|
|
Under
uppehållet i Lund mötte Prins August en modern
efterföljare - X2000 mot Stockholm.. |
Prins
August och X2 i Lund, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
I Lund gjorde Sydnytts
väderreporter Helmersson en intervju med
personalen på Prins August. |
Sydnytt intervjuar,
©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
Den 2 december var det dags för
allmänheten att prova olika tiders tåg. På
bilden ett klassiskt rälsbusståg från
1950-talet. Vagnarna var i trafik in på
1980-talet och ägs numera av mfÖSJ i
Kristianstad. |
Y6/Y7 i Lund, ©PG
Andersson 2006 |
|
|
|
|
Det sk Årgångståget från
Järnvägsmuseum drogs av Rapidlok. |
Ra
846 i Lund, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
Höjdpunkten i Lund den 2 december
var F-loket 1200, sveriges genomtiderna största
ånglok för persontrafik. Loket levererades 1914
och var en huvudattraktion på Baltiska
utställningen i Malmö samma år. |
F
1200 i Lund, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
Klockan 15.00 avslutades jubileet
med att F 1200 avgick med tåg mot Malmö. På
bilden syns loket med sina trävagnar strax före
avgång. |
F
1200 i Lund, ©PG Andersson 2006 |
|
|
|
|
I exakt rätt tid avgår F 1200
från Lund med lyckliga resenärer mot Malmö.
Därmed var två dagar av firande avslutade.
Resultatet måste sägas blev mycket bra även om
vädret kunde varit något bättre. |
F
1200 avgår från Lund, ©PG Andersson
2006 |
|
|