis varit i trafik 740 dagar
av planerade 781 dagar, dvs
95% tillgänglighet. Den
faktiska tillgängligheten är
högre då 15 av de dagar som
bussen varit ur trafik beror
på studiebesök. Räknar vi bort
dessa dagar blir
tillgängligheten nästan 97%.
Energiförbrukningen har mätts
noggrant och under en kall
vintervecka i januari 2016
mättes följande värden:
Framdrivning
brutto: |
0.87
kWh/km |
Återmatning
till kontaktledningen
till annan trådbuss: |
-0,08 kWh/km |
Framdrivning
netto:
|
0,79
kWh/km |
Hjälpkraft
(belysning, skyltar
etc)
|
0,34
kWh/km |
Uppvärmning:
|
1,06
kWh/km |
Bromsmotstånd:
|
0,00
kWh/km |
Totalt:
|
2,19
kWh/km |
Vidare har man mätt hur mycket
energi som batteriet laddats
med och hur mycket man kunnat
ta ut. Mätningarna visar att
87 % av den energi som laddats
har kunnat tas ur batteriet,
dvs förlusten i batteriet
ligger på 13 %.
Värdena bygger på den normala
driftsättningen där bussen
kört från 05.30 till 09.00 och
sedan från 14.00 till 21.40.
Elvis
vid Stationen den 30 juni
2016. Efter projektets
slut ska
även Elvis få den nya
ljusgröna färgen.
Slutsatserna
från projektet
Vid
slutredovisningen av projektet
redovisades följande
slutsatser:
• Bussen
fungerar bra och uppfyller
förväntningarna med råge.
• Styrkan är
bl.a. att bussen är helt
elektrisk, även värme från el.
• Bussen är
utrustad med lämplig
batteristorlek för ändamålet.
(kan köra 20 km)
• Även med
investering av batteri (-er)
under bussens livslängd så är
kaptial- och bränslekostnad
längre än för motsvarande
gasbuss. (20 år respektive 12
år)
• Den svåra
frågan är egentligen att få
acceptens för montering av
ledningen. Det är lättare
idag,
eftersom ledning med denna
teknik enbart behövs på delar
av linjesträckningen.
• Projektet
har levt upp till sin
målsättning och fortsatta
diskussioner förs hur dessa
kunskaper bäst
kan användas för att utveckla
kollektivtrafiken och
samhällsbyggandet.
• Landskrona
har förutsättningar att bli
Sveriges första stad med
enbart eldrivna stadsbussar.
Framtiden
Skånetrafiken
och Nobina planerar
tillsammans att SlideIn-bussen
ska fortsätta att köra i
Landskronas stadstrafik även i
kommande tidtabeller. Om det
blir fler SlideIn-bussar i
Landskrona är fortsatt en
öppen fråga. Helt klart är att
projektet genomförts på ett
bra sätt och resultatet är
tydligt – laddning under drift
är framtiden. Internationellt
heter denna teknik IMC (In
Motion Charging) och tillämpas
redan i tyska Esslingen samt
är på gång att införas i
Solingen och Arnhem.
Rekonditionerade
bussar
Ella
den 29 oktober 2016
Ellen
den 29 maj 2016
Elvira
den 29 maj 2016
Else-Len
den 30 juni 2016.
|
|
|
Samtliga
bilder och text (om inte annat
anges) ©PG
Andersson, 2016
|
|
|